Презентація.Рідна природа. Олена Пчілка.«З ґринджолятами».

Про матеріал
Славетний український учитель Василь Сухомлинський наголошував: «Краса природи — це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов».Вивчаючи розділ «Рідна природа», ти переконаєшся у глибокій істинності цих слів, помилуєшся красою й мудрістю природи у дзеркалі літератури.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема 6 «Рідна природа»Для вивчення напам’ять: дві поезії за вибором учителя. Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків», «Гаї шумлять» Анатолій Качан. «Море грає». Запорізька гімназія №75 вчителька української літератури Лариса Некіга

Номер слайду 2

МИСЛЕННЯПРАЦЯАКТИВНІСТЬСтворіть формулу гарного уроку. Яке слово буде на першому місці?

Номер слайду 3

Юний читачу! Юна читачко!Славетний український учитель Василь Сухомлинський наголошував: «Краса природи — це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов». Вивчаючи розділ «Рідна природа», ти переконаєшся у глибокій істинності цих слів, помилуєшся красою й мудрістю природи у дзеркалі літератури.

Номер слайду 4

Рідна природа. Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами»

Номер слайду 5

Ти вже знаєш, що багато українських поетів/поетес змальовували у своїх творах зиму. Пригадай вірші про зиму. А які з них тобі найбільше подобаються?Олена Пчілка

Номер слайду 6

А чи чув/чула ти слово «ґринджолята»? Як думаєш, що воно означає? Щоб перевірити свої здогадки, прочитай вірш Олени Пчілки «З ґринджолятами». Правильно наголошуй слова, щоб читання було ритмічним і передавало пришвидшений, піднесений настрій твору.Ґринджолята — простенькі дерев’яні санчата.Ґринджоли — великі сани для перевезення (кіньми) взимку людей і вантажів. Нуте — вигук, уживається як заклик, заохочення до дії. Мовна скарбничка

Номер слайду 7

"Зимові розваги." худ. С. Кольба. З ґринджолятами. Що за чудовая днина,Сніг, наче срібло, блищить!Вийшов веселий хлопчина,Швидко з санками біжить. Ох, ті санки-ґринджолята!Коней не треба до них: Роблять їх мудро хлоп’ята,Треба прудких тільки ніг!Сам у санки упряжешся,Вже ж не яка там вага!Стежкою хутко женешся,Всякий тебе оббіга!Ось вона й гірка маленька, —Ой, як униз я спущусь!Наче та пташка швиденька,Долі умить опинюсь. Нуте лишень, хто зручніший?Швидше которе збіжить?Кепсько, — мороз все лютіший,Носик з морозу щемить. Ей, чи ж морозу боятись. Та отаким козакам?!Нуте у сніжки гуляти,Треба зогрітися нам!Ой, чи заходить вже сонце?.. Пізня така вже пора?.. Стукають мама в віконце,Треба рушать до двора!

Номер слайду 8

• У які ігри бавляться діти у вірші О. Пчілки «З ґринджолятами»? Які почуття вони переживають? Наведи відповідні рядки з твору.• Чи доводилося тобі грати у схожі ігри? Опиши свої емоції. Поміркуй!

Номер слайду 9

"Зимові розваги." худ. С. Кольба"Зимові розваги." худ. С. Кольба. Поміркуй!Л. Іванова. Ілюстрація до вірша «З ґринджолятами»• Подумай, який настрій у дітей, змальованих на картині Сергія Кольби «Зимові розваги»? Якими засобами художник його розкриває?

Номер слайду 10

Поміркуй!• Мотив вірша «З ґринджолятами» — це радість, веселий захват дітей від зимових розваг. Знайди у творі епітети й порівняння. Як вони допомагають розкрити цей мотив?• Який спосіб римування використала авторка в поезії, щоб передати пришвидшений ритм, гру дітей наввипередки?• Підготуй партитуру (графічне відтворення звучання) і навчися виразно читати вірш.

Номер слайду 11

Ти вже знаєш про Олену Пчілку та її твори. Напевно, ти читав/читала в молодших класах або ж самостійно її казки, віршики, байки, загадки. Розкажи про такий читацький досвід. Також ти вже ознайомився/ознайомилася із творчістю славетної доньки Олени Пчілки — Лесі Українки. Пригадай її зворушливу казку «Лелія», вивчену нещодавно. А тепер ти довідаєшся більше про письменницю Олену Пчілку.

Номер слайду 12

Літературознавчий клуб. Справжнє ім’я письменниці Олени Пчілки — Ольга Косач (1849-1930). Олена Пчілка — це псевдонім, тобто прибране ім’я. Чому саме таке? Дідусь письменниці мав свою пасіку. Маленька Оля любила спостерігати за бджілками, завжди захоплювалася їх працьовитістю, моторною вдачею. А незабаром і сама стала такою — усе життя невтомно працювала для рідного народу як письменниця, науковиця, громадська діячка. Народилась Ольга Косач у місті Гадяч на Полтавщині, у дворянській родині Драгоманових — нащадків козацької старшини. Родина була дружною, освіченою й патріотичною. Драгоманови міцно трималися рідних традицій, шанували народні пісні й казки. Їхні діти виростали в оточенні простих людей Гадяча. Дружили з місцевою дітворою. Разом колядували й засівали на різдвяні свята, влітку купались у річці, а взимку каталися на санчатах і грали у сніжки.

Номер слайду 13

Пейзаж (франц. paysage — місцевість) — краєвид, змальована у мистецькому творі картина природи. Залежно від того, що зображує автор/авторка, пейзажі поділяють на такі види: лісовий, степовий, гірський, морський, сільський, міський. Ти вже знаєш (с. 132)

Номер слайду 14

Номер слайду 15

У колі мистецтв (с. 132-133)Створюючи пейзаж, митець не лише передає красу природи, а й розкриває свої переживання, настрої, думки, мрії. У літературних творах пейзажі, залежно від наміру їх авторів/авторок, можуть позначати місце дії, передавати певну атмосферу, розкривати характер героїв/героїнь.

Номер слайду 16

Олена Пчілка так описує краєвид: «Була наша гàдяцька садиба на високій, крутій горі і спускалася до річки Псла. Під самим Гàдячем впадає у Псьол річка Грунь і разом з водами Псла оточує великий острів з кучерявими вербами, а поза островом розстеляється зелена долина, поки не замикà її на обрію великий вічнозелений бір сосновий. Дивлячись із нашого вікна на все те поєднання гір, води і зеленощів, я завжди думала, що се чи не найкращий на всю Полтавщину краєвид, — а вона ж має так багато чудових куточків».

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Роздивіться картину «Ловлять снігура» художника ХІХ ст. С. Васильківського, який більшість своїх картин присвятив чудовим краєвидам рідної України. Розкажіть про свої враження. У колі мистецтв (с. 132-133)

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Який настрій передає кожен із цих творів? Яким, на вашу думку, є внутрішній світ їх авторів/авторок?

Номер слайду 21

Чи згодні ви з тим, що Олена Пчілка всім своїм життям довела влучність вибору саме такого псевдоніма? Поясніть свою думку. Чим захопив вас вірш «З ґринджолятами» Олени Пчілки? Який провідний мотив цього твору? Що таке пейзаж? Які є види пейзажів?Оцініть свої знання про творчість Олени Пчілки після опрацювання матеріалу підручника.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Яке зернятко настрою ви покладете у свій рюкзачок?НІНІБуло просто!Було цікаво!Нічого не зрозумів!Рефлексія. Вправа «Рюкзачок»

pptx
Додано
23 жовтня
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку