Вчитель образотворчого мистецтва Маринського закладу повної загальної середньої освіти Горностаївської селищної ради Херсонської області Ланевич Тетяна Михайлівна
Грецькі ордери Слово “ордер” означає порядок, певну спів розмірність окремих частин споруди. Доричний ордер – приземкуватий, символізував мужність та силу. Стовбур прорізаний жолобцями-канелюрами, зверху колона закінчувалася капітеллю. Іонічний ордер – вищий за доричний. Канелюри оздоблені двома спіралеподібними завитками. Цей ордер порівнюють зі стрункою жіночою постаттю. Коринфський ордер – класичний. Цей ордер – втілення тендітної постаті юної дівчини. Капітелі мають вигляд корзини з візерунчастого листя.
На високому пагорбі, у самому центрі Афін, стояв мармуровий Акрополь – “Верхнє місто”, неприступні стіни якого захищали афінян від загарбників. Тут же були найкрасивіші храми Стародавньої Греції і серед них знаменитий Парфенон – класичний периптер, оточений 46 доричними колонами. Грецький храм за ІІІ-ІV сторіччя пройшов шлях від найдавнішого наоса до храму класичного типу. Греки досягли повної гармонії між будівлями та природою.
Стародавній Рим Давньоримські зодчі впровадили в архітектурне мистецтво такі важливі елементи, як купол і кесони. Пишними, розкішно оздобленими спорудами римські архітектури прославили могутність Риму. Від греків римляни запозичили таку важливу деталь, як кругла арка, яка лягла в основу суто римських споруд – арочних мостів та водопроводів-акведуків. Використання круглої арки при спорудженні мостів дозволяло збільшити відстань між його опорами і значно зменшити навантаження.
Від греків римляни перейняли архітравно-балочну систему і ордери. Вони використовували у своїх спорудах три класичні грецькі ордери та створили два нові – композитний і тосканський. Пропорції композитного ордера у всьому збігаються з коринфським, однак капітель коринфського стилю може бути ускладнена чотирма іонічними валютами. Тосканський – варіант доричного ордера, який порівняно з грецькими має більш важкі й приземкуваті пропорції, стовбур колон не має канелюр, фриз гладкий, не прикрашений барельєфами.
Римський Пантеон Римський Пантеон – храм всіх богів – дуже своєрідна споруда. В основу його конструкції покладений цегляний каркас, залитий римським бетоном. Це приміщення розділене нішами, в яких були встановлені статуї богів. Ніші роблять монолітну бетонну товщину витонченою. Пантеон увінчує могутній купол . Його розміри не були перевищені до ХХ ст.
Візантійська архітектура Виникла після 330 р. н.е. За зразок для християнської церкви були взяті не культові споруди, а будівлі світського призначення – базиліка. Базиліки були місцем громадських зборів. Візантійська церква мала простий і водночас шляхетний зовнішній вигляд. Стіни складалися з цегли, яка чергувалася з каменем.
Інтер'єр – казково розкішний. Стіни прикрашені мозаїкою, яка зображувала християнських святих. У 537 р. в Константинополі побудований храм святої Софії. Від нього ведуть своє походження хрестово-купольні храми – тип, що починаючи з ІХ ст. стає панівним у Візантії і згодом, разом з християнством, приходить на Русь.
Китай На початку ІІ тис. н.е. будівельне мистецтво феодального Китаю досягло високого рівня. На початку ХІІ ст. в Китаї вже були записані особливі правила будування, в основі яких було вчення про способи боротьби зі шкідливими впливами атмосферних опадів, так званих “фун-шуй” (вітер-вода). Головним будівельним матеріалом було дерево. До виняткових споруд, де використовували камінь, належить Велика Китайська стіна, збудована у ІІІ ст. до н.е. для захисту Китайської імперії. Ця споруда тяглася на 5 тис. км.
Індія Більшість пам'яток Індії епохи феодалізму являє собою храми релігії брахманізму. Вони складаються з трьох основних частин: притвору, приміщення для молільників і святилища, над яким споруджувалася велика башта. Особливої виразності цим спорудам надають численні рельєфи на теми священної міфології.
Арабський халіфат Іслам, або мусульманство, - це остання за часом виникнення світова релігія. Мусульмани-араби створили неповторну і дуже розвинуту для свого часу культуру. Найбільш типовими пам'ятками мусульманської архітектури є культові споруди – мечеті. Найдавнішими є мечеті двох типів: перший – масивна кубічна споруда, перекрита круглою банею; другий – дворова, або колонна, мечеть.