11 клас Українська мова 1. Завдання на вибір. Напишіть твір-роздум (обсяг – 2 стор.) щодо доцільності використання запозичених слів в українській мові, зазначивши в аргументах переваги або недоліки цього явища. Проілюструйте прикладами. Тему твору сформулюйте самостійно. Використайте складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Стресостійкість – одна з найнеобхідніших якостей у сучасному світі. Чому важливо навчитися бути стійким? Чи вдасться разом з тим залишитися людяним? Викладіть ваш погляд на цю проблему у творі-роздумі, наведіть аргументи та приклади (обсяг – 2 стор.). Тему твору сформулюйте самостійно. Використайте фразеологізми.
2. Лінгвістичний бліц. Виконайте завдання.2.1. Зі словами сердечний та сердешний складіть речення так, щоб виявилися відмінності в лексичному значенні пропонованих прикметників. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.1. Сердечний. Те саме, що серцевий (стосується серця, пов’язаний з хворобою серця; призначений для його лікування): сердечні тони, сердечний невроз, сердечні ліки. Кожний ніжний рух сердечний В пісню срібну переллю. Сердешний, розм. Який викликає співчуття; бідолашний. Н.: Вернувся додому: жінка з дітьми вийшла назустріч і не пізнала сердешного.
2.4. Запишіть словами числівники, подані в дужках слова поставте в потрібній граматичній формі: відвантажили 465 (кілограм)______________________________________________записалося 32 (педагог)___________________________________________________зекономили 1,5 (мільйон гривня)____________________________________________виорали 2,5 (гектар)________________________________________________
4. Поясніть значення мовознавчих термінів орфографія, публіцистичний стиль, відмінок. Відповіді проілюструйте прикладами._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Орфографія – система загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови і розділ мовознавства, який вивчає правопис слів. Публіцистичний стиль – стиль, основне призначення якого - обговорення, відстоювання і пропаганда важливих суспільно-політичних ідей, формування відповідної громадянської думки, сприяння суспільному розвитку. Відмінок – граматична форма іменника, якою виражається те чи інше відношення іменника до інших слів у словосполученні і реченні.
5. Доберіть українські відповідники до виділених запозичених слів.1. Хендмейд-прикраси нині дуже популярні серед молоді.2. Сек’юриті з агентства гарантують вам спокій і безпеку. 3. А може, він усе розуміє, просто прикидається собі таким дурником, щоб не виходити зі сценічного іміджу.
6. Відредагуйте словосполучення. З незапам’ятних часів _______________________________________________________ добробут покращився ______________________________________________________ отримати освіту __________________________________________________________ знаходиться на третій позиції _______________________________________________ вийти з себе ______________________________________________________________ навчатися українській мові _____________________________________________
6. З незапам’ятних часів – з давніх літ, з давніх-давен; добробут покращився – статки збільшилися; отримати освіту – здобувати освіту; знаходиться на третій позиції – перебуває на третій позиції; вийти з себе – втратити (утратити) витримку (самовладання, терпець) / роздратуватися); навчатися українській мові – навчатися української мови.
8. Ви - літературний редактор. Перевірте правильність написаного й виправте помилки. Андрій був розумним інтелектуалом. 2. На протязі певного часу дядько був на стрьомі. 3. Не зважаючи на зло роби добро. 4. Дві неділі не було звісточки від Юрка. 5. Своє власне життя сама більша цінність. 6. Об’явлення переможця конкурсу стало непередбачуваною несподіванкою.
8. Ви - літературний редактор. Перевірте правильність написаного й виправте помилки. Андрій був інтелектуалом. 2. Протягом певного часу дядько був на сторожі. 3. Незважаючи на зло, роби добро. 4. Два тижні не було звісточки від Юрка. 5. Власне життя - найбільша цінність. 6. Оголошення переможця конкурсу стало несподіванкою.
9. Відредагуйте речення. Я читав книжки, браті в однокласника. 2. Мовчазно стояли вкриті берези і клени листям. 3. Під’їжджаючи до міста, ми побачили волошкове поле, недивлячись на мряку. 4. Солодко позіхаючи, мене непомітно долає сон. 5. Закінчивши гру, музикантам плескали глядачі. 6. Ми побували в місті, яке розташоване на березі моря, в якому пройшло мамине дитинство. Відредагуйте словосполучення. Оточуюче середовище, три дні тому назад, уязвиме місце, початкуючі поети, дозрівші яблука, бувші однокласники, не дивлячись на погоду, по всіх правилах, чекати біля години, вулиці пересікаються. Доберіть нормативні відповідники до калькованих слів та словосполучень. Не знати історію, на протязі століть, жити на Україні, бути правим, кидатися в очі, кофе зі сливками
9. Відредагуйте речення. Я читав книжки, які взяв в однокласника. 2. Мовчазно стояли берези і клени, вкриті листям. 3. Під’їжджаючи до міста, ми, незважаючи на мряку, побачили волошкове поле. 4. Солодко позіхаючи, я непомітно заснув. 5. Глядачі плескали музикантам, які закінчили гру. 6. Ми побували в місті, розташованому на березі моря, в якому пройшло мамине дитинство. Відредагуйте словосполучення. Навколишнє середовище, три дні тому, вразливе місце, поети- початківці, дозрілі яблука, колишні однокласники, незважаючи на погоду, за всіма правилами, чекати близько години, вулиці перетинаються. Доберіть нормативні відповідники до калькованих слів та словосполучень. Не знати історії, протягом (впродовж) століть, жити в Україні, мати рацію, впадати у вічі, кава з вершками.
10. Запишіть подані нижче слова правильно. Поясніть їхнє написання. Будь/ласка, не/високо, час/від/часу, до/речі, (С/с)ізіфова праця (фразеологізм), пліч/о/пліч, військово/морський, на/гора, (Л/л)Леонардо (Д/д)а (В/в) інчі, (С/с)узір’я (В/в)Велика (В/в)едмедиця, суспільно/корисний, П/південно/З/західна залізниця, орден П/почесного Л/легіону.
10. Запишіть подані нижче слова правильно. Поясніть їхнє написання. Будь ласка, невисоко, час від часу, до речі, сізіфова праця (фразеологізм), пліч-о-пліч, військово-морський, на-гора, Леонардо да Вінчі, сузір’я Велика Ведмедиця, суспільно корисний, Південно-Західна залізниця, орден Почесного легіону.
Бути в зубах - Нав'язуватися, набридати. Озброєний до зубів - Кажуть про людину на якого нападати небезпечно, оскільки він може дати гідну відсіч.заговорити зуби - відволікти увагу. Зуб за зуб - Бранчіво (схильність до лайки), стійко, «як відгукнеться, так і відгукнеться». Зуб на зуб не попадає - Кажуть, якщо хтось замерз від сильного холоду або від тремтіння, хвилювання, страху.зуба дати - Насміхатися, висміяти кого.зубом є - Гнати, тіснити.зуби шкірити - Насміхатися.зуби з'їсти - набратися досвіду.зуби чесати - Базікати дурниці, дурниці. На зуб спробувати - Дізнатися, випробувати безпосередньо. Не по зубах що-небудь кому-небудь - Важко відкусити, не під силу, не за здібностями. Нічого на зуб покласти - Кажуть, коли нічого їсти. Ні в зуб ногою - Абсолютно нічого (не знати, не розуміти і т. П.). Поглянути кому в зуби - Дізнатися все про людину. Підняти на зубки - Насміхатися.показувати зуби - Означає демонструвати свою злісну натуру, бажання ворогувати, погрозити кому. Покласти зуби на полицю - Голодувати, коли в будинку не залишається їжі. Крізь зуби говорити - Ледве розкривати рот, з небажанням.11. Фразеологізми зі словом «ЗУБ»
Українська література 11 класІ. Напиши твір (обсяг –3,5 сторінки) на одну з тем: «Поза межами болю» О. Турянського – це туга, віра і змагання від повної фізичної безсильності до космічної всесильності».«Тіні забутих предків» М. Коцюбинського – казка гуцульських гір».«Перевага гуманізму над будь-якими ідеологіями у ситуації морально-етичного вибору…» (за новелою М. Хвильового «Я (Романтика)»).1. Напишіть есе на одну із тем: Чи завжди гроші зло? Чим небезпечні інформаційні технології? За якими критеріями краще обирати професію?Обсяг – 2 сторінки
1. Хто з письменників так про себе сказав: «Я вірю в «загірну комуну» і вірю так божевільно, що можна вмерти»? 2. Завершіть позицію М. Хвильового «Геть від Москви! Дайош психологічну »3. Хто з літературних героїв, «коли треба енергійно розписатись під темною постановою –«рострілять», завше мнеться»?4. З яким запахом асоціюється рідний дім у спогадах головного героя новели «Я (Романтика)»?5. Завершіть думку. Окрім М. Зерова, до “п’ятірного грона” входили. М. ХвильовийЄвропу м'яти. До антології увійшли твори як безпосередньо членів грона п'ятірного - (Микола Зеров, Максим Рильський, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Освальд Бурґгардт (Юрій Клен))ІІ. Дайте відповіді на питання(опис Андрюші)
ІІІ. Літературний калейдоскоп.1. Головний герой одного із творів початку ХХ століття каже про себе: «Я чекіст, але я й людина», а потім убиває власну матір. Назвіть цього персонажа, твір, його жанр та автора. Доведіть, що головний герой припинив бути людиною задовго до свого злочину.2. Головний герой одного із творів початку ХХ століття є досить безпринципною людиною. Але все ж він викликає певну симпатію в читача, адже підкорює столицю й досягає бажаних висот. Назвіть цього персонажа, автора, жанр і твір та доведіть, у чому полягає безпринципність головного героя.3. Досить часто письменники присвячують свої твори рідним, знайомим, коханим. Але інколи трапляються присвяти несподівані – предметам чи явищам, а не людям. Наведіть один приклад твору з української літератури із такою присвятою та поясніть її.4. Про кого з поетів 1920-х років іде мова: «Поет-футурист, сміливий експериментатор, для його лірики властиві урбаністичні мотиви, змістова новизна, деструкція класичної форми».5. Кому належить фраза: «Коцюбинський розширив обрій української повісті»?6. Укажіть автора і назву твору, із якого взято рядки: «Чай я пив і знаю, як його настановлять, то сам тобі розкажу; а кофію не знаю, як роблять. Піди ти зараз до Сидоровички – вона зна – і повчися в неї».7. Про кого Сергій Єфремов сказав: «Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа»?8. Укажіть ім’я та прізвище письменника, якого називають «українським Мопассаном».9. Цей небесний об’єкт часто зринає в художніх описах, особливо коли йдеться про торгово-візницький промисел, поширений в Україні з XVII до середини XIX століття. Неодноразово зверталися до цього образу І. Котляревський, І. Нечуй-Левицький, Т. Шевченко, О. Гончар та багато інших митців. Португальці та іспанці називають його ім’ям святого Якова, англійці асоціюють із певним напоєм, українці ж пов’язують його з певною професією. Про яку професію йдеться?10. Одним із найвідоміших письменників 20-х років ХХ століття в Україні був Микола Хвильовий, який визначив своєю творчою діяльністю подальший шлях розвитку всієї національної прози. В оповіданні «Силуети» Микола Хвильовий згадує твори свого сучасника: «А вітер на арфі грав, як у книзі «Золотий гомін». На твори якого письменника посилається автор?11. Пáтос – це …
ІV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості та лаконічності. 12 балів.1. Визначте провідні мотиви поезії Євгена Плужника. (2 б.)2. Яку настроєвість навіює поезія «Ви знаєте, як липа шелестить...»? Аргументуйте. Укажіть автора. (2 б.)3. Визначіть спільне та відмінне в поезіях Є. Плужника і П. Тичини.. (2 б.)4. Заповніть таблицю «Максим Рильський «У теплі дні збирання винограду». (6 б.)Рід Жанр Вид лірики Літературний стиль. Провідний мотив…. Ідея Особливості композиції Образи-символи
ІІІ. Запитання з відкритою відповіддю та на встановлення відповідності.1. Поясніть поняття «розстріляне відродження». Назвіть представників (5 імен).2. Що таке «кларнетизм»? Наведіть приклади цього феномену в літературі.3. Визначте функції поетичної пунктуації та поетичного синтаксису у віршах М. Семенка.4. Установіть відповідність між рядками твору та його назвою. А ти, моя Україно,Безталанна вдово,Я до тебе літатиму. З хмари на розмову. Чи чуєте? Застогнала. Гора над Чигрином. О!.. Сміється і ридаєУся Україна!Молюся, плачу і ридаю: Воззри, пречистая, на їх,Отих окрадених, сліпих. Невольників. Сонце гріє, вітер вієЗ поля на долину,Над водою гне з вербою. Червону калину…А. «Великий льох». Б. «На вічну пам’ять Котляревському». В. «Сон» («У всякого своя доля…»). Г. «І мертвим, і живим…». Д. «Марія».
V. Із погляду теоретика літератури… (одне з трьох запитань на вибір). Синкретизм художніх форм як вияв модерністського світогляду (на матеріалі української поезії та прози 1920-1930-х рр.). Українське поетичне шістдесятництво як покоління «бунту опору»: філософська основа, стильові пошуки, особливості художнього мислення, представники та їхні збірки. Внесок українського футуризму у розвиток української літератури ХХ ст.(6 балів)
VІ. Лабораторія літературного критика.1. Прочитайте вірш та виконайте завдання. Установіть назву вірша та автора. Визначте тему, ідею, жанр поезії, особливості строфічної будови (розмір, тип римування) та поетичного синтаксису. Назвіть внутрішні поетичні опозиції (приховані протиставлення) у вірші. Яке їхнє семантичне (змістове) навантаження?Окресліть художні засоби (епітети, алюзії, метафори, асонанси, алітерації тощо), використані в поезії. Поясніть особливості поетичного звукопису. Поясність останні два рядки у вірші. Яке їхнє значення?Не поет — бо це ж до болю мало,Не трибун — бо це ж лиш рупор мас,І вже менш за все — «Кобзар Тарас»,Він, ким зайнялось і запалало. Скорше — бунт буйних майбутніх рас,Полум’я, на котрім тьма розтала,Вибух крові, що зарокотала. Карою на довгу ніч образ. Лютий зір прозрілого раба,Гонга, що синів свяченим ріже,—У досвітніх загравах — степах. З дужим хрустом випростали крижі. А ось поруч — усміх, ласка, матиІ садок вишневий коло хати.