Презентація "Мистецтво 10 клас. Мистецтво латиноамериканського культурного регіону (доколумбова доба) "

Про матеріал
«Мистецтво доколумбової доби» Мистецтво ольмеків. Мистецтво майя. Мистецтво інків.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мистецтво 10 клас. Мистецтво латиноамериканського культурного регіону

Номер слайду 2

Мистецтво латиноамериканського культурного регіону. Країни латиноамериканського культурного регіону — Бразилія (найбільша держава регіону), Аргентина, Мексика, Колумбія, Чилі, Перу, Болівія, Куба, Еквадор, Гватемала, Гаїті, Гондурас, Нікарагуа, Парагвай, Уругвай та інші. Всього на території Латинської Америки знаходяться 33 cyверенні держави і 13 залежних територій, населення — 561 млн. Особливість цього культурного регіону полягає в тому, що його культурні засади слід розглядати в двох історичних площинах: доколумбову добу та період європейської колонізації.

Номер слайду 3

Мистецтво латиноамериканського культурного регіону. У доколумбовий період (1492 р. — рік прибуття експедиції Христофора Колумба до Америки) цей регіон був заселений індіанськими племенами, вихідцями із Азії, з високорозвиненими цивілізаціями (ольмеки, майя, ацтеки, інки та інші).

Номер слайду 4

Мистецтво ольмеків. Цивілізація ольмеків вважається однією з перших, так званих «материнських» цивілізацій Мезоамерики, що досягла розквіту між 1250 і 400 рр. до н. е. Згідно з дослідженнями вчених, вона виникла ніби відразу в «готовому вигляді»: з розвиненою писемністю, точним календарем, канонізованим мистецтвом, розвиненою архітектурою і проіснувала майже тисячу років. Основні центри цієї культури виникли в прибережній зоні Мексиканської затоки. Культурний вплив ольмеків простежується на всій території Центральної Мексики. Назву «ольмеки» (означає «люди каучуку») дали сучасні вчені. Але звідки прийшов цей народ, якою мовою говорив, куди зник? Усі ці запитання залишаються без відповідей після більш ніж столітнього дослідження ольмекської культури археологами.

Номер слайду 5

Мистецтво ольмеків. Найбільшими архітектурними пам'ятками ольмеків вважаються міста Ла-Вента, (1400—900 рр. до н. е.) та інші. Золотий вік давнього центру Ла-Вента, протягом якого «ягуар індіанці» (так ще називали ольмеків) будували своє місто, близько 800—400 рр. до н. е.

Номер слайду 6

Мистецтво ольмеків. Для допитливих. Учасник експедиції Берналь Діас дель Кастільйо (1495—1584) писав у своїй книзі «Правидва історія завоювання Нової Іспанії», що місцеві індіанці розповіли їм, що в давні часи в цій місцевості жили велетні. Але оскільки вони мали нестерпний характер і погані звички, індіанці винищили їх. Як доказ своїх слів, вони показали іспанцям стегнову кістку стародавнього велетня, довжина якої дорівнювала зросту європейця.

Номер слайду 7

Мистецтво ольмеків. Для допитливих. На плато Альтіплано (протяжність майже в 1000 км на території Болівії, Перу і Аргентини) групою археологів були знайдені скелети дуже високих на зріст людей (2,5—2,7 м) з витягнутими черепами, великі чорні кам'яні маски з інкрустаціями з бірюзи, кам'яні сопілки з точно висвердленими отворами, курильні трубки та інші предмети з каменю, ретельно відполіровані і покриті численними візерунками. За даними фахівців, ці неймовірні археологічні знахідки мають вік від семи до дев'яти тисяч років.

Номер слайду 8

Мистецтво ольмеків. Однією із загадок цієї культури є величезні кам'яні голови. Перша така голова була знайдена ще в 1862 р. в Ла-Вента, а сьогодні їх вже виявлено сімнадцять. Усі кам'яні голови вирізані з цільних брил базалуту і мають висоту від 1,5 до 3,4 м, вагу від 10 до 35 тонн, але кожна є зображенням однієї конкретної людини. Голови увінчані шапками-шоломами, теж абсолютно різними. Ще однією таємницею є те, що ці голови явно належать людям з яскраво вираженими негроїдними ознаками. Це ніяк не схоже на антропологічний вигляд жителів Стародавньої Америки.

Номер слайду 9

Мистецтво ольмеків. У Ля-Вента вчені розкопали 16 нефритових статуеток. Їх голови видовжені, а обличчя схожі на китайські. Статуетки точно такі ж, яким поклонялася династія Інь-Шан (Стародавній Китаї II тис. до н. е.). Також були знайдені 6 нефритових табличок із зображеннями, які були подібні написам на кістках і бронзових предметах династії Інь-Шан. Існує версія, що після падіння держави Інь-Шан приблизно 100 тис. елітних солдатів безслідно зникли. Ця таємниця до цього часу не розгадана. Тоді ж раптом виникла культура ольмеків. Це дозволяє припустити, що люди Інь, відправившись на схід, досягли американського материка.

Номер слайду 10

Мистецтво ольмеків. Цивілізація ольмеків залишила після себе великі церемоніальні комплекси з пірамідами, розгалужену систему іригаційних каналів і міські квартали. Учені стверджують, що ольмеки не тільки першими в Мезоамериці збудували піраміди, але і першими на континенті заснували писемність: писали зверху вниз, застосовуючи ієрогліфи. Ольмеки використовували сполучення крапок і рисок для позначення цифр; були першими в Америці, хто винайшов концепцію нуля. Вважається, що саме вони першими винайшли гру в м'яч. Серед пам'яток ольмецької культури, які дійшли до нашого часу, визначне місце посідають календарі, які відзначалися надзвичайною точністю й були пізніше запозичені іншими цивілізаціями Мезоамерики.

Номер слайду 11

Мистецтво майя. На думку більшості дослідників, культура майя є одним із найбільших досягнень людства. «Художники багатьох країн світу, — писав відомий мексиканський художник, мистецтвознавець Герберт Спінден, — вважають, що скульптура та інші твори мистецтва майя не поступаються найкращим творам земної кулі, а астрономи вражені успіхам народу, що добився дивно точного вимірювання часу в процесі спостереження за рухом небесних світил. Більше того: майя винайшли дивовижну систему ієрогліфічного письма, завдяки якій вони змогли записувати події і факти своєї історії. Народ майя будував міста з каменю, які свідчать про велич і пишність архітектури, небаченої в усій Америці». Мистецтво майя досягло свого розквіту в І тис. н. е.

Номер слайду 12

Мистецтво майя. Народ майя нікуди не зник, близько 6 млн. індіанців майя продовжують жити на тих же територіях, де тисячу років тому мешкали їх пращури. Багато в чому індіанці майя дотримуються тих самих традицій і мови, що й сторіччя тому. Нещодавно мексиканське телебачення створило серіал мовою майя, є газети і радіо їх мовою.

Номер слайду 13

Стародавня архітектура майя. Архітектура будь-якої країни дає нам достатньо інформації про історичний і економічний розвиток суспільства, в якому вона зародилася і розвинулася, про світосприйняття людей, які її створювали. Архітектура майя була надзвичайно вражаючою за розміром, дизайном і зовнішнім оформленням. Майя будували величні кам'яні міста, більшість з яких було залишено ще до прибуття європейців. У кінці ХХ ст. археологами було відкрито близько 1000 городищ та 3000 селищ майя. Деякі городища, зокрема Паленке, Чичен-Іца та Ушмаль у Мексиці, Тікаль і Кіріґуа у Гватемалі, Копан у Гондурасі та Хоя-де-Серен у Сальвадорі включено до переліку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Номер слайду 14

Стародавня архітектура майя. Характерна риса архітектури майя — це спроба їх архітекторів інтегрувати навколишнє середовище в дизайн міст і споруд. Міста були розташовані неподалік водоймищ і також у ключових місцях для астрономічних досліджень, мали штучні дороги, що піднімалися над землею на 0,6—2,4 м, а шириною 4,5 м, завдовжки до 100 км. Будинки знаходились у чіткому співвідношенні щодо розташування відомих майя небесних тіл.

Номер слайду 15

Стародавня архітектура майя. Місто Чичен-Іца. (V—ХІ ст. н.е.) Мексика. Руїни міста Мачу-Пікчу. Перу

Номер слайду 16

Стародавня архітектура майя. Місто Ушмаль. Мексика

Номер слайду 17

За допомогою Інтернет-ресурсу дізнайтеся більше про цю унікальну культуру. Підготуйте доповіді з історії архітектури майя. Зробіть замальовку однієї із споруд. Творче завдання

Номер слайду 18

Скульптура майя. Цей вид мистецтва у культурі майя представлений монументальною скульптурою (рельєфами, панелями, зооморфами, стелами, вівтарями) та дрібною пластикою (теракотові статуетки, вироби з напівкоштовних каменів, кістки, дерева, мушель). Багато творів розфарбовані різними кольорами. Теракотові та керамічні фігурки, що зображують богів майя

Номер слайду 19

Скульптура майя Скульптурами прикрашали деталі будівель (панелі, плити, одвірки, колони, сходи). У III ст. до н. е. з'явилися прикраси будівель і храмів у вигляді фризів. Новим етапом у розвитку монументальної скульптури майя дослідники вважають появу рельєфів з фігурами, розташованими в фас. Розквіт монументальної скульптури майя відбувся у другій половині VIII ст. Широко передався рух, образи отримали яскраву індивідуальну характеристику і навіть драматичність.

Номер слайду 20

Скульптура майя. Особливого значення набули рельєфи і барельєфи на стелах, які представляли собою предмет мистецтва і водночас важливі епізоди з політичного, економічного і соціального життя стародавніх майя. Різьблені рельєфні зображення на різних спорудах у Паленке (Мексика) і Копані (Гондурас) вважаються одними з найкращих.

Номер слайду 21

Скульптура майя. Рельєф з Паленке. Барельєф на храмі Росалія у місті Копан. Гондурас

Номер слайду 22

Основним призначенням живопису майя була прикраса, однак, крім того, живопис мав певний історичний і релігійний сенс. Більшість зображень — фрески і малюнки на кераміці. Археологічне городище Бонампак у Мексиці на кордоні з Гватемалою — одне з місць, де збереглися чудові фрески майя. За характером тематики, а іноді і за рішенням фрески майя можна розділити на орнаментальні, міфологічні та навіть умовно історичні, в яких нерідко зустрічаються жанрові сценки. Живопис майя

Номер слайду 23

Живопис майя. Найбільш значна архітектурна споруда Бонампака — «Храм фресок». Висота його 7 м, довжина 16,5 м, ширина близько 4 м. Фресками покриті не тільки стіни і склепіння приміщень, а й вузькі стелі. На кожній фресці дія починається зліва від входу і триває за годинниковою стрілкою. Іноді композиція ділиться на два пояси: верхній і нижній, відокремлені потрійними горизонтальними (зазвичай, червоними, білими і червоними) лініями. На п'яти картушах зображені сидячі люди або божества, у деяких із них в руках ієрогліфи; в двох інших — дика свиня і черепаха. Реконструкції фресок у Бонампаку

Номер слайду 24

Музична культура стародавніх майя. Важливе значення в культурі майя мала музика — невід'ємний елемент культових обрядів і церемоній. Вона була тісно пов'язана з релігією і охоплювала різні моменти життя майя (через танцювальні обряди і пісенні ритуали). Навіть існували боги, які відповідали за музику, що поділялася на народну і придворну. Професії музикантів навчали у спеціальних школах. Фрески зі сценою свята. Бонампак. Мексика

Номер слайду 25

Музичний інструментарій майя включав велику кількість різноманітних духових, ударних і струнних інструментів, наприклад, музичний лук, свистки, барабани різних видів, а також очеретяні або дерев'яні труби. Часто застосовували тріскачки і брязкальця. Через зв'язок з релігією музику майя забороняли і репресували конкістадори. Музична культура стародавніх майя. Фрески зі сценою свята. Бонампак. Мексика

Номер слайду 26

Бажано подивитися і послухати. Знайдіть в Інтернет-ресурсі відеокліпи з музикою американських індіанців: Leo Rojas — El Condor Pasa;Leo Rojas — Chaski. Native American Indians.

Номер слайду 27

Мистецтво інків. Могутня цивілізація інків існувала в доколумбову епоху (у XI—XVI ст.) і займала територію в 1 млн. км2 від сучасного колумбійського міста Пасто до чилійської річки Мауле, включаючи нинішні Перу, Чилі, Колумбію, Еквадор, Болівію і частково Аргентину. Під час розквіту держави інків Тауантінсуйу (XV ст.) у ній проживало від 8 млн. до 15 млн. осіб. Імперія інків підкорила безліч народів. Хранителі традицій інків

Номер слайду 28

Мистецтво інків. Норвезький мандрівник, дослідник культури та походження різних народів світу, Тур Хейєрдал, стверджував, що саме інки створили нову цивілізацію, що у Південній Америці саме вони виконали ту ж місію, що римляни в Європі. Він вважав, що інки були видатними завойовниками, прекрасними адміністраторами, і що всі знання вони отримали від своїх попередників. Сучасний народ Анд — нащадки інків

Номер слайду 29

Архітектура інків. Свою імперію інки називали Тауантінсуйу (чотири сторони світу), тому що з їх головного міста Куско в різні напрямки виходили 4 дороги. Великі міста у державі були ретельно сплановані: широкі вулиці, тераси, фортечні стіни, прикрашені рельєфні піраміди, каналізація і пристрої для подачі води. Уся імперія була охоплена широкою мережею комунікацій, протяжністю приблизно в 40 тис. км. Їх гірські дороги найчастіше були ступінчастими. Ті дороги, що проходили океанським узбережжям, спеціально були огороджені з обох сторін глинобитними стінами, які захищали від сонця, вітру і піщаних заметів. Через річки будували кам'яні і перекидні підвісні канатні мости, які у інків вважалися священними об'єктами — того, хто пошкодить міст, чекала смерть.

Номер слайду 30

Архітектура інків. Місто Куско — символ могутності імперії інків — було столицею держави протягом 200 років, але розкопки показують, що люди жили в цих місцях вже 3 тис. років тому. Назва міста (за однією з версій) у перекладі з мови кечуа (офіційної мови імперії інків) означає «пуп Землі», тобто — центр світу. Це було одне з красивіших міст того часу, на території якого розташовувалися сотні палаців і храмів. Місто Куско

Номер слайду 31

Архітектура інків. Найбільше вражав своєю пишністю храмовий комплекс Куско Коріканча (Золотий двір). Головною спорудою комплексу був храм бога Сонця — Інті, де знаходилося його золоте зображення, прикрашене великими смарагдами. Центром храму був багатометровий диск із чистого золота, який і символізував бога Інті. Золоті вікна, двері, стіни, дахи, підлога, стеля, культові предмети дивували людей. Біля храму знаходився двір Інтіпампа (Золоте поле), на якому «росли» виготовлені, з золота дерева, рослини і трави, «жили» олені, метелики, пастухи тощо. Причому все це мало натуральну величину і рухалося за допомогою майстерних механізмів. Це дійсно було дивом, яке не має собі рівних у світі. Саме тут, щороку 24 червня відзначається свято Інті-Раймі — фестиваль, присвячений богу Сонця.

Номер слайду 32

Архітектура інків. Руїни цього міста і сьогодні вражають уяву. Стіни висотою 6—9 м складаються з ідеально підігнаних один до одного кам'яних блоків, кожен з яких має вагу від 128 до 200 тонн. Навіть сучасна промисловість не вміє так точно обробляти криволінійні поверхні каменів. Вони відшліфовані так ідеально, що навіть зараз до щілин стиків не вдається просунути лезо ножа. Усе це було розграбовано конкістадорами. Твори ювелірного мистецтва були переплавлені в злитки і відправлені до Іспанії. Але багато скарбів було сховано інками і до цього часу не виявлено. Стіни у місті Куско

Номер слайду 33

Архітектура інків. Як вважають багато дослідників культури інків, їх імперія загинула через релігію. По-перше, релігією був схвалений обряд, під час якого правитель вибирав наступника серед своїх синів, що призвело до міжусобної війни братів, яка значно послабила країну перед вторгненням іспанців. По-друге, у інків існувала легенда, що в майбутньому правити країною будуть нові, незнайомі люди, які підкорять імперію і стануть єдиними її господарями. Цим пояснюються страх і нерішучість інків перед іспанськими конкістадорами. За допомогою Інтернет-ресурсу дізнайтеся про інші загадкові міста інків.

Номер слайду 34

Декоративно-ужиткове мистецтво інків. У культурі інків золото було набагато цінніше грошей і матеріальних цінностей. Для них цей сонячний метал мав особливу духовну цінність. Адже інки вірили, що золото є певним провідником між людиною і богами. Ювеліри інків вкладали багато натхнення, таланту і вміння у створення прикрас, які і сьогодні відрізняються красою і вишуканістю. Крім прикрас дуже цінувалися предмети культу, такі як ритуальні ножі, що використовувалися для жертвоприношень.

Номер слайду 35

Кераміка інків. На малюнках, які наносили майстри інків на вироби із кераміки, переважали геометричні візерунки та орнаменти, а також зображення тварин. Однією з характерних рис малюнків інків є те, що вони не зображували людей. Найчастіше для розпису кераміки майстри використовували червоний, чорний, білий, помаранчевий і фіолетовий кольори, а також вони створювали різноманітні комбінації кольорів.

Номер слайду 36

Музична культура стародавніх інків. Музика інків була багатожанровою. Більшість із жанрів мали взаємозв'язок з духовною практикою і ритуалами, які супроводжували сільськогосподарський цикл. Інки використовували численні духові та ударні інструменти: флейти Пана, великий і малий барабани, а також різноманітні ідеофони. Ці музичні інструменти створювали інструментальний фон під час співу. Флейта Пана

Номер слайду 37

Музична культура стародавніх інків. Музична культура інків зберегла свої найважливіші риси до нашого часу в традиційній музиці народів Латинської Америки, хоча частина її жанрів з різних причин зазнала іспанського впливу. Але багато музичних творів залишилися практично недоторканими і до цього часу звучать так само, як і століття тому.

Номер слайду 38

Бажано подивитися і послухати. Знайдіть в Інтернет-ресурсі відеокліпи з музикою американських індіанців: The Best Of Leo Rojas | Leo Rojas Greatest Hits Full Album. Танці інків Ayarachi de Ura Ayllu — Ura Ayllu Pampai AJAYU.

Номер слайду 39

Найголовніше свято синів Сонця — Інті-РайміІнті-Раймі  «Свято сонця» — релігійна церемонія інківта багатьох індіанських народів, що живуть в межах їх колишнього впливу, присвячена богу Інті. За часів Тауантісую, Інті-Раймі був найважливійшою церемонією, що святкувалася в Куско. Церемонія відзначала містичне походження інків та тривала дев'ять днів, під час яких проводидися танці, процесії та жертвоприношення тварин, вважалося, що це, зокрема, забезпечить добрий сезон в сільському господарстві.

Номер слайду 40

Мистецтво латиноамериканського культурного регіону. Культури цивілізацій майя, інків та інших корінних народів остаточно не зникли. Вони зробили величезний вплив на ввезену культуру європейців. Шляхом взаємопроникнення культур з'явилася нова регіональна культура — латиноамериканська, яка зберегла особливе світовідчуття і етнічну психологію.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Лось Віра Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сушко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Супрун Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
9021
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку