Л.М.Толстой вважав, що домашнє завдання – це зіпсований вечір учня, скасував їх у своїй яснополянській школі. У Китаї взагалі не задають домашніх завдань (навчальний рік – 10,5 місяців, навчальний тиждень – 6 днів). Учені Університету Дьюка в Північній Кароліні дійшли вичновку, що виконання домашньої роботи не поліпшує оцінки школярів молодших класів. “Не обрушуйте на дитину лавину знань, не прагніть розповісти на уроці про предмет вивчення все, що ви знаєте, під лавиною знань можуть бути поховані допитливість і цікавість” В. Сухомлинський І.П.Підласий вважає, що домашня робота учнів – це “складова частина процесу навчання”.
Домашні завдання – важлива й невід’ємна частина навчального процесу Мета домашнього завдання: розширити набуті знання на уроці поглибити знання вивчені на уроці закріпити знання вивчені на уроці формувати навички самостійно працювати підготовка до засвоєння нового матеріалу розвивати пізнавальні інтереси розвивати творчі здібності учнів, тощо
Види домашніх завдань Репродуктивні Конструктивні Творчі прочитати і переказати; вставити пропущені слова; розв’язати задачу за допомогою формули; провести дослід згідно інструкції. виділити головне; скласти план, таблицю, схему; порівняти. нескладні досліди, спостереження; малюнки на певну тему; відібрати факти; зібрати цифровий матеріал; складання і розв’язування задач, кросвордів; знайти відповіді на питання; презентації; навчальні проекти.
8 клас. Тема “Тертя. Сили тертя спокою, ковзання, кочення. Коефіцієнт тертя. В’язке тертя” Обов’язкове домашнє завдання: Опрацювати § 14 підручника, відповісти на контрольні запитання з метою самоперевірки якості засвоєння матеріалу. Виконати експериментальне завдання (с. 78 підручника) та проаналізувати його результати. Творче завдання (час виконання – один тиждень): Підготувати коротке повідомлення “Сила тертя в організмах тварин”. Підготувати коротке повідомлення “Сила тертя і спорт”. Описати або намалювати картину світу, в якому зникло тертя.
Домашнє завдання для підготовки та сприйняття нового матеріалу Постановка вчителем завдання: “З наступного уроку ми починаємо нову тему. Запишіть конспективно, що вам уже відомо з цієї теми і які питання вас особливо цікавлять” (Готують учнів до самостійного опанування знань під час навчання у вишах, коледжах.)
Планування домашніх завдань Домашнє завдання повинно бути диференційованим, тобто на любому уроці учням має бути запропоновано хоча б два рівні завдань (репродуктивне та з ускладнюючими елементами). Домашні завдання на протязі вивчення теми бажано задавати в системі повільно наростаючої складності: репродуктивних, пізнавально-пошукових, творчих, пізнавально-практичних. Домашні завдання творчого та пізнавально-практичного характеру бажано пропонувати учням на початку вивчення теми, надати певний час для їх виконання і встановити строки звітності. На початок вивчення теми вчитель може створити план-сітку домашніх завдань, з яким доцільно ознайомити учнів з метою мотивації їх діяльності № уроку Репродуктивне домашнє завдання Домашнє завдання з ускладнюючими елементами Доповіді, презентації Проекти Кількість балів
Робота з текстовим матеріалом Розділити зміст тексту на основні смислові частини( скласти план-конспект) Знайти спільне в явищах, що спостерігаються, або об’єктах, що вивчаються (скласти порівняльну таблицю) Наприклад, порівняти поведінку провідників та діелектриків в електричному полі. Визначити головну думку в тексті ( сформулювати її у вигляді закону, теореми, правила) Наприклад, вивід закону всесвітнього тяжіння на базі астрономічних досліджень законів та дії законів Ньютона. Зробити висновок з наведених фактів (скласти тези) Наприклад, визначити основні властивості кристалічних або аморфних тіл. Добрати факти до даного твердження (підготувати коротку доповідь) Наприклад розглянути умови виникнення та використання конкретних видів самостійного газового розряду. Систематизувати факти у визначеній послідовності, або за спільними ознакам (скласти узагальнюючу таблицю) Звичайно такі таблиці складаємо на уроках узагальнюючого повторення, та краще коли учні створюють такі таблиці самі дома, а потім презентують їх на уроці. Можна навіть організувати конкурс на кращу узагальнюючу таблицю. Знайти декілька підходів до розв’язання головної проблеми ( скласти порівняльну схему, підготувати повідомлення) Довести або спростувати конкретне положення (навести доведення або спростування у формі таблиці, схеми, задачі тощо).
Розвязування задач, вправ При наданні завдань репродуктивного характеру, що є обов’язковим для всіх, наголосити на тих вміннях і навичках, які повинні закріпити учні. Можна вказати ті номери, які є подібними до домашніх і виконувались в класі, як зразок. Також треба вказати рівень оцінки, яку отримають учні, виконавши ці завдання. При наданні завдань пізнавально-пошукових треба наголосити на тому, що їх виконання дозволить учням застосувати свої знання в більш складних умовах, треба бути зробити більше логічних кроків для розв’язування таких завдань, можливо необхідно буде повторити раніше вивчену тему, або засвоїти деякі додаткові факти, що не входить до обов’язкового для вивчення матеріалу. Також треба вказати рівень оцінки, яку зможуть отримати учні, виконавши ці завдання, наголосити на тому, що вони досягнуть більш високого рівня інтелектуального розвитку завдяки своїй праці.
Методи перевірки домашнього завдання (репродуктивного) Написати приклади або задачі з домашнього завдання на окремих картках і запропонувати розв’язати їх окремим учням самостійно по пам’яті, виділивши для цього індивідуальні місця в класі, наприклад, перші або остання парти. Диктанти на знання основних формул(законів, правил), або тести з одним варіантом відповіді. Такі форми роботи можна проводити фронтально, застосовувати самоперевірку, або взаємоперевірку. Захист домашньої роботи – домашнє завдання розв’язують на дошці окремі учні, коментують свої рішення, а учні класу мають виконати такі функції: перевірити правильність виконання, порівнявши зі своїм розв’язанням,та оцінити коментар, можливо, доповнити або виправити його. Перевірка за готовим зразком – зразок правильного рішення записують на дошці окремі учні після перевірки вчителя, або зразок надає сам вчитель (можна використати проектор). Учням пропонується знайти помилки, яких вони припустилися, виправити їх, зробити самооцінку, можливо коментування помилок та їх аналіз. Виправлення помилок, що спеціально допущені у зразку, або заповнення пропусків, що зроблені у зразку. Такий вид перевірки можна навіть віднести до творчого, а доступний він і слабким учням – це дозволяє підвищити їх рівень самооцінки та розвивати пізнавальний інтерес до навчання в цілому.
Захист домашньої роботи у вигляді презентації або виступу. Підготовка та показ учнями простих демонстрацій. Використання складених учнями самостійних робіт, тестів для перевірки знань однокласників. Методи перевірки домашнього завдання (пізнавально-пошукового, творчого, пізнавально-практичного)
Пам'ятка для вчителя урізноманітнювати домашні завдання використовувати диференційовані домашні завдання використовувати завдання творчого характеру не перевантажувати учнів обсягом домашніх завдань чітко планувати матеріал для домашнього завдання упевнитися, що всі учні зрозуміли домашнє завдання на уроці вчити учнів техніки й методів навчання, а додому задавати завдання на закріплення вміння застосовувати ці техніки й методи давати домашнє завдання, якщо переконані, що зможете знайти час на уроці для перевірки й оцінювання виконання завдання, тому плануючи наступний урок, не забувати про перевірку домашнього завдання не бути переконаним, що всі учні обов'язково виконають домашнє завдання