Нові підходи до організації трудового навчання в сучасній школі. Головна мета трудового навчання – формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. Метод проектів на уроках трудового навчання – це комплексний процес, який формує в школярів загальнонавчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці та спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки. У 5-9 класах учнів залучають до проектної діяльності. Так, змістом програми передбачено, що з 5-го класу учнів навчають працювати з інформаційними джерелами, знаходити інформацію, яка стосується теми проекту, відбирати та аналізувати інформацію (зразки об’єкту проектування), застосовувати методи проектної діяльності, планувати технологічний процес з виготовлення виробу та здійснювати відбір матеріалу та інструментів.
Учні мають особисто вибрати для себе об’єкт проектування, тему проекту, тобто виріб, який вони хотіли б удосконалити, яким хотіли б задовольнити потреби людей. Проектна діяльність учнів починається з усвідомлення ними мети, визначення проблеми, над якою будуть працювати. Далі здійснюється оформлення задуму, розробка плану, робота за цим планом, підведення підсумків і аналіз виконаної роботи у вигляді письмового звіту. При цьому слід пам’ятати, що необхідно особливу увагу приділяти тому, щоб в учнів на згасав інтерес до цього процесу та стежити, щоб учні доводили свої наміри до кінця. Проектно-технологічна діяльність, як будь-яка інша, має визначену структуру, що містить у собі мету, мотиви, функції, зміст, внутрішні і зовнішні умови, методи, засоби, предмет, результат та етапи виконання.
Метою проектно-технологічної діяльності учнів є створення ними навчального творчого проекту, що розглядається ними як самостійно розроблений і виготовлений від ідеї до її втілення, має суб’єктивну чи об’єктивну новизну і особистісну чи соціальну значимість. У ролі мотивів проектно-технологічної діяльності виступають соціальні й особистісні потреби в матеріальних і духовних цінностях. Старшокласники навчаються застосовувати проектну технологію як інструмент для розв’язання проблем, що на уроках повинно бути представлено у формі навчальних і творчих проектів. Варіативні модулі мають засвоюватися старшокласниками через проектну діяльність, результатом якої є також творчий проект.
Змістом проектно-технологічної діяльності є проведення дослідницьких підготовчих операцій, конструювання майбутнього виробу, практичне виготовлення виробу, оцінка і захист об’єкта діяльності. Засобами здійснення проектно-технологічної діяльності є використання різних інструментів, пристосувань, машин, пристроїв тощо. Таким чином, проектування на уроках трудового навчання:привчає учнів до самостійної, практичної, планової і систематичної роботи;виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу;формує уявлення про перспективи застосування виготовленого виробу;розвиває морально-трудові якості, загальноцінні мотиви виробу професії і працелюбність.
Проектна технологія з метою ефективного застосування висуває наступні вимоги до уроку трудового навчання:планування результатів;наявність техніко-технологічної проблеми, розв’язання якої потребує творчого пошуку;наявність у структурі уроку мотивації та очікуваних результатів навчальної і практичної діяльності учнів;розв’язання проблеми або виконання завдання має відбуватися за певною структурою;діяльність учнів має бути самостійною (індивідуальною, парною, груповою);учні мають застосовувати творчі методи розв’язання винахідницьких або проблемних задач;наявність рефлексії, тобто усвідомлення учнями здобутих знань і вмінь.
І. Організаційно - підготовчий етап1. Пошук проблеми.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Уважно слухають вчителя і аналізують запропоновані їм проблеми. Пропонує учням ряд проблем. Орієнтовний перелік об'єктів проектування, розповідає їм вимоги, які ставляться до проектів, якої необхідної технології потрібно їм додержуватися під час виконання проектів і критерії їх оцінювання.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Вибирають одну із запропонованих вчителем проблем, ту, що їм найбільш до вподоби і актуальна. Надає поради, консультації, допомагає учням в усвідомленні проблеми.2. Усвідомлення проблемної сфери.3. Вироблення ідей та варіантів.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Спираючись на знання та потребу у відповідних виробах, формують ряд ідей, а згодом і варіанти конструкцій проекту. Спостерігає, надає консультації, допомагає більш точніше сформулювати тему проекту, надає поради щодо допоміжної літератури
4. Формування основних параметрів і граничних вимог.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Визначаються з основними параметрами проекту (розмір, функції і т.п.) та граничними вимогами, які ставляться до майбутнього виробу. Здійснює уточнення, надає поради та консультації.
5. Вибір оптимального варіанту та обгрунтування проекту.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчительІз запропонованих варіантів конструюють найбільш вдалий, вибираючи із запропонованих позитивні сторони конструкції. Здійснює контроль, надає консультації уточнює, доповнює.
ІІ. Конструкторський етап7. Складання ескізу.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Розробляють робочий ескіз виробу з описанням. Контролює, уточнює, допомагає.8. Добір матеріалів.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Визначають і записують декілька найменувань матеріалів і підбирають той, який їм найбільш підходить. Надає поради.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Визначають і записують перелік необхідних інструментів і обладнань. Надає поради.9. Вибір інструментів, обладнання.10. Вибір технології обробки деталей виробу, їх з'єднання, оздоблення.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Вибирають, аналізують і визначаються: якою раціональною технологією будуть обробляти деталі виробу, який вид з'єднання деталей будуть використовувати, як озлоблять готовий виріб. Спостерігає, здійснює контроль, надає порадите консультації.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Розраховують собівартість виробу. Проводять екологічну експертизу майбутнього виробу. Надає допомогу, контролює.11. Економічне та екологічне обгрунтування.12. Мінімаркетингові дослідження.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Вивчають попит та пропозиції на спроектовану продукцію, розробляють власний товарний знак, здійснюють пошук пропозицій і можливостей реалізувати сконструйований об'єкт проектування. Надає поради та консультації.
ІІІ. Технологічний етап14. Виконання технологічних операцій.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Виконують операції по виготовленню деталей виробу, коректують послідовність операцій, режими обробки, послідовність складання виробу. Спостерігає, контролює, надає консультації, допомогу, слідкує за дотриманням правил техніки безпеки під час виконання технологічних операцій інструментами та обладнанням.15. Самоконтроль своєї діяльності.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Здійснюють контроль якості обробки деталей конструкції під час виготовлення та складання виробу. Спостерігає, контролює.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Слідкують та контролюють за дотриманням дисципліни під час уроку, самовиховуються. Спостерігає та здійснює контроль за поведінкою учнів.16. Дотримання культури праці.17. Оцінка якості.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Оцінюють якість сконструйованого виробу, порівняно до відомих та теоретичного. Спостерігає, перевіряє, обговорює.
ІV. Заключний етап18. Корегування виконаного виробу.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Порівнюють виконаний проект із запланованим, усувають недоліки та неполадки. Аналізує, допомагає, надає поради.19. Випробування проекту.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Здійснюють випробовування готового виробу. Спостерігає, надає консультації.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Здійснюють самоаналіз вартості, самооцінку досягнутих результатів. Спостерігає, надає консультації.20. Самооцінка проекту.21. Аналіз підсумків.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Здійснюють аналіз проведеної роботи, підводять підсумки. Спостерігає.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Оформлюють проект із встановленимивимогами. Надає допомогу, консультації, поради.22. Оформлення.23. Захист проекту.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УчніВчитель. Перед однолітками та групою експертів виконують демонстрації відповідають на запитання. Здійснює контроль, слухає, бере участь в оцінці проекту. Розглянемо етапи проектно-констукторської діяльності учнів на уроках трудового навчання на прикладі виготовлення об’ємної м’якої іграшки «Малюк-лисенятко».
Проект іграшки з фетру “Малюк-лисенятко”І. Організаційно-підготовчий етап. На цьому етапі учням було запропоновано на уроці праці виготовити будь – яку багатофункціональну м’яку іграшку на вибір. Відносно багатофункціональності, учням було пояснено, що іграшка має застосовуватись, як: Власне м’яка іграшка;Предмет побуту (гольниця для мами);Прикраса в автомобіль або в помешкання;Ялинкова іграшка;Брелок до сумки;Тощо, на розсуд учнів. Учням було запропоновано декілька проектів м’якої іграшки.
Вибрано наступні матеріали:фетр: рудий, білий, чорний;синтепух;рум'яна / художня пастель для щік; атласна стрічка для банта;нитки в колір фетру; клей для тканини,та інструменти: Паличка для набивання; Лінійка, ножиці, голка; Тканинний і стираючийся маркери; ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап. Крок 1 Вирізаємо усі потрібні елементи відповідно до шаблону. Елементи, що повторюються, мають бути симетричними. Приклеюємо клеєм усі дрібні деталі з фетру до великих, або приметаємо їх контрастною ниткою. Важливо, щоб усі елементи, що повторюються, були на однаковій відстані від країв великих деталей. Це необхідно для того, щоб іграшка виглядала охайно.
Крок 2 Починаємо пришивати дрібні деталі одинарною білою ниткою, виконуючи вертикальні стібки. Потім можна починати сполучати між собою передні і задні деталі іграшки, почавши з вушок. Голкою з одинарною ниткою рудого кольору починаємо робити стьобання (перший - з внутрішньої сторони назовні), заводячи голку назад, і вводячи в те ж місце, що і вперше, виконавши таким чином акуратну петельку навколо двох елементів майбутнього вуха іграшки. Голка заводиться в петлю, після чого затягується. Тепер робимо наступний стібок на рівній відстані від краю тканини, отримавши ще одну петлю. У неї ми знову заводимо голку, затягуємо нитку, отримуючи таким чином обметуючий шов. Прошиваємо цим швом усе вушко, а останній шов треба ввести в перший.
Крок 3 Малюємо на білій мордочці очка і ротик. Починаємо з внутрішньої сторони подвійною чорною ниткою охайно вишивати очки, переходячи на лицьову. Перший стібок робиться так, щоб голка повернулася в самий початок, після чого стібок затягується. Усі подальші стіжки робляться так само, головне, щоб петля, що утворює, була завжди згори - над ниткою з голкою. У кінці можна зробити вію. Друге око і рот вишивається за таким же чином. Вже на цьому етапі можна намалювати лисеняті щічки.
Як і раніше - нам згодиться помаранчева одинарна нитка. Коли шви дійдуть до вушка, необхідно ввести голку з ниткою на зворотну сторону так, щоб відстань до краю і з лицьового, і із зворотного боку була однаковою (голка повинна пройти через вухо усередині). Уводимо голку прямо у вушко - в місце прямо над точкою, звідки вийшла голка з ниткою. Спереду голка у результаті також вийде у вушку прямо над первинним місцем. У петельку, що утворюється, вводимо голку і затягуємо. Вийде ось такий шов, який повинен виглядати як обмітковий. Обшиваємо усю мордочку, залишивши місце для набивання.
Крок 6 Наступним етапом буде створення хвостика. Спершу необхідно одинарною чорною ниткою пришити чорний пензлик до кінця хвостика, при цьому не прошиваючи сторони кінця хвоста, а лише пришиваючи "зигзаг". Після цього передню і задню частині хвостика пришивають один до одного вже знайомим обмітковим швом помаранчевою ниткою. Місце чорного кінчика прошивається з внутрішньої сторони, оскільки чорний кінчик треба буде вже поверх прошити чорною ниткою, діючи тим же способом, що і при обшивці усієї іншої іграшки з фетру. Протилежний кінець хвостика залишається відкритим - він потрібний для набивання синтепухом. Після того, як хвіст рівномірно набитий, його пришивають до деталей тулуба контрастною ниткою.
Крок 8 Тепер, коли дві основні деталі іграшки з фетру повністю готові, їх треба зшити між собою. Щоб пришити їх один до одного акуратно і красиво, можна рівнятися по западині на грудці лисички - прямо над нею і повинні розташовуватися носик і рот звірятка. Тепер голкою з подвійною ниткою помаранчевого кольору починаємо зшивати частини. Спочатку необхідно вставити голку в нижню частину голови, в 3-4 мм від краю, як на фото, приблизно на рівні середини ока. Потім голка пропускається через край тулуба - на такій же відстані - в результаті вийде потайний шов. Необхідно прошивати голову з тулубом до протилежного кінця шиї, міцно затягуючи шви. Таким чином прошивається передня лицьова частина.
Щоб надійно скріпити обидві частини, треба ще раз прошити їх, проте акуратнішим способом. Тепер, коли голка знаходиться на протилежному краю шиї, необхідно прошити задню частину голови. Проте спочатку треба проткнути тулуб з лицьового боку, а вже після цього вивести голку із задньої частини голови. Прошиваємо і далі по цій схемі так, щоб ниток взагалі не було видно (див. фото).
IV. Заключний етап. На заключному етапі учні порівнювали виконаний проект із запланованим, здійснювали перед однокласниками демонстрації виконаного проекту. Захист проекту здійснювався шляхом виконання учнями самоаналізу вартості, самооцінки досягнутих результатів, виборі сфери застосування виробу, відповідях на запитання однокласників та вчителя, та в переліку нових умінь та компетенцій, яких було набуто в процесі виконання проекту.