Презентація. НІНА БІЧУЯ. «Шпага Славка Беркути»

Про матеріал

Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. Використані методи (евристична бесіда, проблемні запитання) допоможуть восьмикласникам характеризувати образи головних героїв твору, досліджувати, як випробування гартують характер людини, як виникає протест проти будь-якого насильства над людиною. Школярі матимуть змогу осмислювати вчинки персонажів, визначати типові та індивідуальні риси, робити власні висновки, аналізувати вчинки героїв. Використовуються різні форми та методи роботи, які втілені за допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Запропоновані завдання мають різні ступені складності, тому можуть бути використані й під час проведення контрольної роботи.

Кількість слайдів - 65.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути»

Номер слайду 2

Теми уроків 1. НІНА БІЧУЯ. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі 2. Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі 3. Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті

Номер слайду 3

ознайомити учнів з творчістю Ніни Бічуї, з її твором “Шпага Славки Беркути”; усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки; сприяти вихованню критичного ставлення до власних вчинків, дій. Мета:

Номер слайду 4

Епіграф Вулиця дихає, вулиця світиться — розтулена долонями міста, по якій можна прочитати життя… (Із повісті)

Номер слайду 5

Художній світ Ніни Бічуї — це особливий світ. Бо в основі його — духовний світ людини: багатогранний, дивовижний, незбагненний. У душах її ліричних героїв зійшлося минуле і майбутнє — там тривають гарячі суперечки, щоденно, щохвилинно творяться шедеври див — часто ніким не помічені. Своїх персонажів письменниця ставить перед проблемою життєвого вибору. А зовні — спокійне розмірене життя, звичайний побут, дріб’язкові деталі. Герої Ніни Бічуї у постійній дорозі — найчастіше до самих себе. Пізнаючи себе, вони пізнають світ.

Номер слайду 6

Ніна Бічуя має честь носити Орден  Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II,  Далай Лама , Мати Тереза,  шведська письменниця Астрід Ліндгрен…  Кавалер цього ордену і наша львівська письменниця.  Чи лише за дитячі твори «Канікули  у Світлогорську», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко»?.. 

Номер слайду 7

Орден Усмішки — спочатку польська, пізніше — міжнародна нагорода, що присуджується відомим людям, які приносять дітям радість.

Номер слайду 8

ПОВТОРИМО 1. Епічний прозорий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, посідає проміжне місце між романом та оповіданням. 2. Перебіг дії та послідовність її розвитку, що слу-жить у творі формою розгортання і конкретизації його фабули.

Номер слайду 9

3. Частина твору, де змальовуються суспільне сере-довище і життєві обставини, у яких формувалися риси характеру дійових осіб. 4. Важливий елемент сюжету: вирішальне, найгос-тріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвитку змальованих у творі подій.

Номер слайду 10

5. Заключна частина, додана до завершеного худож-нього твору й не пов’язана з ним нерозривним розвитком дії. 6. Ідеали і переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір. 7. Цей персонаж усебічно характеризується автором.

Номер слайду 11

8. Персонажі, які виконують у творі допоміжну роль, саме в стосунках із ними яскравіше окрес-люються основні проблеми, центральний кон-флікт. 9. Змалювання зовнішнього вигляду людини в ху-дожньому творі, служить одним із засобів харак-теристики героя, його індивідуалізації.

Номер слайду 12

10. Умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності й з метою стисло та яскраво передати суть чогось або певну дію. 11. Остаточне вирішення конфлікту, зображення у творі, і завершення основних подій і сюжетних ліній.

Номер слайду 13

12. Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження й крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, бо-ротьби, що супроводжується складними ситуа-ціями.

Номер слайду 14

1. Повість 2. Сюжет 3. Експозиція 4. Кульмінація 5. Епілог 6. Ідея твору 7. Головний герой 8. Другорядні герої 9. Портрет 10. Символ 11. Розв’язка 12. Конфлікт ПЕРЕВІРИМО

Номер слайду 15

Повість «Шпага Славка Беркути» була написана у 1968 році. У 2010 році перевидана львівським «Видавництвом Старого Лева» у серії «Класні історії». 

Номер слайду 16

Повість стала першим урбаністичним твором для підлітків в українській літературі. Урбанізм (від латинського urbanus — «міський») — зображення великого промислового міста, його атмосфери, динаміки, способу життя. Урбаністика — твори про місто.

Номер слайду 17

Особистість в сучасному світі; моральний вибір у житті; виховання в родині; взаємопідтримка і відповідальність; вплив оточення на виховання дитини; проблема дорослішання. Проблематика твору

Номер слайду 18

Проблеми честі, обману, вміння признатися в скоєному і брак сміливості чи боягузтво проблема дружби; активного захисту добра; совісті й сорому та ін.

