Поняття «ІГРОВІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. На відміну від ігор взагалі, педагогічна гра має істотну ознаку - чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю.
. Навчальна дидактична гра. Контролююча дидактична гра. Узагальнююча дидактична гра. У сучасній школі ігрова діяльність використовується в таких випадках:як самостійні елементи в технології для засвоєння поняття, теми та навіть розділу навчального предмета;як елемент більш загальної технології;як урок або його частини (введення, контроль);як технологія позакласної роботи.
Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при визначеній формі занять відбувається за такими основними напрямами:дидактична мета ставиться перед учнями у формі ігрового завдання;навчальна діяльність підкоряється правилам гри;навчальний матеріал використовується в якості її засобу;у навчальну діяльність уводиться елемент змагання, що переводить дидактичне завдання в ігрове;успішне виконання дидактичного завдання пов'язується з ігровим результатом.
Принципи дидактичної гри➤ активність гравця;➤ доступність гри;➤ наочність і віртуальність гри;➤ цікавість і емоційність;➤ індивідуальність гри;➤ колективність гри;➤ цілеспрямованість гравця;➤ самодіяльність і самостійність у грі;➤ змагальність і змагання;➤ результативність гри;➤ проблемність гри. Структура дидактичної гри1) дидактична задача;2) ігрова задача;3) ігрові дії;4) правила гри;5) результат (підведення підсумків). Дидактичні ігри - це різновид ігор з правилами, спеціально створюваних педагогікою з метою навчання і виховання дітей.
1. За метою: актуалізуючі, формуючі, узагальнюючі, контрольно-корекційні,комбіновані.2. За характером пізнавальної діяльності: репродуктивні, пошукові, творчі3. За засобами організації: комунікативні, предметні, з використанням ТЗН; 4. За кількістю учасників: індивідуальні, парні, групові, 5. За підготовкою: попередня підготовка, підготовка під час гри, імпровізація. КЛАСИФІКАЦІЯ ІГОР
Вибір гри Вибір гри в першу чергу залежить від того, яка дитина, що їй необхідно, які виховні завдання вимагають свого розв'язання. Якщо гра колективна, необхідно добре знати, який склад граючих, їх інтелектуальний розвиток, фізична підготовленість, особливості віку, інтереси, рівні спілкування й сумісності. Вибір гри залежить від часу її проведення, природно-кліматичних умов, довжини часу, світлового дня й місяця її проведення, від наявності ігрових аксесуарів, від конкретної ситуації, що склалася в дитячому колективі.
Ігрові методи, прийоми роботи допомагають на уроках реалізувати комплекс навчально-виховних завдань:розвивати навички читання з елементами коментування, аналізу художнього твору;розвивати образне мислення учнів;уміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її;виховувати всебічно-розвинену людину, особистість;прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Розвивальні та інтелектуальні ігри на уроках Літературні вікторини:- «Впізнай героя за його портретом»,- «Впізнай героя за його реплікою»,- «Чи уважний ти читач?»,«Впізнай твір за його уривком». «Четверте зайве» «Що означають ці слова» «Про що говорять дати»«Намалюйте психологічний портрет героя».
Результативним є використання на уроках пізнавальних та рольових ігор, зокрема таких:- прес-конференція;- за опорними словами і датами відновити біографію письменника;- розташувати слова в логічній послідовності;- «Виправ помилку у твердженні»;- «Літературне доміно»;- інтерв'ю з письменником, літературним героєм;- «Заморочки із бочки»: із «бочечки» діти дістають аркушики із запитаннями, на які потрібно швидко відповісти;- реклама літературного твору;- кросворд навпаки: скласти запитання до розгаданого кросворду;- конкурс декламаторів;- «Хто краще знає текст»: визначити події твору, з якими пов'язані подані пейзажі;- «Хто більше»: учні, працюючи в парах або групах, записують позитивні чи негативні якості героя;- «Стрілки»: з'єднати стрілками імена персонажів і властиві їм риси характеру;
“Допоможи героям”Вчитель пропонує учням втрутися в сюжет твору, допомогти героям в складних ситуаціях, розробити для них план дій.“Таємнича валіза” Робота в групах. Учитель пропонує групам вгадати, якому літературному героєві належить валіза, називаючи речі, які в ній лежать. Грати на уроці – це завжди цікаво “Карта подорожі”. Учні на контурних картах наносять шлях подорожі літературних героїв .
“Таємничий герой”Вчитель пропонує учням впізнати літературного героя за його особливою прикметою.“Поєднайте серця закоханих”Робота в групах. Учні отримують картки у вигляді сердечок, на яких написані імена героїв. Завдання - поєднати тих героїв, які за сюжетом творів кохають один одного.“Зустріч літературних героїв”. Учні називають своїх улюблених літературних героїв, уявляють їхню зустріч, про що вони розмовляли, які поради дали б один одному
“Намалюй літературознавчий термін”“ Буриме” “Впізнай книгу” “Голоса літературних героїв” “КАКОГРАФІЯ”запис із навмисними помилками. Учню потрібно знайти їх та виправити. 1. Знайдіть помилку: Шарль Перо, Діаметра, Сінбад-мореплавець 2. Виправіть помилки в твердженнях: Генріх Гейне – відомий англійський поет. Олександр Пушкін – автор балади « Рибка» 3. Допишіть пропущені літери у словах: Бре-бері, Ж-ль Верн, Астрі-Лін-грен, Сві—т 4. Назвіть прізвища письменників, до складу яких входить слово «сон»: Сетон-Томпсон, Стівенсон.
Гра “Лото назв” На картках написано по декілька слів, що означають назви предметів. Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці. Для гри можна використовувати такі слова (іменник): акваріум, метро, верблюд, гербарій, театр, вогнище, компас, ліщина. Для вчителя: 1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум).2. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. (Верблюд). 3. Колекція засушених рослин. (Гербарій). 4. Приміщення, де відбуваються вистави. (Театр). 5. Купа дров або хмизу, які горять. (Вогнище). 6. Прилад для визначання сторін світу. (Компас). 7. Лісовий чагарник на кущах якого ростуть горішки. (Ліщина). 8. Підземна міська залізниця. (Метро).
Ігри «в слова» «Додаткові слова» Ведучий називає частина слова (кни ...) і кидає м'яч. Дитина повинна зловити м'яч і доповнити слово (... га). Скласти з запропонованого набору букв як можна більше слів: а, к, с, о, і, м, p, m м, ш, а, н, і, и, г, ρ «Перевернуті слова» Дитині пропонується набір слів, в яких літери переплутані місцями. Необхідно відновити правильний порядок слів. Приклад: МАІЗ - ЗИМА. У складних випадках літери, які є в остаточному варіанті першими, підкреслюються. Приклад: НЯНААВ - ванна Скласти якомога більше слів (іменників) з букв, що утворюють якесь слово. Наприклад: ФОТОГРАФІЯ - риф, тир, гора, торг, грот, тяга, граф і т.д.
Свої функції навчальна гра виконує ефективно, якщо відповідає таким умовам: змістом є програмний матеріал;застосовується у різноманітних формах;узгоджується з іншими дидактичними засобами;гра забезпечує всебічний розвиток особистості;цікава за змістом, за формою і відповідає віку учнів;стимулює мотивацію навчання, викликає в учнів бажання взяти в ній участь;гра організовується так, щоб учні максимально використовували необхідний матеріал;гру необхідно підготувати і проводити в спокійній і доброзичливій формі;для оцінки роботи слід використовувати різні стимули, викликати в учнів почуття задоволення, радості.