Зародження масової культури«Всесвітня історія». 9 клас
Номер слайду 2
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:• розпізнавати на карті основні наукові й культурні центри Європи та США;• характеризувати тенденції розвитку культури, основні стилі мистецтва, зміни в житті та світогляді людей упродовж «довгого» XIX ст.;• визначати основні здобутки європейського суспільства в галузі культури, взаємини культур народів Європи, Америки, Азії та Африки;• пояснювати і застосовувати поняття: «романтизм», «класицизм», «реалізм», «масова культура», «модерн», «імпресіонізм».
Номер слайду 3
Визначити на карті основні наукові й культурні центри Європи та США
Номер слайду 4
Вправа «Три речення»• Трьома реченнями висловити власну думку про причини появи та розповсюдження масової культури.
Номер слайду 5
Робота з історичним терміном• Масова культура (або: маскульт, маскультура, поп-культура, популярна культура) — культура, популярна серед широких верств населення в даному суспільстві та переважно комерційно успішна, елементи якої є повсюди: в кулінарії, одязі, споживанні, засобах масової інформації, в розвагах (наприклад, у спорті і літературі) — контрастуючи з «елітарною культурою». Термін «масова культура» в загальноприйнятому культурологічному значенні вперше застосував 1941 року німецький філософ і соціолог М. Горкгаймер у праці з відповідною назвою — «Мистецтво і масова культура». Пізніше в США з’являється скорочене слово «маскульт» (англ. Masskult), яке ввів у науковий обіг американський філософ Д. Макдональд.
Номер слайду 6
Передумови зародження. Основні характеристики. Типи масової культури1. Індустріалізація та урбанізація суспільства.2. Становлення всезагальної грамотності населення.3. Занепад багатьох форм традиційної буденної культури доіндустріального типу.4. Розвиток технічних засобів тиражування і трансляції інформації1. Комерційний характер, що має розрахунок на масове споживання.2. Швидкодоступність.3. Цікавість.4. Зрозумілість.5. Власний набір жанрів.6. Динамічний сюжет1. Література.2. Кіно.3. Преса.4. Музика.5. Фото
Номер слайду 7
Література. У 80-ті роки XIX ст. нова течія, яка дістала назву декадентство, або декаданс (в перекладі з французького — занепад). Проповідували самоцінність художньої творчості, її незалежність від соціальних умов життя, від політики і суспільних рухів письменника і поета Оскара Вайльда, який прославився романом «Портрет Доріана Грея». Поряд зі згаданим історичним романом XIX ст. з’явилися в літературі й інші нові жанри: детектив і фантастика. Біля джерел першого з них стоять Едгар По («Вбивство на вулиці Морг», «Золотий жук») і Артур Конан-Дойль, який першим увів до літератури нового героя — детектива-любителя. Родоначальниками жанру фантастики стали Жуль Верн і Герберт Веллс.
Номер слайду 8
Образотворче мистецтво. СтиліВ останній третині сторіччя на грані реалізму і декадансу в образотворчому мистецтві з’являється новий напрям — імпресіонізм (від французького «імпресіон» — враження).. Це були Поль Сезанн, Вінсент Ван Гог, Поль Гоген.
Номер слайду 9
Імпресіонізм. Клод Моне. Стиль зародився в XIX ст. у Франції. Його представники Едуард Мане, Клод Моне, Едгар Дега, Альфред Сіслей, Сезанн писали дрібними і контрастними мазками, накладаючи їх відповідно до теорій кольору.
Номер слайду 10
Едуард Мане, народився в сім'ї великого чиновника 23 січня 1832 року в Парижі. Малювати він почав ще в коледжі.
Номер слайду 11
Вінсент Віллем Ван Гог — геніальний нідерландський художник-постімпресіоніст, один з найвідоміших представників західного мистецтва.
Номер слайду 12
Сальвадо́р Далі́, іспанський (каталонський) художник, скульптор, гравер, письменник, один з головних представників сюрреалізму XX століття.
Номер слайду 13
Пабло Пікассо народився 25 жовтня 1881 року в місті Малага в іспанському регіоні Андалусія
Номер слайду 14
Анрі Матісс, французький художник, скульптор, графік, майстер декоративного мистецтва.
Номер слайду 15
Поль Сеза́нн— французький художник, що працював у напрямках імпресіонізму і постімпресіонізму.
Номер слайду 16
Поль Гоге́н, французький художник, скульптор, графік, постімпресіоніст.
Номер слайду 17
Ґустав Клімт, австрійський художник і графік, символіст.
Номер слайду 18
Казими́р Севери́нович Мале́вич, визначний діяч російського авангарду, засновник супрематизму, один з фундаторів кубофутуризму
Номер слайду 19
Архітектура. У рамках модерну кінця XIX ст. у США виникла так звана чиказька школа архітектури, найпомітнішою фігурою якої став Луїс Саллівен, який запропонував тип висотної офісної будівлі з мінімумом декору — хмарочос. Хмарочос — високий будинок житлового, офісного або адміністративного призначення.
Номер слайду 20
Кіно. У XIX ст. в Європі, у Франції, народився новий вид мистецтва, який стрімко завойовував собі наймасовішу глядацьку аудиторію, — мистецтво кіно.28 грудня 1895 року в Парижі на бульварі Капуцинок у приміщенні «Гранд кафе» було організовано перший у світі публічний кіносеанс. Глядачі столиці Франції побачили свій перший фільм — вихід робітників з фабрики. Саме цю подію прийнято вважати датою народження кінематографа. Розробивши свій оригінальний пристрій, фірма «Люм’єр» швидко поставила справу кіно «на потік». Дві з перших кінокартин «Прибуття поїзда» і «Политий поливальщик»
Номер слайду 21
Дизайн Крісло-куб. Дизайн Йозефа Гофмана
Номер слайду 22
Антоніо Гауді, каталонський та іспанський архітектор, новатор форми та один із найяскравіших представників стилів ар-нуво та модерн в архітектурному мистецтві
Номер слайду 23
Робота з історичними ресурсами. Використовуючи різні інформаційні ресурси, підготувати інформацію про розвиток основних течій культури на рубежі століть: декадентство, символізм, нові жанри — детектив і фантастика, образотворче мистецтво (постмодернізм), архітектура, театр і кіно.