У дітей молодшого шкільного віку одним із ведучих видів діяльності є гра, ігрові ситуації і цікаві вправи. Вони приносять дітям і розуміння, і зацікавленість, і радість, і захоплення. А учіння (пізнавальна діяльність учнів) дітей повинно бути привабливим, радісним і захоплюючим. Тому, природно, не відривати першокласників від гри, ігрових ситуацій і цікавих вправ, а навчати їх, особливо на перших порах, через гру, ігрові ситуації і цікаві вправи. Стараюся вчити дітей, граючись і думаючи. Добираючи ігри, продумуючи ігрову ситуацію, поєдную два елементи - пізнавальний та ігровий. Мета дидактичної гри - підвищити інтерес учнів до навчального предмету, сприяти зміцненню та пізнанню учнями нових знань, умінь та навичок.Ігрова ситуація — один із способів залучення молодших школярів до активної розумової діяльності у процесі вивчення математики. Презентація містить 41 слайд з корисною інформацією та вже готовими наведеними прикладами ігрових ситуацій, які може використати педагог у своїй роботі!
Переваги застосування ІС на уроках математики Навчання через ігрові ситуації залучає до активної пізнавальної діяльності кожного учня окремо і всіх разом, тим самим, є ефективним засобом управління навчальним процесом; Ігрова ситуація – вільна діяльність, що дає можливість вибору, самовираження, саморозвитку для її учасників; Гра має певний результат і стимулює учня до досягнення мети (перемоги) й усвідомлення шляху досягнення мети; У процесі вирішення ігрових ситуацій команди або окремі учні спочатку рівні (немає поганих і гарних учнів, а тільки гравці); результат залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здібностей, витримки, умінь і характеру;
Цілі ігрових ситуацій Дидактичні (формування й застосування нових ЗУН, розширення кругозору тощо). Розвиваючі (розвиток пам’яті, мови, розумових процесів – аналізу, синтезу, співставлення; творчих здібностей). Виховні (виховання самостійності, колективізму, відповідальності, волі, навичок співробітництва).
ЗАВДАННЯ ігрової ситуації Сприяти розвитку інтересів учнів Показати реальні здобутки учнів. Заохотити учнів до активності й самостійності. Підтримувати високу навчальну мотивацію школярів, створювати ситуацію успіху для кожного учня. Формувати навички вчитися Прищеплювати навички рефлексії. Розширювати можливості самоосвіти. Розвивати навички оцінної діяльності учнів.
У процесі розв’язання ігрових ситуацій учень навчиться : Критично мислити. Використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем. Приймати нестандартні рішення й нести за них відповідальність. Вміти працювати в команді. Вміти запобігати будь – яким конфліктним ситуаціям та виходити з них. Уміти здобувати, аналізувати і застосовувати інформацію для вирішення різних ситуацій.
До третього виду ігрових ситуацій відносять Математичні лічилки, віршовані задачі та цікаві вправи. Наприклад: На раз — розступився сніг. На два — прокотився сміх. На три — ми побігли росою. На чотири — раділи весною. На п'ять — прилетіли пташки. На шість — заясніли стежки. На сім — зацвіли квіточки. На вісім — заграли річки. На дев'ять — регочуть діти — На десять — приходить літо!!! Ось на гілочці сидять Разом троє пташенят: Раз, два, три, Раз, два, три... Ти за мною повтори: Раз, два, три.
До четвертого виду ігрових ситуацій належать ігри-змагання. Варіанти ігор бувають такі: а) хто більше і правильно розв'яже і запише відповідей до прикладів за 1 хв; б) хто швидше запише всі випадки складу чисел з двох доданків; в) хто більше назве прикладів із заданими результатами; г) хто безпомилково і чітко розкаже (запише) таблицю додавання числа 3 і т.д.
Загадкові квадратики Гра “Загадкові квадратики” потребує приготування карток для всіх учнів. Завданням гри є зафарбувати квадратики з парними числами і буквами під ними. По буквах під не зафарбованими квадратиками необхідно прочитати відгадки на загадку, або знайти зашифроване слово.
«Лічилочка» (встановлення відповідності). Викласти стільки фішок у стовпчик, скільки дівчаток з однаковими іменами. Біля двору - дві Тетянки, Біля ґанку – три Мар’янки, Біля річки - дві Марічки, А на лузі - три Ганнусі. По скільки фішок виклали в кожному рядку? Хто першим скаже, скільки всього було дівчаток? ( 10)
Розвивальні ігрові ситуації Гра «Де дзвенить дзвіночок?» Одній дитині зав’язують очі хустинкою. Друга дитина ходить з дзвіночком по класній кімнаті і подзвонює ним у різних місцях. Перша відгадує, де подзвонили, називаючи місце звуку відносно себе: «Подзвонили праворуч від мене», «Подзвонили зліва від мене» і т.д. Той , хто після умовної кількості дзвінків жодного разу не помилився, отримує дзвіночок і займає місце свого попередника.
Можливі варіанти запитання: Яке число стоїть після 5? (учні мовчки показують картку з числом 6). Скільки буде 3+5? Від 7 відняли 5. Скільки залишилося? Яке число стоїть перед 7 і після нього? Яке число стоїть між числами 8 і 10? 4 і 6? Які числа менші від 4? Яке число більше, ніж 8, але менше, ніж 10? Яка геометрична фігура має три сторони? Яка геометрична фігура має чотири кути? У якої геометричної фігури всі сторони рівні?
Висновок Працюючи над питанням «Використання ігрових ситуацій в процесі навчання математики » я переконалася, що саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між вчителем і учнем. Саме завдяки ігровим формам навчання, вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили, навчатися без примусу, щоб кожен учень був не просто слухачем, а дослідником, фантазером, винахідником і просто жив щасливим життям спілкування.