Презентація "Наукова лексика. Застаріла лексика, її різновиди"

Про матеріал
Презентація створена за підручником Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. – Харків: Видавництво «Ранок», 2018, а також використано інтернет-словник Горох, https://osvitoria.media/experience/novyj-pravopys-povnyj-tekst-ta-osnovni-zminy/
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Двадцять третє грудня. Класна робота. Наукова лексика. Застаріла лексика, її різновиди

Номер слайду 2

Мовознавці занепокоєні впливами шаблону й штампу на живе народне слово. Б. Рогоза. Слово — найвірніший посланець з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє. І. Вихованець

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Перевірте

Номер слайду 7

Есе, видання, метафора, романтизм, епілог, евфонія, постмодернізм, риторика, дискурс, читання.

Номер слайду 8

284 Працюймо групами. Складіть сенкан до слова штамп або термін. Будується він за такими правилами: • перший рядок — один іменник (стартове слово); • другий рядок — два прикметники, що характеризують слово; • третій рядок — три дієслова;• четвертий рядок — чотири будь-яких слова;• п’ятий рядок — один іменник, що резюмує все вищесказане. Службові слова можна не враховувати.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Робота в групах286 Прочитайте текст. Випишіть застарілі слова, з’ясуйте стилістичну роль їх. Там, у небі, починаючись широким хвостом від Волосіні і простягаючись гострим списом майже до обрію, сріблясто переливалась дивна зоря. Утім, це була не зоря — високо в небі серед інших зір, затьмарюючи їх, висіла зоря-хмарина, вона світилась таким блиском, що враз окреслились Дніпро, темні лодії на воді, береги й кручі, люди, що стояли там і дивились на небо. У ці хвилини всі мовчали, але кожен думав, що віщує це знаменіє, проти кого спрямований спис, який висить у небі.288 Прочитайте текст. Випишіть неологізми. Визначте шляхи їх появи в  українській мові. Якось у Парижі меценат закупив 250 велосипедів і розкидав їх містом. Кожен охочий міг узяти двоколісний транспортний засіб і доїхати туди, куди потрібно, а потім залишити його там для наступного подорожнього… Згодом схожий рух набув популярності і з іншими речами. У 2001 році в американського інтернет-технолога Рона Хорнбекера з’явилася ідея буккросингу. Тоді ж він поклав 20 книг у холі одного готелю. А за півроку було вже 300 активістів, які «відпускали» своїх друкованих друзів у подорож…

Номер слайду 11

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вправа 286 Вправа 288 Спис. Лодія. ВіщуєЗнаменієМеценатІнтернет-технолог. Буккросинг

Номер слайду 12

289 У наведених реченнях виявіть індивідуально-авторські неологізми, з’ясуйте стилістичне навантаження їх у  мові майстрів художнього слова.1. Одиноким зозулем визозулився досвіток (В. Коваленко). 2. Осінь осіняє синє сивою осмутою осоння. Сонях закоричневів (І. Низовий). 3. Вже небо не біжить тим синьо-білим бігом в своєму зорехмарному ряду (М. Стельмах). 4. Темний зачіпок жовторотиться, холод кільчиться, голод сотиться (В. Коваленко). 5. Весна, весна! Яка блакить, який кругом прозор! Садками ходить брунькоцвіт, а в небі — злотозор (П. Тичина).

Номер слайду 13

Перевірте себе. Як в мовознавстві тлумачиться зміст поняття «термін»?Які слова називаються канцеляризмами? Як лінгвісти характеризують словесні штампи?Як лінгвісти тлумачать поняття «архаїзми»? Наведіть приклади. Які слова називаються історизмами?Дайте визначення неологізмів. Наведіть приклади. Які слова відносять до індивідуально-авторських неологізмів?

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Опрацювати § 39-40, повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольної роботи, виконати вправу 291