Навчальні цілі та компетентностіРозкрити зміст історичних понять: більшовики, український націонал-комунізм і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних фактів, зіставляти різні інтерпретації;Працювати з джерелами історичної інформації, визначати їх наочність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в державотворчому процесі;Оперувати хронологічним і понятійним матеріалом для пояснення історичних явищ.
Суть більшовицького перевороту: збройне повалення Тимчасового уряду і прихід до влади партії більшовиків, що проголосила встановлення радянської влади, початок ліквідації капіталізму і переходу до соціалізму. Причини та передумови: Корніловський заколот (25 серпня-30 серпня 1917рр.)З’їзд народів народів Росії в Києві (8-15 вересня 1917)Демократична нарада в Петрограді (14-22 вересня 1917 р.)Перебіг подій:24 - 25 жовтня 1917 р. - більшовицькі загони зайняли стратегічні об'єкти Петрограда.25 жовтня 1917 р. - влада в столиці перейшла до Військово-революційного комітету. Блокування військ, вірних Тимчасовому уряду, в Зимовому палаці.25 жовтня 1917 р. - штурм Зимового палацу за сигналом - пострілом з крейсера "Аврора". Арешт Тимчасового уряду. Причини перемоги більшовиків. Наростання соціально-економічних проблем. Зволікання Тимчасового уряду зі скликанням Установчих зборів. Падіння авторитету Тимчасового уряду після Корніловського заколоту. Обіцянка лідерів більшовиків вирішити проблеми суспільного розвитку. Жовтневий переворот
Мовою джерела“Лідери революційної демократії боялися повторення корніловщини більше, ніж приводу до влади більшовиків. У тому човні, де вони сиділи разом з лідерами ліберальної демократії, були більшовики, але не було контрреволюціонерів”1)Чи згодні ви з таким твердженням? Поясніть свої міркування.2) Подумайте, що мав на увазі автор, коли говорив про “спільний човен”3) Висловіть особисту думку щодо причин листопадової перемоги більшовиків Висловіть власну точку зору
Мовою джерела“Визнаючи, що влада як у державі, так і в кожнім окремім краю, повинна перейти до рук усієї революційної демократії, уважаючи недопустимим перехід усієї влади виключно до рук Рад Робітничих і Солдатських депутатів, які являються тільки частиною зорганізованої революційної демократії, Українська Центральна Рада через це висловлюється проти повстання в Петрограді”1)Чому УЦР не визнала більшовицький листопадовий переворот.?2) Як, на вашу думку, сприйняли текст заяви різні політичні сили? Поміркуйте
Соціально-політичний курс більшовиків в Україні і 1919 р. мав назву «політика воєнного комунізму» і передбачав такі заходи:скасування товарно-грошових відносин і заміна їх прямим товарообміномрізке обмеження суверенітету Українизапровадження продрозкладки на селі — запровадження системи заготівлі сільськогосподарських продуктівмілітаризація праціутворення в червні 1919 р. військово-політичного союзу радянських республік державний контроль над виробництвом
“Червоний терор”заходи, які здійснювалися більшовиками проти широких соціальних груп, що були оголошені «класовими ворогами», або звинувачувалися в «контрреволюційній» діяльності. Був головним методом здійснення політики «воєнного комунізму». Праця набула форми тяжкої повинності. Продрозкладка передбачала вилучення не тільки хліба, але і м'яса, яєць, овочів. Більшовики використовували продрозкладку для боротьби з куркульством, від цього часто страждали міцні селянські господарства.ppt_xxshearppt_xppt_xxshearppt_x
«Червоний терор» набрав небачених масштабів. У 1920 р. на території України було створено вісімнадцять концентраційних таборів. Почалося витіснення більшовиками з політичного життя соціалістичних партій. «Боротьбисти» оголосили про свій саморозпуск, керівництво лівих есерів було заарештоване, почався судовий процес над меншовиками.
Декрет РНК України «Про вступ у вищу школу»Двері вищої школи відкриті для всіх охочих отримати вищу освіту. Відповідно до цього: Під час вступу до вищої школи забороняється вимагати дипломи. Забороняється вимагати які б то не було посвідчення, окрім посвідчення особи і віку. У всі вищі школи приймаються особи незалежно від статі, що досягли 16 років. Голова Ради Народних Комісарів України Х. Раковський. Народний комісар Освіти В. Затонський. Поміркуйте. Якими є основні положення документу? Про які зміни у вищій освіти він свідчить? Якими мали бути, на вашу думку, наслідки таких змін для української культури?
Націонал-комунізмнаціонально орієнтований напрям у комуністичному русі, що виник 1917–20 рр. серед частини недержавних народів колишньої Російської імперії. До українського націонал-комуністів історики традиційно зараховують вихідців з національних українських партій комуністисного ґатунку. Українська комуністична партія (боротьбистів) Українська комуністична партія;
Найбільш вираженою і оформленою є ідеологічна складова націонал-комунізму. Концептуально її можна окреслити таким чином:мета політичної діяльності — досягнення соціалістичного ладу;стратегія політичної діяльності — усунення соціального і національного гніту;тактичні дії — формування власної партійної системи;практична реалізація політичної мети — створення Української радянської республіки у федерації з іншими радянськими республіками світу.
Із декрету ВУЦВК про застосування в усіх установах української мови нарівні з великоруською (1920 р.)На всій території Української СРР, в усіх цивільних і військових установах повинна застосовуватись українська мова нарівні з великоруською. Ніяка перевага великоруській мові неприпустима. Всі установи, як цивільні, так і військові, зобов'язані приймати заяви та інші справи як на великоруській, так і на українській мовах, і за відмовлення або ухиляння від прийому винні притягатимуться за всією суворістю військово-революційних законів.3 постанови РНК про українську мову в школах і радянських установах (1920 р.)Рада Народних Комісарів постановляє: Доручити Наркомосові терміново розробити план широкого розвитку виховних і освітніх закладів усіх ступенів і розрядів з українською мовою викладання. Негайно запровадити обов'язкове вивчення української мови в усіх учбово-виховних закладах з українською мовою викладання. Поставити в обов'язок Державному видавництву подбати про видання, за погодженням з Наркомосом, достатньої кількості підручників українською мовою, так само, як- і художньої літератури і всіх інших видань. Наркомпродові і Наркомзему свою популярну і пропагандистську літературу видавати переважно українською мовою. Поставити в обов'язок виконкомам мати в кожному губернському місті не менше однієї української газети. Наркомосові через його місцеві органи негайно ж організувати в усіх губернських і повітових містах вечірні школи для навчання української мови радянських службовців. Поставити в обов'язок усім радянським установам подбати про залучення співробітників, які знають українську мову і можуть нею задовольняти запити населення.
У яких регіонах України був найбільшим вплив партії більшовиків?А На Донбасі та Харківщині;В на Полтавщині;Г на Київщині. Б у Західній Україні;Які методи застосовували більшовики для здобуття влади на території України: А політичні й силові методи;В переконання;Г підкуп чиновників. Б силові;
Домашнє завдання 1) Порівняйте більшовизм та український націонал-комунізм2) Дайте характеристику націонал-комуністичного руху в Україні за планом: а) причини виникнення; б) ідейна основа; в) організаційне оформлення; г) взаємини з КП(б)У; д) причини поразки в боротьбі за владу.3) Підготуйте інформацію за однією з тем: «Націонал-комунізм», «Перший зимовий похід», «Становлення радянської державності в Україні» Маснюк С. О.