Етапи кластеру: Активізація – залучення всіх учасників у процес навчання; Фаза осмислення – організовується робота з інформацією; Рефлексія – отримані знання переробляються в результаті творчої діяльності і робляться висновки. Прийом кластера може застосовуватися на будь-якому етапі окремо.
Вправа на відпрацювання кластерного методу “Патріотичний кросворд” Мета: закріпити здобуті теоретичні знання на практиці, відпрацювати навички групової роботи. Обладнання: 4-5 плакатів формату А1, різнокольорові маркери. Хід проведення Ведучий об*єднує учасників у 4-5 підгруп, які мають за певний час утворити команду, обрати їй назву, символ та девіз і розробити кросворд з ключовим словом “ПАТРІОТИЗМ”. Розробки команд презентуються у великому колі.
Висновки: Педагогам важливо знати про видову розмаїтість кластерів Застосовувати особистісно-орієнтований підхід. Не давати оцінок, знаходити сильні сторони у кожній роботі Створення категоріальних образів є важливим процесом, а не кінцевим результатом. Кластер як метод навчання і виховання доцільно застосовувати як на етапі пробудження інтересу до теми обговорення, так і в момент рефлексії діяльності. Викликайте інтерес та аналізуйте за допомогою кластера!