Рекомендоване оцінювання учнів 5 класу Нової української школи, які розпочинають навчання за новим Державним стандартом.
Презентація розроблена на основі Наказу МОН від 01.04.2022 № 289, а також на основі педагогічного досвіду вчителів пілотних шкіл.
Колеги, хочу висловити свою думку з приводу такої системи оцінювання. Кожен має право з нею погодитись чи не погодитись. Вважаю, що оцінюючи кожну тематичну одразу по групах, можна зменшити "папероманію", бо не обов'язково вести Зошити спостереження. Ми бачимо дітей, розуміємо як вони себе поводять у вивченні кожної теми, що їм вдається, а що ні. Проводимо діагностичну! Так, це важче оцінювати, більше писати, проте, коли ми виставляємо семестрову, на мою думку така схема дає можливість об'єктивного оцінювання. У своїй школі ми у 6 класі перейшли на бали, але тематичну всеодно виставляємо по групах.
З перших днів шкільного життя, — писав Василь Сухомлинський, — на тернистому шляху навчання перед дитиною з'являється ідол — оцінка. До одного він добрий, милостивий, до іншого — жорстокий, безжалісний, невмолимий. Чому це так, чому цей ідол за одного заступається, захищає, а другого тиранить — дітям не зрозуміло. Адже не може семирічна дитина зрозуміти залежність оцінки від своєї праці, від особистих зусиль — цього їй ще не збагнути. Вона намагається задовольнити або — в гіршому випадку — обдурити ідола і поступово звикає вчитися не для особистої радості, а для оцінки. Я далекий від того, щоб взагалі вилучати оцінку з шкільного життя. Ні, без оцінки не обійтись. Але вона повинна прийти тоді, коли дитина вже розумітиме залежність якості своєї розумової праці від особистих зусиль, затрачених на навчання.
ОЦІНЮВАННЯ 5 КЛАС У 2022/2023 Н. Р. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12 (Наказ МОН від 01.04.2022 № 289). За рішенням педагогічної ради заклад освіти має змогу визначити адаптаційний період, впродовж якого не здійснюватиме поточне та тематичне оцінювання.
Свідоцтво досягнень (Додаток 1) відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти. Надана форма Свідоцтва досягнень є орієнтовною, перелік предметів та інтегрованих курсів визначається закладом освіти відповідно до затвердженої освітньої програми. Перед друком Свідоцтва досягнень рекомендовано видалити зайві рядки або підкреслити назви курсів відповідно до освітньої програми закладу освіти.
Графа «Характеристика навчальної діяльності»сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Заповнення графи здійснюється шляхомвиставлення відповідної позначки навпроти сформованого уміння. Заповнення цієї графи здійснюється позавершенню кожного навчального року або в разі зміни здобувачем освіти навчального закладу.
Заповнення графи «Характеристика результатів навчання»здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Рекомендується у класних журналах і в Свідоцтві перед виставленням підсумкової оцінки у відповідних графах результатів навчання зазначати першу літеру («В», «Д», «С», «П»), що відповідає назві рівня досягнень орієнтовних критеріїв оцінювання результатів навчання з предметів (Високий, Достатній, Середній, Початковий) або за допомогою виставлення відповідних балів.
Рекомендуємо систему оцінювання результатів навчання в освітніх галузях «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» здійснювати на позитивному ставленні до кожного учня, і враховувати не рівень недоліків та прорахунків а рівень особистих досягнень. За рішенням педагогічної ради заклад освіти може відмовитись від оцінювання навчальних досягнень учнів з предметів освітніх галузей «Мистецтво», «Соціальна та здоров’язбережувальна», «Фізична культура» або визначити власну шкалу оцінювання.
Акцентуємо увагу, що заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради. Формувальне (поточне формувальне) оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо).
Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт, або без проведення подібних робіт залежно від специфіки навчального предмета. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються. Звертаємо увагу, що Семестровий контроль може бути комплексним, проводитись у формі тестування тощо. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться. Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)».
ОЦІНЮВАННЯ 1. Визначити адаптаційний період.- Пропонуємо вересень ФОРМУВАЛЬНЕ оцінювання.2. Далі вводимо або РІВНЕВЕ оцінювання, або БАЛЬНЕ оцінювання.- Пропонуємо від жовтня оцінювати РІВНЯМИ, а за І семестр рівні перевести в бали (за схемою). В другому семестрі вводимо БАЛЬНЕ оцінювання, враховуючи критерії оцінювання.
ЗРАЗОК ЗАПОВНЕННЯ ЗОШИТА СПОСТЕРЕЖЕНЬ (ПРАВА СТОРІНКА)Характеристика результатів навчальної діяльності з_____________________________________________________Сприймає усну інформацію на слух/Аудіювання. Усно взаємодіє та висловлюється/Говоріння Сприймає письмові тексти/Читання. Письмово взаємодіє та висловлюється/Письмо
МАТЕМАТИЧНА (МАО)Максимальна кількість балів по математичній галузі складає 3*10=30 балів. Опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі – В (10 бали);Розв’язує математичні моделі – Д (7 бали);Критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій – С (4 бали)Виводимо загальну оцінку:10 + 7 + 4 = 21 балів2130∙12=8, 4 ≈8 балів В ДС 8 І ІІ Рік
ПРИРОДНИЧА (ПРО) Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Проводить дослідження природи – В ( 10 балів)Опрацьовує та використовує інформацію – Д (7 балів)Усвідомлює закономірності природи – Д (7 балів)Виводимо загальний бал: 10 + 7 + 7 = 24 бали2430 ∙12=9,6 ≈10 балів ВДД10 Зрозуміло, що відразу виникає питання В + Д + Д, чому оцінка виходить високого рівня. Ми розуміємо, що Високий рівень це 10, 11 та 12 балів, аналогічно Достатній рівень це 7, 8 та 9 балів. Тому така комбінація цілком можлива.
ТЕХНОЛОГІЇ (ТЕО)Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Проєктує та виготовляє вироби – В ( 10 балів)Застосовує технології декоративно-ужиткового мистецтва – С (4 бали)Виявляє самозарадність у побуті/освітньому процесі – С (4 бали)Виводимо загальний бал: 10 + 4 + 4 = 18 балів1830 ∙12=7,2 ≈7 балів ВСС7І ІІ Рік
ІНФОРМАТИКА (ІФО)Максимальну кількість, за чотири види діяльності, можливо отримати 40 балів. Працює з інформацією, даними, моделями – В (10 балів)Створює інформаційні продукти – Д (7 балів)Працює в цифровому середовищі - Д (7 балів)Безпечно та відповідально використовує інформаційні технології - С (4 бали)Виводимо загальний бал:10 + 7 + 7 + 4 = 28 балів2840∙12=8,4≈8 балів ВДДС8 І ІІ Рік
ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ (СЗО)Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Піклується про здоров’я – В ( 10 балів)Приймає рішення для безпеки – В (10 балів)Виявляє підприємливість і поводиться етично– Д (7 балів)Виводимо загальний бал: 10 + 10 + 7 = 27 балів2730 ∙12=10,8 ≈11 балів ВВД11 І ІІ Рік
КУРСИ МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ (СЗО) І ІІ Рік. Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Поводиться етично – В ( 10 балів)Мислить критично – В (10 балів)Позитивно ставиться до себе та до оточуючих – В (10 балів)Виводимо загальний бал: 10 + 10 + 10 = 30 балів3030 ∙12=12 балів ВВВ12
ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ (ГІО) І ІІ Рік. Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Орієнтується в історичному часі й просторі – С ( 4 бали)Працює з інформацією історичного змісту– В (10 балів)Виявляє повагу до гідності людини та соціальну активність– Д (7 балів)Виводимо загальний бал: 4 + 10 + 7 = 30 балів2130 ∙12=8,4≈8 балів СВД8
МИСТЕЦТВО (МИО) І ІІ Рік. Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Пізнає різні види мистецтва – В ( 10 балів)Працює з текстом – В (10 балів)Бере участь у творчій діяльності – Д (7 балів)Виводимо загальний бал: 10 + 10 + 7 = 27 балів2730 ∙12=10,8≈11 балів ВД11 В
ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І ІІ Рік. Максимальна кількість отриманих балів по даному предмету – 30 балів. Розвиває особистісні якості у процесі фізичного виховання – В ( 10 балів)Володіє технікою фізичних вправ – В (10 балів)Здійснює фізкультурно-оздоровчу діяльність – Д (7 балів)Виводимо загальний бал: 10 + 10 + 7 = 27 балів2730 ∙12=10,8≈11 балів ВВД11