ПРОЕКТ : «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес»
Проблема:
Підвищення професійної компетентності вчителя шляхом розвитку інформаційної культури, якості освітньо - виховної роботи з вихованцями через підвищення рівня інформаційної компетентності педагогів навчального закладу; розвиток ІКТ- компетентності педагогічних кадрів.
Актуальність:
Не так важливо, чого навчають у школі,
а важливо, як вчать ...
(М. Планк)
Сучасний етап розвитку суспільства характеризується глобальною комп'ютеризацією та інформатизацією в освіті. Нині в освітніх установах активно використовуються інформаційно-комунікаційні технології, а інформатизація освіти декларується як один із пріоритетних напрямів державної політики в галузі освіти. Інформаційна компонента стає провідною складовою технологічної підготовки людини, в якій би сфері діяльності йому не довелося б працювати.
Концепція модернізації освіти акцентує увагу на необхідності формування інформаційної компетентності, як одного з основних показників якості освіти. Компетентність в галузі інформаційно і комунікаційних технологій (ІКТ) є однією з пріоритетних цілей освіти. Можливість її формування безпосередньо пов'язана з активною діяльністю школяра в інформаційному комп'ютерному середовищі. Використання у навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти.
Використання сучасної кумпютерної техніки і мультимедійних засобів відкриває для вчителя нові можливості у викладанні предметів. Вивчення будь-якої дисципліни з використанням ІКТ дає дітям можливість для роздумів і участі в створенні елементів уроку, що сприяє розвитку інтересу школярів до предмета. Впровадження ІКТ в освітній процес покликане підвищити ефективність проведення уроків, звільнити вчителя від рутинної роботи, посилити привабливість подачі матеріалу, здійснити диференціацію видів завдань, а також урізноманітнити форми зворотного зв'язку.
Теоретичні засади:
Сфера зостосування ІКТ в освіті є предметом розгляду багатьох вітчизняних та зарубіжних науковців. Різноманітні філософські, світоглядно-наукові, теоретико-методологічні та практично-дидактичні аспекти використання ІКТ у навчально-виховному процесі вивчали у своїх працях вітчизняні науковці – Б. Гершунський, А. Верлань, Н. Морзе, І. Роберт. Психолого-педагогічні аспекти застосування ІКТ у навчальному процесі розглядаються у дослідженнях О. Гокуня, Ю. Машбиця.
Висвітлення проблем, пов´язаних із використанням сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі школи, розкрито в роботах відчизняних та російських дослідників М.М. Левшина., М.І. Жалдака, Ф.М. Ривкінд, М.К. Гольцмена, Н.В. Макарової, В.І. Варченко.
Погляди вчителів на можливості застосування ІКТ у навчанні, здатність приймати свідомі рішення щодо вибору цифрових засобів для покращення процесу викладання та досягнення навчальних цілей, а також уміння використовувати їх для пошуку нових підходів до навчання є важливими для ефективного впровадження ІКТ у шкільну освіту
Цільове призначення ІКТ – всебічний розвиток школяра.
Гіпотеза проекту:
Послідовне, систематичне впровадження в педагогічний процес ІКТ здатні не тільки розширити існуючий арсенал методичних засобів, але й повністю змінити існуючі форми навчання.
Мета проекту:
Створити систему цілісної шкільної освіти з підготовки молодої людини до повноцінної плідної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства, підвищити якість освіти через активне втілення інформаційно-комунікаційних технологій.
Завдання проекту:
Шляхи реалізації проекта
І етап – підготовчо – аналітичний
ІІ етап - дослідницький
ІІІ етап – практичний
ІV етап – узагальнюючий. Аналіз і корекція результатів проектування
Очікувані результати :
Учасники:
Адміністрація:
Вчителі - предметники :
Учні:
Батьки:
Список використаної літератури:
ЧОІПОПП.[Електронний ресурс]. Режим доступу:
8.[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Інформаційно-комунікаційні технології.
ПРОГРАМА
реалізації проекту «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес»
№ |
Зміст проекту |
Виконавці |
Результати виконання |
|
І етап – підготовчо – аналітичний |
|
|
1. |
Виявлення науково – методичної проблеми, обґрунтування її актуальності, вивчення суті, визначення шляхів та засобів реалізації. |
Педагогічний колектив |
Обмін думками |
2. |
Інформаційний супровід діяльності педколективу з проблеми. |
Заступник директора з НВР, методична рада |
Інформація |
3. |
Моніторинг вивчення реального рівня володіння ІКТ учителями школи (анкетування, співбесіди, опитування) |
Адміністрація |
Аналіз, узагальнення |
4. |
Розробка регламенту й документації для проведення комплексної інвентаризації мультимедійного обладнання на предмет оптимального використання. |
Директор, заступники директора з НВР |
Аналіз, узагальнення |
5. |
Організація навчання за програмою Intel «Навчання для майбутнього» |
Творча група |
Проект |
6. |
Створення внутрішньої бази інформаційних ресурсів |
Вчителі інформатики |
Інформаційний банк ІКТ-ресурсів |
7. |
Пошук ППД, взаємовідвідування уроків учителів, які працюють над цією проблемою. |
Учителі школи |
Вивчення ППД, захист досвіду |
8. |
Відвідування уроків, позакласних заходів з метою виявлення професійного рівня вчителів, їхньої готовності до впровадження ІКТ в навчально – виховний процес |
Адміністрація |
Аналіз, узагальнення |
9. |
Створення ініціативної творчої групи з упровадження: а) конкретних механізмів упровадження ІКТ; б) керування упровадженням ІКТ; в) розроблення методики використання ІКТ; г)навчання користувачів програмного забезпечення (педагогів, дітей) д)здійснення технічної підтримки упровадження ІКТ. |
Методична рада |
План роботи |
10. |
Розробка проекту діяльності з дослідження та реалізації проблеми проекту. Вибір стратегії реалізації. |
Педагогічний колектив, творча група |
Проект «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес»
|
11. |
Проведення консиліуму «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес»
|
Заступник директора з НВР, методична рада |
Удосконалення проекту |
12. |
Обговорення проблеми на профзборах
|
Голова ПК |
Протокол |
13. |
Впровадження навчальних програм з ІКТ – підтримкою, робота з інтерактивною дошкою |
Вчителі інформатики |
Співбесіди , консультації |
14. |
Створення безпечних умов для використання ІКТ. |
Адміністрація, вчителі інформатики |
Визначення вимог щодо особливостей роботи дітей з електронними носіями |
|
ІІ етап - дослідницький |
|
|
1. |
Створення умов для вирішення завдань проекту: |
Педагогічний колектив |
|
|
а) комплектація шкільної бібліотеки, методичного кабінету науково – методичними матеріалами з теми; |
Адміністрація |
Науково – методичні матеріали з проблеми |
|
б) організація консультпункту з проблеми; |
Творча група |
консультації |
|
в) складання анотованого списку літератури, словників з теми; |
Творча група |
консультації |
|
г) накопичення науково – методичного матеріалу з проблеми |
Учителі школи |
кейс |
2. |
Засідання творчих груп з теми «Шляхи впровадження ІКТ у навчально-виховний процес» |
Керівники творчих груп |
Потокол, педнапрацювання |
3. |
Організація постійно діючого клубу «Шляхи впровадження нових технологій», педчитань із проблеми |
Учителі інформатики, бібліотекар, педагогічний колектив, |
Самоосвітня діяльність педагогів |
4. |
Вивчення ППД та організація його поширення на рівні освітнього округу № 4 з метою вдосконалення системи роботи вчителів над проблемою |
Адміністрація, учителі округу |
Самоосвітня діяльність педагогів, рекомендації |
5. |
Підготовка науково – методичного забезпечення викладання нових курсів з вдосконалення роботи з даної проблеми |
Адміністрація, учителі інформатики, педагогічний колектив, |
Педнапрацювання
|
6. |
Круглий стіл «ІКТ: визначення значення щодо підвищення ефективності навчально-виховного процесу». |
Заст. директора з НВР |
Просвіта учасників проекту |
7. |
Методичні посиденьки «Використання мультимедійної дошки у навчальній та виховній діяльності» |
Творча група Керівники шкільних предметних кафедр |
Просвіта учасників проекту |
8. |
Засідання творчої групи «Комп’ютерні технології – один із шляхів підвищення мотивації на уроках» |
Керівники творчих груп |
Просвіта учасників проекту |
9. |
Впровадження освітньої мережі «ЩОДЕННИК. ua» |
Адміністрація модератори |
Підвищення ефективності роботи з Інтернет - ресурсами |
10. |
Участь у реалізації програми «100 відсотків» |
Адміністрація |
Набуття навичок інформаційної культури |
11. |
Створення власних Інтернет – сторінок, сайтів, блогів |
Вчителі інформатики, педагогічний колектив, |
Формування навичок роботи з Інтернет - ресурсами |
12. |
Створення шкільного веб - сайту |
Адміністрація, модератори, вчителі інформатики |
веб - сайт |
13. |
Нарощування комп’ютерної мережі у школі, сприяння створенню другого комп’ютерного класу у школі |
Адміністрація |
Підвищення якості навчально-виховного процесу |
|
ІІІ етап – практичний (2014/15 – 2015/16 н. р.) |
|
|
1. |
Організація проходження курсової перепідготовки з означеної проблеми педагогічними й керівними кадрами школи при інституті облІППО |
Адміністрація |
Курсова перепідготовка |
2. |
Проведення поточного діагностування рівня підготовки педагогічних кадрів з проблеми «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес» |
Психологічна служба |
Аналіз діагностичних матеріалів |
3. |
Організація семінарів, лекцій, методичних рингів, занять – консультацій для вчителів. |
методична рада, консультпункт |
Рекомендації |
4. |
Проведення педрад, педконсіліумів з питання оцінки ефективності впровадження ІКТ: |
Адміністрація, творча група |
Лекції, виступи, протоколи |
|
а) розробка основних положень, рекомендацій, методів, заходів, технологій, найбільш ефективних у роботі школи і кожного педагога зокрема; |
Адміністрація, творча група, керівники ШПК |
Методичні матеріали, рекомендації |
|
б) обговорення рекомендацій на засіданні ШПК, вироблення заходів стосовно їх реалізації. |
керівники ШПК |
План заходів |
5. |
Організація взаємовідвідування уроків, вивчення і виконання вчителями запропонованих методичних рекомендацій |
Адміністрація |
Аналіз матеріалів, рекомендації |
6. |
Удосконалення методики аналізу відвіданих уроків керівниками школи, методичним активом |
Адміністрація |
Корекція методики аналізу відвіданих уроків |
7. |
Надання допомоги тим працівникам, у яких є утруднення з вирішення проблеми |
Передові, творчі вчителі школи |
Поширення досвіду |
8. |
Творчі звіти кращих учителів за результатами роботи |
Учителі школи |
Творчі звіти |
9. |
Узагальнення та впровадження в практику роботи вчителів ППД з проблеми «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес» |
Адміністрація |
Вивчення досвіду |
10. |
Створення банку інформації про впровадження ІКТ у навчально-виховний процес школи |
Творчі групи |
Науково – методичний кейс |
11. |
Тренінг «Основи безпеки дітей в інтернеті»
|
керівники ШПК |
Тренінг |
12. |
Випуск методичних буклетів із досвіду роботи над проблемою «Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес» |
Творчі групи |
Методичні буклети |
13. |
Проведення предметних тижнів, декади молодого педагога та декади педмайстерності з теми: «ІКТ як умова формування інноваційної компетенції вчителя» |
Заступник директора з НВР, педагогічний колектив, керівники ШПК, наставники |
Відкриті уроки, позакласні заходи |
14. |
Залучення педагогів до проведення майстер -класів онлайн |
Адміністрація, педагогічний колектив, |
Майстер клас |
15. |
Удосконалення виховної системи школи через активізацію роботи з ІКТ, розвиток мережі гуртків, клубів |
Заступник директора з НВР, педагогічний колектив |
Удосконалення діяльності |
16. |
Поєднання зусиль школи і громадськості у створенні умов для реалізації проекту |
Адміністрація, батьківський комітет |
Створення умов для реалізації проекту |
17. |
Вивчення результативності втілення проекту: |
Адміністрація, педагогічний колектив |
Аналіз, узагальнення, висновки про результативність діяльності |
|
а) анкетування учнів; |
Психологічна служба |
|
|
б) анкетування батьків; в) проведення співбесід з учителями; |
Психологічна служба Творча група |
|
18. |
Створення дистанційного навчального курсу на платформі Moodle |
Адміністрація, модератори, вчителі інформатики |
Дистанційна платформа |
19. |
Проведення відео конференцій, засідань педагогічних рад, телемостів тощо (впровадження проекту «ПІВДЕНЬ ТА СХІД – СПІВТОВАРИСТВО РЕГІОНІВ» |
Адміністрація, модератори, вчителі інформатики |
Створення умов для реалізації проекту, протоколи |
|
ІV етап – узагальнюючий. Аналіз і |
корекція результатів |
проектування |
1. |
Розробка методичних рекомендацій щодо раціонального здійснення моніторингу та прийняття управлінських рішень щодо раціонального здійснення моніторингу та прийняття управлінських рішень на підставі отриманих даних: |
Адміністрація, психологічна служба, творча група
|
методичні рекомендації |
|
а) оформлення результатів дослідження у вигляді методичних порад, випуску методичних буклетів, інш. |
Вчителі школи |
Методичні матеріали |
|
б) проведення підсумкової методичної конференції (педагогічних читань, засідання педради), творчих звітів учителів із проблемі |
Адміністрація |
Виступи, творчі звіти, протоколи |
2. |
Підбиття підсумків роботи, аналіз нового стану життєдіяльності школи,визначення переваг і недоліків. Формування пропозицій щодо корекції системи. Розробка стратегії подальшого впровадження ІКТ. |
Адміністрація, педагогічний колектив |
Аналіз, висновки, пропозиції, управлінське рішення |
3. |
Звіт адміністрації школи про результати впровадження ІКТ у навчально-виховний процес. |
Адміністрація |
Звіт, висновки |
4. |
Підготовка до друку методичних матеріалів із проблеми проекту |
Творча група |
Методичні матеріали |