Наш час - це епоха постійних змін у технологіях, зокрема освітніх, а використання персонального комп’ютера є стрижнем інформаційних технологій навчання. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання учня і його сприйняття навколишнього світу. Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, викладач повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Інформаційно-комунікаційні технології
Інформаційно-комунікаційні технології Мета впровадження комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес – «не зробити навчання комп’ютерним», а «зробити навчання ефективнішим». Впровадження в освіту ІКТ сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації освітнього закладу. Завдання ІКТ - організовувати урок таким чином, що взаємодія між суб'єктами процесу навчання стає невід'ємною рисою пізнавального процесу на уроці. ІКТ дозволяють розробляти і застосовувати принципово нові засоби інформаційної взаємодії між учнями.
Використання ІКТ допомагає учневі водночас розглядати об’єкт у кількох аспектах. Аналіз і синтез, абстракція і узагальнення виступають у наочно-діяльнісному і словесно-логічному плані та їх різноманітних співвідношеннях: ІКТ дають змогу не тільки стежити за перебігом мислення учня, а й формувати його розумові операції. Цей метод навчання дуже привабливий для викладачів ПТНЗ, адже він допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст та подальше освоєння комп'ютерних технологій. Інформаційно-комунікаційні технології
Інформаційно-комунікаційні технології Методи реалізації ІКТ у формах навчання: комп'ютерні уроки-лекції, лабораторні й практичні заняття із застосуванням ІКТ, дистанційне навчання, робота в Інтернеті, телеконференції, семінари, спецкурси, гурткова робота, проведення олімпіад, робота комп'ютерного центру.
Інформаційно-комунікаційні технології Використання засобів ІКТ в організації та плануванні діяльності профтехосвіти має певні переваги: підвищення ефективності навчального процесу; прийняття більш ефективних управлінських рішень; підвищення об’єктивності в оцінці діяльності вчителів та учнів; більш ефективне управління пізнавальною діяльністю учнів; можливість прийняття більш виважених рішень, які стосуються підвищення результативності навчання; оперативний доступ до організаційної інформації, економія як матеріальних, так і людських ресурсів; вільний час на вирішення важливих питань; скорочення обсягу рутинної роботи.
Інформаційно-комунікаційні технології Використання засобів ІКТ в організації та плануванні діяльності профтехосвіти має певні переваги: Індивідуалізація навчання; Інтенсифікація самостійної роботи учнів; Зростання обсягу виконаних на урок завдань; Розширення інформаційних потоків при використанні Internet; Підвищення мотивації та пізнавальної активності; Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним; Дозволяє вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу.
Інформаційно-комунікаційні технології Недоліки та проблеми застосування ІКТ: Відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і викладачів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх навчальних закладах; У викладачів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери; Недостатня комп'ютерна грамотність викладача; У робочому графіку викладачів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
Інформаційно-комунікаційні технології Недоліки та проблеми застосування ІКТ: Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять; Не вистачає комп'ютерного часу на всіх; У розкладі ПТНЗ не передбачено час для використання Інтернет на уроках; Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.
Інформаційно-комунікаційні технології Для вирішення дидактичного завдання етапу перевірки завдання можна використовувати: мультимедіа технології: презентація-контроль - для організації самоперевірки, взаємоперевірки домашнього завдання чи завдань для первинного закріплення можна використовувати презентацію-тест, наприкінці вказати критерії оцінювання роботи (PowerPoint); презентація-тест з анімацією - містить формулювання завдання і варіанти відповіді, з допомогою анімації відзначається правильну відповідь або відкидаються невірні (PowerPoint); Використання ІКТ на різних етапах уроку
Використання ІКТ на різних етапах уроку Інформаційно-комунікаційні технології Для вирішення дидактичного завдання етапу перевірки завдання можна використовувати: презентація-тест з гіперпосиланнями - містить формулювання завдання і варіанти відповіді, з допомогою гіперпосилання організовується перехід на слайд з інформацією про правильність вибору відповіді. У разі правильного вибору здійснюється перехід на наступне питання, коли ж відповідь неправильна, відбувається повернення на це ж питання (PowerPoint).
Використання ІКТ на різних етапах уроку Інформаційно-комунікаційні технології Для вирішення дидактичного завдання етапу перевірки завдання можна використовувати: 2. Роздатковий матеріал: тести (Excel) (Word); картки (Word); кросворди (Excel); самостійні роботи (Word); контрольні роботи (Word).
Використання ІКТ на різних етапах уроку Інформаційно-комунікаційні технології Організація пояснення нового матеріалу : презентація-лекція – демонстрація слайдів, що містять ілюстрації, тези, відеоролики або звук для пояснення нового матеріалу, узагальнення, систематизації (PowerPoint), в даному випадку використовуються презентації з метою познайомити учнів з об'єктом або явищем, процесом; відеофрагменти фільмів; презентація-модель - за допомогою анімації створюється модель якого-небудь процесу, явища, наочного рішення задачі;
Використання ІКТ на різних етапах уроку Інформаційно-комунікаційні технології Організація пояснення нового матеріалу : слайд-шоу - демонстрація ілюстрацій з мінімальною кількістю тексту, з накладенням музики, з установкою автоматичної зміни слайдів, іноді з циклічним повторенням слайдів; зображення - коректування фотографій, відсканованих зображень, розфарбовування зображень (PhotoShop); колаж - створення власних оригінальних ребусів, зображень (PhotoShop); відеокліп - на основі фотографій, відео-та звукових файлів; з використанням ефектів і переходів, створюється демонстраційний ролик (Movie Maker).
При активному використанні ІКТ успішніше досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну і письмову мову, відкривати щось нове , робити вибір і приймати рішення. Інформаційно-комунікаційні технології
Необхідно відзначити, що центральною фігурою в процесі навчання, формування базових професійних компетенцій майбутніх кваліфікованих робітників є і в майбутньому залишиться викладач чи майстер виробничого навчання, а ІКТ відіграватимуть важливу, але допоміжну роль. Комп’ютер має доповнювати, а не замінювати традиційні навчальні посібники і підручники. Інформаційно-комунікаційні технології