МАРІЯ МОНТЕССОРІ відомий італійський психолог і педагог першої половини ХХ століття. Свою діяльність вона присвятила створенню нових принципів виховання та освіти, які є актуальними і через століття. У 1900 році вона очолила в Римі початкову школу для дітей з обмеженими можливостями, і з тих пір постійно працювала над створенням такого розвиваючого середовища, яке допомогло б дитині проявити його індивідуальні здібності.
МЕТОДИКА МОНТЕССОРІ Система Марії Монтессорі, італійського педагога-гуманіста уже давно користується світовим визнанням і широко використовується багатьма країнами. Педагогіка Монтессорі – кращий приклад ефективної практичної реалізації ідей вільного виховання. Основною відмінністю методу Монтессорі від традиційних дитячих садів є ставлення до дитини, як до унікальної, неповторної особистості, зі своїм власним планом розвитку, своїми власними способами і термінами освоєння навколишнього світу.
За словами Марії Монтессорі, завдання педагога дисциплінувати дітей для діяльності, для праці, для добра, а не задля пасивності та слухняності. Небажання педагога змінюватися є основною перешкодою у розвитку дітей та досягненні ними свободи. Дорослим теж притаманна здатність самонавчатися. І якщо діти вчаться шляхом взаємодії з матеріалом, то дорослі вчаться шляхом взаємодії з дітьми, шляхом спостереження за ними.
Щоб стати Монтессорі- педагогом, недостатньо вивчити принципи цієї системи та прийоми роботи з Монтессорі-матеріалами. Адже це лише зовнішня оболонка. Потрібно значно більше внутрішнє переродження, щира віра у справедливість тих принципів, якими Монтессорі-педагог має керуватися у роботі з дітьми.
Монтессорі- педагог не може: - втручатися у роботу дітей без дозволу; - давати оцінки дітям та їх діяльності; виправляти помилки. Натомість необхідно навчити дітей адекватно оцінювати свою діяльність. Варто відзначити, що в Монтессорі-матеріалах передбачено контроль помилок, що дає змогу дітям самостійно виявляти та виправляти їх.
Монтессорі-педагог повинен: досконало знати метод Монтессорі, вікову психологію та фізіологію дітей; - бути ентузіастом своєї справи; генерувати нові ідеї, які стимулювали б дітей до діяльності; - вірити у дітей та їх можливості; мати високі особистісні якості; - застосовувати індивідуальний підхід до дітей; - завжди бути у доброму гуморі; - добре володіти методом спостереження
Саме метод спостереження, яке супроводжує процес пізнання у дітей, лежить в основі педагогіки Марії Монтессорі. Він допомагає встановити той близький контакт між педагогом та кожною дитиною, який дає змогу краще пізнати та зрозуміти одне одного. А для того щоб добре розуміти дітей, педагог має краще пізнати самого себе, вивчити свої приховані недоліки, які можуть викликати труднощі у стосунках з вихованцями. Надзвичайно важливо для педагога вміти дивитися на себе очима інших, визнавати можливість різних поглядів на світ.