Історія створення повісті 1830р. – Бальзак створює нарис про лихваря. Твір надрукований в журналі “Ля Мод” під назвою “Лихвар”. Згодом включає його до повісті “Небезпека непослуху” 1835р. – Назва змінилася на “Батечко Гобсек” 1848р. – Остаточна назва “Гобсек” утвердилася з виходом у світ епопеї “Людська комедія”
Композиція твору Експозиція: Події в салоні віконтеси де Гранльє, її розмова з родинним другом адвокатом Дервілем про молодого графа Ернеста де Ресто, якого кохає її донька Камілла. Зав’язка: Розповідь Дервіля про історію свого знайомства з лихварем Гобсеком. Розвиток дії: Загадкова історія життя та збагачення лихваря, стосунки Дервіля з ним. Драматична історія Анастазі де Ресто, життєва доля Фані Мальво. Кульмінація: Знищення графинею де Ресто документів на спадок. Надзвичайне накопичення та скупість Гобсека, що досягають божевілля. Монолог Гобсека, в якому він засуджує суспільство, де все купується та продається. Розв’язка: Доля Гобсекового майна та “скарбів” після смерті лихваря. Одруження Дервіля та Фані Мальво, Ернеста де Ресто та Камілли де Гранльє.
Зовнішність та “матеріальний світ” Гобсека У портреті домінують кольори благородних металів: - “місячний лик” - “жовтувата блідість” - риси обличчя здавалися “відлитими з бронзи” - очі були “жовтими” Житло Гобсека: - убоге помешкання - будинок похмурий, схожий на монастир Поведінка лихваря: - добуваючи гроші, бігав сам “по всьому Парижу на тонких, сухорлявих, як у оленя, ногах” Характеристика героя: - “людина-вексель” - “людина-автомат”
Риси вдачі Гобсека Отже, образ Гобсека суперечливий. Йому притаманні як позитивні, так і негативні риси вдачі. Лихвар постає як особистість, яку знищує зростання згубної пристрасті. Сила Гобсека стає його слабкістю, призводить до безумства, руйнує свого носія. Позитивні Негативні Поміркованість Скупість Розум Жадібність Мудрість Жорстокість Діловитість Черствість Спостережливість Цинічність Проникливість Корисливість Справедливість Підступність Урівноваженість Ненаситність Самотність Владність
Життєва філософія Гобсека 1. “Життя… машина, яку приводять у рух гроші” 2. “Влада і втіха - хіба не основи нашого нового суспільного ладу?” 3.“Я досить багатий, щоб купувати людську совість” 4. “У золоті зосереджені всі сили людства” 5. “Найтривкіше марнославство - це наше “я”” 6. “Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші” 7. “Я володію світом…, а світ не має наді мною ані найменшої влади” 8. “Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається”
Реалістичні традиції в образі Гобсека Професійна діяльність: лихвар-професіонал; кмітливість ділка. а) Купівля діамантів у графині де Ресто та перепродаж їх її чоловіку. б) Обман графині: сплачує частину її боргу готівкою, а решту векселями Максима де Трая. в) Знаючи, що гроші підуть на картярство, переграв молодика, адже свої боргові векселі Максим де Трай ніколи сам не зможе сплатити. Людські почуття та добре знання законів бізнесу: співчуває графові. Повертає йому діаманти не за 100 000 франків, а за 80 000, при цьому, за законами бізнесу, заробляє на операції з діамантами 30 000 франків. Діловитість і професійна чесність: а) радить графові перевести нерухомість на іншу людину, з правом повернення старшому синові; б) виступає в ролі благодійника, розпоряджаючись нерухомістю графа: здає в найм маєток, влітку живе в ньому, будує ферми, лагодить млини, шляхи, саджає дерева. Схильність до філософії та життєва мудрість: висловлює настільки мудрі міркування стосовно практичних речей, що з ним не можна не погодитися.
Плюшкін – персонаж поеми М.Гоголя “Мертві душі” Портрет героя “Підборіддя виступало дуже далеко вперед,... щоразу мусить закривати його хусткою, щоб не заплювати.” “Маленькі очиці бігали з-під високо порослих брів.” Не можна “розпізнати, якої статі була постать: жінка чи чоловік.” “...ключниця не голить бороди, а цей голив”, але “досить рідко, бо все підборіддя скидалося на скребло з залізного дроту, яким чистять на конюшні коней.” “Обличчя не являло нічого особливого..., як у багатьох худорлявих стариків.”
Одяг героя “..не можна було докопатися, з чого змайстрований його халат: рукави й верхні поли засмальцювались і заялозились; позаду замість двох теліпалось чотири поли, з яких клаптями лізла вата.” “ На шиї… чи панчоха, чи підв`язка, чи начеревник, тільки ніяк не галстук.” “ Вся спина в борошні, з великою діркою трохи нижче.” “На голові ковпак, які носять сільські дворові жінки.” Житло героя “Панський будинок виглядав старим інвалідом.” “Стіни місцями показували голу штукатурну решітку.” “Із вікон тільки двоє були відчинені, інші заставлені віконницями, навіть забиті.” “Зелена цвіль вкривала вже ветхе дерево на огорожі й воротях.” “Все виглядало... похмуро. Темна кімната вражала картиною безладдя.” “Матеріальний світ” Плюшкіна
Риси вдачі Плюшкіна Отже, Плюшкіну притаманні тільки негативні риси. Відсутність позитивних якостей і чеснот допомагає зрозуміти, що відбулася остаточна деградація особистості персонажа. Він став істотою середнього роду: ”чи то баба, чи то мужик.” До цього призводить надзвичайна скупість , жадібність, жадоба до накопичення. Негативні Скупість Самотність Жадібність Свариливість Корисливість Підлість Заощадливість Черствість Лінь Ненависть до людей Глупота Неохайність Розумова обмеженість Ненаситність