Номер слайду 19

«Шпага Славка Беркути» — це шкільна повість про непрості стосунки підлітків однокласників, пошук себе, дорослішання, розуміння людської природи. У центрі подій непрості й мінливі стосунки трьох друзів — Юлька Ващука, самого Славка Беркути та юної артистки Лілі.

Номер слайду 20

Беркута і Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою. Для Юлька, який ідеалізував батька, серйозним ударом стає розвінчання цього міфу. Каменем спотикання Славка є його гордість і честолюбство. Стосунки двох хлопців — це цілий палімпсест, де крізь взаємні образи й конфлікти проглядають особисті комплекси, травми дорослішання й стосунків у родині. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.

Номер слайду 21

В образі Славка Беркути передано риси борця, готового долати життєві труднощі, свої недоліки й слабкості, розвиватися й рухатися далі. Фехтування — улюблений спорт юнака — можна вважати символічним зліпком цих рис характеру. Шлях Юлька заплутаний і непевний, йому бракує чесності й справедливості, сили й благородства духу. Обидва характери схожі на дві сторони медалі людської природи.

Номер слайду 22

Назва твору дуже символічна, як двобій на шпагах тренованого Славка та неспортивного Юлька. Цей двобій — втілення величезного непорозуміння між людьми. Як зброя може захистити або вбити, слово теж може зцілити та підтримати або зганьбити та  знищити. Саме людині вирішувати, як чинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом. Чому повість має таку назву?

Номер слайду 23

Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом. Чому повість має таку назву?

Номер слайду 24

Прочитати повість до кінця, визначити й записати ключову подію кожного розділу, заповнити літературний паспорт повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» (зразок виконання на форзаці підручника)

Номер слайду 25

Складання плану-схеми сюжету та композиції твору Сюжет Назви розділів Ключова подія розділу Зав’язка „Про те, що сталося пізніше” Холодним вечором у львівському дворі троє підлітків пили вино. Двоє втекли, а третій потрапив до дитячої кімнати міліції.

Номер слайду 26

Сюжет Назви розділів Ключова подія розділу Експозиція „Чотири портрети” „Юлько Ващук”  „Лілі Теслюк” Юлько любить малювати коней, а батьки змушують його грати на фортепіано, прагнуть „правильно” виховати сина. Дівчинка третій рік у колективі 7-Б класу. Знімалася в кіно, виступає в дитячих телепередачах, вчиться в балетній студії театру, навчає однокласників англійської.

Номер слайду 27

Сюжет Назви розділів Ключова подія розділу Експозиція „Стефко Вус”     „Славко Беркута” У хлопчика немає мами. Його і сестричку Настку виховує баба Олена. Після її смерті дітей забрав до себе у Львів батько-пияк. У Славка хворі ноги, у 8-річному віці він 2 місяці пролежав у лікарні. Потім потай від батьків ходив на ковзанку. Згодом став фехтувати.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Кульмінація

Номер слайду 39

Зав'язка

Номер слайду 40

Розв'язка

Номер слайду 41

Головні герої: Славко Беркута, Юлько Ващук, Ліля Теслюк, Стефко Вус. Усі вони дуже різні. 

Номер слайду 42

Брак спілкування та розуміння з боку родини робить дуже розумного і талановитого художника і відмінника неймовірно самотнім, жорстоким, невпевненим, заздрісним та підлим.  ЮЛЬКО ВАЩУК

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Борець, котрий має глибокий внутрішній стрижень, сміливий, добрий, щирий з неабиякою  силою волі, щоб перемогти хворобу. Бойові мистецтва позитивно вплинули на світоглядну філософію хлопця.  СЛАВКО БЕРКУТА

Номер слайду 47

Номер слайду 48

Успішна, розумна, талановита особистість, любить бути в центрі уваги, що часто стає перепоною та непорозумінням між однокласниками. Зйомки у кіно, часте перебування на телебаченні,  виступи на великій сцені балериною, чудове володіння англійською мовою - цікавий досвід, яким наповнене її життя. Водночас Ліля має добре серце, досить щира та проста, може допомогти іншому.  ЛІЛЯ ТЕСЛЮК

Номер слайду 49

ЛІЛЯ ТЕСЛЮК

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Не має справжніх друзів, його виховує вулиця, поступово підштовхуючи до злочинного життя . Хлопцеві не пощастило, бо його батько випиває. Зі смертю бабусі закінчилося щасливе життя.  СТЕФКО ВУС

Номер слайду 52

Номер слайду 53

“Тато завжди літав. Тато випробовував літаки. ...Був у німецькому концтаборі, ...вижив, ... повернувся на свою землю”. Мама працювала у редакції газети, писала статті, які “починалися несподівано й цікаво”, а “найголовніше мама завжди приберігала для кінцівки”. Тато любив сина і ладен був “прийняти удар на себе і врятувати Славка” СЛАВКО БЕРКУТА ІНФОРМАЦІЯ ПРО РОДИНУ

Номер слайду 54

“...Маленький, блідий, давно не стрижений і тому трохи схожий на дівчинку” та “Славко анітрохи не скидався на Котигорошка, парта стала затісна”. “Міцне, хоч по-дитячому кругле підборіддя,... широкі брови,... густі вії”, русяве волосся. ПОРТРЕТ

Номер слайду 55

“...Хлопець сам себе вилікував” у вісім років, перемігши хворобу ніг. Згодом став фехтувальником: “прийшло захоплення, ...фехтування — це те, без чого тепер не обійдеться”; цікавився спелеологією. Співчував мамі, коли тато не повернувся вчасно з польоту, оберігав її від неприємних новин, коли зупинив “дівчинку, якій доручили віднести Славковій матері повістку на товариський шкільний суд”. Виховує почуття відповідальності, як у батька, “де ніхто не має права легковажно, безвідповідально і безрозсудливо ставитися до життя”. Шукає власний шлях у житті. Рятує поранену сороку, відносячи її до першої вительки мами, Надії Григорівни. “...Я не хочу ховатися. Я не винен...” Дії персонажа

Номер слайду 56

Сила волі і духу, наполегливість, здатний на самопожертву, добрий, щирий, сміливий, любить батьків, поважає вчителя географії та тренера, має дружні стосунки з однолітками, симпатизує Лілі; відповідальний, не має підлості, ніколи не виправдовується, нерішучий, принциповий, розуміє, що “не все йде в руки, що тільки хочеш, не все так легко й просто” РИСИ ХАРАКТЕРУ

Номер слайду 57

Складіть інформаційне гроно до образу Славка Беркути Славко Добрий Чесний Справедливий Товариський

Номер слайду 58

Брехливий Юлько Байдужий Жорстокий Хвалькуватий Складіть інформаційне гроно до образу Юлька

Номер слайду 59

ЛЮДИНА Доброта, милосердя, співчуття, чуйність Морально-етичні проблеми Жорстокість, злість, байдужість СВІТ Добота, милосердя, співчуття, чуйність Жорстокість, злість, байдужість СВІТ

Номер слайду 60

Словникова робота Зло — це почуття усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду. Мораль — система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Добро — почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.

Номер слайду 61

«Чи уважний ти читач?» 1. Як прозвали телефонний апарат в учительській? 2. Як називалися перші газети? 3. Що було зображено на малюнку, який висів на стіні в кімнаті Юлька? 4. Що купив Славко замість масла? 5. В якому класі навчалася Лілі? 6. На яку виставу запросила Лілі свій клас? 7. Що хотів подарувати Юлько Лілі після вистави? 8. Як звали тренера Славка по фехтуванню?

Номер слайду 62

«Чи уважний ти читач?» 9. До якого міста мав їхати Славко на змагання? 10. Як назвали знайдену в парку сороку? 11. Кого не любив Юлько? 12. Яке місце зайняв Славко в особистих змаганнях? 13. Як звали вчительку малювання? 14. З ким із казкових героїв порівнюють Славка? 15. До кого звернувся Юлько, щоб помститися Славкові?

Номер слайду 63

ВІДПОВІДІ 1. «ундервуд» 2. сигнальні 3. ліхтар 4. книжку «Останні таємниці старої Африки» 5. 7-Б 6. «Щелкунчик» 7. бурштинову балерину 8. Андрій Степанович 9. до Харкова 10. Кавка 11. голубів 12. 4 13. Варвара Трохимівна 14. з Котигорошком 15. до Лопуха

Номер слайду 64

Інтерактивна вправа на сайті LearningApps.org Знайти правильну відповідь із ряду запропонованих: http://LearningApps.org/display?v=pgurwbumc16

Номер слайду 65

Домашнє завдання (на вибір) 1. Скласти план до характеристики образів Лілі та Юрка, дібрати цитати. 2. Намалювати ілюстрацію до тієї частини тексту, яка найбільше сподобалася чи схвилювала вас, або дібрати прислів'я, приказки, висловлювання видатних людей про природу. 3. Створити буктрейлер (короткий відеоролик) за мотивами повісті.

Номер слайду 66

Номер слайду 67

Номер слайду 68

Номер слайду 69

Номер слайду 70

Номер слайду 71

Номер слайду 72

Номер слайду 73

Номер слайду 74

Номер слайду 75

Номер слайду 76

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Голубцова Олена Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Буц Надія Миколаївна
    Щиро вдячна за Вашу роботу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Заболотна Галина Богданівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лісневська Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
Додано
7 травня 2020
Переглядів
39592
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку