Засоби фізичного виховання
u Основними засобами фізичного виховання є: фізичні вправи, які застосовуються в різних випадках спорту, ігор, туризму; природні фактори (повітря, сонце, вода); гігієнічні умови праці і побуту.
u Фізичні вправи – це усвідомлені рухові дії, спеціально розроблені для розв’язання завдань фізичного виховання.
u Гімнастика – один із засобів фізичного виховання – являє собою сукупність спеціально відібраних фізичних вправ для впливу на організм людини, щоб змінювати її здоров’я і моральні якості, а також усувати фізичні вади.
u Широкі можливості застосування гімнастики і велика різноманітність вправ привела до створення таких відносно самостійних її видів:
1. основна гімнастика, та її різновид – гігієнічна гімнастика;
2. спортивна гімнастика;
3. акробатика;
4. художня гімнастика;
5. допоміжна гімнастика, до якої входять спортивно-допоміжна гімнастика, виробнича і лікувальна.
u Основана гімнастика спрямована на зміцнення здоров’я, на загальний розвиток і загартування організму та підвищення працездатності організму людини. Засоби основної гімнастики забезпечують формування і удосконалення рухових навичок, а також уміння доцільно застосовувати набуті навички в практичній діяльності.
u Спортивна гімнастика забезпечує фізичний розвиток фізкультурників у поєднанні із зростанням спортивної майстерності виконання складних гімнастичних вправ, яка досягається внаслідок поступового їх ускладнення.
u Акробатика має ті самі завдання і спрямування, що і спортивна гімнастика, але відрізняється від неї своєрідністю вправ. Специфічними вправами є перекиди, перекати, перевороти, мости, стойки, піраміди.
u Художня гімнастика – особливий вид гімнастики, в якому одночасно з загальним фізичним вихованням здійснюється і виховання естетичне.
u Допоміжна гімнастика має кілька різновидів: спортивно-допоміжна, виробнича, лікувальна.
u Спорт – могутній засіб фізичного виховання, в якому завдання – зміцнення здоров’я, розвитку фізичної сили і рухових функцій людини тісно поєднуються з досягненням високих результатів в окремих видах фізичних вправ.
u Ігри є одним з найпоширеніших засобів фізичного виховання і являють собою свідому, активну та індивідуальну діяльність людей, спрямовану на досягнення умовної мети , добровільно встановленої гравцями.
u Розрізняють ігри рухливі і спортивні.
u До рухливих належать ігри, метою яких є загальний фізичний розвиток без спеціальної підготовки.
u До спортивних належать ігри, які мають всі характерні ознаки спорту, вони потребують підготовки і спортивного удосконалення гравців.
u Значну увагу приділяють іграм у школі. В початкових класах рухливі ігри є одним із основних засобів фізичного виховання дітей. Їх проводять на уроках фізичної культури, перервах, а також на заняттях груп і секцій фізкультурних колективів.
u Під туризмом розуміють організоване короткочасні або тривалі подорожі, здійснюване для ознайомленням з рідним краєм, історичними і культурними пам’ятками і природними багатствами нашої Вітчизни, а також для розширення загального кругозору мандрівників.
u Важливе значення має туризм для формування і розвитку високих моральних і вольових якостей, для організованості і дисциплінованості людей. Спільні мандрівки, колективні дії в у мовах похідного життя, переборення труднощів згуртовують туристів, розвивають почуття товариської взаємодопомоги.
u Серед засобів фізичного виховання важливе місце посідають природні фактори – сонячне проміння, повітря, вода, правильне використання яких зміцнює здоров’я і загартовує організм. Вони застосовуються у фізичному вихованні як супутні при заняттях фізичними вправами, а й інколи самостійно.
u Додержання необхідних гігієнічних умов відіграє важливу роль у фізичному вихованні. До них належать твердий режим дня, під яким розуміють чіткий розпорядок усіх його компонентів, раціональний розподіл часу праці і відпочинку, сну і їжі.
u Для занять фізичними вправами необхідно забезпечити і ряд інших гігієнічних умов. Приміщення в яких проводять уроки чи секційні заняття , фізкультурні виступи і спортивні змагання, необхідно тримати у чистоті, підтримувати у них відповідну температуру і безперервний доступ свіжого повітря.
u До гігієнічних умов належать і особиста гігієна фізкультурника, тобто сума всіх заходів, що забезпечують збереження здоров’я людини. Особливими умовами особистої гігієни є: чистота тіла і догляд за ним; чистота білизни, одягу, взуття, житла і робочого місця; акуратне використання предметів обстановки і особистого вжитку.
u Таким чином гігієнічні умови, що безпосередньо належать до процесу фізичного виховання і умови, які сприяють фізичному вихованню в органічному поєднанні є одним із важливих засобів фізичного виховання, поряд з фізичними вправами і природними факторами.