Презентація на тему "Національно-культурне життя поляків, євреїв, німців, кримських татар на теренах України"

Про матеріал
Презентація на тему " Національно-культурне життя поляків, євреїв, німців, кримських татар на теренах України" розділу ІІІ " Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.". Матеріал створений відповідно до нової програми з історії України від 3 серпня 2022 року. У жодному з підручників ця тема поки не розкрита, тому матеріал може бути основою для викладу матеріалу та підготовки з відповідної теми. Презентацію можна застосовувати для 2-х режимів проведення уроку — традиційного і онлайн (дистанційне навчання). Вона створена для ефективної візуалізації навчального матеріалу. Він викладений доступно і зрозуміло. Презентація допоможе якісно пояснити тему, акцентувати увагу на основних аспектах уроку. Урок виховує толерантне ставлення до представників різних народів, зацікавленість історією України.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Національно-культурне життя поляків, євреїв, німців, кримських татар на теренах України. Вчитель: Лутченко Наталія Віталіївна

Номер слайду 2

Вітаю!!! Сьогодні закінчуємо вивчати ІІІ розділ історії України «Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.». В Україні, як і в інших країнах, жили і живуть представники різних етносів (народів), різних релігій і конфесій. Їхні взаємовідносини формувалися в часи тривалого мирного співіснування й добросусідства, а також в періоди протиріч і конфліктів. В зошиті запишіть дату і тему уроку!Попрацюйте з презентацією!Упродовж уроку визначте, які етнічні та релігійні групи населяли терени України в кінці ХVІІІ – першій половини ХІХ ст.».

Номер слайду 3

Зовнішні міграційні рухи ХІV — першої половини ХVІІІ ст. призвели до утворення на території українських земель кількох різних за величиною етнічних груп, представлених в Україні. Євреї та поляки Правобережжя були одними з найчисленніших національних груп, які відігравали важливу роль в економічному, громадсько-політичному та соціально-культурному житті українських земель. Саме в цей період сформувалася порівняно велика й тепер (близько 0,5% людності) етнічна група євреїв. Євреї

Номер слайду 4

Євреї вперше з'явилися в межах території сучасної України в добу до існування християнства. Вперше вони прибули на східне узбережжя Чорного моря та у Крим; відомі з IV-го сторіччя до н. е.

Номер слайду 5

Драматичною була історія євреїв. Майже два тисячоліття євреї не мали власної держави та були розсіяні по світу. У XV-XVI ст. відбувалося масове переселення євреїв з території Польщі на українські землі. Вони селилися в містах і містечках, селах Галичини, Поділля, Волині, Буковини та Закарпаття разом з українцями та білорусами, вірменами, греками, німцями, поляками, ромами (циганами), росіянами, угорцями, словаками, татарами, турками, чехами тощо. Важливо зауважити, що євреї не мали права володіти землею, а саме землеробство було основним видом господарства в ті часи. З іншого боку, за Литовськими статутами на євреїв не поширювалася заборона оренди землі. Поширеним явищем була єврейська корчма. Здебільшого доступними для євреїв були лише ремісництво, орендарство, лихварство, торгівля і посередництво. Останні заняття, хоч і необхідні для економічного життя, часто сприймалися іншим населенням як такі, що дають можливість несправедливо наживатися за рахунок селян.

Номер слайду 6

1742 року російська імператриця Єлизавета Петрівна видала указ, про вигнання з країни всіх євреїв, незалежно від їх віку, статі та становища. Залишатися дозволялося лише тим, хто погодиться прийняти православну віру. Після другого поділу Речі Посполитої у 1793 р., до Російської імперії відійшли Волинь, Поділля та Київщина з чисельним єврейським населенням. У 1794 р. була розширена смуга осілості — євреям з колишніх польських земель було дозволено селитися і на лівобережжі — у Чернігівській, Полтавській та Київській (без Києва) губерніях, але тільки у містах та містечках. 

Номер слайду 7

Смуга осілості Межа, або смуга осілості  — територія компактного проживання євреїв у Російській імперії, визначена імперським урядом з метою запобігання їх проникнення у внутрішні губернії, і захисту тамтешніх підприємців від єврейської конкуренції.

Номер слайду 8

Синагога Золота Роза у Львові На території східної Галичини під час її приєднання до Австрії у 1773 р. мешкало 151 тис. євреїв (бл. 10 % населення), переважно у шляхетських та магнатських містечках. На території Буковини у 1821 р. жили 7 тис. євреїв, у 1857 р. — 25 тис. (8 % населення). У Північній Буковині основними місцями проживання євреїв були Чернівці а також містечка Садагора та Вижниця. На Закарпатті євреї мешкали переважно у містах Мукачеве та Ужгород.

Номер слайду 9

Протягом всього ХІХ ст. основним осередком єврейського життя в Україні залишалася громада. Громади допомагали своїм членам у вирішенні соціальних проблем, містили школи для дітей бідняків, синагоги, молитовні будинки і микве, яких в результаті швидкого зростання єврейського населення стало бракувати до кінця ХІХ ст. Ще до цього були встановлені особливі обмеження частки єврейських студентів в окремих інститутах. Наприклад в Харківському технологічному інституті п'ять відсотків, а в деякі навчальні заклади, такі як Харківський ветеринарний інститут, євреїв взагалі перестали приймати. Обмеження торкнулися і початкової школи.

Номер слайду 10

«Бейс Штерн Шу́льман» — синагога у Кривому Розі, одна з найбільших синагог у Європі

Номер слайду 11

З кінця ХІХ ст. Східна Галичина - один з важливих центрів єврейської культури: тут діяли єврейські книжкові видавництва, працювали єврейські письменники (Р. А. Браудес, Н. Х. Имбер, Ш. Я. Имбер).

Номер слайду 12

Упродовж усього періоду відбувався з перервами наплив польських емігрантів. Спольщення русинів (українців) у порубіжних західних районах також додавало полякам ваги. Масове переселення польських селян відбувалося у ХVІІ - ХVІІІ ст. Наслідком саме цієї еміграції і є сучасна польська етнічна група, яка становить 0,3% людності. Поляки

Номер слайду 13

Поляки Наприкінці XVIII ст.- в першій половині ХІХст. в усій Правобережній Україні налічувалось близько 350 тис. поляків. У цей період вони становили більшість серед пануючої поміщицької верхівки, католицького духовенства, службовців і меншою мірою — серед «чиншевої шляхти», міщан і селян. Поляки брали участь і у військово-землеробській колонізації Півдня України, заснували ряд селищ у складі поселенців козацького полку.

Номер слайду 14

Відчутного удару зазнало польське населення України після поразки повстання 1830—1831 рр. Царський уряд конфіскував маєтки польських поміщиків — учасників повстанського руху. Було вжито ряд репресивних заходів до польської освіти та культури. Таким чином у 30—40-х рр. XIX ст. поляки на Правобережжі з панівної нації перетворилися на соціально пригнічений етнос, який у подальшому помітно зменшився кількістю. Водночас чимало поляків, що втратили маєтки, поселилися у Києві, Одесі, Харкові, Миколаєві та ін. За переписом 1897 року їх кількість становила 1,6 % населення України (без західних земель).

Номер слайду 15

Кременецький ліцей1805 -1833 рр. Був закритий після невдалої революції 1830-1831, як вогнище крамольних ідей

Номер слайду 16

У Львові діяло кілька культурних осередків поляків. До найважливіших з них належав Національний заклад - дім Оссолінських (Оссолінеум), відкритий 4 червня1817р., що мав багату публічну бібліотеку з рукописами й книжковими виданнями, художні збірки (картини, скульптура, нумізматика тощо) та вів науково-дослідну і видавничу діяльність (від 1878 р. видавав головним чином підручники, а від 1919р., маючи виключне у Польщі право, - твори класиків польської художньої літератури). Співочій хор з поляками

Номер слайду 17

Гуго Коллонтай (1 квітня 1750  — 28 лютого 1812) Польський релігійний діяч, політик, просвітник. Він був одним з ідеологів польського повстання 1794 р. Увійшов у історію як подвижник просвітительства в Польщі, Росії та на Україні. З його ініціативи у 1802—1808 рр. в Москві і Кременці відкриваються ліцеї.

Номер слайду 18

Наполеон Цибульський  (14 вересня 1854 — 26 червня 1919)  Польський і російський вчений-фізіолог, ендокринолог, один з відкривачів адреналіну та електричної активності головного мозку (1890), піонер застосування методу електроенцефалографії, доктор медицини, громадський діяч, публіцист і філософ.

Номер слайду 19

Зи́гмунт Флоре́нтій Врубле́вський (28 жовтня 1845 — 16 квітня 1888) — польський фізик, член Польської АН (1880) Навчався в Київському університеті. За участь у Польському повстанні 1863 був засланий до Сибіру, де перебував до 1869. У 1874 був вибраний асистентом по кафедрі фізики в Мюнхенському університеті, а в 1875 перейшов на таку ж посаду в Страсбурзі. Професор Ягеллонського університету в Кракові (1882). Помер у 1888 через отримані опіки у своїй лабораторії.

Номер слайду 20

Кароль Станіслав Ольшевський (29 січня 1846 — 24 березня 1915) — польський фізик і хімік, член Краківської академії наук (з 1888 року) Спільно з фізиком Зигмунтом Врублевським 1883 року вперше одержав рідкий кисень, 1895 року — рідкий аргон. Одержав також деякі інші зріджені гази.

Номер слайду 21

Перебування німців на українських теренах сягає раннього середньовіччя, але масові поселення почали з'являтися наприкінці 1780-х рр. На запорозьких землях у 1789–1790 р.р. поселяють релігійну громаду менонітів з Німеччини й Голландії. Найбільше їх оселяється 1803 року на річці Молочній. Меноніти переселилися в далеку й незалюднену місцевість, аби уникнути переслідування своєї релігії. Після Маніфесту Олександра І від 20 лютого 1804 року на південь України прибувають вихідці з німецьких земель. Німцям-колоністам надавалися певні пільги. Вони на 30 років звільнялися від будь-яких податків, мали право відкривати промисли з припискою до них кріпаків-селян. Тільки протягом перших двадцяти років XIX ст. 50-ти німецьким колоніям наділено 214 тисяч десятин землі в Бердянському й Мелітопольському повітах. Таврійські німці. Колонія Дармштадт. Німці

Номер слайду 22

У німецьких колоніях розвивалося громадське життя, кооперативний рух, створювалися аграрні спілки, кредитні установи тощо. У середині ХІХ ст. в Одесі діяло 9 німецьких цехових управ: слюсарна, каретна, столярна, годинникових справ, кондитерська та ін. Німецькі купці здійснювали торгівельні операції з європейськими країнами, організовували міжнародні товарні перевезення. Діяли прусське, гамбурзьке, баварське, баденське, саксонське, вюртемберзьке та ін. консульства. У кожній німецькій колонії були початкові школи, відкривалися училища підвищеного типу, жіночі гімназії та центри училища, де здобували середню освіту. У середині ХІХ ст. в Таврійській, Катеринославській і Херсонській губерніях було 156 початкових шкіл.

Номер слайду 23

Функціонували сирітські та інвалідські будинки, лікарні, будинки для глухонімих та інші соціальні установи. Заклади утримувалися на кошти колоністів та їхніх громадськи організацій. Німці зберігали свої національні особливості, традиції, культуру, віросповідання. Вони створювали національно-культурні товаривства. Від 1863 р. виходила "Одеська німецька газета", з 1906 р.– католицька "Німецька хроніка". Німецькою мовою видавалися підручники наук і художня література.

Номер слайду 24

Кримські татари Кри́мські тата́ри — східноєвропейський тюркський народ, що історично сформувався в Криму; разом з нечисленними караїмами та кримчаками кримські татари є корінним народом Криму, а також одним із корінних народів України. Розмовляють кримськотатарською мовою, яка входить до тюркської мовної сім'ї. Гноблення з боку російської адміністрації та експропріації землі у кримськотатарських селян спричинили масову еміграцію кримських татар до Османської Імперії. Саме їхні нащадки зараз складають кримськотатарську діаспору у Туреччині, Болгарії та Румунії.

Номер слайду 25

Покинуті будинки в Карасубазарі Дві головні хвилі еміграції припали на 1790-ті та 1850-ті роки. Це стало причиною занепаду сільського господарства і практично повного знелюднення степової частини Криму. Саме в цей час Крим залишила більша частина кримськотатарської еліти.

Номер слайду 26

Кримськотатарське відродження Кримськотатарське відродження пов'язане з ім'ям видатного діяча культури Ісмаїла Гаспринського (1851—1914). Він доклав великих зусиль, спрямованих на відродження та виживання кримського народу. Він фактично створив нову літературну кримськотатарську мову. І. Гаспринський почав видавати першу кримськотатарську газету «Терджиман» («Перекладач»), яка незабаром стала відомою далеко за межами Криму, розробив нову методику шкільної освіти, завдяки чому сформувалася нова генерація кримськотатарської інтелігенції.

Номер слайду 27

Думки істориківІгор Гирич, український історик В традиційній спільноті, де існувало соціальне розмежування за етнічною ознакою, був закладений вибуховий механізм... Якщо селяни — це передусім українці, торгівці і лихварі — євреї, ремісники — німці, землевласники — поляки, то військовий конфлікт рано чи пізно мусив у такому суспільстві відбутися і мати яскраво національне забарвлення.1. Як ви розумієте слова про «закладений вибуховий механізм»?2. Про які особливості становища українців свідчить історик?

Номер слайду 28

1. Опрацювати презентацію;2. Складіть уявний діалог між представниками двох етнічних груп, що проживали на українських землян наприкінці ХVІІІ – у ХІХ ст. (усно). Домашнє завдання:

pptx
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
30 грудня 2024
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку