Тема: Многочлен. Подібні члени многочлена та їх зведення. Степінь многочлена або Моя країна - Україна. НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ: формувати поняття «многочлен», «подібні члени многочлена», «степінь многочлена», «стандартний вигляд многочлена»; формувати вміння записувати многочлени у стандартному вигляді.
Многочленом називають суму кількох одночленів. 7х2у – 5 ху7 + 9х5 – 8 є сумою одночленів 7х2у ,- 5 ху7 , 9х5 , -8. Одночлени з яких складається многочлен називають членами многочлена. У многочлені 7х2у +8 + 9 ху – 5 х2у – 9 члени 7х2у і – 5 х2у є подібними доданками,оскільки вони мають одну й ту саму буквенну частину х2у, також подібними доданками є й члени 8 і -9, які не мають буквенної частини. Подібні доданки многочлена називають подібними членами многочлена, а зведення подібних доданків у многочлені – зведенням подібних членів многочлена.7х2у +8 + 9 ху – 5 х2у – 9= (7х2у – 5 х2у )+(8-9) +9ху =2 х2у -1 +9ху. Кожний член многочлена це одночлен стандартного вигляду, і не містить подібних доданків .
Многочлен, який є сумою одночленів стандартного вигляду, серед яких немає подібних членів, називають многочленом стандартного вигляду.3х2ух +5 – 4ху2у – 5х3у + 7 ху3- 8 = 3х3у +5 – 4 ху3- 5х3у + +7ху3 – 8 = -2 х3у + 3 ху3 – 3 Степенем многочлена стандартного вигляду називають найбільший із степенів одночленів, які утворюють даний многочлен. -2 х3у + 3 ху3 – 3 – многочлен четвертого степеня.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№2. Назвіть подібні члени многочлена: а) 5а-7b+2а-b;б) 3х2-4ху+7х2+3ху;в) 5аb+7-аb+12;г)4ху-4х+4у;д) 7х-15ху +3ху-21х;е) 8az +5 – 13az +9. {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5аb і –аb, 7 і 12-15ху і 3ху,7х і -21х5а і2а, -7b і –bнемає8az i -13az,5 і 93х2і7х2, -4ху і 3ху І Р Д П О ННайбільша річка України. ДНІПРО
№3. Назвіть много-члени стандартного вигляду та знайдіть їх степені:а) а2-5а+18;б) 6с-12с2+5с-11;в) с+е+25;г) х;д) ах+3;е) 5х- у•2у.1.а) так, 2; б) ні; в) так, 2; г) ні; д) так, 1; е) ні.2. а) так, 2; б) ні; в) так, 1; г) ні; д) так, 2; е) ні.3.а) так, 2; б) ні; в) так, 2; г) ні; д) так, 1; е) ні.
№198. Перепишіть многочлен в порядку спадання степенів змінної:а) 7х-5х3+х4-9х2+1;б) 8у3- 5+7у6-9у4+у2. Виконавши вправу, дізнаєтесь , яке місто було козацькою столицею. Відповіді: а) х4 – 5х3 -9х2 +7х +1;б) 7у6 - 9 у4 +8у3 +у2 – 5. ЧИГИРИНКИЇВЗАПОРІЖЖЯВідповіді: а) 9х2 – 5х3 +х4 +7х +1;б) 7у6 - 9у4 +8у3 – 5 +у2 . Відповіді: а) х4 -9х2 – 5х3 +7х +1;б) - 9 у4 +8у3 +у2 – 5 +7у6 . ЧИГИРИН
І СХОДИНКА «Буква З» Які з даних виразів є многочленами І –Г ІІ - Г m2(m – 5), 3x2 +7m – 1, 1x/4y. (a –b)2, -12, p3 - 3a + b. II СХОДИНКА “Буква Н» Складіть многочлен з одночленів І –Г ІІ - Г 5m2, - 2m, 3. 7ab, -2a2, b2. ІІІ СХОДИНКА «Буква А» Визначте степінь многочлена І –Г ІІ - Г 5m2 + n3 +1 . 7x2 + 3y4 +8xy IV. СХОДИНКА “Буква Н» Перепишіть многочлен в порядку зростання степенів змінної І –Г ІІ - Г 3m2 – 3m + m3 – 8. 7a2 – 9a5 + 4a3 +5 – a4 V CХОДИНКА «Буква Н» Зведіть подібні члени многочлена І –Г ІІ - Г 7х -15ху – 8ху. 8ab- 5ab +4b2. VI СХОДИНКА « Буква Я» Зведіть многочлен до стандартного вигляду та вкажіть його степінь І –Г ІІ - Г 3xy2x3 + 2a2bb2 4a2ab – 5a2b2b2 VII СХОДИНКА “ВЕРШИНА» Обчисліть значення многочлена І –Г ІІ - Г 9p2 -1, якщо p=2 9p2 -1, якщо p= -1
Самостійна робота І-В1. Зведіть многочлен до стандартного вигляду та вкажіть його степіньа) 3a2ab - 5a2b2b2 – 6ab•2a + 5ab•4ab.2. Запишіть замість зірочки такий одночлен,щоб утворився многочлен четвертого степеня.а) х3 + 3х2 + * - 2 ІІ-В1. Зведіть многочлен до стандартного вигляду та вкажіть його степіньа) 3a2b3 – аb3– a3а – a2 b2•b + 5ab•2b2. 2. Запишіть замість зірочки такий одночлен,щоб утворився многочлен четвертого степеня.а) m6 - 4m4 +mn + *
Поговоримо?..1) Що таке многочлен? Наведіть приклади.2) Які з наведених виразів є многочленами?а) 3х + 7 ; б)2х + 3аb; в) 6x – 5 + х2; г) 3х.3) Який многочлен називають многочленом стандартного вигляду?4) Який із наведених многочленів є многочленом стандартного вигляду? Якщо многочлен не є многочленом стандартного вигляду, зведіть його до многочлена стандартного вигляду.а) 4х2 + 3х – 2х2; б) -2х2 + 3х3 + 5х;в) 6а • 2ab – 4b2; г) 2ху • 5у – 3у • 5х2;
Оберіть свою відповідь до запитань анкети. АНКЕТАНа уроці я працював... Своєю роботою на уроці я... Урок для мене здався... За урок я... Мій настрій... Матеріал уроку мені був...активно / пассивно , задоволений / не задоволений, коротким / довгим, не втомився / втомився, став кращим / став гіршим, зрозумілим / нудним, легким / важким, цікавим / не цікавим