Знедолена природою дитина не повинна знати, що вона малоздібна, що у неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини повинно бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим. В. О. Сухомлинський Інклюзія – це індикатор суспільства. На скільки ми розуміємо осіб з особливими потребами, на стільки ми цивілізовані. Павло Хобзей
Командний підхід. Чітке бачення-чітке та погоджене усіма членами команди бачення майбутнього дитини. Відданість ідеї спільної роботи-різні перспективи і здібності збільшують ефективність команди. Спільна відповідальність-усі члени команди відповідають і звітуються за дії команди. Взаємозалежність – визначення спільних цілей, розуміння й цінування унікальності внеску кожного з членів команди.
Стратегії ефективної співпраці вчителя та асистента вчителя1. Спільне обговорення ролей і завдань (на початковому етапі роботи).2. Наголос на важливості та дотриманні конфіденційності.3. Спільне обговорення підходів до навчання й управління класом.4. Проведення регулярних зустрічей та вироблення спільних стратегій поведінки та викладання, обговорення проблемних ситуацій
Робота асистента вчителя полягає в. Співпраці з учителями в організаціі інклюзивного навчання та виховання дитини з ООП, батьками учня. Участі в проведенні обстеження, спостережень щодо вивчення психофізичних особливостей дитини. Участі в розробці та реалізаціі ІПР. Оформленні відповідної документаціі.
КОНСУЛЬТУВАННЯ. Вчитель може виступати консультантом асистента у питаннях адаптації чи модифікації тих чи інших завдань. НАСТАВНИЦТВО. Вчитель і асистент активно спілкуються, діляться спостереженнями за учнями, підвищують знання один одного у тих питаннях, де вони є компетентними. СПІВПРАЦЯ. В моделі співробітництва передбачається розподіл обов’язків між вчителем та його асистентом. Ця модель вважається однією з найбільш ефективних, так як кожен з педагогів вносить свій вклад в реалізацію навчальної програми.
Модель співпраціПідтримуюче викладання. Цей підхід також відомий як «один викладає, інший допомагає», або «ведучий і помічник». Паралельне викладання. Паралельне викладання відбувається тоді, коли педагоги працюють одночасно з різними групами учнів в одному класі. Додаткове викладання практикується тоді, коли треба, щоб один з педагогів підсилив якість викладання іншого педагога. Викладання в команді це одночасне/почергове ведення уроку двома педагогами. За такої форми спільного викладання учні взаємодіють з усіма вчителями в класі, що є ключовим для дітей з ООП.
Підтримуюче викладання2. Актуалізація опорних знань Вчитель: Гра «Мікрофон. Усні обчислення» Гра «Чарівне коло» Хвилина – невеликий час. Для лікарів – це врятоване життя,для вчених – відкриття нового. Хвилини біжать одна за одною, а наздогнати їх або повернути не можна. Ось і сьогодні ми будемо цінувати кожну хвилинку на уроці. Асистент: Підходить до дітей з мікрофоном Вчитель: Підсумок уроку. Чого навчились на уроці? Які поняття повторили?Що цікавого дізналися на уроці?Скільки годин має 1 доба? 2 доби? 3 доби?Скільки хвилин у годині? У 2 годинах? В 1 годині 20 хвилинах?Скільки секунд у хвилині? В 1 хвилині 30 секундах?Де можна використати ці знання?Асистент: Підходить до дітей з мікрофоном
Додаткове викладання. Вчитель: Математичний диктант(Повторення таблиці множення і ділення чисел на 6)Перший множник – 6, другий – 9. Знайдіть добуток. Добуток чисел 6 і 6 збільшіть на 18. Добуток чисел 6 і 8 зменшіть на 11. Число 60 зменшіть на добуток чисел 6 і 4. Число 6 помножте на суму чисел 2 і 8. Число 6 помножте на різницю чисел 71 і 67. Ділене 54, дільник 6. Знайдіть частку. Частку чисел 60 і 6 збільшіть на 11. Число 40 зменшіть на частку чисел 24 і 6. Асистент: Допомагає учням, які цього потребують, в математичному диктанті
Стратегії ефективної роботи вчителя та асистента вчителя. Спільне обговорення ролей і завдань (ще на початковому етапі роботи). Наголос на важливості та дотримання конфіденційності. Спільне обговорення підходів до навчання. Проведення регулярних зустрічей та вироблення спільних стратегій поведінки та викладання, надання та отримання зворотнього зв’язку, обговорення проблемних ситуацій.
Акценти у співпраціВажливо щоб усі члени колективу - спільно визначались,обмінювались,реалізовували та оцінювали ідеї/практики викладання щодо учнів з ООП на основі існуючих знань спеціального педагога(асистента вчителя) про необхідні адаптаціі та модифікаціі відповідно до впливу порушень розвитку дитини на процес навчання,та на основі знань учителя про типову навчальну програму і типові методи навчання.
Типові завдання асистента вчителя. Адаптація Змінює характер навчання, не змінюючи зміст або понятійну складність навчального завдання. Модифікація Змінює характер навчання,змінюючи зміст або понятійну складність навчального завдання. Приклад: Асистент учителя надав інформацію про те, що учневі важко даються завдання, які виконуються в класі. На основі спостережень асистента вчитель здійснив додаткові заходи, встановив проблему і спільно з асистентом спланував види діяльності, щоб вони відповідали рівню розвитку та потребам цього учня.
Типові завдання асистента вчителя. Забезпечення індивідуальної підтримки в навчанні. Приклад: Психолог поінформував учителя, що для учня важко пригадувати інформацію, яка надається лише в усній формі. Після отримання такого сигналу вчитель та асистент змінили спосіб подання матеріалу, намагаючись використовувати інші способи – візуальний та інші.