Він актор, але його глядачі не аплодують йому. Він скульптор, але його роботи ніхто не бачить. Він лікар, але його пацієнти рідко дякують за лікування та далеко не завжди бажають лікуватися. Де ж йому взяти сили для щоденного натхнення? Тільки в самому собі. Тільки у свідомості величі своєї справи.
Ст 22. Закону «Про повну загальну середню освіту»: на посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.
Микола Скиба: Вчитель однозначно має сам давати собі раду, а не чекати дозволу згори. Вже зараз педагоги можуть розробляти власні курси, ставати блогерами та тренерами. Точно не завадить пройти курси з коучингу або психології чи опанувати основи дизайну. Вчитель має стати спеціалістом з людського розвитку. Як тьютор, він відповідатиме за індивідуальні траєкторії навчання учня. Вчителі не будуть навчати математики / історії / мови, вони будуть спілкуватись та орієнтувати. Через накопичення цифрового контенту набагато цікавіше буде послухати якогось науковця або популяризатора науки, який розповідає про закони фізики. Вчитель же має бути порадником, фасилітатором, провідником у майбутнє для учня.
Зоя Литвин: Як учителям підготуватись до змін?Експерти радять, що вчителю варто зробити вже зараз, щоб залишитись затребуваним у майбутньому. Найкраще готовий той, хто не чекає, поки зміни настануть, а відслідковує тренди. Тому моя порада — самому бути зміною. Почули про щось нове та цікаве? Спробуйте це втілити у себе на уроках. Наші вчителі зазвичай відслідковують тільки вузькопредметні новини, а я б відслідковувала також онлайн-конференції. Також варто підписатись на блоги вчителів чи класні медіа, які розповідають про тренди в освіті.
ТЬЮТОРТьютор – особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, студентами, репетитор, наставник. У тьютора інші цілі, інший стиль і привід для спілкування з учнями. Якщо завдання учителя-консерватора – безпосереднє управління освітнім процесом, то тьютор підтримує навчання і супроводжує самоосвіту. У кінцевому результаті учитель відповідає за передавання певної суми знань, а тьютор лише бере участь у пошуку знань, постійно формуючи індивідуальну відповідальність за отримані знання. Основним інструментом досягнення результату учителя є використання методик викладання, у той час як тьютор опирається на постійну рефлексію досвіду самоосвіти. Тьюторство здебільшого базується на ідеї сумлінності учня, що прагне знань, і тьютор підтримує та не дає згаснути цьому вогнику, підштовхуючи учня до нових вершин. Дистанційне навчання надає можливість використовувати весь потенціал тьюторства.
ФАСИЛІТАТОРФасилітатор – це вчитель, який стимулює та скеровує процес самостійного пошуку інформації та спільної діяльності учнів, підтримує прагнення до самореалізації, самовдосконалення та саморозвитку. Фасилітатор не зацікавлений у підсумках обговорення конкретних питань, не представляє інтереси жодної з груп-учасників чи персоналій і не бере прямої участі в обговоренні, але несе відповідальність за якісне виконання завдань і є радше супровідником навчальної групи у їхньому особистому розвитку. Завдання учителя-фасилітатора полягає в організації спілкування всіх учасників обговорення з нейтральної сторони, налагодження ефективного обміну думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшло в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані і прийнятне рішення було вироблено .
МОДЕРАТОРМодератор – це наставник, керівник, який здійснює підтримку і організацію активної роботи групи. Роль учителя – це роль модератора і фасилітатора. Не «наповнювати» дітей знаннями, а навчити знаходити інформацію і критично опрацьовувати її, читати не для учителя і батьків, а для себе, застосовувати знання на практиці у життєво важливих ситуаціях, математику практикувати не задля математики, а для життя, через маніпуляції з різними об’єктами.
МЕНТОРУ контексті педагогічних посад ментор як термін почали використовувати в значенні синоніма до слів «учитель», «порадник», «наставник», «консультант». Людина, що зацікавлена в розвитку знань, умінь, навичок та міжособистісних стосунків своїх вихованців. На відміну від наставника, ментор самостійно встановлює інтенсивність та напрямок навчання. Завдання ментора – допомагати тоді, коли дитина просить про допомогу. І хоча ці два терміни часто вживаються як синоніми, є доволі суттєва відмінність між наставниками та менторами. Перший призначається, щоб допомогти досягнути цілі групи, колективу, установи, закладу, компанії. Другого можна вибрати, щоб досягнути індивідуального зростання.
Нові принципи освіти вимагають від учителявисокого професіоналізму,опанування та застосування сучасних педагогічних технологій і нових методів навчання і виховання, бажання та вміння постійно вчитися й самовдосконалюватися, творчого підходу та раціоналізму,готовності до змін в контексті реалізації змісту реформи НУШ.
Сучасному вчителю у своїй діяльності потрібно: переосмислити власну позицію в освітньому процесі, оновити професійне мислення, зосередити свою увагу на самоосвіті, систематичному аналізі власної педагогічної діяльності, відстеженні результативності своєї роботи через систему моніторингу.