Вправа №121, ст. 121 Уявіть, що у вас наявні зразки трьох металів:міді, заліза й алюмінію. Обговоріть ознаки, за якими їх можна розпізнати. Перевірка домашнього завдання. Вправа №122, ст. 121 Порівняйте фізичні властивості. Визначте, що спільного й відмінного у їхніх властивостях. Для виконання завдання скористайтеся Додатком 1: а) води й оцтової кислоти; б) крейди та графіту; в) золота та ртуті; г) сірководню та амоніаку.
1. Що в природничих науках означає поняття «фізичне тіло»? 2. Наведіть приклади фізичних тіл природного походження.3. Наведіть приклади фізичних тіл, створених людиною.4. Що таке речовина?5. Що таке матеріал?6. Що таке властивість речовини?7. Що означає описати фізичні властивості речовини?8. Серед переліку властивостей вкажіть ті, які характерні для скла: газувате, тверде, рідке, має колір, безбарвне, має запах, без запаху, крихке, еластичне.
Гра «Вірю – не вірю» Відповідаємо рухами рук: Так Ні 1. Сірка – жовтого кольору.2. Мідь – сріблясто-сірого кольору.3. Цукор – солений.4. Кисень – газ білого кольору.5. Лимонна кислота – кисла на смак.6. Вода за звичайних умов рідина.7. Алюміній – електропровідний.8. Пісок – розчиняється у воді.
Об’єднуємося у 5 груп. Кожна група витягує 1 папірець із запитанням. Обговорюємо відповідь і звітуємо перед класом. 1. Чому акваріумвиготовляютьіз скла, а не із заліза чи алюмінію?5. Чому із алюмінію виготовляють кухонний посуд? 2. Які фізичні властивості міді використовують для виготовлення дроту? 3. Чому електричні дроти виготовляють з міді або алюмінію, а їхню оболонку – з поліетилену? 4. Яка властивість кухонної солі зумовила найпоширеніше її застосування?
Будова речовин{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Молекулярна. Немолекулярна. Властивості: зазвичай крихкі, невисокі температури плавлення і кипіння. Властивості: високі температури плавлення. Агрегатний стан (за кімнатної температури): рідини, гази або легкоплавкі тверді речовини. Агрегатний стан (за кімнатної температури): тверді тугоплавкі речовини. Приклади: вода, кисень, азот, вуглекислий газ, сірка, поліетилен, спирт тощо. Приклади: кухонна сіль, питна сода, кварц (пісок), графіт тощо, а також усі метали незалежно від температури плавлення.
Мета: використовуючи методи спостереження та експерименту описати фізичні властивості даних речовин. Обладнання: зразки речовин: залізо ( Fe), кухонна сіль (Na. Cl), цукор (C12 H22 O11 ), графіт (C), склянка з водою, предметне скло, спиртівка, металева ложка, штатив з пробірками, скляна паличка , сірники, тримач , шпатель, ступка з товкачиком. Навчальне дослідження № 4 «Визначення фізичних властивостей речовин»
Хід роботи. Повторіть правила безпеки та дотримуйтеся їх під час виконання дослідів. Накресліть у зошиті таблицю для фіксування результатів дослідження. Прочитайте інструкцію. Виконання роботи. Перед початком роботи уважно роздивіться запропоновані речовини, виконуйте дослідження дотримуючись інструкції. Після виконання кожного досліду записуйте результат у таблицю. Температури плавлення й густину та інші потрібні дані знайдіть у довідковій літературі, Інтернеті, підручнику (Додаток ст.201-203)
Дослід 1. Опишіть зовнішній вигляд речовини. Зверніть увагу на її агрегатний стан, колір, блиск, наявність запаху. Запишіть результат спостереження у таблицю. Дослід 2. Дослідження розчинності речовин у воді . У чотири пробірки налийте по 2 мл води. Внесіть шпателем у першу пробірку кілька кристаликів кухонної солі, у другу – графіту , у третю – цукру, у четверту – залізо. Перемішайте речовини скляною паличкою або пробірки струшуйте кілька секунд. Що спостерігаєте? Визначте здатність речовин до розчинення. Дослід 3. Дослідження плавлення речовин. У металеву ложку помістіть по черзі невеликі порції виданих вам речовин(сіль, графіт, цукор) і нагрійте їх в полум′ї спиртівки 30 секунд. Чи плавляться дані речовини? За даними інтернету або додатку в підручнику визначте їх температури плавлення, результати запишіть в таблицю. Дослід 4. Дослідження крихкості речовин. Помістіть у ступку невелику кількість цукру, спробуйте подрібнити його товкачиком. Визначте крихкість даної речовини, тобто визначте здатність речовин до подрібнення. Повторіть дослід з графітом, цукром та залізом. Дослід 5. За даними інтернету або додатку в підручнику визначте їх температури плавлення. Дослід 6. За даними інтернету або додатку в підручнику визначте електропровідність даних речовин, результати запишіть в таблицю.
Робота в групах. Проаналізуйте діаграму, дайте відповіді на запитання: Які речовини мають нижчу температуру кипіння, ніж спирт? 2. Яка температура кипіння вуглекислого газу? 3. Яка речовина має найвищу температуру кипіння? 4. Яка речовина має найнижчу температуру кипіння? 5. Укажіть речовини, які за кімнатної температури (22°С) перебувають у рідкому агрегатному стані. 6. Середня температура в Арктиці становить –30°С. Які речовини будуть газуватими в арктичну зиму? 7. Що відбудеться зі спиртом за температури 78,3°С? У якому стані перебуватиме вода за цієї ж температури?
Спробуйте ідентифікувати речовину, якщо відомо, що за нормальних умов це газ, без кольору, смаку та запаху, міститься в атмосфері. Під час сильного охолодження перетворюється в снігоподібну масу (сухий лід), яка змінює агрегатний стан з твердого на газуватий за –78,5°СЗнайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях: а) Для речовин молекулярної будови характерні високі температури плавлення та кипіння.б) Фізичні властивості описують явища (процеси), у яких відбувається перетворення речовин. Закінчіть речення: Властивості — це … Фізичні властивості описують … До фізичних властивостей речовин належать …
Порівняйте за фізичними властивостями яблука та апельсини. Назвіть властивості, за якими вони схожі, та за якими відрізняються. Дайте відповіді на запитання: - Що означає описати фізичні властивості речовини? - Чому запах є фізичною властивістю речовин? - Які речовини мають здатність намагнічуватися? - Що таке температура плавлення? - Що таке температура кипіння? Які речовини можна ідентифікувати за запахом? Наведіть приклади. Наведіть приклади простих речовин, що мають блиск.
Скіфи — племена, що мешкали на землях сучасної України у VII – III ст. до н.е. Скіфи знали властивості багатьох металів. Для прикрашання тіла та зброї вони використовували відомі на той час техніки: лиття, тиснення, карбування, а також виготовляли ювелірні вироби з золота. Особливістю скіфського золотарства стало зображення фантастичних звірів.
1)Де на території сучасної України розвивалося скіфське золотарство?2) Використовуючи додаткові джерела інформації, проаналізуйте фізичні властивості золота та поміркуйте, чому саме цей метал скіфи використовували для виготовлення прикрас. 3) Де вони знаходяться ювелірні вироби скіфської доби у наш час? 4) Використовуючи інтернет-джерела, обговоріть, історію повернення «скіфського золота» в Україну