Презентація на тему: "Ліризм поезії Максима Тадейовича Рильського«Солодкий світ!»"

Про матеріал
Народився 19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа та громадського діяча.На честь кого назвали Максима Рильського? Батько назвав сина на честь Максима Залізняка.Спочатку навчався в приватній гімназії Науменка. У 1915–1918 роках навчався на медичному факультеті Київського університету Св. Володимира, потім на історико-філологічному факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла Скоропадського, але через бурхливі події революції й громадянської війни жодного з них не закінчив. Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ліризм поезії Максима Тадейовича Рильського«Солодкий світ!»Ткаченка Тараса

Номер слайду 2

Біографія. Народився 19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа та громадського діяча. На честь кого назвали Максима Рильського? Батько назвав сина на честь Максима Залізняка. Спочатку навчався в приватній гімназії Науменка. У 1915–1918 роках навчався на медичному факультеті Київського університету Св. Володимира, потім на історико-філологічному факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла Скоропадського, але через бурхливі події революції й громадянської війни жодного з них не закінчив. Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.1919–1929 — учителював у селі, зокрема й у Романівці, а також у київській залізничній школі, на робітфаці Київського університету та в Українському інституті лінгвістичної освіти. У 15-річному віці видав першу збірку «На білих островах». Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу «Книгар», пізніше – у видавництві «Слово».1931 р. М. Рильського заарештовано (за критику комуністичної реальності), майже рік просидів у Лук’янівській тюрмі. 

Номер слайду 3

Лірика Рильського. Лірика Максима Рильського — поетичний універсум, що сягає античних і сучасних часів, Всесвіту і Романівки. Його твори пройняті життєствердною мудрістю, щирим ліризмом, любов’ю до людини. Це зумовило оригінальну поетику Рильського: лаконізм і ліризм вислову, гнучкість образів, яскравість епітетів, досконалість поетичної форми, витонченість почуттів, універсалізм художнього мислення, культурологічну масштабність, уміння поєднати вічне і неперехідне, широкий погляд на світ і людину. У творчому доробку поета є пейзажна, інтимна, філософська та історіософська лірика. Неокласик прагнув по-своєму відповісти на питання взаємозв’язків мистецтва і життя, поезії і сучасності, зокрема у поезіях „До Музи“, „Павлу Савченкові“, „Діана“, „Поете, будь собі суддею“. Рильський створив образ Музи, яка, за словами Леоніда Новиченка, є втіленням недремної і непідкупної совісті, станом духу, який морально звеличує читача й автора.

Номер слайду 4

Солодкий світ!.. Солодкий світ! Простір блакитно-білийІ сонце — золотий небесний квіт. Благословляє дух ширококрилий. Солодкий світ. Узори надвесняних тонких віт,Твій погляд, ніби пролісок несмілий,Немов трава, що зеленить граніт,Неначе спогад нерозумно-милий... Солодкий світ. Чи янголи нам свічі засвітили. По довгих муках безсердечних літ,Чи ми самі прозріли й зрозуміли. Солодкий світ?

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Поезія «Солодкий світ!» Простір блакитно-білий“ перегукується з віршем „блакить“ стефана малларме, улюбленого поета українських модерністів, які опоетизовували блакитний колір, що символізує стан душі людини. Вірш пройнятий вітаїстичною енергією, захопленням й естетичною насолодою від споглядання краси природи. Ліричний герой милується „простором блакитно-білим“ — символом ідеального світу, божественною природою світобудови, яку позначають улюблені кольори українців — блакитний і золотий: „/ сонце — золотий небесний квіт / благословляє дух ширококрилий / солодкий світ“. Композиція поезії ускладнена епіграфом з біблії „солодкий світ“ та цим же рефреном, який обрамлює першу строфу, що й визначає розгортання ліричного сюжету, почуттів і переживань героя, завершуючи твір риторичним запитанням: „солодкий світ?“. Цей образ персоніфікується, наповнюється щораз новим смисловим значенням. У змалюванні образної картини важливу художню функцію відіграють епітети: солодкий світ, золотий небесний квіт, ширококрилий дух; порівняння: „твій погляд, ніби пролісок несмілий, / немов трава, що зеленить граніт, / неначе спогад нерозумно-милий“. Поступово окреслюється образ дівчини, в якої погляд — „узори надвесняних тонких віт“, вона нагадує йому милий сон, ідеальний світ, який зник. Солодкий світ перетворився на гіркий, проте ліричний герой знову відчуває щастя: „чи янголи нам свічі засвітили / по довгих муках безсердечних літ, / чи ми самі прозріли й зрозуміли“ цей непростий „солодкий світ“. Витончений звукопис твору (алітерації с, л, р, асонанси голосних звуків о, и, і) та п’ятистопний ямб підкреслюють динамічність почуттів героя.

Номер слайду 7

У XIX—XX століттях у світовій поезії активно висвітлювалася тема людини і природи. Поети-урбаністи провіщали тотальну машинізацію життя, яка витіснить природу. Американець Волт Вітмен у збірці „Листя трави“ прославляв красу природи і велич життя, захищав ідею єдності людини і техніки. Англієць Томас Стернз Еліот у поемі „Безплідна земля“ відтворив драматизм буття природи, песимістично прорікав загибель всього живого. Рабіндранат Тагор, закликаючи відчувати незмірний зовнішній світ, передусім природи, проголосив гасло: „Ми відчуваємо себе самих“. Індійський поет показав, як тонко віддзеркалюється природа в людині, як людина сприймає довкілля. Він створив лірику, сповнену гуманістичної віри в щасливе майбутнє.

Номер слайду 8

Інтимна лірика Рильського насичена культурологічними мотивами, через призму яких поетизуються краса, жінка, кохання- мрія: „Моїй Елеонорі“, „Есмеральда“, „Анхізівсин, вклонившися богині“, „Сікстинська Мадонна“, „Афродіта Мілоська“. Шедевром любовної лірики є вірш „Яблука доспіли, яблука червоні!“. В українській міфології яблуко символізує розквіт і плодючість, уособлює вічну молодість, довголіття, безсмертя. За давньогрецьким міфом, заздрісна богиня Еріда підкинула трьом богиням золоте яблуко з надписом „Прекрасній“. Гера, Афіна й Афродіта засперечалися, кому з них має належати цей приз. їхню суперечку вирішив Паріс, який присудив золоте яблуко богині кохання і краси Афродіті. Яблуко стало символом кохання й одруження.

Номер слайду 9

pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
12 листопада 2022
Переглядів
1895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку