Нова школа – «педагогіка партнерства» Основні принципи цього підходу:повага до особистості;доброзичливість і позитивне ставлення;довіра у відносинах, стосунках;діалог – взаємодія – взаємоповага;розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Не просто вчить,а вчить просто. Керується в своїй роботі вимогами Державного стандартупро компетентнісний,особистісно зорієнтований,діяльнісний підходина всіх уроках. Розуміє значенняосновної навички. ХХІ століття – вміннясамостійно вчитисявпродовж всього життя. Бездоганно знаєсвій предмет,не боїтьсясертифікаціїГлибоко знає теорію іпрактику компетентнісного,особистісно зорієнтованого,діяльнісного підходів,вміє це перевестив практичну площину. Кожен урок є для сучасного вчителяміні-проектом,що включає «5 П»: Розуміє, що сучасною дидактичною одиницеює не урок, а тема. Поєднує в собітакі компетенції: Сучасний вчитель. Проблема (компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи)План (завдання)Пошук (практичні дії по виконанню завдання)Продукт (розвинуті компетентності; вмотивована особистість)Презентація (самоаналіз результатів)Фасилітатора Супервайзера. Модератора Коуча Тьютора Ментора
Це вчитель, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку інформації та спільної діяльності учнів. Фасилітація – це організація й управління процесом обговорення певних питань (тем) у групі людей. Мета учителя-фасилітатора – організувати спілкування всіх учасників обговорення з нейтральної сторони, налагодити ефективний обмін думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшли в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані і прийнятне рішення було вироблено. Вчитель-фасилітатор
Вчитель-фасилітатор. Вміє використовувати непрогнозовану ситуацію для розвитку, готовий відмовитися від конспекту. Виробляє вміння ставити і формувати завдання, вирішувати їх якісно. Сприяти самовизначенню учнів в об’ємі інформації та діях. Керувати груповою діяльністю. Забезпечує взаємне управління, самореалізацію вчителя та учнів. Під час висловлювання: не відволікатися, мати візуальний контакт, розуміти мову текстів, не втручатися, відчувати почуття, емоції Забезпечує Сократичний діалог - грамотні роздуми, судження, що ведуть до рефлексивної та самокоректувальної поведінки. Створювати атмосферу абсолютного позитивного сприймання. Глибоко володіти методикою спілкування, емпатією. Праця проходить в абсолютно невимушеній атмосфері, за власним бажанням, в умовах фасилітації та співпраціФасилітатором є фахівець, який не зацікавлений у підсумках обговорення, не представляє інтереси жодної з груп-учасників і не бере участі в обговоренні, але несе відповідальність за якісне виконання завдань. Фасилітатор — людина, яка забезпечує успішну групову комунікацію.
Педагог-наставник, здатний забезпечити соціально-педагогічний супровід учнів при виборі та проходженні ними індивідуальних освітніх траєкторій; той, хто супроводжує процес освоєння нової діяльності. Це особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, репетитор, наставник. Тьютор — ключова фігура в дистанційному навчанні. Тьютор – це спеціаліст з формування майбутнього, який має розгледіти потенціал і змоделювати до нього дорогу. Вчитель-тьютор
Тьюторство має чотири етапи:дІагностично-мотиваційний – спочатку тьютор дивиться на дитину, її таланти, інтереси, слухає що б вона хотіла робити, знати, вміти;проектний: прописується освітній запитетап реалізації: підключаються всі наявні внутрішні і зовнішні ресурси: самоосвіта через книги, он-лайн ресурси, пояснення тьютора, батьків, викладачів-предметників…, соціальний зміст – клуби, секції, гурткианаліз: важливим елементом є рефлексія дитини і аналіз кожного із попередніх етапів. Вчитель-тьютор
Організатор (організовує навчальний процес) Вчитель-тьютор. Вибудовує і реалізує особисту стратегію виховання, що враховує особистий потенціал дитини. Вчить вчитися. Доводить того, кого навчає своїми питаннями до запланованого результату. Допомагає подолати антропологічний дефіцит. Направляє самоосвіту, індивідуальну навчальну траєкторію (консультант)Психолог (враховує індивідуальні особливості особистості)Менеджер. Маркетолог. Репетитор
Професія, призначення якої — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху. Коучинг — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки. Коуч – це тренер, здатний зробити з людини чемпіона, тобто мова йде про виховання переможців. Вчитель-коуч
Вчитель-коуч. Працює з вмотивованим суб’єктом. Спочатку визначає задатки, мислення, пам’ять, волю, вміння аналізу, синтезу, узагальнення, рівень знань, вмінь і навичок по проблеміРозробляє програму практичних дій суб’єкта для досягнення результату, періодично надає консультації, надає практичні поради в процесі роботи за індивідуальною траєкторією. Розробляє індивідуальну програму, критерії, які забезпечують бажаний результат для суб’єктаЄ партнером суб’єкта по дослідженню життєвої позиції, вибудові планів, інтересів, пріорітетів, мети, завдань
В процесі коучингу надає допомогу. У визначенні мети. Виведення ситуації на усвідомлюючий рівень. Вибудовується план дій. Розглядаються альтернативи. Прораховуються сильні, слабкі сторони, можливості та ризики. Накреслюються кроки (на кожному етапі діяльності)Встановлюються строки. Форма роботи – діалог: ефективні заняття, уважне вислуховування відповіді на основі партнерства та відповідальності, мотивації,ефективності
Організатор робіт, які потребують від їх учасників виконання дій за певною програмою, спостерігає за правильністю виконання такої програми. Роль вчителя-супервайзера полягає в поєднанні функцій об’єктивного спостерігача і організатора, зацікавленого у виконання певного завдання. Це робота організатора і контролера. Робота супервайзера полягає в здійсненні управлінської та контролюючої функцій. Вчитель-супервайзер
Не допускаєнераціональноговитрачаннячасуЄ постановникомрежисером. Дослідник,експериментатор. Володієметодикоюсуб’єкт-субектнісногонавчання. Об’єктивнооцінюєвсіх. Відслідковуєграфіквиконанняроботи. Маєрозвивальнийменеджмент Виконуєорганізаторську,контролюючуфункціїДоноситьдо учнямету ізавдання. Прагнематисправжнійімідж. Вмієуправлятичасом Творчий, ерудит,постійно навчаєтьсячерез власнумотивацію. Своєчаснопопереджуєпомилки Не допускаєконфліктів. Підтягуєневстигаючих. Головнев його роботі –управлінськаі контролюючафункціїВчитель-супервайзер
Модерація – це спосіб проведення навчальних занять або професійних нарад, який швидше призводить до результатів і дає можливість усім учасникам прийняти загальні рішення як свої власні, це структурований за певними правилами процес групового обговорення з метою ідентифікації проблем, пошуку шляхів їх вирішення та прийняття спільного рішення. Модератор – організатор групової роботи, що активізує і регламентує процес взаємодії учасників групи на основі демократичних принципів, забезпечує ділове спілкування, протоколювання процесу обговорення, проміжних і підсумкових результатів групової дискусіїВчитель-модератор
ВолодієприйомамикомунікаціїРозвиваєпедагогічнесередовище. Виконуєрольреферента. Консультант,що змінюєвідносинив групіВміє застосуватидодатковітеоретичнізнанняв практичнійдіяльностіКерівник(впорядковувач,управлінець)роботи в групіБільшу частинусвоєї увагизосереджуєна тематичнихаспектах. Добре розумієпедагогічнийпроцесв сучаснійшколі,Вчитель-модератор
Це людина, що самостійно встановлює інтенсивність та напрямок навчання. Роль учителя-ментора: Розкриття потенціалу обдарованості;Розвиток креативності учнів, які мають високі показники навчання;Допомога учням із низькими показниками успішності – заохочення до розвитку таланту впродовж життя. Вчитель-ментор
Допомагаєвивчати щось нове щодня, займатися саморозвиткрм. Допомагає учнямпоглиблювати знання у сфері своїх інтересів. Допомагаєучням створити власне середовище для навчання. Допомагає учням слідкувати за власним процесом навчання і використовувати для цього власні ресурси. Допомагає учням дізнаватися щось нове один в одного, у своїх однолітків. Допомагає вибудовувати цілісне сприйняття навчального матеріалу. Надаває інформаційну та комунікаційну підтримку. Допомагає учням вчитися протягом виконання певної роботи. Вчитель-ментор
Людина, яка є психологічно та емоційно компетентною. Тобто вчитель розуміє та приймає відмінності учнів та їхніх потреб, життєрадісний та цілісний, вміє створити позитив у навчанні, толерантний, справедливий, розуміє свій внутрішній світ та приймає помилки (свої та інших). ВЧИТЕЛЬ НОВОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ:
Лідер і менеджер. Це людина, яка бере відповідальність за успіх свого учня, добре працює у команді з іншими вчителями, є порадником, другом та помічником для дітей, постійно вчиться та різнобічно розвивається, носій високих етичних стандартів (тобто навчає прикладом). ВЧИТЕЛЬ НОВОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ:
Звільнений від стереотипів та успішний. Тобто вчитель вміє створити середовище для ефективного навчання та розкриття таланту дитини, знаходить цікавий матеріал для уроків, досліджує, любить свою роботу, успішно реалізовує себе через роботу, творчий, проактивний, звільнений від стереотипів, гнучкий (швидко реагує на зміни у зовнішньому середовищі). ВЧИТЕЛЬ НОВОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ:
Володіє презентаційними навичками. Ефективний комунікатор та фасилітатор. Вчитель є мовознавчо компетентним, тобто чітко та зрозуміло висловлюється, використовує різні методи та практики викладання матеріалу, використовує ІКТ у навчальному процесі, підтримує принцип спільної відповідальності – учитель+батьки. ВЧИТЕЛЬ НОВОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ:
Формує знання та навички потрібні у сучасному світі. Навчає учнів лідерству та командній роботі, розвиває в учнях критичне мислення і навички вирішення проблем, дає право вибору та вчить брати відповідальність за свій вибір, а також своїм прикладом демонструє навики для успіху в XIX столітті. ВЧИТЕЛЬ НОВОГО ПОКОЛІННЯ – ЦЕ: