Презентація на тему "Пряма і непряма мова. Розділові знаки при ній"

Про матеріал
Презентація "Пряма і непряма мова. Розділові знаки при ній" рекомендована вчителям української мови під час повторення, систематизації та закріплення знань даної теми на уроках в 11 класі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку:“ Пряма і непряма мова, її призначення. Пунктограми при ній ”. Ти знаєш, що ти – людина?Ти знаєш про це чи ні? В. Симоненко

Номер слайду 2

Мета: - повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості; - наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; - розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; - за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися про неповторність людської особистості.

Номер слайду 3

Ти знаєш, що ти — людина. Ти знаєш про це чи ні?Усмішка твоя — єдина,Мука твоя — єдина,Очі твої — одні. Більше тебе не буде. Завтра на цій земліІнші ходитимуть люди,Інші кохатимуть люди —Добрі, ласкаві й злі. Сьогодні усе для тебе —Озера, гаї, степи.І жити спішити треба,Кохати спішити треба —Гляди ж не проспи!Бо ти на землі — людина,І хочеш того чи ні —Усмішка твоя — єдина,Мука твоя — єдина,Очі твої — одні. Проблемне питання: Скажіть, у чому смисл і призначення людини на землі?

Номер слайду 4

Давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось? Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?

Номер слайду 5

Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності. Тож уміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху в людському спілкуванні. Під час нашого спілкування відбувся діалог, який базується з речень з прямою мовою.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

1. Що таке пряма мова? АУКЦІОН

Номер слайду 8

Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.2. Який вид складного речення становить непряма мова?

Номер слайду 9

Непряму мову можна замінити складнопідрядним з'ясувальним реченням.3. Чи становлять слова автора змістове ядро в конструкції з прямою мовою?

Номер слайду 10

Ні. У конструкції з прямою мовою змістове ядро становить чужа мова.4. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови?

Номер слайду 11

Так.5. Різновидом якої мови є діалог?

Номер слайду 12

Різновидом прямої мови. 6. Нова репліка діалогу записується з нового рядка?

Номер слайду 13

Так. 7. Коли репліки діалогу беруться в лапки?

Номер слайду 14

Коли записані в один рядок. 8. Чи завжди цитати беруться в лапки?

Номер слайду 15

Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку. 9. Коли цитата пишеться з малої літери?

Номер слайду 16

Цитата пишеться з малої літери, коли вона є частиною речення.10. Чи є епіграф різновидом цитати?

Номер слайду 17

Так, епіграф - це різновид цитати. Зверніть увагу на оформлення епіграфа до уроку: Ти знаєш, що ти – людина?Ти знаєш про це чи ні? В. Симоненко11. Що таке діалог? Чи береться він в лапки?

Номер слайду 18

12. Що таке полілог? Діалог - це пряма мова, що передає розмову двох осіб (різновид прямої мови). Діалог складається з реплік. Репліка - це вислів одного з учасників розмови. Діалог у лапки не береться.

Номер слайду 19

Полілог – це різновид діалогу. У ньому беруть участь кілька осіб.13. Що таке монолог?

Номер слайду 20

Монолог – це мовлення однієї особи.

Номер слайду 21

Способи передачі чужого мовлення. Пряма мова. Непряма мова. Цитата

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Мовознавче дослідження. Пригадайте вивчене про вживання розділових знаків при прямій мові (за схемами – опорами). За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях з прямою мовою.

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Пряма мова В СЕРЕДИНІ слів автора. Я сказала: “Я згодна, тату ”, - і поцілувала йому руку (В. Підмогильний). А: “П”, -а. Верба, від крапель кришталева, мені сказала: ” Здрастуй!” – крізь туман. Дід бурчав: “ Тепер би того дощу…” – і сердився невідомо на кого. А: “П!(?)” -а. А: “П…” -а.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

2. Завдання. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему. 1. «Така моя доля…» - безжурно засміявся дід у бороду.2. «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить українська народна мудрість. 3. Захар дивився на молоду пару чесними, радісними очима: «Не сумуй, доню, замість батька доля дає тобі брата…» 4. Степан трохи зніяковів, пробурчав невиразно: «Діло є», - і так само неуважно пішов назад.5. «Мені, - каже, - не так серденьку тяжко».

Номер слайду 31

Відповіді до завдання 2. Схеми речень: 1. «П…» - а. 2. «П», - а. 3. А: «П…» 4. А: «П», - а. 5. «П, - а,- п».

Номер слайду 32

3. Продовжуємо мовознавче дослідження. Розгляньте таблицю і розкажіть про особливості заміни прямої мови непрямою в різних за метою висловлювання реченнях. Запитання: Яку роль відіграють займенники та дієслівні форми при заміні прямої мови непрямою?

Номер слайду 33

Номер слайду 34

4. Творча лабораторія. Складіть речення з прямою мовою. Перебудуйте їх на речення з непрямою мовою. Ваші слова(слова автора)Слова вчителя(пряма мова)1. Учитель попередив …2. Учитель запитав …3. Учитель попросив Олену …4. Учитель сказав …Завтра заняття почнуться на годину пізніше. Усі готові до контрольної роботи?Розкажи вірш напам’ять. Сьогодні на уроці ми вивчатимемо нову тему.щочищобщо

Номер слайду 35

І групаІІ група1. Давньокитайський філософ Конфуцій говорив: «Достойна людина не йде слідами інших людей». 1. Британський філософ Дж. Міль говорив, що гідність держави залежить від гідності особистостей, які її створюють.2. Ілля Шевельов, автор книжки «Афоризми, думки, емоції», стверджував: «Кожна людина – індивідуальність, навіть якщо вона не особистість».2. Відомий український педагог В. Сухомлинський вчив, що безсмертя людини в тому, коли людина залишає себе насамперед у людині.3. Генріх Гейне, один з найбільш видатних німецьких поетів ХІХ століття, вважав: «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає».3. Психолог і соціолог Джудіт Хаббек вважала, що бути людиною – велика праця, яка не завжди доводиться до кінця.5. Мовна трансформаціяІ група - Перебудуйте речення з прямою мовою на речення з непрямоюІІ група - Перебудуйте речення з непрямою мовою на речення з прямою.

Номер слайду 36

6. Синтаксичний конструктор. Завдання: потрібно поставити при прямій мові (1) слова автора (2) в усіх можливих позиціях і записати. 1.«Хто хоче зрушити світ, нехай зрушить себе!» 2. Писав давньогрецький філософ Сократ.

Номер слайду 37

7. Творча лабораторія. Завдання: складіть речення з прямою мовою за запропонованими схемами, скориставшись довідкою. А: «П».«П!» -а.«П, - а, - п».«П, – а. – П».«П, - а: -П». ДОВІДКА: Людина, життя, сенс життя, відповідальність, обов’язок, любов, піклування.

Номер слайду 38

8. Пунктуаційний практикум. Завдання: спишіть діалог, розставляючи розділові знаки. Поясніть пунктограми. 9. Інформаційна хвилинка. Різновидом якої мови є діалог?Як записується нова репліка діалогу?Чи беруться репліки діалогу в лапки?Ти мене любиш? – питає. Люблю. Віддай мені радість свою. Я віддав.І тепер мене любиш?Люблю. Віддай мені силу свою. Віддав.І ще мене любиш?Люблю. Віддай мені мужність свою. Віддав.

Номер слайду 39

10. «Синонімічний ланцюжок». Завдання: продовжіть «синонімічний ланцюжок». Діалог – розмова …

Номер слайду 40

Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення – балаканина - перемова - порозуміння...

Номер слайду 41

Якщо ти віриш у майбутнє,В його прийдешність, у____Дзвони у дзвони, ____ людям,Бо більш не буде вороття.11. Творча робота. Відреставруйте вірш «Якщо ти віриш у майбутнє». Складіть на його основі речення з прямою мовою.

Номер слайду 42

Віддай забуту ______ травам,Відмий від бруду всі хмарки,Відреставруй нам _____ небоІ дощ крізь ______ проціди.

Номер слайду 43

Бережімо, _____, землю,Кожну квітку й деревце,Нищити _____ не треба,Пам'ятайте всі про це.

Номер слайду 44

Якщо ти віриш у майбутнє,В його прийдешність, у життя, Дзвони у дзвони, кричи людям,Бо більш не буде вороття. Віддай забуту свіжість травам,Відмий від бруду всі хмарки,Відреставруй нам синє небоІ дощ крізь сито проціди. Бережімо, люди, землю,Кожну квітку й деревце,Нищити красу не треба,Пам'ятайте всі про це.

Номер слайду 45

12. Тести для самоконтролю. Реченням з непрямою мовою (розділові знаки опущено) єА) Гегель стверджував що людина виховується для свободи. Б) Для людини немає нічого цікавішого у світі ніж люди писав В. Гумбольт. В) Людина як роман до останньої сторінки не знаєш чим закінчиться Є. Зам’ятій. Г) Коли в людини є народ тоді вона уже людина Л. Костенко.

Номер слайду 46

2. Реченням з прямою мовою (розділові знаки опущено) єА) Грам музикант про сонце в блакитному небі про біленьку хмаринку про жайворонка В. Сухомлинський. Б) Земля найкраще пахне восени говорить сам до себе Тимофій. В) Друзі зачекайте на путі! В. Симоненко. Г) Не кажи “гоп”, поки не перескочиш.

Номер слайду 47

3. Коли людина не встане з колін писав І. Драч то вона не далеко зможе пройти. Подане речення відповідає схеміА) “П”, - а. Б) “П! – а. – П…”В) “П, - а: - П”. Г) “П, - а, - п”.

Номер слайду 48

4. “П, - а: -П…”Поданій схемі відповідає речення. А) Дивуюсь, радію, у серця питаю Скажи, віще серце, чи скоро світ буде?Б) Я чув про це сказав він і додав А хто не чув…В) Хто творить розумну і добру людину – найкращий майстер таке було рішення стариків…Г) Іди доню каже мати не вік дівувати.

Номер слайду 49

5. Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченніА) “ Добрий вечір вам ” заспівав позаду тоненький дівочий голос. Б) “ Ні, - сказав сам собі Василько – щуки я не піймаю, бо вона прудка ”. В) “ Життя мені всміхалося, - говорив І. Франко, - а діти були промінням ”. Г) Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.

Номер слайду 50

6. Укажіть речення, де допущено помилку в оформленні прямої мови. А) “ Кого ж ти, княже, залишиш замість себе в Києві?” – спитав єпископ. Б) Я знов ліг у човні на дідове хутро й подумав: “ Засну. Засну і виросту уві сні”. В) “ Не сплять мої, - сказав боярин. – Тай кому до сну тепер?”Г) “ Дарма, - сказав батько і, підваживши телицю кілком додав. – Раз уже я грішний, так і мені смалитись ”.

Номер слайду 51

7. Укажіть речення з непрямою мовою, побудоване правильно. А) Старий Джеря просив Миколу, щоб той не зачіпав осавулу та не дражнив пана. Б) Нимидора сказала Миколі, що я весь свій дитячий і дівчачий вік поневірялась у чужій хаті. В) Микола сказав батькам, що я хочу сватать Варки. Г) Чіпка думав, що мати моя грішна, бо вона била малого.

Номер слайду 52

8. Яке речення з прямою мовою можна змінити на речення з непрямою мовою за допомогою сполучника чи?А) А мати кликала мене: “ Зайди до хати ”. Б) Говорив старий Хома: “ Взимку краще сидіти вдома ”. В) Настане час себе спитати: “ Дочекався в гості щедрих нив?”Г) Надійка випросталась і, махнувши рукою, промовила: “ А вже Київ близько ”.

Номер слайду 53

9. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно. А) “ Щастя та горя скувалася доля ” – стверджує приказка. Б) “ Ну добре, - стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів ”. В) Струна бринить лагідною луною: - “ Я туту, я завжди туту, я все з тобою! “Г) “ Леоніде, - Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали “У пошуках утраченого часу ” М. Пруста?”

Номер слайду 54

10. Пряму мову в реченні Іван сказав: “ Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї ” правильно передано непрямою мовою. А) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї. Б) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї. В) Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про них думають, як сприймають їхні ідеї. Г) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

Номер слайду 55

ВІДПОВІДІ ДО ТЕСТІВ1 А2 Б3 Г4 Б5 В6 Г7 А8 В9 Б10 Г

Номер слайду 56

13. Творче конструювання. Складіть пам’ятку – пораду «Якою має бути справжня людина? У чому її призначення на Землі?», вживаючи звертання та пряму мову.

Номер слайду 57

Прийом «Обери позицію» Якою має бути справжня людина?1. Справжню людину відрізняють благородні риси характеру: ввічливість, порядність, вимогливість до себе й до інших, моральність.2. Бути людиною означає вміння жити серед інших людей.3. Призначення людини - розкрити свої здібності, свій талант.4. …

Номер слайду 58

Прийом «Логічне завершення»Пригадайте, що стало початком нашого уроку? Слова про неповторність і цінність кожної людини як особистості. Життя людини залежить від неї самої, і його можна зробити ще кращим. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність. Попереду в ціле життя переліт: Будуть незгоди і спрага в дорозі;Як стомишся й очі щипатиме піт,Як ти засумуєш в дорозі,Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,Згадай наші верби, і луки, і трави,І вічну тривогу своїх матерів,І школу, і друзів своїх нелукавих. Хай буде щаслива дорога твоя. У раннім, і пізнім світанку. Тебе зберігає тривога батьків Від першого подиху і до останку…

Номер слайду 59

Бесіда «Мікрофон»1. Яка мова називається прямою?2. Чим супроводжується пряма мова?3. Які розділові знаки властиві реченням з прямою мовою?4 Який розділовий знак виноситься за лапки у кінці прямої мови?5. Чим пряма мова відрізняється від непрямої?6. Якими ознаками характеризуються речення з непрямою мовою?

Номер слайду 60

Домашнє завдання. Підтвердіть або спростуйте вислів «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає», використовуючи пряму і непряму мову.

Номер слайду 61

Підготувала заняття:викладач-методист. Кропивницького музичного фахового коледжу. Кравченко Н. О. Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Савченко Валентина Анатоліївна
    Дякую за поданий матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Буц Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Василенко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Телехан Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Устенко Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Дженкова Марія Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Нікішина Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8.  Ludmila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
pptx
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
15585
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку