Ознайомлення учнів з професією та програмними вимогами до уроків виробничого навчання.
Флористичні інструменти і матеріали.
Професія: флорист, квітникар, озеленювач
Майстер виробничого навчання Олена Нічікова
Флористика — різновид декоративно-прикладного мистецтва та дизайну, який проявляється у створенні флористичних виробів (букетів, композицій, панно, колажів) з різноманітних природних матеріалів (квітів, листків, трав, ягід, плодів, горіхів і т. і.), які можуть бути живими, сухими або консервованими.
Композиція з
квітів— це завжди складна творча і технічна робота
флористів. В композиції треба передати квітами якусь ідею або ж тему, відтворити подію.
Одночасно треба зібрати і скласти квіти в
композицію в такий
спосіб, в який у природі вони практично ніколи не ростуть і не
сусідують одне з одним.
Лише за такої умови флористична композиція проявить свою красу і стане самостійною окрасою.
Одне з модних напрямів в сучасній флористиці на сьогоднішній день — це створення стабілізованих рослин, серед яких перше місце займають квіти.
Стабілізовані квіти — це природні рослини, внутрішній сік яких
замінений на спеціальний розчин.
Ці сплячі або законсервовані квіти мають істотну зовнішну відміну від штучних та засушених композицій. Вони виглядають абсолютно натурально, навіть на дотик. Поторкавши листочки, можна в цьому самостійно переконатися. А щоб рослини були більш наближені до їх природних побратимів в природі,
застосовуються фарбування і ароматизація за допомогою
натуральних інгредієнтів.
Все частіше в роботах майстрів-флористів зустрічаються поруч елементи різних стилів і напрямків (еклектика). У сучасного флориста величезні можливості і ніяких заборон. Ще недавно флористика була обмежена суворими канонами.
Вважалося, наприклад, неможливим поєднання в одному об'єкті живих і сухих рослин. Інша річ зараз. При створенні об'єкта в хід можуть йти будь-які
флористичні матеріали - живі рослини, зрізані квіти, природні матеріали,
сухоцвіти, засушені екзотичні плоди, химерно закручені стебла. Тут головне - дотримання пропорцій і впевненість в тому, що флористичний об'єкт грамотно вписався в інтер'єр.
Для комфортної роботи флориста, прийнято використовувати такі інструменти: секатор, ножиці, флористичний ніж, кусачки для дроту, квіткові шпильки, тейп стрічка, анкор, клейовий пістолет зі змінними стрижнями, дріт, бульонки. Найкраще організувати робоче місце таким чином, щоб все було під рукою. А тепер про кожний з флористичних інструментів докладніше:
Мабуть один з найважливіших інструментів у роботі флориста, звичайно, це секатор, — інструмент, який в першу чергу призначений для обробки і обрізки стебел і гілок. У зв’язку з цим він повинен бути якісним. Видів секаторів досить багато, якому віддати перевагу вирішувати тільки вам.
Використовується для створення форм з флористичної піни, зручний для здійснення косого зрізу на стеблі рослин. В цілому незамінна річ. Через невеликий розмір має властивість губитися, але ви можете
використовувати невелику хитрість, прив'язувати ніж за отвір в ручці.
Такий спосіб зачистки стебел від шипів і листя, гарний тільки в тому випадку, коли необхідно почистити відразу багато стебел за короткий час.
Особливо актуально на свята. Це не зовсім гуманний спосіб, при використанні шиповідокремлювача, пошкоджується стебло квітки, що сильно впливає на його стійкість.
Тому в звичайний час при складанні букета краще очищати стебла вручну.
Цей інструмент найбільш часто використовується коли ми беремося за створення каркасів і незвичайних, а може навіть і креативних квіткових композицій. Дуже зручно відрізати дріт саме кусачками, тому що вони дозволяють зробити це в тому місці де необхідно, навіть безпосередньо в процесі складання виробу.
При обробці дроту і смужок металу знадобляться флористичні плоскогубці .
За допомогою плоскогубців можна додати матеріалу необхідну форму, як вигнуту, так і прямокутну.
Для роботи з мініатюрними деталями при оформленні букету знадобляться круглогубці. Вони набагато краще впораються з завданням по створенню міні декору і квіткових основ.
Використовуються для різання матеріалів. Матеріали бувають легкими і важкими, внаслідок чого цей інструмент швидко приходить в непридатність.
Тому професіонали часто радять брати дві пари ножиць, одну з яких використовувати для нещільних за складом матеріалів, а другу для щільних.
Деякі флористичні роботи передбачають скріплення матеріалів між собою.
Наприклад, при роботі з квітковою упаковкою виникає необхідність з’єднати її частини, щоб погодні умови не порушили зовнішній вигляд композиції.
Крім того при декоративному оформленні букетів деякі аксесуари закріплюють на ньому для додання цілісності і завершеності композиції. Степлери зустрічаються різні — відкриті, закриті і змішані за типовою характеристикою, горизонтальні і вертикальні по розташуванню, маленькі, середні і великі за розміром скоб.
Інструмент, який дозволяє міцно з'єднати чисті і сухі поверхні розплавленим поліетиленом, при цьому склейка буде точковою, акуратною, практично непомітною.
Відносно самого клею: то для флористичних робіт необхідно вибирати стрижні з хорошою прозорістю, оскільки такий матеріал відіб’ється на якості виконання робіт. Та й естетично буде непомітний.
Дріт для кріплення. Тут можна сказати одне, дроту багато не буває, і краще якщо у вас буде кілька видів. Від найтоншої бульонки, до товстого
алюмінієвого дроту. Адже часто тільки в процесі роботи можна зрозуміти, який саме дріт стане в нагоді вам в той чи інший момент.
Тейп-стрічка (флористична стрічка) -стрічка з вощеного паперу, має властивості розтягуватися при натягу і ставати липкою від нагрівання руками. Тейп-стрічка потрібна для того, щоб з'єднувати між собою стебла квіток або для закріплення квітки на дроті. Виготовлена із застосуванням синтетичного воску, тому щоб
уникнути пересихання рекомендується зберігати її в герметичному пакеті.
Тейпірування - флористичний прийом, що дозволяє підтримати життєзабезпечення зрізаних рослин протягом короткого періоду часу.
Синтетичний вологоємний матеріал пенообразної форми з капілярними властивостями, добре вбирає і довго утримує вологу.
У дизайні застосовується оазис трьох основних видів:
-зеленого кольору для створення композицій з живих квітів; - коричневого кольору для композицій із сухоцвітів і штучних матеріалів; - кольоровий, універсальний - одне з останніх винаходів компанії Оазис.
Це своєрідна порожниста трубочка, в яку вставляється оазис, просочений водою або консервирующим розчином. Оазис живить квіти протягом усього дня. Такі букети збираються досить швидко і їх зручно тримати в руках. Портбукетниці бувають прямі - для круглих букетів і похилі - для каплевидних букетів. Великі та важкі квіти в такому букеті закріплються на дроті, інші тримаються на своїх стеблах.
Заготовки з пінопласту в основному використовуються при створенні композицій з штучних матеріалів. Але і в живих букетах можна побачити декоративні елементи, виконані з пористої маси. Найбільш широке застосування матеріал знайшов в наступних флористичних формах: шар, настінний вінок, пасхальне яйце, серце, фігури метеликів і тварин.
Через свою структуру матеріал легко піддається різанню, тому надати йому будьяку форму досить легко. Навіть новачок здатний вирізати ножем з пінопласту бутони і листя квітів.
Крім цього пінопласт можна легко забарвити в потрібний колір. Для забарвлення добре підійдуть акрилові або масляні фарби, нанесені з базовим білим покриттям в два шари.
Фіксатор пінхолдер або пластмасова наколка "жаба"
Це найпростіше кріплення для оазіса (флористичної губки). Наколка є пластмасовим колом з чотирма шипами - прикріпляється до посудини за допомогою в'язкої маси, а прямокутна або кругла флористична губка наколюється на шипи. Якщо застосовується флористична губка великих розмірів, може знадобитися кілька наколок.
Металева основа з голками для установки рослин; зазвичай це важкий металевий диск товщиною близько 2 см. з гострими металевими шипами близько 3 см. завдовжки. Для різних композицій використовують кензан різних діаметрів та форм.
Клей відмінно підходить для приклеювання пелюсток і листя як живих так і штучних квітів, для склеювання намистин, стеклярусу, страз і різних
поверхонь. Клей ідеальний при виконанні весільних букетів, бутоньєрок і
композицій а також Гламелії, коли збирають воєдино безліч пелюсток, отримуючи як би одну велику квітку. Флористичний клей прозорий, водостійкий, швидкосохнучий.
Ця мініатюрна вазочка потрібна флористу для подовження стебел рослин. Її застосовують у великих композиціях, де рослини потрібно підняти вище, ніж
це дозволяє довжина їх власних стебел. Як правило, висота пробірки буває 30 см. Якщо і цього замало - її загострений кінчик підв'язують до прутка, який
встромлюють у флористичну губку або пом'ятий дріт. Перш ніж поставити в пробірку рослину, її напоюють водою і в подальшому стежать, щоб води було достатньо.
Маленькі камінчики здавна використовувалися для закріплення зрізаних квітів.
Круглі мармурові кульки або плоскі скляні бляшки в скляній вазі прикрашають аранжування. Їх виблиск різнобарв'я і фактура прикрасять практично будь-який колаж або композицію.
При установці в камінцях положення рослин може дещо порушиться - це можна вважати недоліком для суворої композиції, але для композиції у вільному виконанні це буде швидше перевагою.
Флористичні шпильки і намистини найчастіше використовуються при створенні таких флористичних композицій як букет на портбукетниці, в
композиціях з використанням каркасів, кашпо, піддонів і кошиків. В отвір
намистин легко протягуються шнури і флористичний дріт. Флористичними шпильками можна скріплювати між собою і кріпити будь-які елементи
квіткової композиції: листя рослин, стрічки, шнури, намистини. Квіткові шпильки легко входять в оазис, їх довжина дозволяє надійно кріпити елементи композиції.
Рафія - суха трава кольору соломи - хороша підтримка для гілочок в букеті - природна альтернатива мотузці або стрічці. Сизаль - рослинне волокно, яке отримують з листя Агави сизалевої. Жорсткість і грубість сизалевих волокон візуально не відчувається, вони здаються м'якими і ніжними. Сизаль фарбують в різні кольори - це наймодніший аксесуар для флористичних робіт і як наповнювач.
Так само застосовують і інші натуральні й пофарбовані волокна: Салекс, кокосове волокно, абака, бамбук, ліани, і ін.
Флористичний каркас - конструкція, створена з природного та/або технічного матеріалу - сизалю, ротанга, коренів папороті або інших рослин, дроту…
У своїй творчості флорист користується усім розмаїттям матеріалів живої та неживої природи, а також створеними руками людини.
Природні матеріали можуть бути рослинного походження (квіти, гілки, бутони, плоди, листя , гриби, коріння і їх деталі), тваринного (шкіра, хутро, роги і т.д.) або належати до інертних матеріалів (напівкоштовні камені , гравій, галька,
пісок, гіпс, морська і кухонна сіль). Штучні - це гума, каучук, скло, кераміка,
штукатурка, полівініл, герметики, керамзит, пінопласт, метал, папір, пластмаса, всілякий текстиль і багато іншого. Всі матеріали повинні бути підготовлені і
оброблені: очищені, ошкурені, підфарбовані, сформовані (наприклад, скручені, вигнуті, обрізані). Для основи беруть стебла великих рослин, коріння, стовбури дерев, грибитутовики, кору та інші природні матеріали, з штучних - будь-які ємності,
судини, подіуми, підставки з кераміки, скла, металу, дерева, пластмаси.
Супутній матеріал для посилення художньо - декоративного впливу.
Святкова флористика має цілий арсенал засобів і матеріалів крім звичайних: упаковка, стрічки, декоративні елементи, свічки.
Фетр – флористичний папір, за своєю структурою трохи нагадує тканину. Фетр може бути різних кольорів і декору: антик, віва, блискучий, ламінований, однотонний, з блискітками, з печаткою, зі стразами, тисненням, шовковистий. Застосовують для оформлення букету у вигляді манжет і як пакувальний матеріал.
Флізелін - м'який і легкокерований матеріал, призначений для декоративного оформлення і упаковки квітів і подарунків. Випускається різного забарвлення.
Аерозольні фарби при фінішній обробці квіткових композицій можна використовувати в будь-який час року, але особливо актуальні вони на Різдво -
аранжування з золотими або срібними сосновими шишками, ягодами, листям і квітами можна побачити всюди. Фарби широко використовуються на посудинах, кріпленні, підставках і т.д., а також на рослинному матеріалі.
В кінці, хотілося б сказати, що флористика стала виявом
особливого спілкування людини з природою через мову квітів. І спираючись на це, головним призначенням флориста стає завдання посередництва в цьому спілкуванні, бути провідником у дивовижний і недосяжний світ прекрасного.
Дякую за увагу