1908 року була вперше поставлена знаменита п'єса «Синій птах», в якій герої подорожують по світу в пошуках щастя, а знаходять його у себе вдома. Феномен незадоволеності людини і пошуків щастя Метерлінк і далі розробляє у продовженні феєрії «Синій птах» — п'єсі «Заручення» (1918).1911 року Моріс Метерлінк став лауреатом Нобелівської премії з літератури «за його багатогранною літературну діяльність, і особливо його драматичні твори, що відрізняються буйством уяви і поетичною фантазією».
Феєрія, за визначенням французького театрознавця П. Паві, це «п'єса, заснована на ефектах магії, дива, яскравої видовищності, яка включає вигаданих персонажів, що мають надприродну силу (фея, демон, сили природи, міфологічні істоти і т.д.)». Вона передбачає яскраве видовище, сповнене світла. Словничок:
Тема – казкова подорож маленьких дітей дроворуба Тільтіль і Мітіль за чарівним Синім птахом.Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане». Головна думка – Треба цінувати те, що ми маємо, а не гнатися за примарним щастям, яке все одно ніколи не наздогнати. Сюжет драми – пошуки героями загадкового птаха. Конфлікт – боротьба сил добра і зла, світла і пітьми, долання героями всього, що стоїть на перешкоді досягнення мети.
. Реальне та фантастичне у творі “Синій птах”{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Реальний світ Казковий світ Експозицію першого сюжету – реального – становить опис будиночку дроворуба та знайомство з персонажами – хлопчиком Тільтілем і дівчинкою Мітіль, Зав'язкою реального плану є поява старої сусідки і її розповідь про хвору онуку. Розвиток дії в реальності становить пробудження дітей і їхня зустріч з батьками. Розвиток дії складає подорож дітей чарівною країною. Кульмінацією є картина зустрічі дітей з сусідською дівчинкою, яка дивним чином одужала, і втеча дуже схожої на синього птаха горлиціКульмінацією казкової дії є прощання дійових осіб, а її апогеєм – слова Душі Світла:».. Розв'язкою реалістичного плану сюжету є обіцянка Тільтіля зловити горлицю і його звернення до глядачів. Розв'язкою казкового сюжету виражене в ремарці повернення дітей додому.
Характерні риси творчого стилю Метерлінка - драматурга1. Говорить про явища буденності.2. Матеріальні сили набувають духовного змісту. З. Люди схожі на ляльок.4. Дія відбувається в умовному місці.5. Немає ознак часу.6. Умовними є декорації.7. Відсутні деталі побуту.8. На перший план виступають поняття підтексту і настрою.
Феєрія має казковий характер і гуманістичне спрямування. Казково-філософська п‘єса несе глибоке філософське насичення простої і по-людськи доброї розповіді, в якій постійно здійснюється усвідомлення складного через просте, високого через буденне. Сенс назви твору полягає в тому, що «Синій птах» – не тільки казкова п'єса, але й філософська. Це твір про пошуки щастя і сенс пізнання. Висновок
Літературний диктант1. Про кого йдеться в наступній цитаті: «Вона горбата, кульгава, одноока, спирається на костур, ніс у неї зійшовся з підборіддям. Не важко здогадатися, що це...» А) Мітіль; Б) Фея; В) Тільтіль; Г) Чаклунка.2. Що дає дітям фея Берилюна?Берилюна дає дітям зелену шапочку з алмазом замість помпону і каже, що якщо його повернути, та чарівна шапка розкриває справжній зміст речей. style.colorfillcolorfill.typefill.on
Кішка Душею світла 3. Хто очолював душі тварин предметів?4. Із чиєю душею повинна відбутися зустріч у дітей після того, як вони відвідають померлих родичів?5. Кожний новонароджений приходить на землю, маючи якийсь дар. Про які здібності не говориться в п‘єсі?А) винахід Машини Щастя;Б) Нічим не затьмарена радість;В) перемогти смерть; Г) повернути час назад. style.colorfillcolorfill.typefill.onstyle.colorfillcolorfill.typefill.on
10. Чому Метерлінк закінчує п‘єсу тим, що птах відлітає від героїв? Синій птах – символ свободи, він не може жити в клітці, закритий. 11. Чи дає М. Метерлінк якесь позитивне визначення щастя? У чому воно полягає?Як вважає автор – щастя – це нагорода за життєвий шлях, де кожний пізнає добро, любов, співчуття. Треба лише «розплющити очі і побачити таємні глибини душі». Саме у цих словах заключений гуманізм Метерлінка, письменника, який мав чуйне і ніжне серце.
Один із видів рефлексії1. Саморефлексія. Учні відповідають на запитання: «Чи справдилися мої очікування?» «Про що мені хочеться поговорити? Яку проблему хотілось би порушити?»2. Есе. Написати твір невеликого розміру за однією з тем: Пошуки щастя у п‘єсі «Синій птах»Синій птах – символ щастя. Специфіка метерлінівських персонажів. Які Радості і Блаженства обрав би я для себе.