Презентація на тему: "Сторітелінг як метод навчання" (5-9 класи) на прикладі уроків з Основ здоров'я

Про матеріал
Як використати сторітелінг на уроці? Дітям подобається слухати цікаві захоплюючі історії – і не дивно, адже люди полюбили їх дуже давно – ще тоді, коли мало хто був писемним, не було книг, Інтернету та інших популярних сьогодні джерел інформації. Разом з тим, сучасні учні губляться в потоці інформації, їм буває складно запам’ятати великі обсяги нецікавих фактів, і, як наслідок, втрачається інтерес до навчання. Саме тому в педагогіці набуває популярності метод сторітелінгу, при якому пояснення нової інформації, необхідної для запам’ятовування, відбувається за допомогою захоплюючих емоційних історій.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сторітелінг як метод навчання. Методична розробка. Підготувала: Черноштанова М. Г.

Номер слайду 2

«Словесна творчість – це могутній засіб розумового розвитку людини, перед якою відкривається світ. З того часу, як слово стає для дитини інструментом, за допомогою якого твориться нова краса, дитина піднімається на нову сходинку бачення світу, досягає якісно нового етапу у своєму, духовному розвитку. Їй хочеться у слові виразити своє захоплення, свій подив перед красою світу». В. Сухомлинський

Номер слайду 3

Сучасний урок – це урок, спрямований на створення реальних умов для інтелектуального, соціального, морального, здоров’язбережувального становлення особистості, що сприяє якісному формуванню навчальної діяльності учня. Це урок, на якому вчитель уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розумового зростання, глибокого і свідомого засвоєння знань, для формування моральних основ. Він передбачає поєднання навчання, виховання і розвитку. Загальною функцією уроку є формування і розвиток особистості школяра. Як зацікавити учнів своїм предметом чи новою темою? Просто розповісти їм про важливість навчання та здобуття знань? Це більше не працює. Сучасні діти губляться серед оточуючого їх інформаційного шуму, тому якщо розказані вчителем факти одразу не зачепили, вони автоматично потрапляють до категорії нецікавих.

Номер слайду 4

Виникає питання: як треба вести урок, аби не просто привернути увагу дітей, а ще й стимулювати їх до подальшого поглиблення знань? І тут на допомогу може прийти неординарний метод навчання: сторітелінг. Колись давно наші пращури передавали з покоління в покоління весь накопичений людством досвід і знання за допомогою міфів, легенд, казок. Коли люди були не писемними та не мали інтернету, майстерність розповідати історії дуже цінувалась. За основу брали реальні факти, але їм надавали містичного характеру, метафоричності. Такі розповіді були виразні, цікаві, легко асоціювалися з особистим досвідом.

Номер слайду 5

Сторітеллінг (у перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати; отже, сторітеллінг – це розповідь історій) – це мистецтво захоплюючої розповіді та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача. Ця методика була розроблена та успішно випробувана на особистому досвіді Девідом Армстронгом, головою міжнародної компанії Armstrong International. У процесі створення сторітеллінга Девід Армстронг врахував відомий психологічний фактор: історії значно легше сприймаються, вони більш захоплюючі та цікаві, ніж правила або директиви. Після того, як людина вислухала вас, вона починає вам довіряти. Вам же стає значно простіше переконати її у чомусь та мотивувати.

Номер слайду 6

Сучасне підростаюче покоління спілкується, переважно, у віртуальному світі. Тому реальне спілкування стає мистецтвом, якому потрібно навчати знову. Для цього чудово підходить метод «сторітелінгу». Сторітелінг – це ще творча розповідь дитини. На відміну від фактичної розповіді (переказу, опису по пам’яті), яка ґрунтується на роботі сприйняття, пам’яті, відтворювальної уяви, в основі творчих розповідей лежить робота творчої уяви. Обов’язковими компонентами такої розповіді мають бути самостійно створені дитиною нові образи, ситуації, дії. При цьому учні використовують свій набутий досвід, знання, але по-новому комбінують їх.

Номер слайду 7

Мета та завдання. На відміну від звичайного спілкування, коли історії розповідають заради самої розповіді, сторітлінг переслідує важливу мету — це створення суб’єкта мотивації до певної дії. Завданням даного прийому є побудова зрозумілого ланцюжка «вчора-сьогодні-завтра», щоб у цьому людина дійшла правильного висновку.

Номер слайду 8

За допомогою розповіді створити умови для мотивації дітей до навчання на занятті або під час освітньої ситуації, викликати симпатію до головного персонажа, який допоможе зацікавити вихованців і доступно донести до них потрібну інформацію. Вміння говорити, формулювати власні думки – необхідні життєві навички для кожної людини. На сьогодні володіння інформацією, її обробка, вміння чітко передавати почуття, аргументувати свою позицію – головні задачі, які стоять перед освітою.

Номер слайду 9

Чому сторітеллінг є ефективним методом навчання дітей?• Діти люблять слухати історії більше, ніж доповіді, описи чи визначення, тому що вони легше сприймаються (задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації, а й образна). Отже, реалізується принцип доступності навчання. В історії є герой, який змінюється. Ці зміни відбуваються в процесі боротьби, наполегливої праці, виконання складних завдань тощо.• Історія динамічна. Сучасні діти з кліповим мисленням краще сприйматимуть історію, ніж текст іншого виду. Історія впливає на почуття дитини, а це підвищує рівень концентрації уваги. Тому всі уважно слухають навчальний матеріал, сприймають його, а потім з легкістю можуть відтворити. Правда теж у формі історії. Отже, реалізується принцип міцності знань та емоційного навчання.

Номер слайду 10

Використання такої методики дає можливість описати свої вчинки та почуття, проаналізувати власні дії, оцінити наслідки та зробити висновки на майбутнє. Створенню історій сприяють: демонстрація відеоматеріалів з відключеним звуком; самостійний відбір фрагментів фільмів для розповіді на уроці; демонстрація знайомого фільму, з продовженням та поясненням учня; самостійне порівняння матеріалу підручника зі змістом фільму та висловлення своєї точки зору; самостійне написання творчої роботи за відеоматеріалом тощо.

Номер слайду 11

Основні функції сторітелінгу1. Мотиваційна. Це спосіб переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в навчальному процесі.2. Об’єднуюча. Історії є інструментом розвитку дружніх, колективних міжособистісних стосунків у класі, групі.3. Комунікативна. Історії здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.4. Інструмент впливу. Дозволяє не директивно впливати на учнів та формувати в них суспільно корисні переконання.5. Утилітарна. Один із найпростіших способів донести до інших зміст завдання або проекту.

Номер слайду 12

То ж чим корисний цей метод, зокрема для Нової української школи? Перш за все, розповідання історій, тобто сторітелінг, допомагає учням впорядкувати мислення, коли дитина слухає та вчиться розповідати сама. Слухаючи історії, вона також тренує свої емоції, отримує новий досвід і дізнається нові варіанти вирішення конфлікту чи проблеми. Мабуть, кожен вчитель зі свого досвіду знає, що є «нецікава» тема для дітей, але вона важлива для навчання. У такому випадку теж можна застосовувати сторітелінг. Якщо тема уроку не містить якоїсь реальної історії, то її можна вигадати. Зацікавити аудиторію можна лише змінивши кут подачі інформації.

Номер слайду 13

За словами Олександра Подоляка, редактора відділу книжок видавництва «Шкільний світ», сторітелінг корисний тим, що він залучає емоції до сприйняття й допомагає запам’ятовувати матеріал. До сторітелінгу варто мотивувати й дітей, оскільки вони природжені оповідачі.  «Щоб заохотити дитину розповідати й вигадувати, достатньо створити атмосферу, де дитина знатиме, що її слухатимуть, з неї не глузуватимуть, її не сваритимуть, коли вона розкаже “щось не те”», – вважає Олександр Подоляк. Але варто пам’ятати, що сторітелінг – це не лише розповідь, метод передбачає різні форми подачі інформації.  «Сторітелінг зараз має величезну кількість форматів. Діти можуть не лише писати тексти, а й робити презентації, знімати відео. Інструментів для сторіленгу з’явилось дуже багато. Питання лише в тому, яку саме історію потрібно розповісти, а далі вже вирішувати за допомогою чого», – пояснює письменник Марк Лівін.

Номер слайду 14

Яким буває сторітелінг? Розповідати захоплюючі історії може вчитель (наприклад, на початку вивчення теми – для того, аби вмотивувати учнів чи допомогти запам’ятати складну інформацію). Учні його пасивно слухають, а тому такий сторітелінг називають пасивним. Активний сторітелінг – це самостійне розповідання історій учнями, яке вчитель може практикувати або впродовж вивчення теми або наприкінці її, аби закріпити набуті знання.

Номер слайду 15

З чого почати? Для того, щоб створити історію, яка захоплюватиме учнів, перш за все необхідно придумати цікавий сюжет, вигадати героя (їв), додати цікаві події, які підведуть до потрібних висновків. Алгоритм створення історій для сторітелінгу виглядає так: Визначитись з темою та метою уроку (Увага! Не до кожного уроку можна створити таку історію, і багато в чому саме тема впливає на вибір сюжету!)2. Розробка детального сюжету та основних подій оповіді.3. Вибір головного героя – вибір імені, характеру, зовнішнього вигляду тощо.4. Вигадування інтриги (це ключовий момент в історіях для сторітелінгу!). На цьому етапі вже можна складати перший варіант історії.5. Перегляд готової історії та додавання метафор.Інколи вчителі вигадують такі історії від початку й до кінця, інколи засновуються на реальних подіях, що дуже часто ще більше зацікавлює учнів.

Номер слайду 16

Чому сторітелінг ефективний? Швидколітня інформація забувається через 72 години. Але лише не історії. Технології сторітелінга визнані найефективнішими на науковому рівні. Дослідники підтверджують, що наш мозок розрахований на історії, адже саме так століттями передавали вміння та досвід. Якщо розповідь викликає в людини емоції, у його крові виділяється дофамін – гормон, який відповідає за пам'ять та обробку інформації. Історія, яка змусила щось відчути, відкладається у голові. Сторітелінг (storytelling) запам'ятовується, і яскравий тому приклад – соціальна реклама.

Номер слайду 17

Види сторітеллінгу:культурний – розповідає про цінності, моральність та вірування;cоціальний – розповідь людей один про одного (можна розповідати дітям історії з життя відомих людей, що може стати для них прикладом для побудови свого життя);міфи, легенди – вони відображають культуру й нагадують нам, чого в житті слід уникати аби бути щасливим;jump story – всі полюбляють слухати історії про містичних істот, коли неочікуваний кінець змушує підстрибнути на стільці від страху; такі історії допомагають подолати власні страхи;

Номер слайду 18

cімейний – сімейні легенди зберігають історію наших родин, ці історії передаються з покоління в покоління та мають повчальний характер;дружній – ці історії об’єднують друзів, оскільки вони згадують про певний досвід, який вони пережили разом;особистий – особисті історії розповідають про власний досвід та переживання. Це важливий вид сторітеллінга, оскільки подібні історії допомагають зрозуміти себе, і почати розвиватися. Сторітеллінг є хорошим способом мотивації, переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в навчальному процесі.

Номер слайду 19

Правила сторітелінгу Як би чудово автор не володів мовленнєвою харизмою, цього недостатньо для сторітелінгу. Тому є декілька важливих правил для цього жанру. Говоримо про головне. Цікава історія — ще не все, що важливо. Поставте питання: що дає прослухування історії дитині, яка ознайомилась з нею? Історія повинна надихати, примушувати замислитися над певною темою чи питанням. Легко засвоюється розповідь, побудована за такою схемою:1. Твердження. 2. Аргументи з прикладами. 3. Висновок зі звертанням до тези.

Номер слайду 20

Сторітелінг в навчанні Ми так швидко і надовго запам'ятовуємо сюжети фільмів, книг або телешоу, але при цьому вивчення лекції чи підручника часто перетворюється на справжні тортури? Тому, щоб поданий матеріал запам’ятався гарантовано і надовго, а потім був застосований на практиці, необхідно створити «реальну казку». Такий підхід допоможе викликати у слухача емоції, а емоції — це запорука того, що інформацію запам'ятають. Поступово переходячи від нудної теорії до яскравої практики. Перекладаючи матеріал у ситуації, які можуть відбуватися в житті — таким чином можливо підготувати слухача до вирішення завдання, яке одного разу перед ним постане. Тому на уроках з основ здоров’я, етики та хореографії він активно застосовується

Номер слайду 21

Види педагогічного сторітелінгу: класичний, активний та цифровий. У класичному сторітеллінгу історія розповідається самим педагогом. Діти тільки слухають і сприймають інформацію. В активному сторітеллінгу педагогом задається основа події, формуються її проблеми, цілі і завдання. Діти стрімко залучаються до процесу складання історій. А цифровий сторітелінг – це такий формат, в якому розповідання історії доповнюється візуальними компонентами (картинками, презентаціїями, відео, скрайбінгом, інфографікою). Тож зрозуміло, сторітеллінг почався тоді, коли до звичайного переказу фактів додали емоційне забарвлення (зміну інтонації голосу, міміки, жестів).

Номер слайду 22

Класичний сторітелінг6 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Життя і здоров’я.

Номер слайду 23

Класичний сторітелінг Хвилювання тварин спостерігалось у одному перуанському місті незадовго до серйозного землетрусу. Кури не поверталися до курників, кішки відносили кошенят із будинків на відкриту місцевість, а корови безперервно ревіли. Ресторан під назвою «Дім пацюків» у японському місті Нагойя втратив свою характерну особливість, заявлену в назві, коли його пацюки раптом зникли. Пацюкам у цьому ресторані було дозволено вільно бродити по приміщенню. 27 жовтня 1891 року, через день після того, як пацюки покинули ресторан, стався землетрус силою 7,9 бали за шкалою Ріхтера. Каліфорнійська поліція повідомляла про великі зграї пацюків, що поспішали вулицями міст, за день до великого землетрусу, що стався в Сан-Фернандо Веллі 9 лютого 1971 року.6 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Природа і здоров’я.

Номер слайду 24

Білоку́р Катери́на Васи́лівна (нар. 24 листопада 1900, с. Богданівка, Пирятинський повіт, Полтавська губернія, — пом. 10 червня 1961, с. Богданівка, Яготинський район, Київська область — українська художниця жанру наївного мистецтва, майстриня народного декоративного живопису. Входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України9 кл. ОЗ. Тема: Самореалізація в підлітковому та юнацькому віці

Номер слайду 25

Активний сторітелінг Комікси5 клас НУШ. ЗБД. Тема: Принципи безпечної життєдіяльності. Використання коміксів. Відпрацювання звернення до рятувальних служб.

Номер слайду 26

Комікси5 кл. НУШ. Етика. Тема: Агресивність у спілкуванні. Маніпуляція. Використання коміксів з послідуючим обговоренням для розуміння поняття «маніпуляція»

Номер слайду 27

Як ви думаєте, якщо порівняти активних і неактивних людей, хто з них швидше стомлюється? 9 кл. ОЗ. Тема: Види рухової активностіОбговорення проблемних питань, аналіз, висновки. Проблемне питання

Номер слайду 28

Обговорення ситуацій. Уявіть, що ви запізнюєтеся на урок і ваш друг /ваша подруга пропонує перейти дорогу на червоний сигнал світлофора. Обговоріть:• Які можливі наслідки такого рішення?• За допомогою пам’ятки «Як сказати ні» переконайте друга не робити цього. Підготуйте відповідну сценку і покажіть її у класі.5 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Правила для пішоходів. За допомогою обговорення ситуації (готової), опрацьовується питання теми

Номер слайду 29

24.01.2024 СьогодніРозглянь малюнки. Розкажи, як спілкувалися люди на відстані в різні часи. Використання ілюстрацій5 кл. НУШ. Етика. Тема: Віртуальне спілкування. За допомогою ілюстрацій, учні пояснюють ситуації, наводять приклади з життя

Номер слайду 30

Які небезпеки можуть загрожувати підліткам в соціальному середовищі?6 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Навколишнє середовище. Використання фото і ілюстрацій для опису та обговорення ситуацій, які на них зображені.

Номер слайду 31

Обговорення ситуаціїОлег їхав з батьками в автомобілі. Він запізнювався до школи і дуже хвилювався. Раптом на дорозі вони побачили аварію - два автомобілі зіткнулися один з одним. Батько зупинився і вийшов з машини. Олег же став просити його негайно їхати, бо він запізнюється. Чи правильно діє хлопчик? До яких наслідків може призвести така поведінка Олега?7 кл. ОЗ. Тема: Види ДТП. Дії свідків ДТП. Використання історій з реальними персонажами. Обговорення ситуації

Номер слайду 32

Діти вирішили у підвальному приміщенні обладнати кімнату для ігор. Вони почали фарбувати стіни, вкривати лаком підлогу. Через годину всі відчули запаморочення, нудоту, підвищене потовиділення. Як ви поясните такий стан дітей та що порадите їм зробити?7 кл. ОЗ. Тема: Безпека в побутіВикористання ситуацій для опрацювання алгоритму дій.

Номер слайду 33

Продовж речення «Якби я потрапив у таку ситуацію, то …» 8 кл. ОЗ. Тема: Законодавство України у НС. Повідомлення своєї позиції у конкретній НС.

Номер слайду 34

Важливість вибору професіїОбміркуйте й обговоріть ситуацію. Дев'ятикласники обговорювали питання вибору професії. Богдан сказав, що йому все одно, яка професія, головне, щоб за цю роботу добре платили. Настя сказала, що вона хоче обрати професію, яка була б пов'язана з малюванням або пісочною анімацією, і неважливо, скільки вона буде отримувати за це грошей. А Гліб повідомив, що він стане фармацевтом, тому що його батьки так вирішили. Чим відрізняються критерії вибору професії у цих підлітків? Чи усвідомлено вони обирають професію?9 кл. ОЗ. Тема: Вибір професіїОбговорення ситуації, приміряння на себе. Обговорення ситуації

Номер слайду 35

Досвід з життя5 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Керування часом. Використання власного життєвого досвіду учнями.

Номер слайду 36

Ситуаційні завдання. Кого в наведених ситуаціях можна назвати зрілою людиною? Як вчинили б ви? Бабуся попросила онуку – восьмикласницю зустріти корову із череди. Дівчина відмовилася, бо пропустить серію улюбленого серіалу. Маленькі сестрички сваряться, бо ніяк не з’ясують, кому з них гратися з лялькою. Старший брат-восьмикласник запропонував їм гру, у яку вони можуть гратися разом. 8 кл. ОЗ. Тема: Зрілість людини. Обговорення поведінки персонажів, аналіз та повідомлення своєї життєвої позиції

Номер слайду 37

Давайте поміркуємо, які соціальні ролі можливі для підлітків?8 кл. ОЗ. Тема: Соціальні ролі. За допомогою інформаційного плаката учні розповідають свою життєву історію

Номер слайду 38

Цифровий сторітелінг. Відео6 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Безпека і ризики. Обговорення відео історії дівчини. Що вона відчувала? Чому пішла на такий ризик? Приклади (з життя) ситуацій, в яких ризик є виправданним.

Номер слайду 39

6 кл. НУШ. ЗБД. Тема: Попередження ризиків вибухонебезпечних предметів. Обговорення ситуацій з мультфільмів. Перегляд мультсеріалів

Номер слайду 40

Видео7 клас. ОЗ. Тема: Косметичні проблеми підлітків. Обговорення косметичних проблем

Номер слайду 41

5 кл. НУШ. ЗБД. Використання серій мультфільмів «Корисні підказки» з подальшим обговоренням ситуацій і тематичних питань.Інтенет ресурси

Номер слайду 42

Висновки. В цілому, сторітейлінг - це універсальний інструмент, який підвищує ефективність уроків. Використовуючи особисті історії, кейси, інтерактивні ігри, відео та метафори, ви можете створити захоплюючий та незабутній досвід навчання, який допоможе учням краще засвоїти матеріал та використати отримані знання в майбутньому. 

Номер слайду 43

Що читати про сторітелінг Пол Сміт. Майстер історій. Захоплюй, переконуй, надихай. Робота включає 100 історій, які автор може використовувати у сторітелінгу. Приклади, подані у книзі, базуються на реальних історіях світових брендів, постатей та організацій. Максим Ільяхов, Люда Саричева. Пиши, скорочуй. Як створювати сильний текст. Аннет Сіммонс Сторітелінг. Як використовувати силу історій

Номер слайду 44

Використання матеріалів Усі матеріали та зображення, фотографії, взяті із відкритих інтернет-ресурсів і з власного досвіду роботи, і використані для створення методичної розробки і ілюстрацій тексту навчального матеріалу (без комерційної мети).

pptx
Додано
24 січня
Переглядів
1322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку