Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. Використані методи (евристична бесіда, проблемні запитання) допоможуть восьмикласникам характеризувати образи головних героїв твору, досліджувати, як випробування гартують характер людини, як виникає протест проти будь-якого насильства над людиною. Школярі матимуть змогу осмислювати вчинки персонажів, визначати типові та індивідуальні риси, робити власні висновки, аналізувати вчинки героїв. Використовуються різні форми та методи роботи, які втілені за допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Запропоновані завдання мають різні ступені складності, тому можуть бути використані й під час проведення контрольної роботи.
Кількість слайдів - 65.
Теми уроків 1. НІНА БІЧУЯ. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі 2. Особливості композиції твору. Проблема особистості в сучасному світі 3. Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк. «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті
ознайомити учнів з творчістю Ніни Бічуї, з її твором “Шпага Славки Беркути”; усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки; сприяти вихованню критичного ставлення до власних вчинків, дій. Мета:
Художній світ Ніни Бічуї — це особливий світ. Бо в основі його — духовний світ людини: багатогранний, дивовижний, незбагненний. У душах її ліричних героїв зійшлося минуле і майбутнє — там тривають гарячі суперечки, щоденно, щохвилинно творяться шедеври див — часто ніким не помічені. Своїх персонажів письменниця ставить перед проблемою життєвого вибору. А зовні — спокійне розмірене життя, звичайний побут, дріб’язкові деталі. Герої Ніни Бічуї у постійній дорозі — найчастіше до самих себе. Пізнаючи себе, вони пізнають світ.
Ніна Бічуя має честь носити Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II, Далай Лама , Мати Тереза, шведська письменниця Астрід Ліндгрен… Кавалер цього ордену і наша львівська письменниця. Чи лише за дитячі твори «Канікули у Світлогорську», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко»?..
Беркута і Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою. Для Юлька, який ідеалізував батька, серйозним ударом стає розвінчання цього міфу. Каменем спотикання Славка є його гордість і честолюбство. Стосунки двох хлопців — це цілий палімпсест, де крізь взаємні образи й конфлікти проглядають особисті комплекси, травми дорослішання й стосунків у родині. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.
В образі Славка Беркути передано риси борця, готового долати життєві труднощі, свої недоліки й слабкості, розвиватися й рухатися далі. Фехтування — улюблений спорт юнака — можна вважати символічним зліпком цих рис характеру. Шлях Юлька заплутаний і непевний, йому бракує чесності й справедливості, сили й благородства духу. Обидва характери схожі на дві сторони медалі людської природи.
Назва твору дуже символічна, як двобій на шпагах тренованого Славка та неспортивного Юлька. Цей двобій — втілення величезного непорозуміння між людьми. Як зброя може захистити або вбити, слово теж може зцілити та підтримати або зганьбити та знищити. Саме людині вирішувати, як чинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом. Чому повість має таку назву?
Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом. Чому повість має таку назву?
Сюжет Назви розділів Ключова подія розділу Експозиція „Чотири портрети” „Юлько Ващук” „Лілі Теслюк” Юлько любить малювати коней, а батьки змушують його грати на фортепіано, прагнуть „правильно” виховати сина. Дівчинка третій рік у колективі 7-Б класу. Знімалася в кіно, виступає в дитячих телепередачах, вчиться в балетній студії театру, навчає однокласників англійської.
Сюжет Назви розділів Ключова подія розділу Експозиція „Стефко Вус” „Славко Беркута” У хлопчика немає мами. Його і сестричку Настку виховує баба Олена. Після її смерті дітей забрав до себе у Львів батько-пияк. У Славка хворі ноги, у 8-річному віці він 2 місяці пролежав у лікарні. Потім потай від батьків ходив на ковзанку. Згодом став фехтувати.
Успішна, розумна, талановита особистість, любить бути в центрі уваги, що часто стає перепоною та непорозумінням між однокласниками. Зйомки у кіно, часте перебування на телебаченні, виступи на великій сцені балериною, чудове володіння англійською мовою - цікавий досвід, яким наповнене її життя. Водночас Ліля має добре серце, досить щира та проста, може допомогти іншому. ЛІЛЯ ТЕСЛЮК
“Тато завжди літав. Тато випробовував літаки. ...Був у німецькому концтаборі, ...вижив, ... повернувся на свою землю”. Мама працювала у редакції газети, писала статті, які “починалися несподівано й цікаво”, а “найголовніше мама завжди приберігала для кінцівки”. Тато любив сина і ладен був “прийняти удар на себе і врятувати Славка” СЛАВКО БЕРКУТА ІНФОРМАЦІЯ ПРО РОДИНУ
“...Хлопець сам себе вилікував” у вісім років, перемігши хворобу ніг. Згодом став фехтувальником: “прийшло захоплення, ...фехтування — це те, без чого тепер не обійдеться”; цікавився спелеологією. Співчував мамі, коли тато не повернувся вчасно з польоту, оберігав її від неприємних новин, коли зупинив “дівчинку, якій доручили віднести Славковій матері повістку на товариський шкільний суд”. Виховує почуття відповідальності, як у батька, “де ніхто не має права легковажно, безвідповідально і безрозсудливо ставитися до життя”. Шукає власний шлях у житті. Рятує поранену сороку, відносячи її до першої вительки мами, Надії Григорівни. “...Я не хочу ховатися. Я не винен...” Дії персонажа
Сила волі і духу, наполегливість, здатний на самопожертву, добрий, щирий, сміливий, любить батьків, поважає вчителя географії та тренера, має дружні стосунки з однолітками, симпатизує Лілі; відповідальний, не має підлості, ніколи не виправдовується, нерішучий, принциповий, розуміє, що “не все йде в руки, що тільки хочеш, не все так легко й просто” РИСИ ХАРАКТЕРУ
«Чи уважний ти читач?» 1. Як прозвали телефонний апарат в учительській? 2. Як називалися перші газети? 3. Що було зображено на малюнку, який висів на стіні в кімнаті Юлька? 4. Що купив Славко замість масла? 5. В якому класі навчалася Лілі? 6. На яку виставу запросила Лілі свій клас? 7. Що хотів подарувати Юлько Лілі після вистави? 8. Як звали тренера Славка по фехтуванню?
«Чи уважний ти читач?» 9. До якого міста мав їхати Славко на змагання? 10. Як назвали знайдену в парку сороку? 11. Кого не любив Юлько? 12. Яке місце зайняв Славко в особистих змаганнях? 13. Як звали вчительку малювання? 14. З ким із казкових героїв порівнюють Славка? 15. До кого звернувся Юлько, щоб помститися Славкові?
Домашнє завдання (на вибір) 1. Скласти план до характеристики образів Лілі та Юрка, дібрати цитати. 2. Намалювати ілюстрацію до тієї частини тексту, яка найбільше сподобалася чи схвилювала вас, або дібрати прислів'я, приказки, висловлювання видатних людей про природу. 3. Створити буктрейлер (короткий відеоролик) за мотивами повісті.