Пізнаємо природу – цепрограма, що сприяє формування особистості учня, який знає та розуміє основні закономірності живої і неживої природи, володіє певними вміннями її дослідження, виявляє допитливість, на основі здобутих знань і пізнавального досвіду усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу, прагне діяти в щоденних ситуаціях спілкування з природою відповідно до екологічних принципів поведінки,використовує природознавчі знання для дотримання правил здорового способу життя. Експерименти. Моделювання. Вимірювання. Спостереження
Ціннісні орієнтири Державного стандарту базової середньої освіти повага до особистості кожної дитини, її інтересів та досвіду;рівний доступ до освіти;академічна доброчесність;становлення вільної зростаючої особистості та її самостійності;здоров’я та добробут;довіра та безпека;утвердження людської гідності, повага до прав дитини;активна громадянська позиція та патріотизм;любов до рідного краю та відповідальність стосовно довкілля.
Взаємозв’язок документів. Державний стандарт → – ключові компетентності; – наскрізні вміння,; – обов’язкові результати навчання; – орієнтири для їхнього оцінювання; – варіанти базового навчального плану; – рекомендована кількість навчальних годин Типова освітня програма → – варіанти типових навчальних планів; – перелік модельних навчальних програм; – рекомендовані форми організації освітнього процесу; – опис інструментарію оцінювання Освітня програма закладу освіти → – загальний обсяг навчального навантаження; – навчальний план; – перелік модельних навчальних програм; – опис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання
Навчальна програма Навчальна програма – документ, що визначає послідовність досягнення результатів навчання учнів із навчального предмета (інтегрованого курсу), опис його змісту та видів навчальної діяльності учнів із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх провадження, та затверджується педагогічною радою закладу освіти. Модельна навчальна програма Навчальна програма Очікувані результати Результати навчання за темами, часові межі вивчення тем Пропонований зміст Деталізований зміст кожної теми з погляд на наявні ресурси та потреби учнів Рекомендовані види навчальної діяльності Упорядкована система видів навчальної діяльності для кожної теми
Програма сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема:- природознавчої- вільне володіння державною мовою- математичної- інноваційності- екологічної- інформаційно-комунікаційної- навчання впродовж життя- громадянської та соціальної- культурної- підприємливості та фінансової грамотності
Наскрізними в усіх ключових компетентностях є такі вміння1) читати з розумінням2) висловлювати власну думку в усній і письмовій формі3) критично і системно мислити4) логічно обґрунтовувати позицію5) діяти творчо6) виявляти ініціативу7) конструктивно керувати емоціями8) оцінювати ризики9) приймати рішення10) розв’язувати проблеми11) співпрацювати з іншими
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїФасилітатор відповідає за групову динаміку – допомагає, полегшує, сприяє дітям у засвоєнні ними змісту та навичок, передбаченими навчальною програмою, з урахуванням їх рівня розвитку, індивідуальних інтересів та навчальних стилів;– створює безпечне середовище для групової роботи;– використовує колективний інтелект– залучення до повноцінної участі; – сприяння взаєморозумінню; – стимулювання до прийняття взаємоприйнятних рішень; – культивування почуття загальної відповідальності
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїТьюторспеціалістіз формування майбутнього – скеровує учня та працює із його запитами, допомагає йому зрозуміти себе, поставити правильні питання, уточнити їх, обрати траєкторію руху та досягнути її;– веде індивідуальні або групові заняття;– слідкує за соціалізацією, спілкуванням, вихованням учня– прагнення розгледіти потенціал учня, змоделювати шлях до поставленої мети
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїМенеджер взаємодіє з іншими людьми (учнями, батьками) з метою забезпечення їхньої активної скоординованої участі в досягненні поставленої мети – планує та забезпечує ресурси;– планує різні види навчальної діяльності з урахуванням потреб та інтересів учнів – створення освітнього середовища, яке ефективно працює та відповідає сучасним вимогам, є привабливим для реального та потенційного споживача;– прагнення до творчості та гнучкості у формуванні установок, потреби і мотивів освіти, розвитку, соціалізації та раціонального використання часу
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїНаставник управляє педагогічним процесом – допомагає учасникам переносити здобуті знання у практику;– заохочує рефлексивну практику;– самостійно встановлює інтенсивність та напрям навчання – допомога у досягненні особистого зростання;– прокладення шляху до поставленої мети Консультант володіє специфічною інформацією з певного питання – ознайомлений з останніми досягненнями у роботі з учнями;– уміє слухати;– поширює сучасні тенденції та дослідження– надання інформації , якої учням не вистачає у ході навчальних дій;– у разі потреби надання допомоги у їхньому пошуку
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїЛідерприймає найбільш відповідальні рішення – ділиться знаннями, навичками, розвиває можливості інших учасників освітнього процесу;– веде за собою;– сприяє успіху інших учасників освітнього процесу– управління колективом, організація його діяльності;– планування роботи від початку до кінця Модераторведе обговорення,слідкує за дотриманням правил– стежить за ходом дискусії; – допомагає розібратися у незрозумілому питанні – управління дискусією з метою прийняття правильного рішення
Нові ролі сучасного вчителя {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль. Основні завдання. ФункціїЕдвайзеррадник, консультант– має глибокі знаннями в конкретній галузі– дає поради Ментормає інтерес у розвитку знань, умінь, навичок та міжособистіснихстосунків– наближає учня до результату, надаючи практичні поради – допомагає школярам лише тоді, коли вони про це попросять
Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації п’ятикласників:– у перші місяці навчання зважати на вже сформовані у початковій школі наскрізні вміння і навички учнів;– уникати авторитарного впливу на особистість дитини, встановлювати й підтримувати доброзичливі стосунки, довіру в спільній діяльності;– ураховувати вікові та індивідуальні особливості розвитку й потреби кожного учня, особливості темпераменту та стиль сприйняття інформації– у перший місяць навчання більшість матеріалу на уроці варто орієнтувати на повторення, дозувати навчальне навантаження та обсяг домашнього завдання;– використовувати додаткові сигнали, умовні позначення, сигнальні картки для привернення уваги та максимальної взаємодії учнів з учителем;– вдаватися до проведення ранкових зустрічей, створення правил класу;– налагодження емоційного контакту з усіма учасниками освітнього процесу,
Поради батькам п’ятикласників :– демонструйте дитині, що любите її такою, якою вона є, а не за певні досягнення;– намагайтеся щодня знаходити час, щоб побути наодинці зі своєю дитиною («правило трьох хвилин»);– порівнюйте сьогоднішні успіхи дитини з її учорашніми досягненнями, а не з досягненнями інших дітей; навіть у пориві гніву не кажіть дитині, що вона гірша за інших;– комп’ютер, телевізор та будь-які інші заняття, що вимагають значного зорового навантаження, мають тривати не більше 1 години 20 хвилин на день;– слідкуйте за дотриманням дитиною режиму дня, чи розподіляє вона час на навчання та відпочинок;– не варто віддавати дитину одночасно в декілька гуртків (секцій) чи до репетиторів, адже перехід із початкової школи в середню вважається стресовим періодом для дитини;– підвищуйте власну комп’ютерну грамотність– пам’ятайте, що дитина ставиться до себе так, як ставляться до неї дорослі, адже дитина – ваше дзеркало.
Особливості розвитку пізнавальних процесів в учнів 5–6 класів{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Пізнавальний процес. Вікові особливостіСприйняття– стає більш аналізуючим і диференціювальним;– набуває характеру організованого спостереження; – змінюється роль слова у сприйнятті: слово-назва є найбільш загальним позначенням об'єкта, що передує більш глибокому аналізу; переходить у самостійну діяльність, спостереження. Пам'ять– з’являється інтерес до способів поліпшення тренування пам’яті; – механічна пам’ять поступово поступається місцем значеннєвій пам’яті; – з’являється вміння узагальнювати й систематизувати матеріал;– спостерігається інтенсивний розвиток довільної логічної пам'ятіУвага– стає більш організованою; – зростає обсяг та стійкість; – усе більше виступає її навмисний характер. Мислення– розвивається критичність мислення; – з’являється узагальненість і логічність; – з’являється здатність до абстрактного мислення; – формується здатність самостійно мислити міркувати, порівнювати. Мовлення– активно розвиваються внутрішнє та писемне мовлення; – ускладнюється граматична будова мовлення; – збагачується словниковий запас
Основні принципи оцінювання:1. Оцінювання є рівним.2. Оцінювання вимагає відкритості, співпраці та участі учнів, а тому передбачає взаємодію, зворотний зв’язок, співпрацю між школою та батьками.3. Оцінювання системне та послідовне. Цьому сприяють шкільні процедури, оцінювання власної роботи вчителькою / вчителем, цілеспрямована робота.4. Оцінювання різноманітне та проводиться досить часто.5. Оцінювання ґрунтується на цілях та критеріях.6. Оцінювання враховує вік та здібності учнів.
Зміни у процесі оцінювання, згідно з концепцією НУШ:– формувальне оцінювання потрібно застосовувати на всіх рівнях здобуття освіти;– оцінювання має ґрунтуватися на засадах компетентнісного підходу і чітких критеріях;– учні – активні учасники процесу оцінювання;– оцінка – конфіденційна інформація, яку не можна оприлюднювати іншим учням;– школи отримали автономію у розробленні власної системи оцінювання.
Що ми оцінюємо?Навчальні досягнення, а не учнів!{125 E5076-3810-47 DD-B79 F-674 D7 AD40 C01}Завдання оцінювання Види оцінювання Надавати зворотний зв’язок Формувальне та поточне Висловлювати підтримку Формувальне Визначати наявний рівень компетентностей та навчальних досягнень Підсумкове оцінювання, ДПА, ЗНО
Самооцінювання учнем. Прізвище та ім'я учня __________________{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Критерії самооцінювання учнем. Намагаюся з усіх сил Ставлюся до інших по-дружньому Слухаю вчителя та однокласників Виконую вправи відповідно до інструкцій Піднімаю руку, коли щось знаю Піднімаю руку, щоб дочекатися своєї черги Прошу допомоги, коли щось не розумію Працюю акуратно Виконую домашню роботу Сам / сама дбаю про свої шкільні справи Добре поводжуся за столом Умію працювати в групі
Оцінювання з боку групи1– згоден, 2 – не зовсім згоден, 3 – абсолютно не згоден. Прізвище та ім'я учня ______________________________{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Критерії оцінювання учасника групи1231. Група добре працювала. 2. Кожен взяв на себе відповідальність за виконання завдання. 3. Ми змогли легко домовитися про свої ролі. 4. Вважаємо, що завдання були легкими. 5. Вважаємо, що завдання були звичайного рівня складності. 6. Вважаємо, що завдання були складними.
Оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Характеристика навчальної діяльностіСтан сформованості (сформовано /формується)виявляє інтерес до навчання виявляє розуміння прочитаного висловлює власну думку критично та системно мислить логічно обґрунтовує власну позицію діє творчо виявляє ініціативу в процесі навчання конструктивно керує емоціями оцінює ризики самостійно приймає рішення розв’язує проблеми співпрацює з іншими
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Початковий1 Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення2 Учень/учениця відтворює незначну частину навчальногоматеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення3 Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; здопомогою вчителя виконує елементарні завдання. Середній4 Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основнийнавчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію5 Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, зпомилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило6 Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Достатній7 Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знаєосновоположні теорії і факти, наводить окремі власні прикладина підтвердження певних думок, частково контролює власнінавчальні дії8 Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивченийматеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати,встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами,фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність;відповіді логічні, хоч і мають неточності9 Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовуєзнання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизуєінформацію, використовує загальновідомі докази із самостійноюі правильною аргументацією
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Високий10 Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх упрактичній діяльності, робить висновки, узагальнення11 Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальнихпрограм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях,знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми12 Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межахвимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх устандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує,оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійнокористується джерелами інформації, приймає обґрунтованірішення
Характеристика результатів навчальної діяльності{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Критерії оцінювання учасника групи1 семестр2 семестр. Річна. Проводить дослідження природи Опрацьовує та використовує інформацію Усвідомлює закономірності природи Загальна оцінка результатів навчання
Який же він – ідеальний учитель НУШ?Ураховуючи особливості дітей нового покоління, вчитель має володіти відповідними уміннями й навичками: Діти покоління Альфа Учителі Їх неможливо примусити щось робити, з ними потрібно лише домовлятися Володіють навичками ненасильницького спілкування. Навчаються, якщо розуміють, для чого їм це потрібно Відкривають можливості для інтеграції знань і навичок із різних дисциплін та критичного оцінювання їх взаємодіїДля них важливі співпраця та партнерство Практикують педагогіку партнерства Їм необхідні заохочення та обґрунтована похвала Уміють виокремити сильні сторони, за помилки не сварять – хвалять за вміння їх побачити, виправити і більше не повторювати Для них не важливі формальні правила, їм важлива самодисципліна, а не контроль Практикують Classroom Management і формувальне оцінювання Залежні від технологій, зайняті кількома справами одночасно, дуже мобільні На «ти» із сучасними технологіями, упроваджують перевернуте навчання, знають про особливості «кліпового мислення», практикують кінезіологію Стануть рушійною силою прогресу в нашому столітті Допомагають визначити місію, навчають ставити мету і планувати досягнення цілей, заохочують до емпатії та синергії, практикують здоровий спосіб життя