Офіс – це складна система, де будь-який елемент впливає на ефективність роботи компанії. Завдання проєктувальника – знайти в кожному випадку оптимальне рішення, не перевищуючи певного бюджету. На макрорівні:аналіз вимог замовника;аналіз його організаційної структури;аналіз функціональних зв'язків;створення оптимального планувального рішення. На мікрорівні:проєктування ергономічних робочих місць;якісних матеріалів оздоблення;створення комфортного середовища;якісного і зручного обладнання.
Етапи розробки проєктуІнформаційно-упоряджувальний. Опрацювання планів приміщень, визначення класу проєктуємого офісу, уточнення завдання на проєктування;Вибір оптимального типу архітектурно-структури офісу та стилю дизайну відповідно до діяльності фірми;Визначення технології організації робочих місць та їх кількість, необхідність місць загального користування.творчий. Розробка дизайн-концепції.
Бізнес-центри класу А Бізнес-центри класу А відповідають найвищим вимогам міжнародних стандартів якості. Нові, спеціально побудовані або повністю реконструйовані високоякісні будівлі з грамотним вільним плануванням простору, сучасними інженерними системами і найвищим рівнем сервісу. Архітектурне рішення і внутрішнє оздоблення таких офісних комплексів, як правило, виконане за авторським дизайном з використанням якісних дорогих матеріалів відомих світових брендів. Зовнішній та внутрішній вигляд, просторова, планувальна і функціональна організація бізнес-центрів підкреслює високий стиль і статус своїх клієнтів. Зручні під’їзні шляхи, наявність достатньої кількості надземних і підземних паркувальних місць, власна служба безпеки та управління, повна автоматизація всіх систем життєзабезпечення та розвинена інфраструктура самого комплексу роблять ведення комерційної діяльності в офісах даного рівня більш ніж комфортним.
Офісні будівлі категорії BДля бізнес центрів класу «В» допустимі деякі послаблення до вимог: будівля може мати не самий свіжий ремонт і відрізнятися неідеальним розташуванням. Також менш строгі вимоги пред'являються до рівня комфорту і інженерних систем. У ряді випадків спостерігається дефіцит місць для паркування.
Класифікація офісів Категоризація офісних приміщень (будівель) залежно від їх рівня і розміщення. Прийняті категорії А; А+; А-; В; В+; В -; С; D; Е. Офіси класу А - офісні будівлі, які претендують на клас А відносять до категорії елітної нерухомості, використовуваної в комерційних цілях. Це найпрестижніші приміщення представницького рівня, розташовані в найкращих місцях центральної частини міста. Мінімальна висота стель - 3,6 м.
Офіси класу А+ Додаток до класності у вигляді знаку “+” в першу чергу супроводжує будівлі, вік яких не більше 3 років. Офіси в бізнес центрах класу А + характеризуються так званими розумними технологіями (централізованим управлінням системами життєзабезпечення, налаштованим мікрокліматом, температурою, вологістю тощо). Обов’язковим є:наявність місць для відпочинку і прийняття їжі;ефективне планування;багато світлих приміщень із великими вікнами і високими стелями;наявність достатньої кількості місць на стоянці, що охороняється;місткий підземний паркінг;наявність систем високого ступеня безпеки;наявність професійного управління і високого сервісного обслуговування об’єкта нерухомості.
Офіси класу А Офіси класу А дуже близькі за своїми характеристиками до категорії офісів А +, але дещо поступаються їм за своїми другорядним характеристикам. Так, це можуть бути не заново відбудовані, а якісно відреставровані будівлі порівняно недавно побудовані. Допускається менш ефективне планування простору, менша кількість вікон і трохи більше занижені вимоги до безпеки об’єкту в порівнянні з А +. Це може бути вторинна реконструйована нерухомість, в якій організація планування не настільки ефективна, ніж в попередніх класах, можливо трохи нижча якість систем підтримки мікроклімату, і не підземні, а наземні місця для паркування.
Офіси класу ВОфіси класу В мають практично ті ж характеристики, що й офіси А класу, але дещо не дотягують до їх рівня. На відміну від категорії А сюди відносять бізнес-центри, оренда приміщень в яких не призначена для представницьких цілей. Такі офісні центри на відміну від будівель більш високого класу, можуть бути розташовані в деякому віддаленні від центру міста, але обов’язково в престижному діловому районі. Офіси класу В часто називають бюджетними.
Офіси класу С Офіси цієї категорії розташовуються в старих адміністративних будівлях радянської епохи (колишніх інститутів, НДІ та заводоуправлінь), перепрофільованих під офісне використання. Це мінімально реконструйовані будівлі, з ремонтом середнього і нижче середнього рівня, виконаним часто найдешевшими матеріалами. Несучасне планування приміщень з довгими коридорами і маленькими за площею кабінетами. Ні зручного під’їзду до будівлі, проблемна (занадто маленька) стоянка автомобілів, а сама будівля розташовується на значній відстані від центру.
Офіси класу D До категорії D відноситься комерційний фонд, який потребує ремонту, часто навіть капітального. Це будівлі з застарілими інженерними комунікаціями, старими дерев’яними перекриттями та відсутністю спеціалізованих служб життєзабезпечення. Не дивлячись на базовий сервіс у вигляді найпростіших комунікацій, невеликої автостоянки і простенької їдальні, такого роду офіси мало придатні для ведення бізнес-діяльності.
Офіси класу E Це нежитлові приміщення, пристосовані під офісну діяльність. У цю групу входять переобладнані під офісне використання цоколі, підвали і напівпідвали, а також колишні дитячі садки і так звані квартирні офіси (житлові та нежитлові приміщення, що знаходяться на нижніх поверхах багатоквартирних будинків). Цінність цього класу представляють ті приміщення, які обладнані окремим входом, мають вдале фасадне розташування на вулиці з високою прохідністю і зручний під’їзд декількох одиниць транспорту. При цьому якісний ремонт, оснащення хорошими меблями та оргтехнікою дає можливість таким офісам конкурувати з офісами більш високого класу.
Завдання проєктувальника – знайти в кожному випадку оптимальне рішення, не перевищуючи певного бюджету. На макрорівні:аналіз вимог замовника;його організаційної структури;функціональних зв'язків;створення оптимального планувального рішення. На мікрорівні:проектування ергономічних робочих місць;якісні матеріали в оздобленні;створення комфортного середовища;якісного і зручного обладнання.
Етапи розробки проєкту:Інформаційно-упоряджувальнийопрацювання планів приміщень, визначення класу, уточнення завдання на проєктування;вибір оптимального типу архітектурно-планувальної структури офісу та стилю дизайну відповідно до діяльності фірми;визначення технології організації робочих місць та їх кількість, необхідність місць для користування.творчийрозробка дизайн-концепції.
Варіанти планувань офісу Відкритий тип офісу характеризується наступним чином: весь простір кімнати – одна кімната, позбавлена явного поділу на окремі кімнати. Офісні приміщення діляться на певні функціональні зони. Дана конструкція офісів приміщень ідеально підходить для команди, яка працює як команда або компанія, в якій взаємопов’язана робота всіх відділів. Інтер’єр сучасного відкритого офісу може бути єдиним спільним простором, розділеним на зони за допомогою скляних перегородок – групового офісу. У приміщенні закритого типу офісу весь простір розділено на кабінети. Такий дизайн офісу більше підходить для компаній, де для роботи важливі зосередження і ізоляція, а не спілкування. Офіс закритого коридорного типу в свою чергу може бути двох видів: кабінети для одного-двох чоловік і кабінети, розраховані на більш ніж трьох співробітників. Інтер’єр кабінету для роботи кількох людей дозволяє зробити чітку організацію простору і встановити постійне устаткування.
Під час розробки дизайн-проєкту враховується формат роботи та перспективи розвитку компанії. Незалежно від площі весь простір поділяється на дві основні частини: фронт (front): представницька, приймання клієнтів, переговори; бек (back): основна робота, зосереджена та спільна робота, відпочинок колективу. Чи то індивідуальне робоче місце чи зона комунікації, приміщення має бути багатофункціональним, комфортним та сприятливим для вирішення співробітниками повсякденних завдань.
Планування офісного простору. Кофіс Також можна розмістити в офісі зони так званого "кофісу", що схильні до неформального спілкування з клієнтом. Це щось середнє між кафе та офісом, де за чашкою чаю можна обговорити спільні плани. На відміну від їдальні, де обідають співробітники компанії, кофіс розташовується в безпосередній близькості від робочих зон і обладнується автоматом для приготування кави та інших напоїв. Open space. Open space - це поширений тип планування офісного простору, що передбачає загальне розташування робочих столів в приміщенні (без явного зонування). Таку організацію робочого простору вперше застосували в американських офісах в 1960-х роках. Автором ідеї став архітектор Денк Даффі. Він об'єднав усіх співробітників компанії у великому приміщенні і виділив керівнику окремий кабінет.
Дизайн інтер’єру офісу «Європейського»«Європейський офіс» як і американський заснований на максимально відкритому просторі. Однак є одна істотна відмінність: в офісі присутня велика кількість ізольованих кабінетів або кімнат самого різного призначення: кімната відпочинку, кухня для співробітників, приміщення для переговорів, структурні підрозділи компанії.
Дизайн інтер’єру офісу «Японського»«Японський офіс»: дизайн офісу ґрунтується на принципах трудової ієрархії, але при цьому такий інтер’єр завжди відрізняється функціональністю. Розмір і розташування робочого простору, виділеного для працівника, безпосередньо залежить від його посади. Так, керівники, займають центральну площу офісного приміщення, а навколо них розташовуються підлеглі. Керівники завжди сидять обличчям до підлеглих, щоб контролювати їх роботу. Японський варіант організації офісного простору не приймає використання перегородок в інтер’єрі.
Робочі приміщення Зона призначена для діяльності окремого співробітника або цілого колективу. Цей простір повинен підвищувати ефективність роботи та комунікацій колективу, а також вміщати особисті речі працівників. Приміщення може бути поділено перегородками на окремі зони або бути загальним.
Кімнати для переговорів, нарад та тренінгів. Простір для групової роботи може містити кілька зон: офіційну і неформальну, зону переговорів з партнерами, клієнтами та зону нарад з підлеглими. Такий кабінет повинен бути просторим і багатофункціональним, мати відповідні меблі в достатній кількості.
Фірмовий стиль компанії (корпоративний стиль) Фірмовий стиль компанії (корпоративний стиль) – це те, що визначає вас, виділяє серед тисяч і навіть мільйонів інших організацій. Це «обличчя» Вашої фірми, завдяки якому Вас будуть впізнавати. Щоб ваше «обличчя» було презентабельним і викликало довіру, над ним треба ретельно попрацювати і продумати до найменших та, часом, навіть непомітних деталей.
Розробка фірмового стилю компанії спрямована на забезпечення таких його функцій: Іміджева функція – припускає формування і подальшу підтримку легко і швидко впізнаваного позитивного образу компанії, що підвищить її престиж та репутацію. Позитивне сприйняття самої фірми автоматично переноситься й на продукцію. Ідентифікуюча функція – завдяки корпоративному стилю в свідомості споживача відбувається ідентифікація товару й рекламної компанії з фірмою взагалі. Дифференціруюча функція – саме ця функція і відповідає за те, щоб виділити ваш товар і рекламу із загальної гущі аналогічних. Що в свою чергу полегшить споживачеві процес вибору.
Типи офісних перегородок. За типами перегородки ділять на мобільні (розсувні) та стаціонарні (стійкі), а також торгові – призначені для створення або поділу торгових приміщень та сантехнічні – для створення туалетних та душових кабін у місцях загального користування. Також перегородки виконуються з різних матеріалів: скла, полікарбонату, гіпсокартону чи ДСП. Основу конструкції зазвичай складає каркас із алюмінієвого профілю.
Скляні перегородки. Розсувні скляні перегородки можуть виконувати не лише роль стіни, а й двері. Вони зручні для швидкого поділу простору як у великому, так і маленькому приміщенні. Завдяки даним конструкціям кожна частина приміщення може мати різне призначення, при цьому зберігається цілісність та не порушується освітленість.
Розсувні стіни. Як правило, розсувні стіни використовують для поділу простору на кілька робочих зон або приміщень для переговорів та презентацій. Розсувні стіни легко трансформуються та забезпечують відмінну шумоізоляцію. Підвищена шумоізоляція до 53 д. Б. Можливість встановлення розсувних стін заввишки до 12 метрів. Можливість паркувати панелі будь-де в приміщенні.
Розсувні перегородки. Розсувний варіант. Конструкції із декількох частин, вони складаються у вигляді «акордеону», що дозволяє із двох приміщень створити повноцінне одне. Частіше за все вони встановлюються у офісних приміщеннях, де висока прохідність. Механізм, що використовується для відкривання займає небагато місця.
Вибір кольору. Обов’язково варто звернути увагу на розташування приміщення: якщо вікна офісу виходять на південну сторону – в інтер’єрі можна використовувати «холодні» відтінки (синій, блакитний, аметистовий), і навпаки, якщо вікна дивляться на північ, інтер’єр можна «утеплити» (трав’яні відтінки, ліловий, кремовий). Дизайн сучасного офісу передбачає підбір гармонійних колірних рішень, які формують ідеальні стилі оформлення офісів.
Щодо колірної гармоніїЛюдина живе у світі предметів. Кожний колір викликає у неї цілком конкретні реакції й відчуття. Найбільш сприятливі для нервової системи світлі, пастельні тони - зеленувато-блакитний, ясно-сірий, золотавий. Яскраві, контрастні поєднання (синій і жовтогарячий, червоний і фіолетовий) надають інтер'єру особливого колориту, але водночас викликають стомлення, роздратування.
Щодо колірної гармоніїОсновним кольором офісу рекомендується вибирати легкий і нейтральний, але його необхідно «розбавити» яскравими акцентами. Дуже важливо не перевантажувати інтер’єр, щоб замість підйому працездатності у персоналу не почалася апатія або неуважність. Для невеликого офісу переважно використовувати світлі відтінки в інтер’єрі.
Функції забарвлення приміщеньфізіологічна; психологічна; естетична. Фізіологічна функція кольору полягає у впливі на нервову систему людини. Психологічна функція полягає у впливі на психологічний стан людини. Функції кольору поділяються на дві групи:- колір як засіб інформування (застереження);- колір як фактор психологічного комфорту та підвищення продуктивності праці. У відповідності з призначенням кольорів встановлені й відповідні знаки: заборонні, попереджуючі, зобов'язуючі та вказівні. Колір також є засобом створення психологічного комфорту та підвищення продуктивності праці. За емоційно-почуттєвим впливом кольори поділяють на "теплі" та "холодні", "важкі" і "легкі", "тривожні" та "заспокійливі".
Використовуючи співвідношення світла й кольорів, можна змінити зорове сприйняття габаритів і пропорцій приміщення, зробити його візуально вищим або ширшим. Світлі тони стін роблять кімнату просторішою, світлішою, а при насичених контрастних вона виглядатиме меншою, нижчою й темнішою.
Гармонійне сприйняття продукту та передача контексту. Звісно, що кольори — це не лише спосіб вирізнити проєкт або ж передати його емоцію. На додачу до цього кольори — інструменти для створення продукту. Так, завдяки правильно підібраній палітрі кольорів, тексти стає зручно читати, кнопки дії в інтерфейсі привертають до себе увагу, забороняючі дорожні знаки передають попередження водіям.
Меблі для офісу. Проект розміщення меблів або розстановка меблів в офісі – одне з найбільш цікавих, але при цьому важких завдань. Офісні меблі повинні одночасно відповідати багатьом параметрам: мають бути зручними, ергономічними, міцними, запобігати виникненню захворювань хребта і підходити по стилю під інше устаткування.
Меблі для офісу. Комп’ютерне крісло працівника — головний атрибут будь-якого офісу. Воно зобов’язане поєднувати комфорт при довгому сидінні та функціонал, необхідний для якісної роботи. Крісло має без проблем обертатися: адже часто потрібні документи чи офісна техніка знаходяться збоку, а не перед очима. Знизу — обов’язково безшумні ролики. Зайвий шум у робочій зоні, звісно ж, нікому не потрібен.
Меблі для офісу. Для переговорів чи нарад стіл повинен бути достатньо великим, щоб комфортно розмістити за собою від 2-3 до десятка людей одночасно. У керівників завжди набагато більше турбот. А значить стіл для них буде більшим за габаритами, з великою кількістю шухляд чи полиць. Працівники, зазвичай, відповідають лише за обмежену кількість задач. Для більшості вистачить відносно невеликі столи: поставити ноутбук чи монітор, покласти стандартну канцелярію, розмістити важливі документи. Все решта можна розмістити на полицях стелажів окремого кабінету або зони. Офісним кухням потрібні поверхні, які не бояться пролитої рідини та розсипаної їжі. Поверхня робочого столу, зазвичай доволі гладка, без рельєфного покриття. Таким чином, комп’ютерна миша не пошкодить свої ніжки та працюватиме без помилок. Інакше доведеться купувати спеціальні килимки.
Меблі для офісу. Стелажі для документів — річ масивна та надійна. Адже саме тут будуть зберігатися важливі папери, великі та товсті папки. Все те, що обов’язково знадобиться, але потім. При їх виборі зверніть увагу на кількість полиць: як відкритих, так і закритих. Обирайте ті, що зможуть вмістити всю вашу необхідну канцелярію та самі помістяться у просторих (чи не дуже) офісних приміщеннях.
Стільці для профілактики захворювань хребта:а – ергономічний стілець з 8 вузлами налаштувань (GT Chair MARRIT GT07-39 X); б – стілець-сідло (Salli – Twin); в – накладка сидіння-балансир (Humantool); г – колінний стілець (Jobri® Jazzy); д – стілець для роботи стоячи (Frapett Solo 7000).