Нині не викликає сумніву те, що роль Світового океану на нашій планеті неоціненна. Його називають «колискою життя», оскільки, на думку більшості вчених, життя на Землі зародилося саме в океані. Його називають також «кухнею погоди» за важливу роль у формуванні клімату Землі. Якщо на суходолі вже немає невідомих територій, то в глибинах океану є ще чимало загадкового. Першими дослідниками, що занурилися підводу, були нирці за перлами. Минуло багато часу, поки з’явилися різні підводні апарати, дослідницькі судна, супутники. Сьогодні за їх допомогою вчені вимірюють глибини, вивчають властивості води, її рухи, морських організмів. Це має велике значення для судноплавства, рибальства, пошуків корисних копалин та ін.
Номер слайду 3
На дні морів та океанів зосереджені величезні запаси різних корисних копалин. Є місця, де дно буквально встелене залізними й марганцевими рудами. їх запаси перевищують ті, що на суходолі. З-під дна видобувають нафту, природний газ, кам’яне вугілля. їх розробляють за допомогою підводних шахт і бурових платформ.
Номер слайду 4
Морська вода — це теж «корисна копалина». У ній, як ви вже знаєте, розчинено багато різних речовин, тому її називають «рідкою рудою». Найбільше з неї отримують кам'яної солі. Вода також постачає магній, що використовують у літако- та автомобілебудуванні, бром, необхідний для виготовлення кіноплівки і фотопаперу. У деяких країнах Азії, в яких недостатньо запасів прісної води, солону воду морів перетворюють на прісну за допомогою опріснювальних установок. Проте вартість такої води поки що занадто висока.
Номер слайду 5
Води морів і океанів можуть виробляти електроенергію. Таку здатність має вода, що рухається, — припливи і відпливи, океанічні течії і навіть хвилі. Енергія припливів і відпливів у кілька разів більша, ніж усіх річок планети разом узятих. Щоправда, поки що людина використовує її мало. У деяких країнах світу (США, Фракція, Росія, Японія, Китай) збудовані припливні електростанції. Електроенергію за допомогою хвиль одержують у Японії. Проте її вартість досить висока. Якщо люди навчаться виробляти електрику на хвильових станціях у дешевий спосіб, то людство матиме невичерпне джерело енергії.
Номер слайду 6
Століттями люди використовують Світовий океан для своїх потреб. Унаслідок плавання суден, вилову риби, видобування корисних копалин (особливо, нафти) та іншої діяльності його води забруднюються. Велика кількість шкідливих речовин потрапляє з водою річок, які впадають у моря та океан. Вони несуть не тільки прісну воду, а й добрива, змиті з полів, стоки підприємств і побутові стічні води. Навіть у відкритому океані, далеко від берегів, нерідко плавають пластикові пляшки, поліетиленові пакети та інше сміття. Забруднення надходить і через атмосферу у вигляді пилу та кіптяви.
Номер слайду 7
Багатства Світового океану
Номер слайду 8
Світовий океан може перетворитися на світове звалище, стічну яму. А це може призвести до найтяжчих наслідив для людства. Від забруднення води страждають усі організми. Внаслідок цього багато районів Світового океану можуть стати біологічною пустелею. За словами Жака-Іва Кусто, за останні 100 років безслідно зникло понад тисячу видів мешканців океану.
Номер слайду 9
Аварія на нафтовидобувній платформі у Мексиканській затоці у 2010 р. стала страшною екологічною катастрофою. Із свердловини на дні вили лося мільярд літрів нафти. На глибині 1300 м утворилася гігантська нафтова пляма — завдовжки 16 км і завтовшки 90 м! Вона закупорила внутрішні течії і затоки і навіть сповільнила Гольфстрім.
Номер слайду 10
На дні найглибшої западини. Відомий режисер Джеймс Кемерон, який зняв фільми «Аватар» і «Титанік», з дитинства захоплювався океанологією Він здійснив півсотні глибоководних занурень. Дж. Кемерон став третьою людиною в світі після Ж. Пікара і Д. Уолша, яка побувала на дні найглибшої Маріанської западини. Якщо попередники у 1960 р. пробули у батискафі на дні 20 хв, то режисер — декілька годин. Він взяв зразки порід і організмів та провів кінозйомку дна 3 D-камерою.
Номер слайду 11
Д/З опрацювати параграф 46. Записати висновки. Скласти кросворд з десяти питань до теми «Світовий океан».