Мета. Поглибити знання учнів про фізичні і хімічні властивості нітратної кислоти; ознайомити з якісною реакцією на нітрат-йон, термічним розкладанням нітратів; на прикладі нітратів обговорити проблему забруднення продуктів харчування хімічними речовинами, ознайомити із запобіжними заходами потрапляння в організм людини; розвивати креативне і критичне мислення, вміння самостійно аналізувати, робити висновки; формувати вміння швидко і чітко формулювати свої думки, логічно викладати їх і обстоювати свою точку зору; вдосконалювати навики самостійної пошукової діяльності під час роботи з додатковими джерелами інформації; виховувати бережливе відношення до власного здоров’я , формувати переконання правильно поводитися з хімічними речовинами в побуті, використовувати їх у відповідності до інструкцій; формувати в учнів екологічне мислення, виховувати свідому громадянську позицію, небайдужість до екологічних проблем нашого регіону і України в цілому.
Історична довідка. Нітратна кіcлoтa має довгу іcтopію, яка починається ще в IX столітті. Пepшим, хто отримав нітратну киcлoтy, був apaбcький aлxімік, під пceвдoнімом Гeбep. Bпepше кoнцeнтpoвaннa димлящa нітратна киcлoтa булa отримана в 1648 гoдy німeцким aптeкapeм-aлxімікoм Іoгaннoм Pyдoльфoм Глayбepoм шляхом пepeгoнки нітратної кіcлoти, отриманої взaємoдією сульфатної киcлoти і кaлієвoї ceлітpи KNO3
Ще більш сильним окислювачем, ніж чиста нітратна кислота, є суміш концентрованої нітратної кислоти з концентрованою хлоридною кислотою ("царська горілка"): HNO3 + 3 HCl = 2 Cl + NOCl + 2 H2 O У "царській горілці" розчиняються навіть золото і платина: Au + HNO3 + 3 HCl = Au. Cl3 + NO + 2 H2 O 3 Pt + 4 HNO3 + 12 HCl = 3 Pt. Cl4 + 4 NO + 8 H2 O