Розробка уроку для використання під час дистанційного навчання. Мета: перевірити знання учнів про другорядні члени речення та навчити знаходити в реченні означення
Восьме листопада Дистанційна робота Тема: Означення, додаток і обставини як другорядні члени речення (повторення)
Номер слайду 2
Тести 1. Двоскладними реченнями називаються речення: А у яких наявні обидва головні члени — підмет і присудок — із залежними від них словами чи без них; Б у яких головний член означає дію, що стосується певної особи; В з одним головним членом; Г у яких дійова особа мислиться неозначено. 2. Укажіть речення зі складним іменним присудком. А Мені і в непроглядній пітьмі днів твоя лунала б мова солов’їно. (Д. Павличко) Б Як романтично він умів оповідати про норов лебедів і звичаї гусей. (М. Рильський) В З лотоків летять діаманти, млиновеє коло шумить. (Леся Українка) Г Поля й толока лежали покриті грубою верствою снігу. (О. Кобилянська)
Номер слайду 3
Тести 3. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому. 1 обставина 2 означення 3 додаток А Усе тіло зробилося легким, пружним, нестримним. (О. Гончар) Б Тиша і холод обіймають його. (М. Коцюбинський) В Теплохід пішов по Дніпру вниз. (В. Винниченко) Г Розквітає калина і стає гарною, як дівчина у весільному вбранні. (Із журналу)
Номер слайду 4
Тести 4. Установіть відповідність між реченням і способом вираження присудка в ньому. 1 простий дієслівний 2 складений дієслівний 3 складений іменний А За рідний край віддать готові вони свою гарячу кров. (В. Сосюра) Б Ти вічно цвіти, Батьківщино. (П. Воронько) В Вечір був чарівний, зоряний, пісенний. (О. Гончар) Г Шум акацій… Посьолок і гони. (В. Сосюра) 5. У кожному з речень визначте граматичну основу. Укажіть присудки прості й складені. А Лине наді мною небо України. (В. Сосюра) Б Небо в сутінь буває сірим… (В. Симоненко) В А життя — це поле несходиме. (Д. Білоус) Г Мелодія була тендітна. (Р. Лубківський)
Номер слайду 5
ОНВК № 49
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
• Гра «Хто швидше?» Прочитати речення. Виписати з них словосполучення, до складу яких входять означення. Вказати вид означення за способом вираження (узгоджене чи неузгоджене). Визначити спосіб їх морфологічного вираження. Реве та стогне Дніпр широкий Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. («Причинна») Умивай же біле личко Дрібними сльозами, Бо вернулись москалики Іншими шляхами. («Катерина») І цвіт королевий Схилив свою головоньку Червоно-рожеву До білого пониклого Личенька Лілеї. («Лілея») …Принесла Води погожої з криниці, І молоко, і сир козлиці Їм на вечерю подала. («Марія»)
Номер слайду 9
• Творче моделювання Змоделювати речення, вставляючи потрібні за змістом речення з довідки. Виділити означення,визначити їх вид. І досі сниться : під горою, Між вербами та над водою, … хаточка. Сидить Неначе й досі … дід Коло хатиночки і бавить … та … … … внуча. («І досі сниться…») Довідка: біленька, сивий, хорошеє, кучеряве, своє, маленькеє.
Номер слайду 10
Домашнє завдання Виписати 5 – 7 речень, підкреслити головні та другорядні члени