Презентація на тему "Ліквідація кріпацтва та реформи 60—70-х рр. ХІХ ст."

Про матеріал
Презентація складалась на основі загальноосвітньої шкільної програми та програми ЗНО/НМТ за 2022 р. Підкреслені дати, терміни/поняття, картини обов'язкові для вивчення згідно програм
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ліквідація кріпацтва та реформи 60—70-х рр. ХІХ ст.

Номер слайду 2

Гальмування ринкових відносин у сільському господарстві та про­мисловості через нестачу вільної робочої сили та вузький ринок збуту товарів Загроза перетвориння імперії на другорядну країну, про що свідчила її поразка в Кримській війні Кріпосне право за формою та змістом нагадувало рабство. Воно засуджувалося більшістю представників різних суспільних верств. Зростання селянських повстань і заворушень. 1855 р. Київська козаччина 1856 р. Похід у Таврію по волю Криза феодально-кріпосницьких відносин Краще скасувати кріпосне право зверху, ніж чекати того часу, коли воно саме собою почне ліквідовуватися знизу… ✓ Причини 1861 р. селянська реформа в Російській імперії ✓ ✓ ✓

Номер слайду 3

19 лютого 1861 р. ліквідація кріпацтва «Маніфестом» Олександра II Законодавчі акти селянської реформи розв’язували такі основні питання: Скасування кріпосного права та визначення нового правового статусу селян Наділення селян землею. Визначення повинностей тимчасовозобов’язаних селян Викуп землі селянами. Створення інституту мирових посередників між селянами й поміщиками Організація селянського самоуправління 1 2 3 4 Григорій Ґалаґан – член комісій, які розробляли проекти здійснення реформи. Послідовно обстоював інтереси українського селянства

Номер слайду 4

Селян позбавлено права користуватися пасовищами, луками, лісами; 19 лютого 1861 р. ліквідація кріпацтва «Маніфестом» Олександра II Одружуватися, самостійно укладати майнові угоди, виступати від свого імені в суді, відкривати торговельні й промислові підприємства; Селяни мусили платити подушний податок, відбувати рекрутську повинність, зазнавали тілесних покарань; Отримано громадські права Зберігалась станова нерівноправність Скасована особиста залежність селянина від поміщика; ✓ ✓ ✓ 1

Номер слайду 5

Селянин отримував земельну ділянку в своє користуванння – Наділ (1,9—2,3 десятини); 19 лютого 1861 р. ліквідація кріпацтва «Маніфестом» Олександра II Вся земля оголошувалась власністю поміщика Для того щоб стати повноправним власником наділу, селянин мав викупити його у землевласника Відпрацьовував панщину і сплачував оброк, маючи статус тимчасовозобов'язаного Відрізки – землі, які за реформою, забирали у селян, якщо до цього вони користувалися більшим наділом, ніж тепер отримали у власність Поміщик міг відрізати «зайві» землі Селянин не мав права відмовлятися від отриманого наділу протягом 9 років; ✓ ✓ ✓ 2 Домовитись за викуп з поміщиком можна було за участі мирових посередників Якщо не викупив

Номер слайду 6

Розмір викупу залежав від величини грошового оброку та прирівнювання його до капіталу, який у банку повинен приносити дохід у розмірі 6% річних 10 руб. = 6% Викупна сума Російська імперія і поміщики, які заробили на селянах в результаті реформи Наприклад оброк складав 10 руб. на рік 80% викупної суми давала держава в кредит на 49 років під 6% річних; ✓ Якою була ціна за викуп? 3 20% викупної суми селянин повинен був самостійно заплатити поміщику; ✓ (10Ч100) : 6 = 166 руб. 66 коп. Х руб. = 100%

Номер слайду 7

Селянська община (громада) відповідала за викупні операції та сплату податків селянами за принципом кругової поруки; 19 лютого 1861 р. ліквідація кріпацтва «Маніфестом» Олександра II На Правобережжі та Лівобережжі за сплату платежів і податків відповідало кожне селянське господарство окремо; Для розв’язання господарських питань члени громади збиралися на сільські сходки; Суміжні сільські громади об’єднувалися у волості; ✓ ✓ ✓ 4 «Святочне Ворожіння» 1888. М. Пимоненко.

Номер слайду 8

Зміни в становищі державних селян (становили – 44%) Згідно з указом 1866 р. всі землі державних селян, залишаючись власністю держави; Селяни повинні були за це сплачувати до казни щорічну «оброчну подать»; Державні селяни могли стати власниками наділів, сплативши за них викуп протягом 8 років; Становище державних селян стало дещо кращим, ніж колишніх кріпосних Закріплювалися за сільськими громадами у безстрокове користування (подвірне або громадське) Розмір їхніх наділів мав становити не більше 8—15 десятин, ціна ж менша Результат

Номер слайду 9

Створено умови для швидкого економічного росту Особисте звільнення  селянина, поліпшення його соціально-правового статусу; Формування ринку вільнонайманої робочої сили; Відбувався процес  майнового розшарування селянства; Позитивні ✓ ✓ ✓ Передумова для індустріалізації Результати і наслідки ліквідація кріпацтва

Номер слайду 10

Гальмування капіталістичних відносин у сільському господарстві Результати і наслідки ліквідація кріпацтва Селянська община з круговою порукою, та обмеженням виїзду за територію волості; Проблема селенського малоземелля не розв'язана; Поглиблення сільськогосподарської спеціалізації регіонів; Негативні ✓ ✓ ✓ Аграрне перенаселення Проаналізуйте ілюстрований колаж і визначте, на яких недоліках реформи акцентують увагу автори? Розтлумачте сенс карикатури.

Номер слайду 11

Губернські земські збори Губернська земська управа Повітові земські збори Повітова земська управа Земства  — установи місцевого самоврядування в  Російській імперії за реформою 1864  р. Організація медичної допомоги, розвитком освіти, пошти, збирали статистичні дані, упорядковували дороги. На Правобережжі до 1911 р. земств не було Повноваження Членів земств обирали по куріях від усіх станів населення на 3 роки Курії землевласників, міщан, селян Чому? Будинок Полтавського губернського земства. 1903-1908.

Номер слайду 12

Структура міського самоврядування Міська дума Міська управа Міський голова Великі платники податків Середні платники податків Малі платники податків Вибори раз в 4 роки Опікувалися питаннями благоустрою, торгівлі, промисловості, охорони здоров’я, народної освіти тощо. Перебували під контролем губернатора та міністра внутрішніх справ І виборче зібрання ІІ виборче зібрання ІІІ виборче зібрання Повноваження Реформа міського самоврядування 1870 р.

Номер слайду 13

Фінансова реформа 1860-1864 рр. Засновано Державний банк, який мав переважне право на кредитування торговельних і промислових підприємств; Управління грошовими ресурсами зосереджено в руках міністерства фінансів; Створено незалежні від губернатора контрольні палати, які щомісяця контролювали видатки всіх губернських установ; Скасовано відкупну систему податків; 3 1862 р. у пресі публікували дані про прибутки й видатки держави. Встановлено акцизні збори, які збирали державні установи ✓ ✓ ✓ ✓ ✓

Номер слайду 14

Судова реформа 1864 Суд став відкритим, судочинство відбувалося за участю сторін, рішення приймали присяжні засідателі; Обвинувачені отримали право захисту, змагальність судочинства між адвокатом і прокурором; Деяка нерівність у судах залишилася, окремі — для військових і духівництва, для селян — фізичні покарання. Встановлено кілька судових інстанцій: мировий та окружний суди, судова палата; ✓ ✓ ✓ ✓

Номер слайду 15

Військова реформа 1862-1874 рр. Країну поділено на 15 військових округів, в Україні — Харківський, Одеський, Київський; 1874 р. було запроваджено перехід до загальної військової повинності чоловіків віком від 20 років; Служба скорочувалася з 25 до 6 років, на флоті – 7. Особи, які здобули освіту, могли служити менше; Заборонено тілесні покарання. Зростає кількість військових навчальних закладів. ✓ ✓ ✓ ✓ 1857 р.ліквідовано воєнні поселення. Армію переозброювали за новітніми технологіями, створено паровий військовий флот; ✓

Номер слайду 16

Освітня реформа 1864 р. Введено єдину систему початкової освіти в народних училищах для дівчаток і хлопчиків 1863 р. прийнято новий університетський статут – надано автономію університам. Відкрито жіночі гімназії та вищі приватні жіночі курси. Давали ґрунтовну гуманітарну освіту і можливість вступу до університету Давали природничу і фізико-математичну освіту і можливість вступу до вищої технічної школи Класичні Реальні Створювалися ради професорів Вільний доступ до літератури з-за кордону Створено мережу чоловічих гімназій   Середня і вища освіта платні Початкова освіта безкоштовна 1834 р. відкрито університет Святого Володимира у Києві (Київський національний університет імені Т. Шевченка) 1805 р. засновано університет у Харкові (Харківський національний університет імені В. Каразіна) ✓ ✓ ✓ ✓

Номер слайду 17

Реформа цензури 1865 р. Введено попередню політичну цензуру — контроль держави над виявом думок — для періодичних видань; Видавцям заборонено торкатися політичних питань; ✓ ✓ Скасовано попередню цензуру для наукових та урядових видань, але в разі порушень видавці сплачували великі штрафи; ✓

Номер слайду 18

Наслідки реформ 1860-1870-х рр. Скасування кріпосного права відкрило перспективу утвердження ринкового господарства, але збереглися феодальні пережитки; Реформи адміністративно-політичного управління були позитивним явищем, але вони не зачіпали основ ладу; Закладено основу для переходу Російської імперії до буржуазно-представницького устрою; Законодавчо визначені й закріплені громадянські права населення. Відбулася певна демократизація суспільства Сприяли завершенню промислового перевороту ✓ ✓ ✓ ✓

Номер слайду 19

Домашнє завдання Опрацювати §13, с.113-122 Письмово. Дайте відповідь на питання. Чи можна стверджувати, що життя селян після реформи змінилося на краще? Поясніть, чому.

Номер слайду 20

Основні дати: 19 лютого 1861 р. — царський маніфест про скасування кріпосного права в Російській імперії.

Номер слайду 21

Терміни і поняття Земства — всестанові органи місцевого самоврядування у Рос. імперії, виникли згідно із земською реформою 1864. До 1911 не поширювалися на Правобережну Україну.

Номер слайду 22

Архітектурні пам’ятки Будинок Полтавського губернського земства. 1903-1908.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Козловська Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гладка Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Фокс Герман
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
11 листопада 2023
Переглядів
5758
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку