ОсобливостіОсвіта абсолютно безкоштовна. Менше теорії, більше практики. Дискусії, робота в групах, вчаться аргументувати, мислити, комунікувати. Діти ходять босі по школі, розмовляють голосно, вчителю говорять «ти»Навчання повинно бути в задоволення. Оцінки не ставляться до 4класу, не оголошуються. Вчителі одягаються дуже просто:: у футболку, джинси, щоб бути на рівні з учнями. Висока заробтна плата, на третину більша за середню. Урок – це розмова. Кабінети закриваються автоматично. Сидять діти по-одному, але можна зсувати парти, працювати у групах. Перерви на вулиці, виходить вся школа. Чергують 2 вчителя. Обід – 1 євро (30 грн), але дуже гарні страви. Автомати з молоком. Діти можуть висловлювати побажання щодо їжі.
7 принципів фінської освіти1. Рівність між школами (є елітні школи, де батьки платят за підхід) Рівність усіх предметів. Рівність усіх батьків. Рівність учнів (за соц. приналежністю, інваліди, порівняння учнів немає) Рівність вчителів (для усіх учнів). Рівність дорослих та дітей (контракт на 1 рік)2. Безкоштовність (екскурсіі,транспорт, канцтовари, планшети, збори з батьків заборонені)3.Індивідуальність (різний рівень складності завдань, індив підхід, підтримуюче навчання слабих учнів, корекційне навчання)4. Практичність (або готуємо до життя, або до екзаменів,те що потрібно в житті: портфоліо, проценти, розу вітрів)
5. Довіра (нема контролю, довіра до дітей - дитина сама обирає цікаве, якщо їй щось на уроці не до вподоби)6. Добровільність (не всім будувати літаки, а можливо водити автобус, навчається той, хто хоче навчатися, усі пропущені уроки відсиджуються у молодших класах, залишатися на другий рік не позорно )7. Самостійність (самостійне життя, здобувати знання самостійно, з калькулятором, планшетом)Навчання 5-денна, п'ятниця – короткий день.https://www.youtube.com/watch?v=dib. Vo. OPKgi. Qhttps://www.youtube.com/watch?v=Ag. SF3 ZMps. SEhttps://www.youtube.com/watch?v=fv5 Pv. JYFAh. A
Приємні дрібниці фінської школи- немає охорони чи високого паркану довкола школи. Тут діє система автоматичних замків, тож школярі можуть потрапити у приміщення тільки відповідно до розкладу;- сидіти за шкільною партою не обов’язково. Для максимально комфортного проведення часу школярам дозволено сидіти на підлозі чи на килимах, які є у всіх кабінетах молодшої та середньої школи. Також діти можуть ходити у змінному взутті чи бігати лише в шкарпетках;
Приємні дрібниці фінської школи- немає форми, діти можуть приходити навіть у піжамі;- у Фінляндії вчителі не практикують викликання учнів «до дошки». Під час уроку всі виконують завдання самостійно, а вчитель та його помічники контролюють і допомагають школярам. До речі, учні можуть писати в зошитах олівцем і стирати написане хоч сотню разів;- уроки на свіжому повітрі є невід’ємною складовою фінської школи. Також кожної перерви вчителі виводять дітей на свіже повітря;- а ще фінські діти практично не отримують домашніх завдань. Батькам замість навчання вдома рекомендують зводити дітей у музей, галерею, на пікнік, у басейн тощо
Приємні дрібниці фінської школи. Допомагає на уроці помічник вчителя ( така посада)Фіни не претендують на ідеал і не заспокоюються на досягнутому, навіть в найкращому можна знайти мінуси. Вони постійно досліджують, наскільки їх шкільна система відповідає змінам, що відбуваються в суспільстві. Наприклад, в даний момент готуються реформи, які передбачають розділити математику на алгебру і геометрію і збільшити години викладання по ним, а також виділити літературу і суспільну науку як окремі предмети.
Чому вчимося?1-2 клас: Вивчаються рідна (фінська) мова і читання, математика, природознавство, релігія (згідно віросповіданням) або жизнепоніманіє (для тих, кого релігія не хвилює), музика, образотворче мистецтво, праця і фізкультура. На одному уроці може вивчатися відразу кілька дисциплін. В поч. школі дають завдання на створення презентацій.
3-6 клас. Починається вивчення англійської мови. У 4 класі - ще одну іноземну мову на вибір: французька, шведська, німецька або російська. Вводяться додаткові дисципліни - за вибором предмети, в кожній школі вони свої: швидкість друкування на клавіатурі, комп'ютерна грамотність, вміння працювати з деревом, хоровий спів. Майже у всіх школах - гра на музичних інструментах, за 9 років навчання діти спробують все, від дудочки до контрабаса. У 5 класі додається біологія, географія, фізика, хімія, історія. З 1 по 6 клас навчання веде один вчитель майже з усіх предметів. Урок фізкультури - це будь-яка спортивна гра 1-3 рази на тиждень, в залежності від школи. Після уроку обов'язковий душ. Література, в звичному для нас розумінні, не вивчається, це скоріше, читання.-Учителі- предметники з'являються тільки в 7 класі.
7-9 клас. Фінська мова і література (читання, культура краю), шведська, англійська, математика, біологія, географія, фізика, хімія, основи здоров'я, релігія (жизнепоніманіє), музика, образотворче мистецтво, фізкультура, предмети за вибором і праця, яка не поділяється окремо " для хлопчиків » і « для дівчаток ». Всі разом вчаться варити супи і вирізати лобзиком. У 9 класі - 2 тижні знайомства з «трудовим життям». Хлопці знаходять собі будь-яке «робоче місце» і з великим задоволенням відправляються «на роботу».
Кому потрібні оцінки?У країні прийнята 10-бальна система, але до 7 класу застосовується словесна оцінка: посередньо, задовільно, добре, відмінно. З 1 по 3 клас позначки в будь-яких варіантах відсутні. Всі школи підключені до державної електронній системи «Wilma» , щось на зразок електронного шкільного щоденника, до якого батьки отримують особистий код доступу. Педагоги виставляють оцінки, записують пропуски, інформують про життя дитини в школі; психолог, соціальний працівник, «вчитель майбутнього», фельдшер теж залишають там потрібну батькам інформацію. Оцінки в фінській школі не мають зловісного забарвлення і потрібні тільки для самого учня, застосовуються для мотивації дитини в досягненні поставленої мети і самоперевірки, щоб міг поліпшити знання, якщо забажає. Вони ніяк не відбиваються на репутації вчителя, школи та районні показники не псують.
Найголовніше фінської школи. Їх діти не зойкають ночами від нервового перенапруження, не мріють швидше вирости, не відчувають ненависті до школи, чи не терзають себе і всю родину, готуючись до чергових іспитів. Спокійні, розважливі і щасливі, вони читають книжки, легко дивляться фільми без перекладу на фінську мову, грають в комп'ютерні ігри, ганяють на роликах, велосипедах, мотоциклах, складають музику, театральні п'єси, співають. Вони радіють життю. І між усім цим встигають ще й вчитися.
Школи Гельсинки. Сидять на великих мячах. Конфиденційна інформація для дітей до 6 класу про оцінки. 10 бальна система, оцінки переважно за письмові, дом. завдань мінімально, дуже цікавими (скласти план, принести маленькі речі про прочитане). Сидіти, лежати, хоч на голові стій, але поважай простір кожного. Малюють на стінах.12 років навчання, кількість годин 30 на тиждень. старша школа 3 роки для підготовки до ВУЗу. В класі не більше 25 учнів, легкий рюкзак. Привчає жити без страху, не боятися просити пораду, мислити критично, вчитель допомагає учням. Можуть об'єднувати паралелі 2-х класів.
Особливості. Освіта. Освіта – не впливає політика. Основне правило – все будується на довірі та відповідальність. Фактично відсутні «приватні школи». Школа має повну автономію як у створенні навчально-виховних програм, так і у фінансово-господарчій діяльності.Є чітка межа між особистим життям та роботою.
Предмети. Всі предмети важливі (математика неважливіша замистецтво). Найбільше навантаження годин у вчителів мистецтва тафізичної культури. Відсутній предмет «Захист вітчизни», кожна школа маєдобре обладнане бомбосховище. Література - є список обов’язкових творів + вчитель самобирає.Інформатика лише як додатковий курс у 7-9 класах
Оцінювання. З 3-го класу починає діяти десятибальна шкала – від 4 до 10 балів. Розроблені критерії оцінювання. Оцінювання не лише результату, але й самого процесу. Діє поняття – формуюче оцінювання. Відсутні контрольні роботи, ДПА, ЗНО.Є підсумковий тест в 9 класі. Обговорення отриманої оцінки – наодинці з вчителем.
Початкова школа. Впродовж першого місяця вчитель зустрічається з батьками кожного учня. За участі дитини вони планують навчальний рік: Учитель озвучує, чого саме буде навчати, батьки говорять про те, чого хочуть, щоб навчили їхню дитину, учень зазначає, чого він хоче навчитись. Узгоджені очікування коротко фіксують у відповідній картці. До них повернуться наприкінці першого півріччя (щоби переглянути, чи у зазначеному напрямку рухаються потреби, відкоригувати) і наприкінці навчального року.
Особливості520 учнів + 39 вчителів + 5 сумісників. Навчаються учні 7-8-9 класів по 8 паралелей (20 учнів в класі)Є спеціалізовані класи для поглибленого вивчення музичного мистецтва. Перехід на нову програму – беруть участь: вчителі, батьки, учні. Вівторок з 8 до 10 – фізична культура з вчителями та учнями.
Особливості. Робота з проблемними учнямиЄ індивідуальна підтримка. Співробітництво з вчителями початкової школиЄ загальна підтримка – якщо хворів, то додатково може звернутись до вчителя. Якщо не допомогла загальна підтримка – план інтенсивної підтримки (складає школа). Збір додаткової інформації від вчителів та батьків
ОсобливостіЗа три роки навчання 72 предмета = 49 обов’язкових + 23 додаткових. Учні самостійно складають свій розклад. Відсутнє поняття «клас, класний керівник»Підсумком стають 4 екзамени тривалістю 6 годин кожний: математика, англійська(мова міжнародного спілкування), рідна мова, один предмет за вибором. Всі екзамени проводяться у письмовій формі – у вигляді есе.
Урок іноземної мови. Завдання: спочатку лексичний тест. Учні працюють зі своїх гаджетів, або з планшетом школи. Основне завдання (15 хв.) – знайти текст з англомовних джерел типу онлайн газет, прочитати, проаналізувати та виявити нову та складну лексику, скласти список. Потім у парах/групі мають спілкуватися з приводу тестів, партнерів, задаючи 20 питань.
10 речей, які дивують1. Привітні касири2. Ліс та тварини є в місті3. Фіни – чесні люди.4. Можна пити воду з-під крану.5. Багато собак, які не залишають сліди життєдіяльності.6. Фінська поліція ніколи не бере хабарів.7. У школу самостійно ходять навіть 7-літні діти.8. Вільно зайти у парламент.9. Навіть у маленьких містах є басейни.10. Всі вміють говорити англійською.