Дана презентація широко розкриває тему уроку та розрахована на урок. Її можна використовувати і як виховний захід на тему: "Психічний і духовний розвиток. Особливості психічного розвитку підлітків. Розвиток потреб. Духовний розвиток особистості. Життєві цінності і здоров'я". Слайди розміщенні для зручного використання презентації під час онлайн уроків в ZOOM.
Розвиток людини у процесі індивідуального життя називають онтогенезом. Він полягає у змінах, що носять закономірний, послідовний, прогресивний характер, як рух від нижчих до вищих рівнів життєдіяльності, її структурне та функціональне вдосконалення. Онтогенез відбувається у різних напрямах: морфофізіологічний (як становлення організму), психічний (розвиток людини як свідомої суспільної істоти).
Психічний розвиток виступає як процес кількісних та якісних змін, що відбуваються у ході діяльності та спілкування дитини. Підлітковий вік є першим перехідним періодом від дитинства до зрілості. Якісні зміни, що відбуваються в інтелектуальній та емоційній сферах особистості підлітка (інтенсивний, нерівномірний розвиток і ріст організму, особистісні новоутворення та ін.), породжують новий рівень його самосвідомості, потреби у самоствердженні, рівноправному і довірливому спілкуванні з ровесниками і дорослими.
Були часи, коли поняття «підлітковий вік» не існувало. Людина дозрівала фізично й ставала дорослою. Але потім, із розвитком людства, виявилося, що одного фізичного дозрівання мало. Людину можна вважати дорослою, якщо вона відповідає тим вимогам, які висуває до неї суспільство. І ці вимоги до соціальної зрілості постійно ростуть. Тому психологи й виокремили період, під час якого людина готується стати зрілою не тільки фізично, але й соціально.
Пізнання себе передбачає порівняння себе з іншими. Тому особливе значення у підлітковому віці має спілкування, насамперед спілкування з однолітками. І це не випадково, адже однолітки перебувають у рівних умовах, що надає максимальні можливості для психічного, духовного і соціального порівняння.
По-перше, підліток дуже чутливо реагує на оцінку його особистості сторонніми. Він прагне визнання й схвалення з боку інших. По-друге, підліток часто впадає в крайнощі. Він може бути водночас сором’язливим і зухвалим, уважним до людей і черствим, йому притаманні бажання бути визнаним і показна незалежність, війна з авторитетами й обожнювання кумирів. По-третє, у підлітка яскраво проявляється допитливість розуму, прагнення до пізнання навколишнього світу.
Підлітковий період — це непростий період у житті будь-якої людини. Підлітку треба вирішити безліч завдань, пов’язаних із психологічним і духовним дорослішанням. Тож з’ясуймо, за яких умов це дорослішання буде успішнішим. За яких умов ви можете одержати знання про життя й сформуватися як доросла людина? Звісно, це мусить бути насичене життя. Вам потрібні друзі, однолітки, з якими ви можете спілкуватися, проводити свій час, мати спільні з ними інтереси. Вам захочеться вийти з-під опіки батьків і вчителів, будувати своє життя самостійно. Це нормальне бажання. Але є фактори ризику, які можуть призвести до того, що ви потрапите під вплив, який може вам нашкодити.
До біологічних потреб відносять голод, спрагу, сон, потребу в русі. Ці потреби є спадковими. А ось із соціальними й духовними потребами людина не народжується. Вони формуються в процесі її розвитку як особистості. Соціальними є потреби в спілкуванні, у праці, визнанні власних заслуг. Духовними є потреби в пізнанні, творчості, саморозвитку. Такі потреби людини обумовлені процесом її виховання і залучення до світу культури. Розвиток потреб пов’язаний із життєвими цінностями.
Можна виділити наступні критерії розумних потреб:1) Почуття міри в задоволенні потреб, що не доводить до деградації особистості.2) Гармонійне поєднання різних потреб. Не можна визнати розумною навіть духовну потребу, якщо її задоволення досягається за рахунок придушення інших (природних і матеріальних) потреб. У цьому сенсі можна визнати доречною приказку: «Нехай одна, але полум'яна пристрасть».3)Відповідність потреб здібностям особистості і наявністю засобів їх реалізації.4) Керованість потребами. Розумними можна назвати ті потреби, якими управляє людина, а не навпаки, коли потреби керують людиною.
Нерозумні потреби - така група потреб, які створюють тупикові ситуації у функціонуванні людського організму, у розвитку особистості, завдають шкоди інтересам суспільства, призводять до його деградації. Діапазон нерозумних потреб надзвичайно широкий: від тютюнопаління до наркотичних ін’єкцій. Усім зрозуміло: все, що робиться для вашого здоров'я, не може бути небажаним чи неприємним. Тільки декому іноді не вистачає сили волі, дехто лінується виконувати всі норми життя. Навчіться вимагати самі від себе, виховуйте себе такими, щоб ви самі собі подобались.
Наші цінності можуть змінюватися протягом життя, тому що ми часто визначаємо, що для нас є цінним саме сьогодні, зараз. Визначити свою систему цінностей можна, давши відповіді на такі запитання: «Чого я прагну? Яка в мене мета?», «Що я готовий зробити для досягнення цієї мети?», «Який результат я хочу отримати завдяки своїм діям?».
До життєвих цінностей належать здоров’я, цікава робота, добробут у родині, упевненість у собі, самостійність, наявність вірних друзів, творчість, уміння бачити красу природи й мистецтва, свобода, життєва мудрість тощо. Зробити висновок про життєві цінності людини можна на підставі її вчинків.
Ступінь духовного розвитку не завжди визначається віком. Взагалі, духовно багатою людиною вважають особистість, яка живе в гармонії із собою і світом. До показників духовного зростання відносять: усвідомлення значущого вибору (наприклад, замість відпочинку в нічному клубі провести вечір із хворою бабусею); зростання внутрішньої чесності; естетична та творча спрямованість; людина починає свідомо творити своє життя, відповідно до її розуміння світової гармонії.