Урок позакласного читання №3 Читання поезій про рідний край. Ліна Костенко «Кобзарю», Микола Щербак «Волошки»Запорізька гімназія №75 вчителька української літератури Лариса Некіга
Номер слайду 2
уміння слухатипрацювати творчо. Сьогодні на нашому уроці діють п'ять правил.«підведеної руки» співпраця в парібути активним
Номер слайду 3
Сьогодні ми поговоримо про поезії Ліни Костенко та Миколи Щербака, адже ці автори писали твори про рідний край.
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Кобзарю, знов до тебе я приходжу,бо ти для мене – совість і закон. Прости, що я дрібницями тривожу твій вічний, твій глибокий сон. А може, це не зовсім і дрібниця,Ти ж бачиш сам, які складні часи: Великі струси. Перелом традицій. Переосмислення краси.І вічний рух – у всесвіті, у світі. Лише могила з місця – ані руш…О скільки стало в нашому столітті скалічених і безнадійних душ!Ну, що ж не дивно, покрутився глобус в диму, в пожежах, у кривавій млі. Захворів дехто на морську хворобу, хитається по палубі землі. Розхитаний, спустошений і кволий, біда, якщо в мистецтво забреде, шукає форм, не бачених ніколи. Шукає форм, нечуваних ніде.І тут же – просто шукачі прокорму, і шахраї, і скептиків юрма – шукають найсучаснішої форми для того змісту – що в душі нема. Читання поезії Ліни Костенко «Кобзарю»
Номер слайду 6
Возрадуйтеся, прадіди печерні, ось пролунав новітній благовіст! В абстракції, в модерні, в істерії конає в корчмах витончений зміст.І сам на себе поглядає збоку – Чи є в його агонії краса… Кобзарю мій! Поете мій високий! А як же ти поезії писав?– Я не писав. Я плакав і сміявся. Благословив, співав і проклинав. Сказати правду – мало турбувався, як я при цьому збоку виглядав…
Номер слайду 7
До кого звертається ліричний герой на початку твору?Ким для Ліни Костенко є Тарас Шевченко?У якій формі побудовано вірш?Про що розказує ліричний герой Кобзареві?Визначте основну думку поезії. ПОМІРКУЙ
Номер слайду 8
ПЕРЕВІР СЕБЕ“Кобзарю, знов до тебе я приходжу” - ліричний герой на початку твору звертається до Тараса Шевченка. Тарас Шевченко для Ліни Костенко є “ти для мене – совість і закон”. Вірш побудовано у формі (звертання,монолог, діалог)Ліричний герой розповідає Кобзаревіпро Великі струси. Перелом традицій. Переосмислення краси. І вічний рух – у всесвіті, у світі.... Збереження національної ідентичності, протистояння тоталітарному режиму, важливість культурної спадщини та мистецтва, прагнення до свободи. Об’єднані спільним болем за світ, за Україну, якої часто не розуміємо, за людську гідність, котру нерідко губимо в потоці буднів, за Слово, силу якого так недооцінюємо.
Номер слайду 9
Літературознавчий практикум. Визначте засоби художньої виразності в поезії «Кобзарю»Епітети: вічний, глибокий сон; складні часи; великі струси; вічний рух; скалічені і безнадійні душі; кривава мла; прадіди печерні; новітній благовіст. Метафори: покрутився глобус в диму, в пожежах; хитається по палубі землі; біда шукає форм, не бачених ніколи; конає в корчмах витончений зміст.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Народився на Черкащині. Під час Другої світової війни був на фронті. Потім потрапив у полон у німецькі концтабори. Після війни вчителював у Баварії. У 1950 році емігрував до США. Такими словами згадував дитинство та рідний край: «Рідна Шевченкова земля. З дитинства й раннього юнацтва припадаю до її лона. Чарівна природа. Мамина пісня і казка. Батькове й братове добре слово. "Кобзар" – як Євангеліє на столі. Шевченкові вірші й поеми напам'ять! Кирилівка (старші люди казали Керелівка) – рукою подати. Земля диха Шевченком!...». Знайомство з Миколою Щербаком
Номер слайду 12
Ми ходили в поле зранку-Я, Богданчик і Оксанка.І у житі між стеблинок. Назривали волошинок.І мені здалося трошки,Що синесенькі волошки. Під промінням сонця зранку,Ніби очі у Оксанки. А Богданчик гордовито. Нам промовив: —Стигле житоІ волошки світло-сині —То мов прапор України!Волошки. Микола Щербак
Номер слайду 13
Поміркуй Які почуття викликав у вас вірш «Волошки»?Назвіть епітети та порівняння, які використовує Микола Щербак у своїй поезії.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Подумайте, чи вдалося б поетові донести мотив свого твору до читачів/читачок без цих художніх засобів. Епітети: синесенькі волошки, стигле жито, волошки світло-синіПорівняння: волошки світло-сині – то мов прапор України; синесенькі волошки ніби очі у Оксанки
Номер слайду 16
Доведіть, що вірші Ліни Костенко та Миколи Щербака належать до патріотичної лірики. Схарактеризуйте цей вид лірики. Які художні образи є головними в цих творах? Які життєві цінності людини і громадянина/громадянки залишаються вічними?Як ви оцінюєте свою роботу з цієї теми?Закріплюємо вивчене
Номер слайду 17
Я не міг, не хотів це робити. Я це робив, але не вдалося. Я це робив із допомогою. Я це робив, хоча були помилки. Я це робив, але не відразу. Я це зробив. Це було дуже просто. Рефлексія. Вправа «Веселка»
Номер слайду 18
Пояснення домашнього завдання. Домашнє завдання:1. Для тих, кого не було на уроці-переглянути вчительську презентацію.2. Для всіх - прочитати виразно вірші Ліна Костенко «Кобзарю», Микола Щербак «Волошки»3. Для всіх- скласти 1 сенкан – на вибір:тема - Ліна Костенко; тема - Микола Щербак; тема - Волошка; тема - Україна ( зверни увагу на пояснення Що таке сенкан (файл завантажено нижче)
Номер слайду 19
Що таке сенкан Сенкан — це вірш, що складається з 5 рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.1 рядок – слово, яке позначає тему (іменник)2 рядок – це опис теми, який складається з 2 слів (два прикметника)3 рядок – дія, пов’язана з темою, складається з 3 слів (це дієслова).4 рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.5 рядок – це одне слово — синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Слова не мають повторюватися, і не мають бути спільнокореневими. Сенкан приклади. Сенкан про школу. Школа. Шумна і весела. Навчає, надихає, допомагає. Знання, які допоможуть у житті. Життя. Сенкан про Україну. Україна. Найрідніша та красива. Розвивається, кріпне,розквітає. Тебе з дитинства поважаю. Батьківщино!