предметні: ознайомити учнів з особливостями переказу тексту розповідного характеру з елементами опису природи; комунікативні:розвивати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з урахуванням типологічної і стильової характеристики, ключові: сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту, уводячи в нього опис тварини; загальнокультурні: виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Щоб добре написати переказ необхідно уважно прослухати текст і визначити його тему. Також потрібно виділити його основну думку. Обов’язково варто все записати в чернетці. Іноді суть тексту відображається в його назві, на це варто також звернути увагу. Далі необхідно скласти детальний план тексту. Для цього виділяються мікротеми кожної частини і даємо назви. Коли в чернетці записуються назви розділів тексту, слід залишати трохи місця для запису ключових слів і фраз. Після другого прослуховування тексту необхідно заповнити порожні місця для запису ключових моментів тексту. Уважно слухайте текст під час другого прочитання, зверніть увагу на його тип (розповідь, опис, міркування), його стилістичні особливості, художні засоби, що використовуються автором. Пам’ятка. Як писати переказ
Тарас сів під вербою. Аж чує - хтось недалеко співає. Озирнувся й побачив на тому боці потічка біля криниці дівчину в червоній плахті. Стоїть, вона вичікує, поки вода в криниці після дощу встоїться, і співає тихо й виразно про того сироту, що не має в світі роду. Щось у Тарасових грудях почало битися, у горлі здавило. Зціпив зуби,щоб не заплакати. Він сам сирота, зазнав уже людського глуму й потурання. Вислухав, запам’ятав усю пісню до словечка. Протоптаною стежечкою швиденько шаснув у бур’ян. Уночі була гроза. Ранок видався ясний на диво. Небо чисте, лагідне. Сонце веселе, тепле, бадьоре. На бур’янах блискучими діамантами рясніли краплі нічного дощу. Круто пахли високі буйні ромашки. Тарас сів, розгорнув свій зшиточок. Тут були записані пісні, щедрівки,псалми. Ось і нова пісня записана, обмальована візерунками. Тепер Тарасові захотілося співати. Він завів гнучким голосом. Кінчавпісню і знов починав. І не було тому краю (За С. Васильченком; 146 сл.)У БУР’ЯНАХ
Напишіть відповідно до плану чорновий варіант тексту. Намагайтеся зробити його докладним і розгорнутим. Коли чернетка готова, слід уважно її перечитати. Виправити всі недоліки тексту: повтори, тавтології, невідповідності. Прочитайте написане ще раз і виправте синтаксичні та пунктуаційні помилки. Акуратним розбірливим почерком перепишіть переказ. Перечитайте чистовий варіант, будьте уважні при перевірці, постарайтеся знайти всі можливі описки.