Презентація на тему "Культурно-освітнє життя на українських землях у другій половині XVI - на початку XVII ст."

Про матеріал
Презентацію створено відповідно до загальноосвітньої шкільної програми та програми ЗНО/НМТ за 2024 р. Підкреслені дати, терміни/поняття, картини, персоналії обов'язкові для вивчення згідно програм. У презентації розкриваються наступні питання: 1.Умови розвитку української культури в XVI — першій половині XVII ст.; 2. Розвиток освіти; 3. Єзуїтські колегіуми; 4. Слов’яно-греко-латинська школа в Острозі (Острозька академія); 5. Братські школи; 6. Києво-Могилянська колегія ; 7. Українське книговидання; 8.Розвиток української мови;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Культурно-освітнє життя на українських землях у другій половині XVI – на початку XVII ст.

Номер слайду 2

Українська культура в XVI — першій половині XVII ст.  Втрата православною церквою свого привілейованого становища; Вплив нових віянь, зокрема західноєвропейських ідей (Ренесанс, Гуманізм, Реформація, Контрреформація); Відсутність власної державності та залежність від політики інших країн; Пожвавлення торгово-економічних відносин, розвиток міст; Формування української мови як окремої мовної системи; Активна роль суспільства: Умови розвитку ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ Підтримка культури князями та шляхтою; Участь містян у братствах; Діяльність церкви та орденів; Збереження мови та традицій селянами; Захист прав, свобод і віри козаками;

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Розвиток освіти Школи при церквах та монастирях; ✓ Початкова освіта Навчали письма церковнослов’янською мовою, основ арифметики, молитов, співу. Домашня освіта для заможних верств суспільства; Додатково вивчали латину та грецьку мови, основи філософії. Поява протестантських шкіл; Розгортання реформаційного руху Створюються єзуїтські школи і колегіуми; Контрреформація ✓ ✓ ✓ Орден єзуїтів — католицький чернечий орден, заснований в 1534 р. (офіційно затверджений в 1540 р.) для зміцнення папської влади й поширення впливу католицизму. 

Номер слайду 5

Розвиток освіти На українських землях поширюються після 1569 р.; ✓ Єзуїтські колегіуми Викладали «сім вільних наук», мовою викладання була латина; Граматика, діалектика, риторика «Аж ти віддав синка свого до тієї... школи. Аж вони там твого синка русинка... ошукали... Ось вже й на віру свою святу правдиву яко пес щекаєт, і на тебе, отця, і на матір на свою, і на весь рід свій, і віри, і мови своєї многославної святої відрікається...» Тривіум Арифметика, геометрія, астрономія, музика Квадривіум Чим зумовлена така оцінка діяльності ордену єзуїтів? З листа волинського шляхтича. 20-ті роки XVII ст. ? ✓

Номер слайду 6

Розвиток освіти Слов’яно-греко-латинські школи у 70-х рр. XVI ст. виникають нові заклади середньої освіти  Розгортання мережі єзуїтських колегіумів спонукало українців до оновлення власної системи освіти. 1586 р. – заснування першої братської (словʼяно-греко-латинської) школи у місті Львів; 1576 р. – заснування слов'яно-греко-латинської школи у місті Острог; ✓ З ініціативи князя Львівського братства З ініціативи князя Василя-Костянтина Острозького ✓ Василь-Костянтин Острозький Слов’яно-греко-латинська школа — навчальний заклад, у якому крім «семи вільних наук» вивчали церковнослов’янську, грецьку й латинську мови.

Номер слайду 7

Розвиток освіти 1576 р. Слов'яно-греко-латинська школа (академія) у місті Острог P.S. Після смерті В-К. Острозького академія відчутно занепала. А коли Острог перейшов до його онуки – ревної католички, школу реорганізували в єзуїтську колегію. Ректором Острозької академії був Г. Смотрицький – знавець літератури, поет, полеміст; Навчальна програма школи передбачала початкову й середню освіту з елементами вищої; На базі школи була відкрита друкарня та створено науковий гурток; Відомі вихованці: Й. Борецький, П. Конашевич- Сагайдачний, Максим і Степан Смотрицькі; 1579 р. княгиня Єлизавета Острозька заповіла на школу і шпиталь 6 тисяч кіп грошей; ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ Василь-Костянтин Острозький Єлизавета Острозька

Номер слайду 8

Братські школи 1586 р. Братська (словʼяно-греко-латинська) школа у місті Львів Ректори та викладачі: Арсеній Еласонський, брати Стефан та Лаврентій Зизанії, Йов Борецький; Учні вивчали «вільні науки», церковнослов’янську та грецьку мови; ✓ ✓ 1591 р. на базі школи була відкрита друкарня; ✓ До навчання у братській школі допускали дітей усіх станів, незалежно від статків; ✓ Плату брали згідно з можливостями батьків, а діти з незаможних родин і сироти навчалися безкоштовно; ✓ За зразком Львівської почали з’являтися братські школи по всій Україні; ✓ Ансамбль Успенської церкви у місті Львів: церква Успіння – 1591–1629 рр.

Номер слайду 9

Багатий над убогим у школі нічим вищий не може бути, лише наукою самою... Навчати і любити дітей дидаскал (викладач) має всіх однаково — як синів багатих, так і сиріт убогих… Сидіти мають кожен на місці своєму певному, призначеному відповідно до знань: хто більше уміє, сидіти буде вище, хоч би і бідний був; хто менше уміти буде, на найгіршому місці сидіти має … Сходитися хлопці мають до школи на певну годину... і відпускати їх додому по науці так само... У поранок спершу по молитвах мають мовити кожен учорашню науку свою та й письмо своє, яке вдома писав; виклад науки своєї має показувати... По обіді хлопці мають самі писати на таблицях кожен свою науку, подану їм од дидаскала, окрім малих, яким має писати сам дидаскал. А в школі навчившись, на важкі слова опитувати мають один одного, тобто диспутувати… Двох чи чотирьох хлопців щотижня іншим ладом мають виділяти для порядку, з чого жоден відмовлятися не може, коли б до нього черга надійшла. А діло їхнє буде: раніше до школи прийти, школу підмести, в печі затопити і біля дверей сидіти, а котрі входять та виходять – про всіх знати». «Порядок шкільний, чи устав Львівської Ставропігійної братської школи». 1586 р.  Як, відповідно до статуту, відбувався процес навчання?  1 Що зі шкільних звичаїв збереглося донині, а що змінилося? 2

Номер слайду 10

Братські школи 1615 р. Заснована Київська братська школа Ректори та викладачі: Й. Борецький, М. Смотрицький, К. Сакович, С. Соболь і З. Копистенський; ✓ В основу її статуту було покладено статут Львівської братської школи; ✓ Матеріальну допомогу школі надавали  П. Сагайдачний та Г. Гулевичівна; ✓ Заснував П. Могила - тоді ще архімандрит Києво- Печерського монастиря. Ректором став І. Трохимович; ✓ 1631 р. Заснована Київська Лаврська школа 1632 р. Київські братська та Лаврська школи об’єднались, утворивши Київську колегія; ✓ Незабаром – Києво-Могилянська академія Галшка Гулевичівна Петро Конашевич-Сагайдачний

Номер слайду 11

1632 р. Києво-Могилянська колегія Навчальний заклад був усестановим, могли здобувати освіту як діти містян чи козаків, так і шляхтичів; ✓ Навчання було триступеневим: повний курс тривав 12 років, учень отримав початкову, середню та вищу освіту; ✓ Основу навчальних предметів становили «сім вільних наук», загальна кількість предметів перевищувала 30; ✓ Застосовування поширених в тогочасній Західній Європі видів навчання: диспути, вивчення першоджерел і т.д.; ✓ Вивчення кількох мов: латинської, грецької, церковнослов'янської, польської. ✓ Мала свої школи, що працювали за її програмою в інших містах, закрема Вінниці та Кременці; ✓ Видатні випускники: І. Виговський, І. Мазепа, П. Орлик, І. Григорович-Барський, А Ведель. Г. Сковорода і т.д. ✓ Колегіум (колегія) — назва середнього й вищого навчального закладу в Європі та Україні XVI ст. Петро Могила Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Номер слайду 12

«У заповіті, написаному з такою ж твердістю, з якою прожите було недовге життя митрополита, Петро Могила на першому місці ставить головний свій доробок - колегію, чи академію, створену через об’єднання братської та лаврської шкіл 1631-1632 років. Нечуваним був той факт, що засадовим стосовно системи викладання в цій православній школі був передовий досвід єзуїтських колегій. Не здійснились глобальні заміри київського митрополита, натомість пережило лихоліття й справило вирішальний вплив на духовну історію України його улюблене дітище». М. Попович. «Нарис історії культури України»  Чому автор називає діяльність православного навчального закладу на єзуїтських принципах «нечуваним фактом»? 1  Чи справедлива думка автора про роль Києво- Могилянської академії в українській культурі? 2 Мирослав Попович Печатка Києво-Могилянської академії XVIII ст Петро Могила Проєкт надбудови Академії Старого академічного корпусу

Номер слайду 13

1574 р. «Апостол» — перша надрукована в Україні книга; 1574 р. «Буквар» — перший в Україні і Східній Європі друкований підручник; Діяльність першодрукара Івана Федорова: Українське книговидання ✓ ✓ «Ось розповідь про те, звідки почалася і як було створено цю друкарню: “Коли я оселився в славетнім місті Львові, обходив я багато разів багатих і благородних у світі, прохаючи від них допомоги... І це не раз, не двічі, а багато разів я робив... Знайшлися деякі невисокого священницького чину, а також незнатні з мирян, що подали допомогу. Не думаю, що робили це з достатку”». Євангеліст Лука: Гравюра з львівського «Апостола» 1574 р. Поміркуйте, хто надав допомогу оповідачеві? Зі спогадів Івана Федорова ?

Номер слайду 14

1581 р. Острозька біблія — перше повне видання Біблії церковнослов’янською мовою. ✓ Діяльність першодрукара Івана Федорова: За кошти Василя-Костянтина Острозького Українське книговидання Василь-Костянтин Острозький Скульптура Івана Федорова у м. Львів

Номер слайду 15

Українське книговидання 1591 р. У Львові видано «Адельфотес» — підручник грецької мови для слов’ян; ✓ 1596 р. у Вільно видано «Лексис» — перший друкований церковнослов'янсько-український словник; Автор Лаврентій Зизаній 1619 р. у Вільно видано «Граматику слов'янську» —  була основним підручником церковнослов'янської мови;  Автор Мелетій Смотрицький Автор Львівське братство ✓ ✓ Найбільшим центром книгодрукування в Україні в першій половині XVII ст. стала друкарня Києво-Печерської лаври.  ✓ Протягом другої половини XVII ст. в ній було видано 120 найменувань книг

Номер слайду 16

Розвиток української мови С Писемна мова українців і білорусів називалася «руською» (староукраїнською); У Великому князівстві Литовському мала статус офіційної мови; Використовувалася в судах і державних установах; Церковнослов’янською мовою писали церковні книги; Від другої половини XVI ст. почали з’являтися переклади церковних текстів староукраїнську мовою ✓ Вплив ідей Реформації ✓ ✓ Церковнослов’янська мова Була складною та часто залишалася не зрозумілою народові ✓ Слов'яно-український словник 1627 р.  Автор Памва Беринда Ліворуч — книжні церковнослов'янські слова, праворуч — живі руські (українські). Спробуйте прочитати обидва варіанти Найперший слов'яно-український словник 1596 р.  Автор Лаврентій Зизаній ?

Номер слайду 17

1556 – 1561 рр. Пересопницьке Євангеліє  Перша відома книга Святого Письма, написана літературною староукраїнською мовою Створене в монастирі села Пересопниця на Волині. (тепер село Рівненського району Рівненської обл.); Перекладачі: архімандрит монастиря Григорій і священнослужитель з м. Сянок Михайло Василевич; Переклад за підтримки княгині Анастасії Заславської- Гольшанської та князів Івана і Федора Чарторийських; Замінювали слова на зрозумілі українцям, тлумачили та добирали синоніми. Інші переклади біблійних текстів Крехівський Апостол (після 1563 р.). Волинське Євангеліє (1571 р.) ✓ ✓ ✓ ✓ Меценат — багатий покровитель науки, мистецтва та літератури З 1991 р. Пересопницьке Євангеліє є одним із символів, на яких складають присягу президенти України.

Номер слайду 18

Виклад подій доведено до 1597 р. Описано виникнення козацтва, укладання Берестейської унії; Написаний мовою, близькою до народної розмовної мови того часу; Використано візантійські, польські, місцеві та інші джерела; Густинський літопис: Розвиток літописання Охоплює події від 1500 р. до 1636 р; Не є самостійним твором, а компіляцією з популярної хроніки Мартина Бєльського; Острозький літопис: ✓ ✓ ✓ ✓ ✓ Літописними джерелами XVI-XVII ст. є Львівський, Короткий Київський літопис, також літопис з Барколабово біля Орші;

Номер слайду 19

Домашнє завдання Опрацювати § 8, с. 57-63 Творче завдання. Уявіть себе учнем/ученицею одного з українських навчальних закладів Речі Посполитої другої половини XVI — початку XVII ст. Опишіть свій навчальний день. Проілюструйте розповідь малюнком чи колажем.

Номер слайду 20

Основні дати 1556-1561 рр. — створення Пересопницького Євангелія; 1574 р. — Видання «Апостола» і «Буквара» у м. Львів; 1576 р. — заснування слов'яно-греко-латинської школи у м. Острог; 1586 р. — утворення першої братської (слов’яно-греко-латинської) школи у м. Львів; 1632 р. — заснування Київської колегії;

Номер слайду 21

Петро Могила (21(30).12.1574, за ін. відомостями 31.12.1596(10.01.1597), Молдова - 1(11).01.1647, Київ) — видатний церк. і культ. діяч. Син Симеона — господаря Волощини (1601-1607) і Молдавського князівства (1607-1609). М. закінчив Львівську братську школу, вивчав теологію у Паризькому ун-ті. Брав участь у Хотинській війні 1620-1621. Під впливом Й. Борецького М. 1625 прийняв чернецтво. 1627 обраний архімандритом Києво-Печерської лаври, 1632 (за ін. відомостями 1633) — митрополитом Київським. Добився від короля Владислава IV визнання УПЦ («Статті для заспокоєння руського народу»). М. 1631 відкрив лаврську школу, яка 1632 була поєднана з братською і 1633 отримала назву Києво-Могилянська колегія (з 1701 — Києво-Могилянська академія). Реставрував Софійський собор і будинки Києво-Печерського монастиря. М. був меценатом письменників і художників. Автор ряду богословських творів «Служебник» (1629, 1639), «Хрест Христа Спасителя» (1632), «Анфологіон» (1636), «Євлогіон» («Требник Петра Могили», 1646) та ін. Петро Могила православний митрополит 1633-1647 рр.

Номер слайду 22

Василь-Костянтин Острозький (1526, Дубно, тепер Рівненська обл. - 23.02.1608, Острог, нині Рівненська обл.) — видатний політ. і культ. діяч. Молодший син К. Острозького. Одна з найбагатших і найвпливовіших постатей свого часу. О. був претендентом на польський (1572) і московський (1598) престол. Послідовно захищав укр. політ. права, не підтримував Люблінської і Берестейської уній, виступав за рівні права України Польщі та Литви у Речі Посполитій. О. відіграв важливу роль у культ. житті як меценат. Засновник шкіл у Турові (1572), Володимирі-Волинському (1577), академії (1576-1580) і друкарні (1578) в Острозі, зібрав гурток визначних укр. культ. діячів (Г. Смотрицький, Клірик Острозький, Д. Наливайко та ін.). На кошти О. 1581 був виданий перший повний текст Біблії староукраїнською мовою. О. відіграв значну роль і в реліг. житті як захисник православ’я. Костянтин Василь Острозький «Некоронований король Русі»

Номер слайду 23

Герасим Смотрицький  (р. н. невідомий, с. Смотрич, тепер Дунаєвецького р-ну Хмельницької обл. — жовтень 1614, Острог, нині Рівненська обл.) — визначний письменник, педагог, культ. діяч. Батько М. Смотрицького. Був міським писарем у Кам’янці-Подільському. 1576 на запрошення князя К.-В. Острозького С. переїхав до Острога, де з 1580 став першим ректором Острозької академії. Разом з І. Федоров им готував видання Острозької Біблії 1581 (передмова, гол. перекладач і редактор) і «Буквар» 1578. С. — автор першої друкованої пам’ятки укр. полемічної л-ри «Ключ царства небесного...» і трактату «Календар римський новий» (обидві — 1587). Ряд творів не збереглося. Твори С. написані мовою, близькою до народної. Мелетій Смотрицький (спр. Максим; бл. 1578, за ін. відомостями 1572, с. Смотрич, тепер Дунаєвецького р-ну Хмельницької обл. - 17(27). 12.1633, за ін. даними 1634, Дермань, тепер Рівненської обл.) — визначний письменник-полеміст, церк. і культ. діяч. Син Г. Смотрицького. Навчався в Острозькій академії, з 1601 — у Віденській (тепер Вільнюс) єзуїтській колегії, згодом слухав лекції в ун-тах Німеччини, здобув учений ступінь доктора медицини. С. бл. 1608 поселився у Вільно, 1616 постригся в ченці. 1618-1620 — викладач і ректор Київської братської школи, з 1620 — архієпископ полоцький. С. — автор полемічних творів на захист православ’я «Антиграфі» (1608), «Тренос, або плач східної церкви...» (1610) та ін. 1627 перейшов на унію, з цього часу жив у Дерманському монастирі. Найвизначніший твір С. — «Граматика словенська» (1619). Іван Федорович (р. н. невідомий - 5(15). 12.1583, Львів) — друкар і книговидавець. У 50-х рр. XVI ст. працював, імовірно, в московській т. зв. анонімній друкарні, згодом держ., де видав «Апостол» (1564) і «Часовник» (1565). Ф. 1569-1570 видав дві книги у Заблудові (тепер Польща). Останні роки життя працював в Україні: 1572-1575 і 1583 — у Львові, 1575-1576 — у Дермані (нині Рівненська обл.), 1577-1582 — в Острозі. Ф. видав «Апостол» (1573-1574), «Буквар» (1574), «Книгу Нового Завіту» і покажчик до неї (1580), «Хронологію» А. Римші (1581), Острозьку Біблію (1581) та ін. Брав участь у редагуванні та оформленні книг, писав післямови тощо.

Номер слайду 24

Мініатюри Пересопницького Євангелія. 1556-1561 рр.

Номер слайду 25

Євангеліст Лука. Гравюра з львівського «Апостола» 1574 р.

Номер слайду 26

Ансамбль Успенської церкви у Львові: Церква Успіння – 1591 – 1629 рр

Номер слайду 27

Терміни і поняття Орден єзуїтів — католицький чернечий орден, заснований в 1534 р. (офіційно затверджений в 1540 р.) для зміцнення папської влади й поширення впливу католицизму.  Церковні братства — національно-релігійні громадські організації українських і білоруських православних міщан, створені з метою захисту національно-релігійних прав українців XVI—XIX ст. Слов’яно-греко-латинська школа — навчальний заклад, у якому крім «семи вільних наук» вивчали церковнослов’янську, грецьку й латинську мови. Колегіум (колегія) — назва середнього й вищого навчального закладу в Європі та Україні XVI ст.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Очеретяна Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кушнір Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ковтун Світлана Анатолівївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
29 серпня
Переглядів
2969
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку