Тренінг: «Використання сучасних педагогічних форм, методів в формуванні навичок ефективної взаємодії з учнями»

Про матеріал
Розробка семінару - тренінгу: «Використання сучасних педагогічних форм, методів в формуванні навичок ефективної взаємодії з учнями»План семінару 1.Теоретична частина1.1.Методи навчання 1.2.Педагічні форми 1.3.Чинники, що впливають на ефективність сучасного уроку 2.Ділова гра «SPRINT» 2.1. Методика «Криголам»;2.2. Жеребкування; 2.3. Біг на дистанцію 60м; 2.4. Біг на дистанцію 100м; 2.5. Біг на дистанцію 200м; 2.6. Технічний спринт; 2.7. Естафета;2.8. Веселі старти. 3.Підведення підсумків та нагородження переможців
Перегляд файлу

Тема: Семінар-тренінг: «Використання сучасних педагогічних форм, методів в формуванні навичок ефективної взаємодії з учнями»

Мета: підвищення професійної компетенції, розвивати інноваційне мислення, ознайомлення з сучасними педагогічними формами та ефективною взаємодією з учнями.

План семінару

1.Теоретична частина

1.1.Методи навчання

1.2.Педагічні форми

1.3.Чинники, що впливають на ефективність сучасного уроку

2.Ділова гра «SPRINT»

2.1. Методика «Криголам»;

2.2. Жеребкування;

2.3. Біг на дистанцію 60м;

2.4. Біг на дистанцію 100м;

2.5. Біг на дистанцію 200м;

2.6. Технічний спринт;

2.7. Естафета;

2.8. Веселі старти.

3.Підведення підсумків та нагородження переможців

Правила:

1.Вміти слухати інших;

2. Працювати в команді та приходити до командного розв’язання питання;

3. Приймати активну участь у грі;

4. Не спорити з журі

5.Притримуватися культурі спілкування та регламенту.

Атрибути гри

  •  емблема
  • значки капітанів
  • велика ваза з питаннями
  • дзвінок
  • повітряні кульки з питаннями
  • табло результатів
  • бланки-протоколи журі
  • теоретичний блок

Хід гри

1.Теоретична частина

1.1.Методи навчання

Інтеграція України в освітній простір Європи зумовлює необхідність пошуку нових напрямів розвитку педагогічної науки та практики, зокрема ефективних форм і методів організації навчально-виховного процесу, переосмислення його змісту, мети та завдань. Одним із стратегічних завдань реформування змісту освіти України визначено формування творчої особистості.

Враховуючи вимоги часу педагогічна наука і практика України звертаються до прогресивних технологій навчання та виховання, які дають можливість кожному учневі профтехучилища виявити себе як особистість, а кожному викладачу та майстру в/н озброїтися ефективними методами подання навчального матеріалу в педагогічній діяльності.

Відповідно до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в професійному навчанні учнів. Так сучасний розвиток суспільства та виробництва потребує не лише навчати учнів запам’ятовувати і відтворювати техніко-технологічні знання та прийоми роботи, а й застосовувати такі знання та вміння на практиці — через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних творчих проектів), формування відповідного досвіду.

З точки зору педагогічної психології найбільш актуальним є питання про формування креативної уяви і творчих здібностей учнів. На сьогоднішній день актуальною є проблема пошуку засобів розвитку засобів розумових здібностей, пов’язаних з творчою діяльністю учнів як в колективній, так і в індивідуальній формі навчання.

Використання сучасних педагогічних форм, методів в формуванні навичок ефективної взаємодії з учнями - розвиток творчих здібностей особистості неодмінно передбачає впровадження в навчальну практику гуманістичного принципу організації освіти, коли в центрі перебуває особистість майбутнього фахівця з її потребами, інтересами і можливостями, а викладач та майстер в/н  з набором педагогічних форм, методів і засобів виконує «екрануючу» функцію. Лише творче ставлення до своєї праці може дати помітні досягнення у будь-якій галузі діяльності.

Педагогічні технології поділяються на:

  • загально-педагогічні,
  • предметні,
  • локальні
  • модульні.

Для розвитку творчих здібностей учнів на уроках спецпредметів використовую наступні методи:

Метод мозкового штурму. Автором цього методу є А. Осборн.  Використовую під час пошуку проблем (варіантів схем), які учні будуть вивчати у продовж наступних уроків у вигляді навчальних або творчих проектів. Відповідно після виконання вправи результатом роботи створюємо банк «творчих ідей» або «банк проектів» тощо. «Мозковий штурм» спонукає учнів активізувати уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Це дає змогу вибрати для виготовлення такий проект, який буде цікавим і одночасно посильним для виконання.

Метод фантазування. Застосовую на підсумкових уроках. Учні уявляють себе космонавтом фантастичної ракети чи всюдихода, надшвидкісного автомобіля тощо. Головною моєю вимогою є привчити учнів до того, що відправною точкою у фантазуванні має бути певна проблема або винахідницька задача, яку необхідно розв’язати. Рівень складності спочатку є досить низьким аби не знизити інтерес до творчого пошуку. З часом, з кожним наступним кваліфікаційним рівнем, проблематика завдань ускладнюється.

Метод зразків. Для реалізації цього методу даю завдання віднайти в журналах, каталогах та інших технічних виданнях зразки об’єктів (ідеальні об’єкти) і пропоную порівняти їх із реально існуючими об’єктами технологічної діяльності людини. На основі порівняння виявляємо технологічні протиріччя між знайденими зразками та реальними об’єктами і і розробляємо послідовність (алгоритм) дій по їх усуненню.

Метод фокальних об'єктів. Винайдений Ч. Вайтингом. Застосовую цей метод, коли необхідно модернізувати, вдосконалити вже існуючий об’єкт, подати нову ідею, певний напрям у розвитку технічної думки. Наприклад, якщо фокальним об'єктом є ручка, а випадковим — змія, то отримаємо сполучення на зразок «хвостата ручка». Слід відзначити, що важливим є не стільки результат, тобто те що учні зможуть вдосконалити чи створити, як сам процес цього пошуку. Сама слідкую за тим, щоб учень зрозумів як діє цей метод. Тут важливо привчити учня до оригінального нестандартного мислення, підсилити його здібності до фантазування, які було започатковано відповідним методом.

Метод комбінування. Спираючись на знання дітей з математики пригадуємо геометричні фігури та тіла, які вони засвоїли на уроках математики чи фізики. Далі пропоную об’єднати отриманні знання для створення нових ідей (наприклад вимірювальних приладів). Після цього ставлю перед ними більш складне завдання — створення певного образу виробу за інтересом учнів, і перенесення його на папір.

Метод біоніки.  Пропоную дітям перенести форми об’єктів, які створила природа, на той об’єкт, який можливо застосувати у техніці.

Одна з головних цілей в моїй роботі з учнями — це навчити учнів мислити. Діти завжди повинні знаходитися в пошуку, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу народжує смак до творчості, робить його привабливим для усіх. Кожен урок — це дослідження, це пошук. Діти вчаться аналізувати, міркувати, відстоювати свою точку зору.

Педагоги, психологи, учені усього світу відзначають, що слабшає інтерес учнів до процесу навчання. Причинами цього явища є наявність протиріч між дидактичними та психологічними аспектами творчості. Діти відрізняються між собою не тільки освітніми інтересами, а й можливостями, рівнем та темпом розвитку здібностей. Різний рівень інтересів, можливостей і темпів розвитку учнів вступає в протиріччя з колективним методом навчання. Учні з високим рівнем інтелектуального розвитку володіють достатніми академічними здібностями до самостійного навчання. Для учнів з посередніми академічними здібностями швидкість навчання є значно нижчою. Вирішити цю проблему допомагає впровадження диференційованого навчання.

Іншою проблемою є механічне розширення і поглиблення навчального матеріалу. Перевантаження пам’яті не сприяє розвитку творчих здібностей учнів. Шляхом вирішення цієї проблеми може слугувати запровадження інтегрованих навчальних предметів. Наприклад: інтегрований предмет «Електротехніка» включає в себе знання фізики та техніки.

Для міцного засвоєння знань необхідно багаторазове повторення матеріалу, що вивчається. Ця механічна дія гальмує розвиток творчих здібностей особистості. Цю суперечність можливо подолати, якщо чергове повторення фактів буде відрізнятися від попереднього, але не занадто, щоб не ускладнювати процес запам’ятовування.

Розвиток творчих здібностей особистості найбільш ефективний, коли засвоюється не форма, а зміст предметів, способів розв’язання тих чи інших творчих задач. Єдині відомості та знання, які можуть використовуватися для творчих цілей, — це інформація, отримана в процесі самостійного розв’язання проблемної ситуації.

Процес творчості стримується жорсткими рамками та формами навчального процесу, тому особливо актуальним є використання нестандартних форм уроку. Серед них такі: урок-вікторина, урок-змагання, урок-конкурс, урок-виставка, інтегрований урок.

Під технічною творчістю розуміють цілеспрямовану діяльність людини, яка завершується створенням чогось новою з метою удосконалення знарядь праці, технологічних процесів, планування праці, конструкції виробів тощо - нового, яке має суспільну цінність.

Разом з тим творча діяльність учнів училища має ряд особливостей:

1. Для розвитку здібностей учнів, для навчання їх технічної творчості характер новизни не має значення. За невеликим винятком вони створюють нові продукти, що не мають суспільного значення, тобто створюють нове для себе, тим часом як суспільству це нове вже відомо.

2. Навчальний характер учнівської технічної творчості висуває на перший план не результати творчої діяльності, а підготовку до неї в майбутньому у виробничих умовах. Основним джерелом творчої діяльності учнів має бути досвід, нагромаджений у цій галузі та переданий у доступній формі в процесі навчання та виробничої практики.

3. Творча діяльність учнів відзначається нижчим рівнем самостійності.

З наведених особливостей учнівської технічної творчої діяльності видно, що вона можлива лише при систематичному і цілеспрямованому педагогічному керівництві, а щоб воно досягли мети, потрібні певні умови:

1. Створення необхідної обстановки для самостійних дій учнів у процесі праці. На заняттях у навчальних майстернях це завдання може бути успішно розв'язане способом формулювання трудових завдань, при якому виключається повна регламентація дій учнів. Ідеальне рішення цієї проблеми — створення творчої майстерні.

2. Підведення учнів до творчої ідеї або пряма постановка перед ними творчих питань та завдань. Майбутніх спеціалістів слід не тільки включати в діяльність, а й стимулювати їх до того, щоб закладена у трудовому завданні можливість до прояву самостійних дій була ними використана.

3. Застосування різноманітних педагогічних прийомів повинно стимулювати учнів до застосування загальнотеоретичних та виробничих  знань для розв’язання творчих завдань.

Використання цих прийомів приводить до того, що учні з більшим інтересом виконують завдання, стають уважнішими під час роботи, більше зусиль докладають для подолання труднощів, що виникають у процесі праці. Внаслідок цього і результат роботи стають значно кращими.

У процесі творчої діяльності важливу роль відіграють і пізнавальні процеси, і потреби, і почуття, і вольові дії. Пізнання починається з відчуттів та сприймань, розвиток яких дає можливість відбивати предмети та явища реальної дійсності у всій їх повноті та точності. У процесі технічної творчої діяльності в учнів виробляється вміння виділяти відчуття окремих якостей та властивостей матеріалів, сприймати конструктивні особливості деталей вузлів та виробів у цілому.

Спостережливість — одна з основ творчої діяльності. Учні привчаються закріплювати результати спостережень, у формі короткого запису, схеми, малюнка, що допомагає краще зосереджувати увагу, підвищує почуття відповідальності, привчає до точності та самоконтролю, до «технічної зіркості».

У процесі технічної творчості розвивається увага учнів, бо їм доводиться планувати технологічний процес, зосереджувати свою увагу на будові деталей та вузлів виробу, їх взаємодії під час складання та налагоджування. Учні вчаться вмінню своєчасно концентрувати, розподіляти та переключити увагу, зберігаючи її сталість, тобто вчаться володіти нею.

У процесі технічної творчості створюється спеціальна обстановка навчання. Позитивні, емоціональні реакції морального або естетичного характеру благотворно впливають на хід та результати навчального процесу. В ході тривалих занять вони можуть перетворюватись на сталі почуття, риси особистості. Роботу доводять до кінця лише ті учні, які мають достатню силу волі, вміють терпляче, наполегливо добиватися своєї мети, долати труднощі в роботі, не пасувати перед невдачами.

Особливе місце й роль у творчості учнів належить технічному мисленню, для якого характерні такі якості, як гнучкість, оперативність, активність у розв'язанні ряду спеціальних питань. Учні, що володіють технічним мисленням, вміють легко читати креслення, визначаючи кількість деталей, з яких складатиметься виріб. Знаючи властивості оброблюваних матеріалів, вони вміють вибирати такі з них, які найбільше відповідають технічним умовам.

Для розвитку творчих здібностей, уяви і фантазії учнів підбираю цікаві і зрозумілі для них теми для творчості.

Завдання з технічним змістом, які найчастіше використовую на уроках, поділяють на такі основні типи:

• Графічні — на читання зображення, на складання зображення, на доопрацювання зображення.

• Технологічні — на вибір раціональної технології виготовлення виробу, на поліпшення технологічного процесу, на пояснення технологічного процесу, на вибір заготовки; на вибір раціонального способу підготовки заготовки, на вибір інструментів та пристроїв; на контроль технологічного процесу.

• Конструкторські — на розробку конструкції, на вдосконалення конструкції, на пояснення конструкції, на внесення змін у конструкцію.

• Розрахункові — на визначення розмірів, на знаходження параметрів технологічних процесів

• Контрольно-тренувальні — на знання термінології, на знання будови технічних об'єктів, на перевірку засвоєння учнями основ програмового матеріалу, на знання призначення інструментів та пристроїв

До кожного уроку включаю елементи, які активізують емоції, розвивають у дітей творчу уяву, уміння в звичайному бачити незвичайне. Для цього використовую загадки, вірші, прислів’я, приказки, легенди та цікаві розповіді, що викликають позитивне відношення до виконуваної діяльності.

Пізнавальні завдання та вправи, які використовую на своїх уроках дозволяють цілеспрямовано здійснювати роботу по розвитку творчих здібностей дітей.

Анаграми, ребуси, кросворди. Використовую на етапі вивчення нового матеріалу для тренування швидкості реакції, кмітливості, уваги .

Вправа «Технічний диктант». Диктант складається з визначення нових термінів, переліком основних понять, переліком інструментів тощо.

Вправа «Четверте зайве». Використовую на етапі визначення теми уроку, її актуалізації.

Також на певних етапах заняття використовую завдання на виділення істотних ознак поняття та вправу «Помилкографія».

Велике значення для розвитку творчих здібностей і кмітливості учнів, логічного мислення має виготовлення з дроту головоломок. Головоломки це своєрідні ігри без партнера. Розв’язувати їх треба самостійно. Якщо маємо кілька однакових головоломок, то можна організувати змагання між учнями .

З психологічної точки зору творчість стримують наявні стереотипи мислення. Стереотип — усталене ставлення до подій, вироблене на основі порівняння їх з внутрішніми ідеалами. Стереотип починає діяти ще до того, як вмикається розум. Це накладає специфічний відбиток на дані, які сприймаються нашими органами чуття ще до того, як ці дані досягають розуму. Ніщо так не чинить опір креативності, як стереотип, так як він накладає свій відбиток на фактичні дані в момент їхнього сприйняття.

Якщо, навіть частково, зменшити вплив стереотипів мислення на розумову діяльність учнів, то можна отримати значне зростання їх творчої активності

Висновки

 Результатами застосування різноманітних методів навчання, пізнавальних завдань та вправ розвитку творчих здібностей учнів є:

  • Позитивна динаміка за показником «Якість знань»
  • Активізація пізнавальної діяльності.
  • Підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.
  • Розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності.
  • Оволодіння учнями ключовими компетентностями.
  • Сформованість науково-дослідницьких навичок.
  • Активна участь учнів в проектній діяльності та творчих конкурсах.

 Таким чином розвиток творчих здібностей учнів відкрив нові можливості  для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяв формуванню ключових компетентностей, дозволив стимулювати учнів до активної участі в різноманітних конкурсах та проектах.

В подальшому, у процесі технічної творчості потрібно створювати спеціальну обстановку навчання, викликати інтерес та прагнення учнів удосконалювати свою діяльність. Позитивні, емоціональні реакції морального або естетичного характеру благотворно впливають на хід та результати навчального процесу. Значимість у розв'язанні завдань творчого розвитку особистості передбачає комплексний підхід до вирішення проблеми реалізації навчальних, розвиваючих та виховних цілей.

 

2.Ділова гра «SPRINT»

 

 

 

 

 

 

2.1. Методика «Криголам»;

Застосовується для знайомства з учнями.

Назвіть своє ім’я, що по вашому воно означає;

Назвіть своє улюблене заняття;

З якою квіткою Ви себе асоціюєте?

 

 

 

 

2.2. Жеребкування

 

1.Що в першу чергу впливає на формування людської особистості?

2. Який вид діяльності учня профтехучилища головний для розвитку своїх професійних навичок

3. Назвіть головні задачі пізнавального розвитку учня під час отримання своєї професії.

4. Які основні джерела отримання знань зі своєї професії?

5. Якими якостями повинен володіти учень - як майбутній робітник?

2.3. Біг на дистанцію 60м

  1.  Що в переводі з іспанського означає фамілія Колумб?
  2. Засіб спілкування?
  3. Гра зі снігом?
  4. Прилад для вимірювання температури?
  5. Домашній дід Мороз
  6. Що в вогні не горить, а у воді не тоне?
  7. Що робить вітер?
  8. Гра з одинадцятиметровим
  9. Прилад для вимірювання тиску
  10. Що йде не рухаючись з місця?
  11. Хатній півень
  12. Як ми привикли називати китайські яблука?
  13. Юлій Цезарь наказав своїм солдатам прикрасити щити діамантами, навіщо?
  14. Як звали жінку , що перша відірвалась від землі на апараті важче повітря?
  15. Ліжко, кран, ніж з вилкою, телефон, що це значить?

2.4. Біг на дистанцію 100м;

  1. Вміти  мислити і діяти без сторонньої допомоги
  2. Людина, що тверезо дивиться на життя
  3. Розмова двох учнів
  4. Який педагог може розвивати творчість учня?
  5. У якому віці людина вважається дитиною згідно конвенції по правам дитини
  6. Виховання дитини являється правом чи обов’язком батьків?
  7. Людина, що не вірить у світле майбутнє
  8. Вроджена форма поведінки
  9. Найвище досягнення в якій-небудь діяльності
  10. Високий рівень розвитку певних здібностей, які розкриваються з отриманням навиків та досвіду
  11. Наслідування поведінки іншого
  12. Моральна відповідальність за себе та інших людей перед самим собою

2.5. Біг на дистанцію 200м(асоціація)

В-

И-

К-

Л-

А-

Д-

А-

Ч-

Наприклад:С-самостійність, самоосвіта

 

2.6. Технічний спринт

Зі прислів’ями (залежно , що необхідно вивчити) можна працювати різними способами:

 - Взяти в руки м'яч і ритмічно підкидаючи і ловлячи його руками проговорити прислів’я.

 - Підкидати і ловити м'яч можна на кожне слово або на склад. 

 - Проговорювати прислів’я  перекидаючи м'ячик з однієї руки в іншу.

 - Проговорювати  прислів’я можна вихлопуючи ритм долонями.

 - Проговорити прислів’я 3 рази підряд  і не збитися. 

Хочеш багато знати, треба менше спати.

 Добре того учити, хто хоче все знати.

 Пізнай себе, буде з тебе.

 Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням.

 Вміє зуби заговорити.

 Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.

 За словом в кишеню не полізе.

 Коли б твоє слово та богові у вухо.

 Не пиво — диво, а слово.

 

2.7. Естафета

Кожна група отримує пластикову пляшку, папір та ножиці. Необхідно створити креативну річ.

 

 

 

 

 

.

2.8. Веселі старти

Показати пантоміму.

 

 

 

 

 


 

3.Підведення підсумків та нагородження переможців

 

 

 

 

 

 

 

60м

1

2

3

4

100м

1

2

3

4

200м

1

2

3

4

S

1

2

3

4

ЕСТАФ

1

2

3

4

ВС

1

2

3

4

1

 

 

 

 

1

 

 

 

 

в

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

3

 

 

 

 

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

4

 

 

 

 

л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

5

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

6

 

 

 

 

д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

7

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

8

 

 

 

 

ч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

всього

 

 

 

 

всього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді

  1. Що в переводі з іспанського означає фамілія Колумб?(ГОЛУБ)
  2. Засіб спілкування? (ЯЗИК)
  3. Гра зі снігом?(СНІЖКИ)
  4. Римляни носили туніки. Що вони одягали, коли було холодно?(декілька тунік)
  5. Домашній дід Мороз(холодильник)
  6. Що в вогні не горить, а у воді не тоне?(ЛІД)
  7. Що робить вітер?( ДУЄ)
  8. Гра з одинадцятиметровим (футбол)
  9. Прилад для вимірювання тиску(ТОНОМЕТР)
  10. Що йде не рухаючись з місця? (ЧАС)
  11. Хатній півень(БУДИЛЬНИК)
  12. Як ми привикли називати китайські яблука?(АПЕЛЬСИН)-апель яблуко по-голандькі син-китаєць
  13. Юлій Цезарь наказав своїм солдатам прикрасити щити діамантами, навіщо?(при відході не кинули зброю)
  14. Як звали жінку , що перша відірвалась від землі на апараті важче повітря?(БАБА-ЯГА)
  15. Ліжко, кран, ніж з вилкою, телефон, що це значить?(ДОРОЖНІ ЗНАКи)
  1. 3 Вміти  мислити і діяти без сторонньої допомоги(самостійність)
  2. Людина, що тверезо дивиться на життя(реаліст)
  3. Розмова двох учнів(діалог)
  4. Який педагог може розвивати творчість учня?(творчий)
  5. У якому віці людина вважається дитиною згідно конвенції по правам дитини (0-18)
  6. Виховання дитини являється правом чи обов’язком батьків?(і тим і тим)
  7. Людина, що не вірить у світле майбутнє(песиміст)
  8. Вроджена форма поведінки (інстинкт)
  9. Найвище досягнення в якій-небудь діяльності(успіх)
  10. Високий рівень розвитку певних здібностей, які розкриваються з отриманням навиків та досвіду(талант)
  11. Наслідування поведінки іншого(подражання)

12  Моральна відповідальність за себе та інших людей перед самим собою(совість)

 

 

Розробила: МК слюсарних професій та МК фізичної культури та захисту вітчизни

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
1742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку