Доповідь «Складні життєві ситуації: проблеми та шляхи їх вирішення"

Про матеріал
У доповіді представлений досвід роботи, спрямований на поєднання зусиль соціального педагога з педагогічним колективом освітнього закладу, з метою своєчасного виявлення дітей з сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах, формування в учнівському середовищі максимально комфортних умов для розвитку особистості. Матеріал рекомендовано вчителям, класним керівникам, соціальним педагогам, які прагнуть зробити навчально-виховний процес максимально ефективним.
Перегляд файлу

Доповідь на засідання методичного об’єднання соціальних педагогів

 «Складні життєві ситуації: проблеми та шляхи її вирішення»

      Серед вітчизняних дослідників у галузі соціальної педагогіки утвердилася думка, що сучасний освітній заклад слід вважати соціально-педагогічною системою, у якій діяльність соціально-педагогічної служби реалізується як:

  • функціонально-рольова взаємодія з членами педагогічного колективу;
  • міжсекторна взаємодія із соціальними службами;
  • гармонізація відносин у педагогічному колективі;
  • робота з батьками;
  • просвітницька робота із здобувачами освіти.

    Організовуючи взаємодію з педагогічним колективом соціальний педагог вирішує три основні завдання:

– створює у школі сприятливі умови для саморозвитку та самореалізації особистості дитини;

– досягає єдності у розв’язанні соціально-педагогічних завдань;

– формує з ними відносини співпраці, взаємної довіри.

      Насамперед, соціальний педагог має справу з класними керівниками по запобіганню правопорушенням, соціального супроводу сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах. Спостерігається різне трактування такої взаємодії. Відомо, як працює цей важкий механізм.  У вересні, під час проведення місячнику по вивченню умов проживання дітей в сім’ях, комісія у складі класного керівника, члена батьківського комітету, соціального педагога вивчають стан даного питання: обстежують матеріально-побутові умови проживання, складають облікові картки, акти обстеження, соціальні паспорти класів. Дуже важливо не пропустити жодного сигналу негараздів в сім’ї: малозабезпеченість, незадовільний санітарний стан, відсутність дитячого куточка, напружений психологічний мікроклімат. Як же правильно встановити проблематику сім’ї?

      Зазвичай, в навчальному закладі ведеться облік дітей пільгових категорій: діти з багатодітних  сімей, діти під опікою, прийомні сім’ї, діти, батьки яких постраждали від ЧАЕС, неповні сім’ї,  діти батьків-військовослужбовців, діти з малозабезпечених сімей, діти-інваліди, діти внутрішньопереміщених осіб. Але в теперішній час вже з’ясовано, що існуюча класифікація сімей не розкриває проблем сім’ї та унеможливлює своєчасність виявлення будь-якого з видів насильства в сім’ї. Наприклад, у навчальному закладі навчаються діти з багатодітної сім’ї. Батько має гарну роботу з достатнім заробітком, мати гарна господиня: завжди в будинку чисто і затишно, діти допомагають один одному, в навчанні проблем не мають, члени сім’ї багато часу проводять разом. Постає питання: навіщо ставити таку сім’ю на облік? І навпаки, сім’я з 3 чоловік, поганих звичок не мають, працюють, до жодної з облікових категорій не відносяться, а дитина скоює правопорушення, має асоціальну поведінку.

  Під час роботи з класними керівниками необхідно розглянути карту функціональності сім’ї.

з/п

Функції сім’ї

Норма

Група ризику

Проблема

1

Економічна (невміння планувати сімейний бюджет, відсутність доходу, наявність боргів по комунальним послугам,неповноцінне харчування, відсутність необхідних речей)

 

 

 

2

Репродуктивна (планування народжуваності, намір відмовитися від дитини, багатодітність)

 

 

 

3

Рекреативна (відсутність спільного дозвілля, зайнятість батьків на роботі, відсутність традицій в сім’ї)

 

 

 

4

Функція турботи про житлові умови (відсутність житла, незадовільні санітарно-гігієнічні умови, відсутність необхідних предметів побуту, відсутність місця для відпочинку, незадовільні житлово-комунальні умови:  газ, вода, тепло)

 

 

 

5

Соціальна ( відсутність документів, невідвідування дітьми навчальних занять, низький рівень виховного потенціалу сім’ї, відсутність одного з батьків)

 

 

 

6

Терапевтична (інвалідність одного з членів сім’ї, залежність (алкогольна, наркотична) членів сім’ї, насильство в сім’ї, відсутність оздоровлення, соціально небезпечні захворювання, хронічні захворювання)

 

 

 

   Декілька функцій у групі ризику – сім’ї, які здатні виконувати основні функції та усвідомлюють необхідність допомоги. Такі сім’ї потребують превентивної роботи, незначне втручання.

  Декілька функцій у проблемі – сім’я проблемна, потрібна невідкладна допомога, термінове втручання.

   Кризова сім’я – не підлягає розгляду по функціональності, потрібен глибокий аналіз, індивідуальний підхід.

    Необхідною умовою при роботі з педагогами, є розробка системи організаційних форм взаємодії соціального педагога з педагогічним колективом. Вона забезпечує узгодженість дій та швидкість прийняття рішень. Дуже важливо, щоб дії та функції при вирішенні проблеми не дублювалися. В результаті складається ситуація, за якої відбувається перекладання відповідальності за діяльність між членами колективу, нехтування посадовими обов’язками, конфлікти на ґрунті неузгодженості дій, що може вести до дезорганізації діяльності. Для вирішення цієї проблеми учасникам навчально-виховного процесу пропонується надавати запит на надання соціальних послуг здобувачеві освіти: 

ЗАПИТ

Працівника ЗЗСО №   _______________________________________________

(посада: директор, заступник директора, класний керівник, учитель, медсестра, бібліотекар, буфетниця, техперсонал)

П.І.Б._________________________________________________________

На надання соціальних послуг учневі (учениці) _______________класу

П.І. _______________________________________________________________

З приводу (стислий виклад проблеми із зазначенням часових орієнтирів)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дії працівника до моменту звернення і зворотній зв'язок (реакція учня, батьків)________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Очікувані форми допомоги

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Дата звернення______________________ Підпис_________________________

Прийняв запит (П.І.Б.) _______________Підпис_________________________

Кроки реалізації соціальних послуг (Дія, П.І.Б, дата, підпис)

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Висновки (наслідки) запиту: (виклад, П.І.Б., дата, підпис): ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  Такий запит дозволяє офіційно визначити  причини виникнення проблемної ситуації, об’єм проведеної роботи, кроки реалізації соціальних послуг безпосередньо соціальним педагогом. Складні життєві обставини не можуть бути, як правило, вирішені повністю, до них слід застосовувати більш-менш ефективні підходи. Вони можуть стати ще складнішими, якщо намагатися вирішити їх як звичайну життєву проблему, опираючись лише на особисту, часто упереджену,  думку. Але у взаєминах між людьми (міжособистісні стосунки) вирішувати проблему складніше. Річ у тім, що причиною виникнення такої дилеми часто буває психологічний конфлікт, несвідомий або усвідомлений. На жаль, дуже важко сформулювати правила або прийоми рішення складних життєвих обставин, оскільки їх дуже багато, і всі вони різні, кожен зі своєю системою цінностей, поглядів і правил, сформованих упродовж життя. Тому не можна забувати, і педагогам також, про обставини, які не залежать від нас. Потрібно знаходити постійно відповідь на запитання «Що можна зробити, коли зробити не можна нічого?».  Дуже часто фахівці соціально-психологічної служби зіштовхуються з проблемою емоційного вигоряння. Треба пам’ятати, ми не вирішуємо чужі проблеми, ми створюємо умови, для того щоб клієнт розпізнав, усвідомив свою проблему, намітив і обрав рішення та подолав свої складні життєві обставини самостійно.

  Найтиповіша помилка вчителів – це очікування негайного результату від запиту. Потрібна планомірна систематична, а іноді і довготривала робота  з клієнтом соціально-педагогічної роботи.  Приклад з  власного досвіду, учениця має схильність до пропусків уроків. Класний керівник зробив запит на подолання цієї проблеми. Батьки зв'язок з навчальним закладом не підтримують, батьківські збори не відвідують, адреси фактичного проживання не повідомляють. При проведенні індивідуальної профілактичної роботи з’ясовано, що дитина пропускає уроки з відома матері, при відвідуванні дитини вдома виявлено, що в сім’ї напружений психологічний мікроклімат, в родині постійні сварки та суперечки між матір’ю та бабою, між батьком та матір’ю, між матір’ю та братом. З’ясовано, що членам сім’ї потрібна просвітницько - роз’яснювальна, інформаційна, психологічна  допомога, яка проводилась протягом року систематично. Поки батькам допомагали відновити соціальну функцію, а саме, підняти рівень виховного потенціалу, дитина перебувала на обліку як схильна до пропусків навчальних занять. З батьками вдалося налагодити взаємодію, а справжньою перемогою був прихід матері до класного керівника зі словами: «Прийшов час нам познайомитися», а учениця з нового навчального року не пропустила жодного уроку.

     Інший приклад, систематичні порушення дисципліни учнем під час уроку.    Вчитель звертається із запитом про проведення профілактичної роботи. Завжди робота починається з діагностики, з пошуку причин такої поведінки, виявлення позиції батьків з даного питання. А вчитель констатує факт, що до закінчення уроків поведінка не тільки не покращилась, а ще й погіршилась.

  З педагогами доцільно розглядати питання щодо соціально-педагогічного супроводу на конференціях, нарадах при директорові, педагогічних радах, засіданнях Ради профілактики, засіданнях постійно діючих комісій з превентивних питань, організовувати семінари-практикуми, семінари з обміну досвідом, заняття з елементами тренінгу. Цікаво спостерігати за педагогічним колективом під час тренінгів. Дехто з педагогів відкритий до інновацій, дехто вичікує час закінчення заходу, дехто коментує повсякчас і намагається привернути до себе увагу, дехто відноситься до тренінгових завдань скептично, без ентузіазму, дехто, навпаки, активний і завзятий. Але тим і корисно для дитині навчання, що школа представляє  ряд прикладів  особистостей людей та надає  можливість спостерігати за їх поведінкою і діями в тих чи інших ситуаціях.

   Педагоги всі різні, з власною манерою викладання,  з різною соціальною компетентністю, з різним педагогічним стажем та здобутками, але всі зацікавлені в досягненні певного результату, задоволення від співпраці, визначення і узгодженість індивідуальних і колективних мотивів, самореалізації тощо. У такому разі, результатом ефективної діяльності буде сукупний внесок суб’єктів соціально-педагогічної діяльності, де соціальному педагогу відведено роль організаційно-координаційного центру. Правильно організована взаємодія забезпечить певну послідовність та системність соціально-педагогічної діяльності в освітньому закладі.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гнатенко Елена
Додано
23 березня
Переглядів
197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку