Тема: «Синтаксис складного речення»
Варіант 1
1.Установіть відповідність
|
А Дивиться Миколка, і йому приємно, коли чує прохолоду в тілі. |
|
Б Тільки ті, що стояли ближче, могли побачити дивний блиск в його очах. |
|
В Купаючись у ласкавому промінні ранкового сонця, підіймається у блакитну височінь сіренький лісовий жайворонок. |
|
Г То крякне крук, то коник заірже. |
|
Д Якось уночі вдарив мороз, цвіт зморщився. |
2. Установіть відповідність
|
А Травень, а спека. |
|
Б Та пісня, як море, і стогне, й рида, І барвами грає, І скелі зриває, Як чиста прозора вода. |
|
В Він чаклун, бо бачить крізь землю усі підземні ріки, озера й ставки. |
|
Г Над болотами та озерами, в долинах рік стоять тумани, важкі хмари пливуть над селами і хуторами. |
|
Д Немає в Марка ні дружини, ні доньки, але є стара мати, у якої завжди так добре пахнуть потріскані руки то весняним зіллям, то соняшниками. То осінніми грибами… |
3. Установіть відповідність
|
А Говорить – шовком вишиває. |
|
Б Ні спека дня, ні бурі, ні морози – Ніщо не вб᾿є любов мою живу! |
|
В Буря розчахнула стару, напівзасохлу акацію, що росла біля сіней. |
|
Г Сивина віків створювала найкращі пісні про кохання, і навіть у суворих селянських звичаях дівоча вірність стояла врівень із вояцькою честю. |
|
Д Сказати, що в цей момент було вже зовсім темно, я не можу, але й сподіватися побачити дичину я теж не міг. |
4. Установіть відповідність
|
А За вікном бринів оркестр незримих комах, десь у кущах настирливо пискала пташина, на новій будівлі клапали залізо, але він уже нічого не чув. |
|
Б Нарешті запалили свічку, та вітер одразу її погасив. |
|
В Буває, часом сліпну від краси. |
|
Г Те, що ніколи не народжувалось, померти не може. |
|
Д Біля мосту тінився невеликий млин, до його боку притулилось велетенське колесо. |
Варіант 2
1.Установіть відповідність
|
А Спалахнув вибух, але скеля стояла. |
|
Б Туман у лісі – мовби дим завойовницьких багать, він снується і снується, затягнув діл, заснував небо. |
|
В Хто щастя взяв у лютій боротьбі, той зможе захистить його в бою. |
|
Г Ви сидите собі, спустивши руки, та й граєте в ідилію з селянами. |
|
Д Об тій годині знайшли їх трьох в оцій долині: один юнак, а два – в літах. |
2.Установіть відповідність
|
А На їхніх очах маленький струмок, який вже біг по дну рівчака, безупинно збільшувався. |
|
Б Талант Шевченка служив великій меті – оспівувати народ, піднімати його з віковічної темряви. |
|
В Під копитами гуділа весняна земля, а по всіх шлях поспішала слава до тих, хто все віддав для неї, найменше думаючи про себе. |
|
Г Криниця вважалася здавна чимось святим, споконвіку вона символізує достаток, невичерпну людську доброту, щирість, привітність. |
|
Д Понад обрієм небо блідо-синє, а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежками просвітків. |
3.Установіть відповідність
|
А Знай: по бурі тяжкій перемога засяє дзвінка і погідна. |
|
Б Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами своїх соловейків. |
|
В То Кармелюк тихенько співав про себе, то знов голосно, на усе поле розносилась його пісня. |
|
Г Думкою за любими синами вона ішла, куди ішли вони. |
|
Д Народна маса завжди як чародійний музичний інструмент, на якому великий митець дасть прекрасний величний концерт, а в руках у іншого цей інструмент буде або мовчати, або безжалісно фальшивити. |
4.Установіть відповідність
|
А Чи, може, щастя хочеш ти? |
|
Б Край неба на заході почорнів, і незабаром, швидко наближаючись, звідти посунули важкі громаддя хмар. |
|
В Поглянув на ягнята – не мої ягнята. |
|
Г Хоч у житті стрічав тебе я рідко, та все ж мені той спогад серце гріє. |
|
Д Вогонь у печі палає і гуготить, а Маланка заплющує очі, хитається, їй здається, що то шумить колосом нива і серп черкає по стеблу. |