Урок " Виготовлення сувеніру «Брелок для ключів» з використання японської техніки «темарі»

Про матеріал
Ознайомлення з технологіями: Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом ; Технологія української народної вишивки «козлик»; Технологія виготовлення кульки в японській техніці«темарі»; Технологія виготовлення сувенірів в стилі українських ;
Перегляд файлу

План-конспект

Тема уроку:

                  Виготовлення сувеніру «Брелок для ключів» з використання японської

                  техніки «темарі»       

 Об`єкт проектної  діяльності - Брелок для ключів (9 год).

 

 Основна технологія- Технологія обробки текстильних матеріалів ручним

                                        способом.

 

Додаткова технологія- Технологія української народної вишивки «козлик»;

                                            Технологія виготовлення кульки «темарі»;

                                             Технологія виготовлення китиць;

                                        Технологія виготовлення сувенірів в стилі українських

                                        Традицій.

 

Автор розробки - Шаданія Марина Йосипівна

                                  вчитель  трудового навчання /технологій

                                    вища категорія, старший вчитель

 

Святогорівська ЗОШ І-ІІІ ст. Добропільської районної ради. Донецької області

 

Клас  - 8

 

Назва навчальної програми, автори програми – навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 804

 

Орієнтований календарно-тематичний план

\\

Тема уроку та її зміст

К-ть

год

Дата

Прове

дення

1

Особливості національних технологій обробки текстильних матеріалів ручним способом Японії і України  у виготовленні сувенірів. Властивості конструкційних матеріалів. Добір матеріалів, інструментів. Планування проектної діяльності. БЖД

1

 

2

Проведення міні - маркетингових  досліджень. Послідовність виготовлення виробу. Раціональне використання матеріалів під час виконання виробу. Малювання візерунку для брелка. БЖД

1

 

3

БЖД

1

 

4

Ділення кульки на меридіани контрастною ниткою. БЖД

1

 

5

Виготовлення китиць та петельки. Закріплення китиці  і петельки на кульці. БЖД

1

 

6

Розшивання кульки – сувеніру технікою «козлик». БЖД    

1

 

7

Удосконалення української народної вишивки « козлик». БЖД

1

 

8

Оздоблення та остаточна обробка виробу . БЖД

1

 

9

Контроль якості робіт. Презентація виробу.

1

 

 

                                                                                              Разом

9 год.

 

 

Тип уроку – комбінований

 

Мета  уроку-     Вивчити технологію виготовлення сувенірів в стилі українських 

                   традицій.

  •  Вивчити історію японської техніки «темарі» та на практиці виконати      

                   технологію виготовлення кульки «темарі» з удосконаленням української

                   народної вишивки «козлик»;

  •  Розвивати асоціативне мислення,  творчу уяву,
  •  Виявити здібності учнів до вміння аналізувати і робити висновки та розвивати їх індивідуальні можливості в подальшому процесі навчання фантазію.

            -   Виховувати акуратність при виконанні роботи, естетичні смаки та

                любов до національної творчості.

 

 Дидактичні та методичні  матеріали:  Таблиці, малюнки й креслення, таблиці

 самоперевірки, технологічні картки. Практичний посібник для вчителів « Трудове навчання» С.М. Дятленко, Р.М. Лещук, О.Ю. Медвідь за оновленою програмою 2017 р.

Обладнання:  ноутбук, мультимедійна дошка, презентація, наглядні вироби.

Матеріали та інструменти: : Ножиці, циганська голка, клаптики, нитки для

                                                          вишивання, нитки для в’язання, намисто.

 

          Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Знанневий компонент

Розуміє етапи проектування.

Розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об’єкту.

Розуміє сутність методу фантазування.

Знає властивості конструкційних матеріалів.

Розуміє роль природних матеріалів як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля.

Розрізняє та називає інструменти для обробки конструкційних матеріалів.

Діяльнісний компонент

Розрізняє етапи проектної діяльності.

Добирає конструкційні матеріали в залежності від їх властивостей.

Застосовує метод фантазування при проектуванні виробу.

Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення.

Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.

Дотримується прийомів роботи з інструментами.

Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.

Вирізняє технології виготовлення та оздоблення  виробів.

Оздоблює виріб за готовою композицією.

Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій.

Ціннісний компонент

Усвідомлює важливість правильного добору конструкційних матеріалів та їх вторинного використання.

Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу.

Оцінює результати власної діяльності.

 

 

Техніка виконання:  Шов «козлик», японська техніка «темарі»

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

На початку уроку відбувається жеребкування та об’єднання учнів у команди. Заходячи до класу, учні вибирають зірочку певного кольору. (На столах прикріплені великі зірки червоного, жовтого та зеленого кольорів. Діти сідають за столи  із кольором зірочки яку вони вибрали.)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Доброго дня, діти! Розпочинаємо наш урок.

Ще у вересні місяці ми вирушили з вами у далеку мандрівку. Сьогодні продовжуємо подорожувати  просторами нашої прекрасної планети Земля (на дошці прикріплена ілюстрація планети Земля). А щоб наша подорож була цікавою і ми не нудьгували пропоную розпочати її вікториною. Але це буде не просто вікторина, а вікторина-змагання. На початку уроку відповідно до жеребкування ви обєдналися у три команди: жовту, червону та зелену.

 Я буду задавати питання. Кожна правильна відповідь буде оцінюватися зірочкою відповідно до кольору команди. Ці зірочки прикрасять простір навколо нашої планети. Тож, розпочинаємо.

 Інтерактивний метод «Мозковий штурм».

  1.               Які види швів  ви знаєте?
  2.               Що таке композиція?
  3.               Які види декоративно-прикладного мистецтва вам відомі?
  4.               До якого виду  образотворчого мистецтва належать такі засоби виразності:

          крапка, лінія,  штрих, пляма?.

  1. На які дві групи поділяються хроматичні кольори?

 

6.    В чому полягає особливість контрасних кольорів?

Так, молодці! Перемогла команда …

ІІІ. Оголошення теми уроку. 

Ми з вами гарно попрацювали, відновили в памяті раніше здобуті знання, а зараз настав час перейти до теми нашого уроку (слайд). Вона звучить так:                  «Виготовлення сувеніру «Брелок для ключів» з використання японської

                  техніки «темарі»       

 «ІV. Вивчення нового матеріалу.

Відповідаючи на питання вікторини ви правильно назвали види декоративно -прикладного мистецтва. Тому сьогодні ми звами відправимося до екзотичної країни -Японії. (слайди про Японію) та ознайомимося з таким видом творчості, як «Темарі» (слайди з історією цього виду творчості)

Уважно розглянте зображення і скажіть : Що вам сподобалось?

– Чому?

-А тепер подивіться на наші національні вишиванки (слайд з вишиванками)

-Зверніть увагу на різні техніки української вишивки (слайд з видами вишивки)

- В особливості розглянемо шов «козлик» (слайд з схемою шва «козлик»)

- Зараз ми з вами розпочнемо роботу над створенням сувеніру брелка для ключів і перед таким відповідальним кроком треба обов’язково виконати фізкультхвилинку.

V. Відеофізкультхвилинка  «Роботозарядка».

 VІ. Постановка практичного завдання.

У вас на столах є технологічні картки за допомогою яких ми з вами і будемо працювати. Роздивіться їх уважно. У вас на столах також лежать інструкції  поетапного  виконання роботи.

  1.               Прочитайте інструктаж з безпеки праці при роботі ножицями і голкою.

Інструкція з охорони праці під час роботи з голкою

  1. 1. Починайте роботу з голкою суворо у відведеному місці в добре освітленому приміщенні за дорученням учителя.
  2. 2. Перед початком роботи необхідно надіти спеціальний одяг - фартух та косинку.
  3. 3. Перед початком роботи переконайтеся, що голка не зігнулася і не покрита іржею.
  4. 4. Зберігайте правильну поставу під час роботи з голкою, працюйте з голкою уважно, зосереджено, не відволікайтеся.
  5. 5. Не підносьте голку близько до очей, не беріть голку до рота і не вколюйте в одяг.
  6. 5. Не залишайте голку без нитки, таким чином, ви швидко знайдете загублену голку.
  7. 6. Закінчивши роботу, приведіть робоче місце у порядок, переконайтеся в тому, що всі голки з нитками на місці.  
  8. 7. У разі навіть незначного поранення, забиття, садна повідомте учителя.

 

  1.          Розгляньте технологічну карту  (виконання кульки темарі)

 

 

                              Технологічна карта сувеніру «Брелок для ключів» в техниці темарі. № 1

                                                                        (основа брелка - кулька)

11

C:\Users\HP\Desktop\160111121106ba7805d427c5268e65d8ce31e28d2f05185990x673050.jpg

C:\Users\HP\Desktop\88.jpg

 Для виконання брелка треба підготувати основу – кульку з залишків клаптиків, ниток для в`язання та звичайних

2

C:\Users\HP\Desktop\16011112110843e5ec72d56a68a6205ca00a659c2eba185990x887592.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images (5).jpg

Формуємо серце кульки з того матеріалу що підготували. Бажано непотрібного для майбутнього вживання

3

C:\Users\HP\Desktop\1601111211115f630ea70ec0814362ebdc900bb28968185990x905121.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images (8).jpg

 Підготовлену середину туго обмотуємо нитками для в’язання так, як змотуємо нитки в клубок готуючи основу для вишивання

4

C:\Users\HP\Desktop\160111121116779298e02761f4f1a14e2b5e65a0f509185990x521723.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images (4).jpg

 Для більш кращої основи можна вирівняти поверхню звичайними нитками для шиття, щільно формуючи полотно для виконання техніки «темарі»

5

C:\Users\HP\Desktop\1601111211167ac5489caafff0653fd4563111933fd6185990x749368.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images.jpg

 Перевіряємо охайність та якість поверхні

6

C:\Users\HP\Desktop\16011112111953435ae0c9b6f32e93009a2f349e172b185990x342492.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images (1).jpg

 Залишаємо хвостик нитки 15-20 см. Просовуємо в вушко голки і пронизуємо кульку в глибину 3-5 мм. технікою «вперед голку» по колу 2-3 рази

7

C:\Users\HP\Desktop\160111121122067ccf305262736c4e8af2186bdf9cad185990x511911.jpg

C:\Users\HP\Desktop\44-1.jpg

 підтягуємо тугенько хвостик  і відрізаємо, при цьому не робимо вузлів. Особливість кульок в тому що відсутні вузлики в загалі.

8

C:\Users\HP\Desktop\16011112112447b3352703f2898d09fa0f23c075b075185990x181831.jpg

C:\Users\HP\Desktop\images (7).jpg

 Готові кульки.

 

  1.          Розгляньте технологічну карту  (виконання китиці)

.Технологічна карта сувеніру «Брелок для ключів» в техниці темарі. № 2 (китиця)

1

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (9).jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (7).jpg

Для  оформлення брелка  виготовляємо китицю. В цьому випадку можна використати різні нитки за вашим смаком.

 

2

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (10).jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (12).jpg

Нарізаємо пучок ниток довжиною 10-12 см.

 Можна 15 см.

3

C:\Users\HP\Pictures\личное\Фото0438.jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (1).jpg

Перев`язуємо  по середені заготовленою ниткою приблизно 30-40 см.

4

C:\Users\HP\Pictures\личное\Фото0439.jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (3).jpg

Перегинаємо навпіл смужку ниток  для формування голівки китиці. Ниткою 15-20 см. Перев`язуємо середину.

5

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\Без названия (2).jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (8).jpg

Ниткою 20 см. зв`язуємо верхню частину згину таким чином щоб вийшла голівка китиці та хвостик.

6

C:\Users\HP\Pictures\личное\Фото0440.jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (13).jpgC:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images.jpg

Перевіряємо якість своєї роботи.

7

C:\Users\HP\Pictures\личное\Фото0441.jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (4).jpg

Нижню частину китиці підрізаємо ножицями.

8

C:\Users\HP\Pictures\личное\Фото0442.jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\images (6).jpg

C:\Users\HP\Desktop\кисти с ниток\Без названия.jpg   Китиці можна виготовити з будь яких ниток в залежності для чого ви їх будите використовувати.

 

 

  1.          Розгляньте технологічну карту  (розшивання кульки темарі)

 

Технологічна карта сувеніру «Брелок для ключів» в техниці темарі.  №3

                           ( вишивання швом «козлик» на кульці «темарі»)

Схема

Опис

роботи

Схема

Опис

роботи

1

D:\на флешку\Фото-1447.jpg

Закріплюємо нитку для розмітки меридіан довжиною 60-70 см.

9

D:\на флешку\Фото-1463.jpg

Закріплюємо нитку з китицею, витягуючи в іншу точку сходу переплетіння меридіан

2

D:\на флешку\Фото-1448.jpg

Навколо кульки закріплюємо нитку, поділяючи на рівні половинки

10

D:\на флешку\Фото-1464.jpg

Витягнувши нитку, робимо невелику петлю і закріплюємо звичним способом через кульку

3

D:\на флешку\Фото-1449.jpg

Закріплюємо нитку, просовуючи її під меридіанну знизу вверх приблизно в одному місці

11

D:\на флешку\Фото-1465.jpg

Дублюємо з іншим кольором нитки (60-70 см) шов «козлик»

4

D:\на флешку\Фото-1450.jpg

Виконуємо такі вправи, поділяючи кульку на чотири рівних  частини

12

D:\на флешку\Фото-1466.jpg

Кожен колір прокладаємо в три ряди

5

D:\на флешку\Фото-1453.jpg

 Знову поділяємо кульку на 8 частин та вишиваємо ламану лінію навколо меридіан швом «козлик»

13

D:\на флешку\Фото-1479.jpg

Повторюємо з іншим кольором

6

D:\на флешку\Фото-1458.jpg

Ламана ліния повинна бути візуально однакова

14

D:\на флешку\Фото-1480.jpg

Стібок нитки повинен щильно прилягати один біля одного

7

D:\на флешку\Фото-1460.jpg

На кульці з двох полюсів повинно бути по чотири вершини

15

D:\на флешку\Фото-1488.jpg

Завершуємо роботу дзеркальною ламаною лінією

8

D:\на флешку\Фото-1462.jpg

У точку сходу ліній вколюємо нитку з китицею. Довжина нитки 20-25 см.

16

D:\на флешку\Фото-1490.jpg

Можна виконати контур візерунку контрастним кольором  для гламурності

 

  1.          Проведіть міні - маркетингове  дослідження.
  2.          Розгляньте послідовність виготовлення виробу за картками.
  3.          Розрахуйте раціональне використання матеріалів під час виконання виробу.
  4.          Малюємо схему-візерунок для брелка.
  5.          Виготовляємо кульку «темарі». Практичні роботи.

10.      Оздоблюємо та остаточно обробляємо виріб.

11.      Презентація виробу.

12.      Самооцінка учня.

                                                Картка контролю знань учнів /5

Прізвище Ім`я

клас

В кожну клітинку вклейте кольоровий бонус -бал

 

 

1

 

2

3

4

5

 

6

7

8

9

 

10

11

12

Самооцінка учня

 

    Загальна кількість балів

Оцінка вчителя

 

 

 

 

 

VІІ. Виконання практичного завдання.

Учитель контролює роботу учнів. При потребі допомагає у створенні композиції.

Учні працюють під легку музику.

VІІІ. Підсумок уроку.

  1.               Показ,  аналіз  і оцінювання виконаних робіт.

                    D:\на флешку\Фото-1490.jpg    

  1.               «Рефлексія»:

Сьогодні на уроці мені сподобалося …(відповіді учнів)

\\

Питання

Відповіді

1

Я прийшов на заняття

 

Веселим, байдужим, похмурим

2

На занятті був матеріал

 

Цікавий, корисний, непотрібний

3

Заняття мені допомогло

 

Розслабитися, здобути знання, виявити найкращі якості

4

Я пішов з заняття

 

Веселим, похмурим, втомленим

5

Мені

 

Сподобалось, не сподобалось

6

За урок я ставлю

 

1, 2, 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 балів

 

Використані джерела

https://www.google.com/search?tbm=isch&q=основа+для+шара+темари+своими+руками

https://www.google.com/search?q=темари+шары+схемы&oq=темари&aqs=chrome

https://www.google.com/search?q=темари+с+чего+начать&oq=тема&aqs=chrome.

https://www.livemaster.ru/topic/133325-delaem-osnovu-dlya-temari

https://www.google.com/search?biw=1190&bih=626&tbm=isch&sa=1&ei=e8dMXMSPFcK6sQGhzKvYDA&q=темари+шары&oq=темари

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шаданія Марина
Додано
7 квітня 2019
Переглядів
4674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку