Державний навчальний заклад
“Черкаське вище професійне училище будівельних технологій”
складна соціальна система, здатна до
швидкого реагування у зв’язку з мінливими соціально-економічними ситуаціями,
індивідуальними та груповими освітніми потребами і запитами.
Вона базується на світоглядних і методологічних засадах відкритості та безперервності процесу пізнання.
Відкрита освіта
Світ, що змінюється, пред'являє кардинально нові вимоги до змісту освіти.
Вона має бути максимально насичена основоположними цінностями, знаннями й сенсом.
Таким чином, розвиток системи освіти в нинішніх умовах визначається необхідністю
безперервної, гнучкої, модульної, самостійної, випереджаючої, розподіленої освіти, що забезпечується реалізацією принципів відкритої освіти.
Принципи відкритої освіти
q відкрите планування навчання тобто свобода складання індивідуальної програми навчання шляхом вибору з системи курсів
q свобода у виборі часу і темпів навчаннятобто прийом здобувачів освіти у заклад освіти впродовж усього року і відсутність фіксованих термінів навчання
q свобода у виборі місця навчання здобувачі освіти можуть бути фізично відсутніми в навчальних аудиторіях основну частину учбового часу і можутьсамостійно обиратиде їм навчатися
q перехід від принципуосвіта на все життя до принципу освіта крізь усе життя
q вільний розвиток індивідуальностіщо є основоположним чинником тоді як класична модель освіти припускає жорсткі норми що уніфікують людську індивідуальність
Напрямки формування відкритої системи освіти
підвищення якості освіти шляхом фундамендалізації, застосування нових підходів з
використанням нових інформаційних технологій
забезпечення більшої доступності освіти для
забезпечення населення планети підвищення творчого
випереджаючого шляхом широкого начала (креативності) в характеру використання освіті для підготовки можливостей усієї системи освіти, її людей до життя в відкритого навчання і
націленості на самоосвіти із різних соціальних середовищах
проблеми майбутньої застосуванням (забезпечення
постіндустріальної інформаційних і «розвиваючої освіти») цивілізації телекомунікаційних
технологій
Напрямки формування відкритої системи освіти
q підвищення якості освіти шляхом фундамендалізації, застосування нових підходів з використанням нових інформаційних технологій;
q забезпечення випереджаючого характеру усієї системи освіти, її націленості на проблеми майбутньої постіндустріальної цивілізації;
q забезпечення більшої доступності освіти для населення планети шляхом широкого використання можливостей відкритого навчання і самоосвіти із застосуванням інформаційних і телекомунікаційних технологій;
q підвищення творчого начала (креативності) в освіті для підготовки людей до життя в різних соціальних середовищах (забезпечення «розвиваючої освіти»).
На сьогоднішній день організацію відкритої освіти вважають доповненням до традиційного навчання. Тим не менш, така система має істотні відмінності від секцій, студій та гуртків, які дублюють уроки - заняття.
Відкрита освіта приймає форми мережевих клубів та спільнот, а також інтенсивну зацікавленість.
При цьому дуже важливо, що все це не пускається на самоплив. Кожна з мережевих спільнот заздалегідь проектується і надалі управляється.
n При вивченні характеристики відкритої освіти стає зрозумілим, що основною його одиницею є програма навчання. Однак це не який-небудь план (поурочний або заходів).
n Програма навчання у сфері відкритої освіти є способом програмування подій, що відбуваються з його учасником. Вона ставить перед здобувачем освіти завдання, яке є одночасно і завданням, і образом того, що має в результаті з ними статися. При цьому здобувачу освіти або студенту пропонується зробити те, що до цих пір зробити було просто неможливо, або ж придумати те, що поки ще ніхто не придумав. Подібне завдання є відкритим. Це дозволяє виконувати кожен раз поновому.
n Для відкритого освітнього навчання знадобиться і відповідний простір. Він являє собою інтенсивні комунікації, побудова яких здійснюється навколо однієї теми. Це може бути спільне культурне поле, коло музики, фільмів, читання і т. ін., в якому здобувач освіти або студент розуміє, що слухає. І дивиться він не для оцінки, а заради того, щоб знати загальний зміст пропонованої інформації.
n В ідеалі розміщується відкрита освіта на платформі сторінок і сайтів у соціальних мережах. При цьому вона являє собою систему інформаційних, педагогічних та організаційних технологій, в яких структурними та архітектурними рішеннями забезпечуються протоколи і формати, призначені для обміну інформацією. Всі вони необхідні для забезпечення стабільності, інтероперабельності та мобільності, ефективності, а також інших позитивних якостей елементів відкритої освіти.
Функціонально система відкритої освіти включає в себе ряд підсистем.
Функціонально система відкритої освіти включає в себе ряд підсистем.
n · Адміністративно-управлінська. За допомогою цієї підсистеми здійснюється управління колективами, ресурсами, контактами, проектами, а також здійснюється поповнення баз даних розпорядженнями та наказами.
n · Управління процесом навчання. Це функції, призначені для створення розкладів, навчальних планів, навчально-методичного забезпечення процесу отримання знань, а також їх контролю.
n · Технічна. У цій підсистемі знаходиться телекомунікаційний та офісне обладнання, консультаційні та навчальні аудиторії, мультимедійні лабораторії і т. п.
n · Кадрова. Її функції полягають у формуванні та веденні особових справ здобувачів освіти, викладачів і працівників закладу освіти.
n · Фінансова. Ця підсистема необхідна для ведення бухгалтерського обліку. В системі вищої відкритої освіти на неї покладається завдання по супроводженню договорів та проектів.
n · Маркетингова. Вона особливо актуальна для відкритої професійної освіти. Така підсистема покликана виявляти потреби підприємств у фахівцях, вести бази даних на їх підготовку і здійснювати рекламну діяльність.
n · Правова. Необхідна для юридичного забезпечення договірної діяльності.
n · Інформаційна. Задачі цієї підсистеми великі. Основною з них є інформаційне забезпечення проведених занять.
Принципи ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ
n Особистісно-орієнтований напрям освітніх програм. Цей принцип враховує освітні потреби здобувачів освіти і здійснює маркетинговий підхід до процесу отримання знань.
n Практична спрямованість способів і змісту спільної діяльності. Тут мається на увазі цілісність і системність видів діяльності та навчального процесу.
n Проблемність навчання і його діалогічний характер.
n Рефлексивність. Цей принцип виражається в усвідомленні навчаються способів і змісту діяльності, а також своїх особистісних змін.
n Варіативність. Даний принцип укладено в різноманітності освітніх програм. Матеріал, що подається здобувачам освіти, повинен відображати в собі різні точки зору на поставлену проблему, а також безліч варіантів її рішення.
n Підтримує мотивації.
n Модульно-блочний. Цей принцип стосується організації змісту діяльності здобувачів освіти та освітніх програм.
Принципи
ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ
Серед принципів відкритої освіти для професійних (професійно-технічних) навчальних закладів виділяють також наступні:
n Можливість вибрати темп отримання знань і час.
n Можливість не відвідувати аудиторії і вчитися в тому місці, де забажаєш.
n Перехід від руху до знань, до зворотного процесу, коли знання доставляються здобувачу освіти.
n Свобода розвитку індивідуальності.
Принципи
ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ
(дистанційне навчання)
Принципи
ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ (дистанційне навчання)
додатково викладені ще й у наступному:
n · Інтерактивності. Цей принцип відображає в собі особливості контактів, здійснюваних між викладачами і студентами, а також навчаються між собою.
n · Діяльності. В цьому випадку розглядається зміст матеріалів та організація процесу навчання. Всі ці фактори повинні бути вибудовані таким чином, щоб оточувати основні види діяльності учнів і формувати при цьому підтримуючу дружнє середовище.
n · Індивідуалізації. Даний принцип полягає в оцінці стартових знань, а також їх вхідного та поточного контролю.
n · Ідентифікації. Цей принцип укладений у контролі самостійного навчання.
n · Регламентності. Навчальний процес підлягає жорсткому контролю при його плануванні, а також він має бути відкритим і гнучким.
Принципи
Принцип незамкнутості. Він вказує на наявність зворотного зв’язку із зовнішнім середовищем. Такий принцип характерний для усіх систем освіти, в тому числі і відкритою. Особливо яскраво цей принцип проявляється в період вступу людського суспільства в нову, інформаційну стадію свого розвитку.
У разі відкритої освіти принцип незамкнутості дозволяє підняти процес отримання знання до рівня соціальної творчості.
Інтегруючи в собі найцінніше з того, що було розроблено наукою, відкрита освіта здатна стати основою подальшого
активного розвитку цивілізації.
В даний час все виразніше стають видні контури всієї системи національної відкритої освіти.
Вона починає розглядатися як органічне і раціональне поєднання всіх форм отримання знань, відомих педагогічній науці.
В тому випадку, коли необхідний матеріал, а також усі дидактичні посібники оформлені в належній формі і розміщені в ПК, то не має значення, куди будуть подаватися такі знання.
Це може бути як одна аудиторія, так і комп’ютер людини, що перебуває за межами не лише міста, але й країни.
Основу освітнього процесу у відкритій освіті складає цілеспрямована, контрольована, інтенсивна
самостійна робота учнівської молоді, які можуть вчитися в
зручному для себе місці, за індивідуальним розкладом, маючи
при собі комплект спеціальних засобів навчання і погоджену можливість контакту з викладачем, а також контактів між собою.
Метою відкритої освіти є підготовка здобувачів освіти до повноцінної і ефективної участі у громадській та професійній діяльності в умовах інформаційного та телекомунікаційного суспільства.
Особливості відкритої освіти
(продовження)
1. Використання спеціалізованих технологій і засобів навчання — застосування комп’ютерів, мережевих засобів, мультимедійних технологій, спеціального програмного забезпечення для підготовки навчальних курсів і навчання здобувачів освіти.
2. Тестовий контроль якості знань – використання тестових систем на базі інформаційних технологій.
3. Економічна ефективність – поліпшення співвідношення досягнутого результату до витрат часу, грошей і інших ресурсів на його досягнення, за порівняння з традиційними формами навчання.
4. Гнучкість – можливість навчатися в зручний час, у зручному місці і в зручному темпі.
5. Модульність – можливість формування індивідуального навчального плану, що відповідає особистим потребам, з набору незалежних навчальних курсів.
6. Паралельність – можливість навчання при поєднанні з основною професійною діяльністю.
7. Асинхронність – реалізація технології навчання за зручним для кожного розкладом.
8. Нова роль викладача – покладання на нього функції координування пізнавального процесу, коректування змісту дисципліни, консультації при складанні індивідуального навчального плану, керівництво навчальними проектами за допомогою інформаційних та телекомунікаційних технологій.
9. Нова роль тих, хто навчається – підвищення вимог до самоорганізації, вмотивованості, навичкам самостійної роботи та працьовитості.
10. Впровадження інформаційних і телекомунікаційних технологій в навчання.
11. Інтернаціональність – можливість експорту та імпорту освітніх послуг.
Концепції відкритої освіти можуть бути покладені в основу формування єдиного відкритого освітнього простору на основі дистанційного навчання.
Звичайноплатформу відкритої освіти становить інтернетизація навчальних закладівТим не менше ця тема повинна бути розглянута в більш широкому її розумінні Адже основною метою отримання знань у сфері відкритої освіти є можливість їх використання в самих різних життєвих ситуаціях та дає можливість кожному навчатися впродовж життяа також в умінні приймати найбільш ефективні рішення в разі виникнення тих чи інших проблемДля тогощоб успішно реалізувати ці завдання використовують технології відкритої освіти
Основні з них розглянемо більш докладно
Освіта з використанням електронних технологій, насамперед інтернету. Дозволяє пройти курс дистанційної освіти,надаючи при цьому можливість діалогу з викладачем та іншими слухачами.
Одним з найбільш розповсюджених засобів
електронної освіти є відеоконференції на основі інтернету.
Головна перевага для громадянполягає в тому, що вони самі можуть обрати відповідний курс і пройти навчання за ним, не виходячи з дому. При цьому повністю зберігається якість освіти, притаманна традиційним її формам.
Тьюторська практика дистанційної освіти
(інформаційний контекст)
Максимальне використання ресурсів відкритої освіти можливе тільки за допомогою викладачів,
які володіють спеціальними засобами для цього - педагога-тьютора.
Згідно з дистанційною освітою, головна мета відкритої освіти - уміти жити в інформаційному суспільстві й використовувати всі його можливості.
Моделлю відкритої освіти, в даному випадку, є сама модель використання людиною інформаційних технологій, і саме під цю задачу працює тьюторський супровід, допомагаючи підопічному вибудовувати навчання, використовуючи навички роботи в Інтернет-середовищі. Цю технологію можна назвати методом індивідуалізованих проектів. При її використанні здобувачі освіти не пов’язані спільною груповою роботою. Вони мають право обирати для себе заняття. Надається свобода і використання робочого часу. Весь обсяг того навчального матеріалу, який підлягає вивченню протягом року, розбивається на семестри або місячні розділи. Вони ж, у свою чергу, розподілені на щоденні заняття. Перед початком навчального року здобувачі освіти укладають з викладачем своєрідний контракт, який передбачає самостійне опрацювання того чи іншого завдання у вказаний час. Проходити цей процес може не тільки в навчальному закладі, але і за його межами. Таким чином, здобувачі освіти починають працювати по системі відкритої освіти.
Тьюторська практика відкритої освіти
(соціальний контекст)
У соціальному контексті відкрита освіта розглядається в нерозривному зв язку зі
становленням відкритого суспільства
Одним із головних ідеологів такої точки зору на відриту освіту є Джордж Сорос
Головною метод відкритої освітиу такому контекстіє вміння жити у світі де існують різні культури присутні різні логіки і різні типи мислення
Основними якостями при цьомує толерантність уміння слухати співбесідника розуміти іншу точку зору й будувати діалог комунікативність уміння працювати у групі
Метод проектів за Дьюї За цією технологієювідсутні постійні навчальні програми Здобувачам освіти подаютьсялише ті знанняякі необхідні їм для отримання життєвого досвіду Крім цьогоу педагогів не існує поділу між учбовою і позаучбовою діяльністю Вони прагнуть побудувати процес отримання знань таким чиномщоб праця здобувачів освіти була організована в соціальному середовищі у вигляді виконання групових проектів
n Це міжнародна технологія, мета якої – навчити толерантності, а також шанобливого ставлення до різних поглядів співрозмовників і вміння успішно працювати в команді. Така освітня методика дозволяє сформувати навички партнерського спілкування і здатність здобувача освіти концентруватися на самій суті проблем, відстоювати свої ідеї, знаходити необхідну інформацію і перетворювати її в аргументи.
n Освітня технологія «Дебати» виникла в 30-ті роки минулого століття в США. На сьогоднішній день вона знайшла своє широке поширення і використовується в закладах освіти більш, ніж ста країн світу.
n
n Ті здобувачі освіти, які були учасниками дебатів, вказують на те, що програма дозволила їм набути якості, необхідні для досягнення успіху. Така технологія відкритої освіти може бути застосована як у закладі освіти, так і за його межами. Наявність у цій технології елементів змагань дозволяє стимулювати пошукову творчу діяльність здобувачів освіти, а також ретельне опрацювання досліджуваного ними матеріалу.
Зміна педагогічної системи
Використання принципів і технологій відкритої освіти призводить до перетворень процесу навчання. Педагогічна система при цьому зазнає такі зміни:
n · Логіка наукового пізнання перестає бути основою змісту процесу освіти. Замість неї на перший план висуваються професійні завдання. Завдяки цьому відкрита освіта сприяє
здійсненню переходу від предметного принципу, що використовується при побудові навчального процесу, до інтегрованих навчальних курсів, що дозволяє відображати цілісну картину будь-якої професійної діяльності.
n
виникають у практичній діяльності. Особливу важливість набувають і методологічні (універсальні) знання. З їх допомогою здобувач освіти здатний оцінювати майбутнє і прогнозувати його.
n · Змінюються вимоги до форм і методів організації процесу освіти. На перший план виходять групові та активні індивідуальні форми роботи з наочним матеріалом.
n Змінюється тип діяльності, а також характер тих взаємовідносин, які мають місце між викладачами і здобувачами освіти. Здобувач освіти стає повноцінним суб’єктом навчального процесу, беручи участь у рішеннях не тільки навчально-професійних, але й своїх професійних завдань, які він вирішує з допомогою викладача-тьютора.
n Для освоєння системи ВО можна звернутися до Центру відкритої освіти
n http://vo.ippo.kubg.edu.ua/archives/2281 ,що пропонує онлайн-послуги з отримання педагогами n додаткової освіти.
але треба почати, щоб стати великим.» |
|
|
(Зіг Зіглар) |
Дякую за увагу!
Підготувала: викладач спец.дисциплін Неля ТОМЕНКО
1. Відкрита освіта Колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання За редакцією Тору Іійосі та М. С. Віджая Кумара Передмова
Джона Сілі Брауна Переклад з англійської Андрія Іщенка та Олександра Насика
(https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/KNIGI_2009_2/vidkryta_osvita_2009.pdf)
2. Відкрита освіта - це... Поняття, суть і основні принципи https://presa.com.ua/navchannia/vidkrita-osvita-tse-ponyattya-sut-i-osnovniprintsipi.html
3.
Львів, 2023. 135 с. вип.
(http://wiki.lpnu.ua/wiki/images/f/f8/Збірник_тез_МНПК_Відкрита_освіта_2023_вип.p df)
4. О. Ю. Коржилова Сумський національний аграрний університет ВІДКРИТА ОСВІТА ЯК ГЛОБАЛЬНА ОСВІТНЯ СИСТЕМА: СТАН ТА РОЗВИТОК https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/2546/1/Vidkryta%20osvita.pdf
5. Крошка С.А. Методичні рекомендації «Інструментарій викладача в умовах відкритої освіти»
https://vseosvita.ua/library/metodicni-rekomendacii-instumentarij-vikladaca-v-umovahvidkritoi-osviti-199136.html