Починати виховання дитини зі школи
означає зводити будівлю на піску і без фундаменту.
Підготовка дітей до школи- одна з актуальних проблем сучасної освіти. Тісна взаємодія дошкільного закладу і школи – основа успішного вирішення проблеми наступності. Вступ до школи і початковий період навчання
викликають перебудову всього способу життя і діяльності
дитини. Школа з її класно-урочною системою і чинними програмами ставить дитину-першокласника в певні умови.
Надзвичайно важливо зробити безболісним для дитини перехід від однієї вікової сходинки до наступної, максимально зблизити умови розвитку, виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.
Нормативне і теоретично-методичне забезпечення1. Закони України: “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”. 2. Закон України №2442-VІ “Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої і початкової освіти”. 3. Державний стандарт початкової школи. 4. Базовий компонент дошкільної освіти. 5. Програма розвитку дитини дошкільного віку “Українське дошкілля”. 6. Наказ Кабінету Міністрів України №1111 від 23.11.2010р. “Про впровадження програми розвитку старшого дошкільного віку “Впевнений старт”. 7. Лист МОН України - інструктивно-методичні рекомендації «Про забезпечення взаємодії в освітній роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку» від 19.08.2011 № 1/9-634 8. ПРОГРАМА НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 9. Рекомендації щодо організації спільної роботи ДНЗ та школи
Вимоги до розповіді вихователя. Розповідь має бути сюжетною. Посильність і доступність викладу. Використання прямої мови героїв. Цікавість у змісті. Тривалість розповіді – до 5 хвилин. Вимоги до розповіді вчителя1. Розповідь має бути описовою.2. Доступність і ясність викладу. 3. Використання прямої і непрямої мови персонажів.4. Чіткість, послідовність та емоційність викладу.5. Тривалість за часом – до 7-8 хвилин.
Організаційна робота: Обговорити та скласти спільний план заходів - ВЕРЕСЕНЬВивчити стан освітнього процесу в: початкових класах (випускників ДНЗ) — ЛИСТОПАД та старших групах ДНЗ —упродовж РОКУОрганізувати та провести екскурсії на перший дзвоник — ВЕРЕСЕНЬ; до шкільної бібліотеки; на уроки початкових класів - упродовж РОКУПровести із старшими дошкільниками цикл занять та бесід « Я йду до школи» - упродовж РОКУ
Методична робота: Спланувати спільну роботу — ВЕРЕСЕНЬ. Скласти план роботи дитячого садка та школи з питань наступності в роботі — ВЕРЕСЕНЬ. Ознайомлення вчителів початкових класів з програмою Я у Світі(старший дошкільний вік) та програмою «Впевнений старт.»- ПРОТЯГОМ РОКУОзнайомитися з Програмою навчання в 1-2 класах. - ПРОТЯГОМ РОКУОрганізувати взаємовідвідування освітнього процесу: заняття — вчителями; уроки — вихователями. - ПРОТЯГОМ РОКУЗапросити представників школи для зустрічі з батьками в дні відкритих дверей, на батьківські збори -ПРОТЯГОМ РОКУЗапросити вчителів початкових класів на педраду «Інтелектуальний розвиток дошкільника»— ЛЮТИЙЗапросити психолога школи на діагностику старших дошкільників — КВІТЕНЬБрати участь у роботі педагогічної ради школи, де розглядатимуться питання роботи початкових класів. — ПРОТЯГОМ РОКУ
Робота з батьками майбутніх першокласників: Розпочати роботу постійно діючого клубу «Турботливі Батьки» — ВЕРЕСЕНЬПризначити єдиний батьківський день для проведення відкритих заходів, зустрічей із колективом (останній четвер щомісяця) - ПРОТЯГОМ РОКУПроводити музичні та спортивні розваги разом із сімями вихованців - ПРОТЯГОМ РОКУПроводити батьківські збори, консультації для батьків - ПРОТЯГОМ РОКУПровести батьківські збори у старшій групі щодо готовності дітей до навчання в школі — ТРАВЕНЬОблаштувати тематичну виставку для батьків «Майбутні першокласники — які вони?» — БЕРЕЗЕНЬПродовжувати проводити відкриті перегляди свят, розваг, занять для батьків - ПРОТЯГОМ РОКУПровести ділову гру на тему «Підготовка дітей до школи»— КВІТЕНЬПровести загальні батьківські збори за участю адміністрації та вчителів початкових класів — ЛЮТИЙ
Здійснюється самоосвіта педагогів, яка включає: вивчення фізіологічних та психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного та шкільного віку; ознайомлення з чинними нормативними документами, що визначають зміст дошкільної та початкової ланок освіти на сучасному етапі; ознайомлення з публікаціями у фахових виданнях, що присвячені питанню наступності між дошкільною та початковою ланкою.
«Шляхи готовності дитини до школи» Вступ до школи і початковий період навчання викликають перебудову всього способу життя і діяльності дитини. Школа з її класно-урочною системою і чинними програмами ставить дитину-першокласника в певні умови. Як показує практика, ці умови вимагають від дитини вміння:• організувати свою рухову діяльність;• діяти відповідно до вказівок дорослого;• аналізувати запропонований зразок (виділяти його з навчального матеріалу). Крім того, шкільне життя передбачає певний рівень:• розвитку мислення і мовлення;• навичок мовного спілкування;• розвитку дрібної моторики руки і зорово-рухової координації;• наявності бажання йти до школи.
Перелік навичок поведінки, які повинні бути сформовані у дітей на момент вступу до школи: - обов'язково бути присутнім на занятті;- уважно слухати вихователя і з першого разу виконувати всі його вказівки;- піднімати руку, якщо хочеш запитати чи відповісти;- всі завдання виконувати до кінця;- працювати за планом, запропонованим вчителем;- починати і закінчувати завдання разом з усіма дітьми;- бути уважним до свого товариша, не заважати йому;- не підказувати;- працювати самостійно;- ділитися з товаришем;- продуктивно сприймати зауваження;- не ображатися;- всі навчальні приладдя тримати в порядку.
Взаємодія управлінського складу (директор НВК, методична служба, психологічна служба) Складається план перспективності й наступності в роботі дошкільного закладу й початкової школи. Вивчаються перспективи розвитку дошкільного закладу, вихованців у школі. Створюється єдиний аналітичний інформаційно – розвивальний простір. Розробляється план спільних заходів. Моніторинг навчальних досягнень, якості навчання випускників ДНЗ. Узгодження критеріїв готовності дітей до 1-го класу. Медико – психологічний супровід адаптаційного періоду.