Ціль проекту Допомога дитині в її саморозвитку, усвідомленні важливості діяльнісного ставлення до всього, що об’єднується поняттям «національні скарби», до національних традицій, особливо до етнічного коду, який створив націю і захищав її високі ідеали. (Убачаємо патріотизм у формуванні активного ставлення як до України, так і до самого себе, а саме як три паралельні процеси: надання достовірної інформації з патріотизму + створення образу- враження патріотизму + забезпечення реального вправляння з патріотичної діяльності. У результаті дитина повинна свідомо хотіти зробити патріотичний вчинок (розробити соціальний проект, узяти участь у флешмобі, створенні електронних постерів, стіннівок чи плакатів, написанні листів захисникам Вітчизни тощо) і мати для цього всі умови. А її патріотичний порив має бути відзначений як значущий найближчим соціальним оточенням (родиною, педагогами, однокласниками тощо))
1. Сприяти вияву українського менталітету, способу самоусвідомлення і самоідентифікацїї, сприйняттю української мови як коду праісторичної пам’яті. 2. Залучати школярів до вивчення національної історії, до різних масивів національної культури, до глибинної сутності народного життя через мовне посередництво, інтерес до майбутнього Батьківщини, утверджувати в свідомості і почуттях особистості патріотичні цінності, переконання і повагу до культурного та історичного минулого України.3. Виховувати повагу до Конституції України, Законів України, державної символіки.4. Сприяти набуттю дітьми уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності вирішувати конфлікти відповідно до демократичних принципів. Завдання проекту
6. Культивувати кращі риси української ментальності – працелюбність, свободу, справедливість, доброту, чесність, бережне ставлення до природи.7. Формувати мовленнєву культуру. 8. Спонукати зростаючу особистість до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму. 9. Надати можливість вправляння в патріотичних діях, акцентувати соціальну значущість таких дій. 10. Виховувати почуття гордості за свою країну, її видатних людей.5. Формувати толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій.
Виховання в підростаючого покоління почуттів патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції сьогодні визнані проблемами загальнодержавного масштабу. Питання патріотичного виховання особливо актуалізувалися сьогодні, після подій на Майдані, анексії Криму, збройного конфлікту в східних регіонах нашої держави. Відтак постала потреба осмислити проблему патріотизму в умовах сучасних соціокультурних трансформацій і викликів. В умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови в сфері виховання, тому передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особистісних рис громадянина України є найголовнішою проблемою на сьогоднішній день. Проблема та її актуальність
Характерною рисою українського патріотизму має бути його дієвість. Саме вона спроможна перетворювати почуття в конкретні справи і вчинки на користь Батьківщини і держави. Адже патріот – це не той, хто говорить красиві слова про Україну, прикрашає дійсність, а той, хто бачить труднощі, помилки, невирішені проблеми, розуміє соціально-політичну ситуацію в країні, проте не панікує, не носиться зі своїми егоїстичними претензіями, не збирається тікати туди, де краще, а готовий долати перешкоди, пов’язати свою долю з долею Вітчизни. Розв’язання цього загальнолюдського завдання потребує від нас, педагогів, формування в учнів єдиних моральних пріоритетів, які б забезпечували стійке почуття патріотизму. Патріотизм є глибоким людським почуттям. Однак воно набуває свого сенсу, коли стає не замкненим лише у внутрішньому світі особистості, а діяльнісним, тобто є пориванням до зовнішнього втілення, до вчинку, патріотичної поведінки. Адже вчинкове втілення почуття патріотизму є дійсним показником його розвитку в окремої особистості.
Формування засобами змісту навчальних предметів якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва. Формування у вихованців діяльнісного ставлення до всього, що об’єднується поняттям «національні скарби», до національних свят і традицій, особливо до етнічного коду, який створив націю і захищав її високі ідеали, що сприяють формуванню в учнів єдиних моральних пріоритетів, які б забезпечували стійке почуття патріотизму. Підвищення рівня знань у дітей про видатних особистостей українського державотворення, визначних вітчизняних учених, педагогів, спортсменів, провідних діячів культури і мистецтва, а також духовних провідників Українського народу . Збільшення відвідуваності дітьми закладів, що популяризують культурні та національно- мистецькі традиції українського народу, а також експозицій музеїв, присвячених національно-визвольній боротьбі за незалежність і територіальну цілісність України. Очікувані результати
Розширення сфери застосування української мови дітьми; збільшення кількості учнів, які пишаються своїм українським походженням, громадянством. Підвищення рівня національної свідомості учня – носія української культури. Підвищення рівня знань у дітей про видатних особистостей українського державотворення, визначних вітчизняних учених, педагогів, спортсменів, провідних діячів культури і мистецтва, а також духовних провідників українського народу. Збільшення відвідуваності дітьми закладів, що популяризують культурні та національно-мистецькі традиції українського народу, а також експозицій музеїв, присвячених національно-визвольній боротьбі за незалежність і територіальну цілісність України. Розширення сфери застосування української мови дітьми; збільшення кількості учнів, які пишаються своїм українським походженням, громадянством. Очікувані результати
Залучення учнів до волонтерської роботи, яка через конкретну, практичну діяльність сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками, формуванню в них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України, зокрема . Збільшення відвідуваності дітьми закладів, що популяризують культурні та національно-мистецькі традиції українського народу, а також експозицій музеїв, присвячених національно-визвольній боротьбі за незалежність і територіальну цілісність України. Підвищення рівня знань у дітей про видатних особистостей рідного міста. Усвідомлення досягнень українського народу, його інтелектуальних і духовних надбань. Очікувані результати
Література :1. Авдіянц Г. Формування духовних потреб молодших школярів у сім’ї : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 / Г. Г. Авдіянц. – Луганськ, 2001. – 20 с. 2. Алиева С. А. Психолого-педагогические предпосылки воспитания патриотизма у детей младшего школьного возраста / С. А. Алиева // Начальная школа. – 2007. – № 9. – С. 17–20. 3. Бенца О. І. Громадянське виховання сучасної молоді в спадщині діячів освіти Закарпаття (1919–1939 рр.) / Оксана Іванівна Бенца. – Дрогобич : Коло, 2004. – 232 с. 4. Бех І. Д. Виховання особистості : [навчально-методичний посібник] у 2 кн. / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь. – 2003. –.–5. Бех І. Д. Виховання особистості : [навчально-методичний посібник] у 2 кн. / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь. – 2003. –.–6. Бех І. Д. Виховання особистості : Сходження до духовності / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь, 2006. – 272 с.7. Бех І. Молодший школяр у виховному просторі міжособистісних взаємин / І. Бех // Початкова школа. – 2000. – № 5. – С. 1–3.8. Бех І. Д. Психологічні джерела виховної майстерності: навчальний посібник / Іван Дмитрович Бех. – К. : Академвидав, 2009. – 248 с. – (Серія „Альма-матер”). Ресурси
Інтернет ресурси :http://mon.gov.ua/content/%D0%9 E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/patriotichne-vix-metodichni-19-05-2015.pdfhttp://www.bestreferat.ru/referat-138103.htmlhttp://patriotuchne.blogspot.com/2015/01/blog-post_13.htmlhttp://www.educom.org.ua/sites/default/files/docs/Metod%20robota/Patrio%20vihovannya.pdf Ресурси
Етапи проекту Підготовчий - вересень – жовтень 2017 р. Формування теми проекту. Визначення мети, завдань проекту. Планування роботи в рамках проекту. Залучення зацікавлених осіб до роботи по патріотичному вихованню молодших школярів (вихователі ГПД, вчителі, батьки, громадськість). Підготовка інформаційних та інструктивно –методичних матеріалів, визначення ресурсів для реалізації проекту. Діагностика рівня сформованості у молодших школярів патріотичних якостей.
Етапи проекту Проектувальний (діяльнісний) – листопад 2017 – квітень 2017 р.. Реалізація плану роботи з патріотичного виховання учнів 1 – 4 класів. Проведення освітньо-виховної та організаційно-масової роботи, організація соціально-педагогічної роботи з дітьми ( бесіди, єдині уроки, тематичні дні, участь у акціях, благодійні ярмарки, фотовиставки, тематичні виставки, майстер-класи, семінар – практикум, тренінг, індивідуальні робота з учасниками проекту).
Етапи проекту 3. Заключний – травень 2017 р. : Аналіз діяльності в рамках проекта. Створення банку методичних розробок з патріотичного виховання учнів. Узагальнення та оформлення матеріалів із реалізації проекту, презентація результатів проектної діяльності, висвітлення досвіду з патріотичного виховання у фахових виданнях, засобах масової інформації.
Висновки На жаль, немає чітких критеріїв чи загальноприйнятих методик визначення ефективності роботи з патріотичного виховання. Має пройти багато часу, перш ніж ми пересвідчимося в правильності обраних нами напрямків та методів, які знайдуть своє вираження в тій життєтворчості, яку вибудовуватимуть наші випускники. Усе ж таки можна зробити висновки про те, що дитина з переконаннями про велич і красу рідної мови, про багатства культурної спадщини, про необхідність вивчати та примножувати славу рідного народу буде активним творцем його добробуту – нехай підліток, але все ж патріот, громадянин своєї Вітчизни. І ми щиро сподіваємось, що наші учні саме такі. Завтрашній день України залежить від того, наскільки вивіреними і далекоглядними будуть прийняті сьогодні заходи для виховання патріотизму підростаючого покоління.