Презентація є дидактичним матеріалом для уроку біології в 9 класі на тему "Моногібридне схрещування. Закони Г.Менделя". Можливе використання даної презентації і на уроці біології в 10 класі для повторення.
Моногібридне скрещування. Закони Г. Менделя. Презентаціявчителя біологіїСлов’янської ЗОШ №1 Леонтьєвої В. О.
Номер слайду 2
Моногібридне схрещування – схрещування організмів, які відрізняються за однією парою альтернативних ознак. Чисті лінії – генетично однорідні нащадки АА х АА ➝ АА аа х аа ➝ аа. P: Xжовте насіння зелене насіння
Номер слайду 3
1865 р. - праця «Досліди над рослинними гібридами», сформулював основні закономірності спадковості(1822 – 1884 рр.)Грегор Мендель
Номер слайду 4
легко вирощувати має короткий період розвитку має численне потомство багато сортів, чітко розрізняються по ряду ознак самозапильна рослина можливе штучне схрещування гібриди плідніПереваги Гороху посівного:
Номер слайду 5
Альтернативні ознаки гороху:
Номер слайду 6
А – ген жовтого кольору насінина – ген зеленого кольору насінин. Р: АА х аа жовт. зел. Р: ♀ АА(ж) х ♂ аа(з)G: А а F1: Aa За генотипом – Аа – 100% За фенотипом - жовте насіниня – 100 % %F1 - ?
Номер слайду 7
1й закон. Закон домінування (одноманітності гібридів першого покоління):– при схрещуванні гомозиготних організмів різних чистих ліній в першому поколінні проявляється тільки домінантна ознака. P: F1 XЗа генотипом: одноманітні
Номер слайду 8
А – ген жовтого кольору насінина – ген зеленого кольору насінин. Р2: Аа - жовт. Р2: ♀ Аа(ж) х ♂ Аа(ж)G: А а А а F2: АА, Аа, Aa, аа ж ж ж з. За генотипом – 1 АА:2 Аа:1аа. За фенотипом – 3:1 75% - з жовтими насінинами 25% - з зеленими насінинами F2 - ?
Номер слайду 9
2й закон. Закон розщеплення– при схрещуванні гібридів першого покоління між собою у другому покоління відбувається розщеплення 3:1 (3/4 нащадків мають домінантну ознаку, 1/4 – рецесивну)P2 F2 XРозщеплення: 3:1
Номер слайду 10
Решітка Пеннета дозволяє краще уявити генотипи, що можна отримати від схрещування батьківських гамет. ♂ ♀ А а А АААа а. Аааа. Р: ♀ Аа х ♂ Аа
Номер слайду 11
У кавуна зелене забарвлення плодів домінує над смугастим. Визначте забарвлення плодів кавунів, отриманих від схрещування рослини зі смугастими плодами, і гетерозиготної рослини з зеленими плодами. А?аа. Задача №1
Номер слайду 12
А – зеленезабарвленняа – смугасте. Р: аа х Аа смуг. зел. Р: ♀ аа(с) х ♂ Аа(з)G: а А а F1: Аа, аa з с F1 - ?За генотипом – 1 АА:1 Аа. За фенотипом – 1:1 50% - зелені кавуни 50% - смугасті
Номер слайду 13
Здорова жінка, мати якої хворіє на цукровий діабет, має хворого чоловіка. Яка імовірність народження у цій сім’ї здорових дітей, якщо ген цукрового діабету рецесивний?Задача №2 А – нормаа – цукровий діабет. Р: ♀ Аа – здор. ♂ аа – хвор. F1 імовірність здор. дітей - ?Р: ♀ Аа(н) х ♂ аа(хв)G: А а а F1: Аа, аa зд. хв. Розщеплення: 1:1 Відповідь: 50% - імовірність народження здорових дітей
Номер слайду 14
А – карі очі а – блакитніР: кароокі – А?F1: блак. - аа Р: ♀ А_(к) х ♂ А_(к)F1: аа (бл.)Перевіримо: Р,F1 генотипи - ?Задача №3 У карооких батьків народилась блакитноока дитина. Чи можливе таке? Якщо так, визначте генотипи батьків та дитини. Ген кароокості домінантний.
Номер слайду 15
А – карі очі а – блакитніР: кароокі– А?F1: блак. - аа Р: ♀ Аа(к) х ♂ Аа(к)G: А а А а F1: АА, Аа, Aa, аа к к к бл. Відповідь: батьки – Аа, дитина - аа Р,F1 генотипи - ?Задача №3 У кароких батьків народилась блакитноока дитина. Чи можливе таке? Якщо так, визначте генотипи батьків та дитини. Ген кароокості домінантний.