Презентація для підготовки до ЗНО з історії України. Пам'ятки архітектури та образотворчого мистецтва "Виникнення та розвиток Київської Русі".
1. Софійський собор у Києві (перша половина ХІ ст.). Сучасний вигляд2. Мозаїка Богоматері Оранти: Софійський собор у Києві3. Мозаїка Христа Вседержителя із Софійського собору в Києві4. Спасо-Преображенський собор у Чернігові. 1036 р. Сучасний вигляд5. Успенська соборна церква Києво-Печерського монастиря. 1073—1087 рр. Сучасний вигляд6. Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція). Перша половина XII ст.7. Євангеліст Лука. Мініатюра з Остромирового Євангелія. 1056—1057 рр.8. Родина Князя Святослава Ярославовича. Мініатюра з «Ізборника». 1073 р.
1. Софійський собор у Києві (перша половина ХІ ст.). Сучасний вигляд. Софійський собор — всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису XI ст. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 роком, так і під 1037 роком. Будівничим Святої Софії літописці називають великого київського князя Ярослава Мудрого. Джерела свідчать, що в цій справі Ярослав завершив починання свого батька Володимира — хрестителя Русі. За свою багатовікову історію собор знав неодноразових пограбувань, пожеж, багаторічних запустінь, ремонтів і перебудов. У 1240 році, під час загарбання Києва ордами Батия, Софійський собор уцілів, однак був пограбований і спустошений.
1. Софійський собор у Києві (перша половина ХІ ст.). Сучасний вигляд. Відродження собору пов’язане з іменами видатних діячів України, серед яких Петро Могила та Іван Мазепа. Софійський собор зберігає художній спадок кількох поколінь. Він знаходиться в центрі мальовничого монастирського ансамблю XVIII ст., зведеного в стилі українського бароко.
2. Мозаїка Богоматері Оранти: Софійський собор у КиєвіОранта — один з основних типів зображення Богоматері, то представляє її з піднятими і розкинутими руками, розкритими долонями назовні, тобто у традиційному жесті заступницької молитви. Центральний образ собору — Марія-Оранта (Богоматір-заступниця). Річ у тім, що Марію-заступницю вважали захисницею Києва, або, як тоді казали. «непорушною стіною», крізь яку не пролетить жодна стріла, жодний спис.
3. Мозаїка Христа Вседержителя із Софійського собору в КиєвіМозаїка «Спаса Вседержителя» в дзеркалі центрального купола Софії Київської — найбільш монументальний образ у мистецтві Русі XI століття. Діаметр медальйона, у який його укладено, більше чотирьох метрів, відстань від підлоги становить 28,5 метра.
3. Мозаїка Христа Вседержителя із Софійського собору в КиєвіХристос — у пурпуровому хітоні й блакитному плащі. Медальйон обведений дев’ятьма різнобарвними колами, що нагадують веселку. Навколо Христа-Вседержителя — чотири архангели, із яких тільки один (у блакитному вбранні) — мозаїчний, а інші в 1884 році домалював олією М. О. Врубель.
4. Спасо-Преображенський собор у Чернігові. 1036 р. Сучасний вигляд. Спасо-Преображенський собор закладено близько 1033—1034 років чернігівським князем Мстиславом Володимировичем. Він став головним храмом давньоруського міста і Чернігово-Сіверського князівства, а нині є єдиним збереженим на лівобережжі України пам’ятником монументального кам’яного зодчества періоду розквіту Київської Русі.
6. Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція). Перша половина XII ст. Вишгородська ікона Богородиці була намальована в Константинопольському монастирі Студіон невдовзі після приходу до влади першого імператора династії Комнінів — Олексія Комніна. На початку XII століття ікона Богородиці передається до Києва — як придане княжні з роду Мономаховичів. Ікона сповнена ніжної любові матері, тож тут міг приховуватися натяк юній княжні: так само кохати судженого царевича.
6. Вишгородська ікона Богородиці (візантійська традиція). Перша половина XII ст. Характерними рисами є малі вуста Марії, прямий тонкий ніс, очі без означення зіниць, опушені, ніби набряклі від сліз, повіки, тонкі брови, а також смужки на її шиї. Лик Христа Дитяти світліший за Маріїн, наче освітлений не ззовні, а зсередини. Його губки стулені для поцілунку матері. Лівою ручкою Ісус обняв за шию матір і міцно притискається до її щоки.
7. Євангеліст Лука. Мініатюра з Остромирового Євангелія. 1056—1057 рр. Остромирове Євангеліє є найстаршою російською датованою книгою. Це Євангеліє було написане в 1056—1057 роках у Великому Новгороді дияконом Григорієм на замовлення новгородського посадника Остромира, як свідчить про це зробленій самим дияконом Григорієм запис у кінці книги. Остромир був родичем великого Київського князя Ізяслава Ярославича.
8. Родина Князя Святослава Ярославовича. Мініатюра з «Ізборника». 1073 р. Першою давньоукраїнською книгою енциклопедичного характеру вважається «Ізборник Святослава 1073 року». Це — чудово оформлений рукопис, який відзначається високою якістю пергаменту, ретельним кирилівським письмом та мистецтвом оздоблення різнобарвними заставками, малюнками, ініціалами з використанням фарб і золота.
8. Родина Князя Святослава Ярославовича. Мініатюра з «Ізборника». 1073 р.“Ізборник Святослава 1073 року” прикрашений шістьма мініатюрами, серед яких дуже вартісна за мистецьким та історичним значенням мініатюра із зображенням родини князя Святослава. Це рідкісний випадок в історії давньоруського мистецтва — прижиттєве зображення людей, не зарахованих до лику святих.